Mtb Navigering med Garmin Edge 830

Hcb123

Aktiv medlem
Hej,
Körde en längre tur idag på 6 mil blandat, stig, grus och asfalt och det var nya spår för mig så jag försökte använda cykeldatorn som navigator, det var nog bland det sämst jag försökt med.

*Den missar svängar, sväng om 30 meter, efter 2 sekunder passerar jag svängen, då skriker den till efter ytterliggare 5 sek att jag ska vända, den verkar lagga.
*Jag åker på spåret, ser det i displayen, den skriker i 15 minuter att jag ska göra en U-turn då den/jag missat nått för kilometer sen.
*Helt plötsligt hittar den och fattar att jag åker på rätt väg åt rätt håll, vilket jag gjort i flera minuter redan.
*Vid kontroll i telefonen med "ride with gps" är allt rätt enl. Det spåret som jag har där och imorterat i cykeldatorn.

Har haft enheten i snart ett år och den har alltid vara knas när jag navigerat med den.
Jag använde trailforks kartan, gps med gallileo.

Har jag fel i nån inställning, är den defekt, den verkar annars logga turerna korrekt, lite irriterande att den inte kan användas som navigator, när den kostade rätt mycket.

Kan få fram bilder på inställningarna under morgondagen om nån tror sig veta problemet (spåret var mellan sigtuna och kungsholmen, om det spelar roll).

Tack på förhand.
/henrik

Jag har 530n och har väl ungefär liknande erfarenhet. Att följa ett spår inlagt i datorn med turn-by-turn navigation funkar inte helt bra. Mycket u-turns och liknande

Jag har 530n och har väl ungefär liknande erfarenhet. Att följa ett spår inlagt i datorn med turn-by-turn navigation funkar inte helt bra. Mycket u-turns och liknande
Misstänkte att det inte var specifikt för min enhet.
Får väl köpa en ramväska till telefonen till de tillfällen då jag behöver "vägledning".

/Henrik

Likadant på min 530. Jag har stängt av alla "navigeringstips" så att den bara visar spåret.
Annars är det outhärdligt.

Det det med att den vill tillbaka för att man missat nåt...det finns inte nån knapp eller inställning för det? Tror det gör det i en del andra appar. Men ja, jag vill också bara se spåret mot kartan

Jag använder också en 830 och tycker oftast att den fungerar bra/skapligt att navigera med.
Lite användarfel kan det även vara eftersom jag inte läst hela instruktionsboken...(och kommer nog aldrig att göra heller)
Men allt pipande!!! Man kan ju bli galen!
Den tjatar ju om ALLT innan jag stängde av aviseringar om det mesta, men fortfarande önskar jag ibland att det fanns en knapp för "HÅLL KÄFT!!".
(Om den hade haft röststyrning så hade den redan fått den uppmaningen ett flertal gånger)

Jag tyckte även att kartan blir plottrig med alla stigar hit & dit, men med nattläge på skärmen blev det mycket bättre (Jag körde med Fenix3 innan jag köpte 830, så jag är gillade den mörka bakgrunden från klockan)

Jag använder också en 830 och tycker oftast att den fungerar bra/skapligt att navigera med.
Lite användarfel kan det även vara eftersom jag inte läst hela instruktionsboken...(och kommer nog aldrig att göra heller)
Men allt pipande!!! Man kan ju bli galen!
Den tjatar ju om ALLT innan jag stängde av aviseringar om det mesta, men fortfarande önskar jag ibland att det fanns en knapp för "HÅLL KÄFT!!".
(Om den hade haft röststyrning så hade den redan fått den uppmaningen ett flertal gånger)

Jag tyckte även att kartan blir plottrig med alla stigar hit & dit, men med nattläge på skärmen blev det mycket bättre (Jag körde med Fenix3 innan jag köpte 830, så jag är gillade den mörka bakgrunden från klockan)
Ja, pip-ljudet är det första man måste stänga av.
Använde "navigera till" idag, och matade in den adress jag skulle till. Som tur var så hade jag halv-bra koll på väderstrecken så jag kom fram, hade jag följt Garmin's tips hade jag varit i Borås fy fasen nu :@ :@

Sälj den och köpt något du blir mer nöjd med från annan tillverkare. Det finns väl ingen anledning att behålla något som gör en stressad, upprörd och irriterad.

en utzoomningsbar karta med satellitbild, positionering och heatmap är allt vi begär.

att det skall vara så svårt.

