Val av cykel

Line_88

Medlem
Val av cykel
Jag letar efter en ny cykel. Jag är inte någon proffscyklare utan den ska fungera som en bra vardagscykel. Till förskolan, lekparker osv. Vi cyklar ganska korta sträckor, däremot är det backigt.

Har idag varit och kollat på Cressent Holma och tyckte att den kändes trevlig. Var också på xxl och testade två olika Fuji Traverse 1.1 och White SC Comp FF Acera.

Jag har som sagt NOLL koll på cyklar, cyklar nu på nån typ 15 år gammal häck jag tagit av mamma..

Men nya cykeln ska som sagt var skön att sitta på (min nuvarande får jag ont i rumpan av ?), fungera bra med cykelstol och korg på styret, lättväxlad i våra jobbiga backar…

Vad letar jag efter? Är cressent något att ha?

Val av cykel
Några funderingar:

Personligen tycker jag det känns lite knasigt att välja cykel alltför mycket baserat på den sadel som råkar sitta på då sadlar typiskt går att byta ut. Dessutom finns som med allt en tillvänjningsfaktor som gör att ju mer du sitter på en sadel, desto mer bekväm kommer du att bli att sitta på den, givet att den är skapligt rätt för dig. Vad som är rätt sadel är höggradigt individuellt så där kommer ingen att kunna säga vad som passar dig, åtminstone med mindre än att de är duktiga på sadlar och får anatomiska data för din bak.

Vad gäller vad som är tillräcklig utväxling är det också tyvärr omöjligt att säga. Beror så mkt på t.ex. din kapacitet, preferenser vad gäller kadens (=antal "tramptag" per minut) och hur backarna ser ut. Ju mer du cyklar desto starkare blir du (förhoppningsvis) och ju tyngre växlar klarar du dig med.

Om man tittar på specen för de cyklar du nämner så verkar White och Crescent-cyklarna båda ha två klingor fram, den ena med 46 tänder och den andra med 30 tänder. De har också båda en kassett (den som sitter på bakhjulet) med åtta olika drev med mellan 11 och 34 tänder. Den lättaste utväxlingen får man med kedjan på minsta klingan fram och största drevet bak, d.v.s. med 30 tänder fram och 34 bak. Då kommer du att komma 30/34 (=0,88) hjulvarv per tramptag.

Med Fujicykeln har du bara en klinga fram och den har 40 tänder medan kassetten bak har nio olika drev med mellan 11 och 42 tänder. Lättaste utväxlingen med den cykeln ger alltså 40/42 hjulvarv per tramptag, eller ca 0,95 hjulvarv per tramptag. Så, White- och Crescentcyklarna har lite lättare lägsta utväxling än Fuji-cykeln. Om detta är relevant för dig är dock som sagt svårt för en utomstående att veta och kanske för dig också.

En aspekt med att ha två klingor fram jämfört med en är att det finns lite mer saker som kan strula och som behöver underhåll.

Fujicykeln ser ut att ha framdämpare, vilket om du ska cykla på asfalt känns onödigt. Mest en sak som kostar och ger underhållsbehov/risk för strul men inte ger så mkt vinst.

Val av cykel
Sadel med gel är liksom förlåtande, anpassar sig bra efter respektive rumpa.
I backar är många växlar bra, så man kan fortsätta sitta och cykla i godan ro.
Ett tips kan vara att kika på t ex Blocket/Fritid/Cyklar. Efter en grovsortering, "Racer", "Herr", "Dam" etc, får du sida upp och sida ner med olika typer. - Så ser du vad det finns och kanske hitta något du vill ha eller veta mer om. Ta gärna reda på vilken storlek på cykel du bör ha, så går letandet fortare och lättare.

Val av cykel
Jag letar efter en ny cykel. Jag är inte någon proffscyklare utan den ska fungera som en bra vardagscykel. Till förskolan, lekparker osv. Vi cyklar ganska korta sträckor, däremot är det backigt.

Har idag varit och kollat på Cressent Holma och tyckte att den kändes trevlig. Var också på xxl och testade två olika Fuji Traverse 1.1 och White SC Comp FF Acera.

Jag har som sagt NOLL koll på cyklar, cyklar nu på nån typ 15 år gammal häck jag tagit av mamma..

Men nya cykeln ska som sagt var skön att sitta på (min nuvarande får jag ont i rumpan av ?), fungera bra med cykelstol och korg på styret, lättväxlad i våra jobbiga backar…

Vad letar jag efter? Är cressent något att ha?
Du letar efter precis vilken cykel som helst

Val av cykel
Klart att du ska ha en bra cykel! Vardagscykling som inte bara är ett nödvändigt ont utan som är ”på riktigt” är det bästa som finns.

Om budgeten ligger där mellan 5 000 och 10 000 så rekommenderar jag att du testar dig igenom xxl-cyklarna och väljer den som känns bäst, förutsatt naturligtvis att du får god hjälp av säljaren. Bekväm är en sak, det vill du att den ska vara. Ovan och annorlunda än din nuvarande är en annan, det får den gärna vara så länge den är bekväm (eller kan bli med mer cykling i kroppen). Och sadeln är, som nämnts ovan, så individuell att det kan sitta nästan vad som helst på nu, du bör ändå testa dig fram till vad som passar dig.

Om ingen känns hyfsat bekväm så köp inte - oavsett hur vänlig, vältalig eller gåpåig säljaren är - utan leta vidare! Cyklar är allvarliga grejer.

Hittar du inget på XXL så testa någon annan av de stora butikerna. Men som sagt, köp inget som du inte känner dig bekväm med.

Om du däremot hittar en cykel som du blir nöjd med så är det bara att trampa för glatta livet och ta hand om cykeln. Efterhand som du blir mer van och starkare runtom i kroppen så kommer du känna om cykeln hänger med eller om du växer ur den. Om så sker så vet du mycket bättre till nästa cykel vad du vill ha.

Om du verkligen vill ha en cykel för lång tid framöver, som passar som hand i handske och som är som en bästa vän varenda gång du sätter dig, så kommer sannolikt priset att bli ett annat, men också cyklingen. Isf kan jag rekommendera ett besök på Veloform i Göteborg och ett samtal med Anders där.

Det är något helt annat än XXL, men du kan få en cykel gjord som också är något helt annat, helt efter dina behov och önskemål och utan flashiga onödigheter som ser ut som sju svåra år efter ett års användning och som inte går att laga/serva när det behövs.

Hoppas att du hittar något bra!

Tillbaka
Topp