Jag vill verkligen ha en dator för navigering i skogen då jag är så döless på att stanna och plocka upp luren hela tiden när man testar nåt nytt.
Fungerar dom såhär dåligt? Det är väldigt svårt att hitta recensioner som beskriver användning på stig. Fungerar dom bra om man stänger av turn by turn och bara kikar på markeringen på kartan? Finns någon bättre för mtb än garmin?

Wahoo Bolt funkar utmärkt. Inte turn by turn men tydlig kartbild och den begriper själv när den tappar spåret en kort stund och sen är tillbaka på det utan gnäll. Den listar också live ut rätt riktning på spåret och ritar det närmaste med pilar och det längre fram med en linje så man ser skillnad när man kör spår som korsar sig själva.
Inga Trailforks-lager, men för att följa en på förhand ritad rutt utklassar den Garmin.
IMG_20200528_175544.jpg

Wahoo Bolt funkar utmärkt. Inte turn by turn men tydlig kartbild och den begriper själv när den tappar spåret en kort stund och sen är tillbaka på det utan gnäll. Den listar också live ut rätt riktning på spåret och ritar det närmaste med pilar och det längre fram med en linje så man ser skillnad när man kör spår som korsar sig själva.
Inga Trailforks-lager, men för att följa en på förhand ritad rutt utklassar den Garmin

Precis som Garmin då alltså. Visar spåret och pilar i spårets riktning.

Skärmavbild 2022-06-02 kl. 11.47.26.png

Senast ändrad:
Jag vill verkligen ha en dator för navigering i skogen då jag är så döless på att stanna och plocka upp luren hela tiden när man testar nåt nytt.
Fungerar dom såhär dåligt? Det är väldigt svårt att hitta recensioner som beskriver användning på stig. Fungerar dom bra om man stänger av turn by turn och bara kikar på markeringen på kartan? Finns någon bättre för mtb än garmin?
På en Garmin Edge kan du få Trailforks stignät som en overlay. Så cyklar jag oftast, att bara se stignätet (och min position) och ta nån stig som dyker upp allt eftersom. Läs mer på Trailforks Sveriges FB-grupp enligt länken. Stignamnen går att stänga av/på och även ändra storlek genom inställning under profilen i Edgen. Bildexempel på en Edge 1030 utan stignamnen synliga, och med Friluftskartan i bakgrunden.
https://www.facebook.com/groups/462312223976654/permalink/1620800638127801

56.png

att följa ett tidigare loggat spår är en rätt fattig upplevelse, och tekniskt enkel vill jag påstå. det kan säkert skilja lite i uppdateringsfrekvens och noggrannhet mellan olika enheter.

och trailforks är fattigt det med. tyvärr. utom vissa hotspots, kring östersund, delsjöarna, hellas och så.

men det man önskar när man roamar i ny terräng är ju att se stigar folk har använt även i det lilla, överlagt på en satellitkarta, tillsammans med egen position på en vettig skärm.

kommer väl vilket decennium som helst...

Jag är ganska säker på att det går att ladda in satellitbilder på Garmin Edge via Basecamp, som typ ingen använder, sedan flera år tillbaka.

Tillägg: Regnmakaren säger att det går. "Plus, it’d benefit all of the existing handheld and Edge cycling devices that already support this today (almost all of them)."

Misstänkte att det inte var specifikt för min enhet.
Får väl köpa en ramväska till telefonen till de tillfällen då jag behöver "vägledning".

/Henrik
Inbilla dig inte att mobiltelefonens GPS är bättre, den har ännu större problem. Större skärm och bättre användagränssnitt är mobilens fördel.

Precis som Garmin då alltså. Visar spåret och pilar i spårets riktning.

Visa bilaga 559009
Pilar finns väl bara om man kör turn by turn? Något som funkar sådär bra i skogen.

Nu är jag förvisso osäker på exakt vilken modell av Garmin det är jag jämför med. Men funktionen praktiskt ute i skogen skiljer sig ändå rätt mycket för att vara så lik på pappret.

Pilar finns väl bara om man kör turn by turn? Något som funkar sådär bra i skogen.

Bilden till vänster är rent spår, till höger med TBT. Nej det skiljer inte rent praktiskt, inte med den Elemnt Bolt jag kört med i skogen.

Det kom till åtminstone 530/830/1030 juni förra året.

Bilden till vänster är rent spår, till höger med TBT. Nej det skiljer inte rent praktiskt, inte med den Elemnt Bolt jag kört med i skogen.

Det kom till åtminstone 530/830/1030 juni förra året.

Ok, då har det hänt lite. Jag gjorde i huvudsak mina jämförelser innan dess när jag skulle köpa och precis hade köpt min, 2020.

Är oavsett otroligt nöjd med Bolten för det jag köpte den till. Att navigera okänd terräng efter spår jag rekat på förhand. T ex för att kunna köra soloturer i fjällen eller alperna. Bra skärm, bra redovisning och lätt att hantera. Integrationen med appen funkar utmärkt i fält för att t ex dra ner nåt från TF och slänga in.

För att navigera blint utifrån kartan på skärmen är den sådär.

Ok, då har det hänt lite. Jag gjorde i huvudsak mina jämförelser innan dess när jag skulle köpa och precis hade köpt min, 2020.

Är oavsett otroligt nöjd med Bolten för det jag köpte den till. Att navigera okänd terräng efter spår jag rekat på förhand. T ex för att kunna köra soloturer i fjällen eller alperna. Bra skärm, bra redovisning och lätt att hantera. Integrationen med appen funkar utmärkt i fält för att t ex dra ner nåt från TF och slänga in.

För att navigera blint utifrån kartan på skärmen är den sådär.
Måste säga att det här låter rätt likt hur jag vill använda en gps. Visserligen kör jag mest hemmavid, men brukar ha kollat upp min rutt på trailforks innan. Så om det är lätt att ladda över gpx-routes så gör det inte så mkt att trailforks inte finns som feature.

Skärm:
Alla garmin verkar ha högblank skärm? Totalidiotiskt för någonting som ska användas ute? Är det samma med wahoo bolt v2?
Är skärmstorlek tillräcklig på typ 530 och bokt v2?

Måste säga att det här låter rätt likt hur jag vill använda en gps. Visserligen kör jag mest hemmavid, men brukar ha kollat upp min rutt på trailforks innan. Så om det är lätt att ladda över gpx-routes så gör det inte så mkt att trailforks inte finns som feature.

Skärm:
Alla garmin verkar ha högblank skärm? Totalidiotiskt för någonting som ska användas ute? Är det samma med wahoo bolt v2?
Är skärmstorlek tillräcklig på typ 530 och bokt v2?
Jag har Bolt v1. Skärmen är lite blank men den förlitar sig helt på reflekterat dagsljus på dagen och jag tycker den är väldigt tydlig och lätt att se. Batteritiden blir som en följd av det också väldigt bra. Jag har min på styret och har inte känt att skärmen är för liten.

En sak att notera är att det inte går att panorera kartan. Den visar det som är runt dig och så kan du zooma.

Att ladda in gpxer är så enkelt som att klicka på sin gpx i telefonens filhanterare, låta appen öppna den, vänta några sekunder på att den ska hitta och para sig med datorn och sen är det uppe på skärmen och redo att cyklas på. Tidigare inladdade spår ligger kvar i en lista offline i Bolten.

Jag har Bolt v1. Skärmen är lite blank men den förlitar sig helt på reflekterat dagsljus på dagen och jag tycker den är väldigt tydlig och lätt att se. Batteritiden blir som en följd av det också väldigt bra. Jag har min på styret och har inte känt att skärmen är för liten.

En sak att notera är att det inte går att panorera kartan. Den visar det som är runt dig och så kan du zooma.

Att ladda in gpxer är så enkelt som att klicka på sin gpx i telefonens filhanterare, låta appen öppna den, vänta några sekunder på att den ska hitta och para sig med datorn och sen är det uppe på skärmen och redo att cyklas på. Tidigare inladdade spår ligger kvar i en lista offline i Bolten.
Låter rätt bra faktiskt.
Ser nu dock att decathlon sänkt priset så att edge 530 ligger på 2099 vilket är ganska lockande.

Låter rätt bra faktiskt.
Ser nu dock att decathlon sänkt priset så att edge 530 ligger på 2099 vilket är ganska lockande.
Hade köpt en Edge Explore istället för 1999 kronor. Skärmen är större men du får också en pekskärm. Att navigera runt bland menyer och även panorera skärmen på 530:an med endast de tre knapparna är besvärligt.

Hade köpt en Edge Explore istället för 1999 kronor. Skärmen är större men du får också en pekskärm. Att navigera runt bland menyer och även panorera skärmen på 530:an med endast de tre knapparna är besvärligt.
Brukar köra handskar så vet inte om pek är ett plus i min bok. Tänker ändå att om jag ändå ska stanna upp och börja härja runt på karta så kan jag lika gärna plocka fram telefonen då

att följa ett tidigare loggat spår är en rätt fattig upplevelse, och tekniskt enkel vill jag påstå. det kan säkert skilja lite i uppdateringsfrekvens och noggrannhet mellan olika enheter.

och trailforks är fattigt det med. tyvärr. utom vissa hotspots, kring östersund, delsjöarna, hellas och så.

men det man önskar när man roamar i ny terräng är ju att se stigar folk har använt även i det lilla, överlagt på en satellitkarta, tillsammans med egen position på en vettig skärm.

kommer väl vilket decennium som helst...
Strava i mobilen visar ju sin heatmap när man är i kartläge ute på turen.

Följer också vara linjen, oftast så även på landsväg.
Kört flera mil stig i alperna utan karta ens, bara det blåa sträcket att följa mot vit bakgrund då jag glömde ladda in kartan innan vi drog. Det gick utmärkt med nån liten felnavigering då hastigheten var lite låg och den inte hann med i nån sväng.

Brukar köra handskar så vet inte om pek är ett plus i min bok. Tänker ändå att om jag ändå ska stanna upp och börja härja runt på karta så kan jag lika gärna plocka fram telefonen då
Jag valde 530 pga ville slippa pekskärm.
Men när jag behövde använda Garmins Crash Replacement så hade dom slut på 530s, så nu kör jag 830 och är positivt överaskad.

Överlag är gränssnittet mycket bättre, och med handskar på kan jag göra i stort sett det som knapparna löste på 530.

Däremot höll den ut med sprucken skärm i ett år, det hade inte gått med pekskärm :p

Skärmbilden från en Wahoo Bolt ovan skulle troligen inte fungera för mig i skogarna runt sthlm. För tätt mellan stigkorsningar.

Har en Edge 530, tycker det blir svårt med navigering i skog med många stigar, jag kör ofta fel i förgreningar av stigar, många förgreningar är inte trailforks-stigar och GPS:n visar ofta upp mot 10m fel i skog. Tycker även navigeringen på landsväg är rätt bökig i tät stadstrafik med många korsningar. På Gotland i somras fick jag ingen bakgrundskarta alls, inget jag tänkte på att kolla innan och lyckades inte lösa det genom mobilen.

På svensk landsbygd fungerar det bra med navigeringen.

För navigering på karta skulle jag nog vilja ha en större enhet. Ska testa att lägga in en annan bakgrundskarta enligt länk ovan och se om det fungerar bättre i skogen.

Jag brottas med samma problem som ni andra. På min gamla edge 800 kunde jag stänga av all TBT och bara följa ett spår som jag skapat innan. 800:an sade till en gång om jag hamnade utanför spåret och sedan en gång när den hittat spåret igen.

Jag har inte lyckats få till det lika bra på min 1030+. Helst vill jag ju ha ett spår med pilar, väldigt lätt att se och följa. Men ingen omdirigering och omkalkylering. Bara låta spåret vara där det är och sedan låta mig själv ta alla beslut. Fast gärna en notering om jag hamnar utanför spåret (missar en sväng eller liknande).

Hur ställer jag in gps:en för att det skall bli på det sättet?

Är lite ny på 830... och hittar inte riktigt någon förklaring till vad symbolerna på bilden under kartan i ruttnavigeringen betyder.

alltså de som är inringade med rött i min skärmdump.

1693212173017.png

Jag tror att det den blå markören är du och den vita cirkeln är din virtuella partner och du ser det inbördes förhållandet mellan er på ett segment eller motsvarande. Se även blå och grå pil på kartvyn.

I veckan testade jag själv mtb-navigering med 830 efter rutt med snäva svängar och mycket zickzack i skog, och det var väl som väntat ingen hit.. off course kors och tvärs och felnavigering till start/mål osv, även om jag misstänker viss grad av handhavandefel. Det blir nog fortsatt lvg-cykling som enheten gör sig bäst för.

Något jag reagerade på var Garmins tolkning av "hopp" när jag helt plötsligt fick hejarop av enheten. När jag bunnyhoppade över en gren i låg hastighet berömde Garmin mig för mitt hopp som var 2,5 meter långt. Själv tycker jag att det var ungefär 0,5 meter långt, sett till att bakhjulet lämnade marken precis före hindret och var nere igen strax efter. Men Garmin tycker att jag hoppade minst en hel cykellängd, vilket jag väl tekniskt sett måste göra för att komma över ett hinder. Vi kanske tycker olika om när ett hopp börjar och slutar.

Något jag reagerade på var Garmins tolkning av "hopp" när jag helt plötsligt fick hejarop av enheten. När jag bunnyhoppade över en gren i låg hastighet berömde Garmin mig för mitt hopp som var 2,5 meter långt. Själv tycker jag att det var ungefär 0,5 meter långt, sett till att bakhjulet lämnade marken precis före hindret och var nere igen strax efter. Men Garmin tycker att jag hoppade minst en hel cykellängd, vilket jag väl tekniskt sett måste göra för att komma över ett hinder. Vi kanske tycker olika om när ett hopp börjar och slutar.

Hoppfunktionen hade vart rätt bra om den subtraherade en cykellängd från resultatet.

Som den är nu är den bara relevant när man börjar komma upp mot >4meter typ.

I veckan testade jag själv mtb-navigering med 830 efter rutt med snäva svängar och mycket zickzack i skog, och det var väl som väntat ingen hit.. off course kors och tvärs och felnavigering till start/mål osv
Det kanske kan bli åtminstone lite bättre om du väljer fler satellitsystem, dvs
GPS + Galileo.
Men det kanske du har gjort redan?

Något jag reagerade på var Garmins tolkning av "hopp" när jag helt plötsligt fick hejarop av enheten.
När jag kraschade trodde min Garmin att det var ett hopp..
GarminConnect_KraschSomHopp.JPG

Tillbaka
Topp