[Artikel] Nya Shimano 105 Di2: trådlöst och 12-delat för 18 499 kr

För den som missat: den mekaniska versionen av senaste Shimano 105 presenterades igår. Klart mycket billigare är den elektroniska. Men synd att minsta kassetten är 11-34... Tråkigt att det inte finns tätstegade kassetter med de moderna systemen.

Tjena!

Inga problem att köra med en mindre kassett, men armen är förbannat lång så det blir inte snyggt.
Har inte kollat om man kan flytta över arm ifrån Ultegra.

Tjena!

Inga problem att köra med en mindre kassett, men armen är förbannat lång så det blir inte snyggt.
Har inte kollat om man kan flytta över arm ifrån Ultegra.
Det är ju bra, men det blir väl dyrare kassett (det finns väl få 12-delade kassetter som passar som inte är från en dyrare serie)? Jag gillar min 10-delade 12-25, kassett, vore smutt att istället för att få onödiga bergsväxlar och förlora passande mellanväxlar (t.ex. 18T) istället bara bredda lite, säg att göra en 12-delad 11-28.

Det är ju bra, men det blir väl dyrare kassett (det finns väl få 12-delade kassetter som passar som inte är från en dyrare serie)? Jag gillar min 10-delade 12-25, kassett, vore smutt att istället för att få onödiga bergsväxlar och förlora passande mellanväxlar (t.ex. 18T) istället bara bredda lite, säg att göra en 12-delad 11-28.
Finns mängder med 12 delade kassetter typ 11-28 på aliexpress, buslätta för bara några hundralappar

Håller med. På min 11-delade har jag 11-32 och det stora drevet används sparsamt. Däremot har jag ofta hamnat i ett läge där jag inte riktigt kan hitta rätt kadens p g a av "saknade" drev.

Jag gillar min 10-delade 12-25, kassett, vore smutt att istället för att få onödiga bergsväxlar och förlora passande mellanväxlar (t.ex. 18T) istället bara bredda lite, säg att göra en 12-delad 11-28.
Vad ska du med 11 (i 11-28) till om du är nöjd med 10-delade 12-25?
12-delad 12-28 eller 12-30 vore väl bättre?

För den som missat: den mekaniska versionen av senaste Shimano 105 presenterades igår. Klart mycket billigare är den elektroniska. Men synd att minsta kassetten är 11-34... Tråkigt att det inte finns tätstegade kassetter med de moderna systemen.

Lite synd också att cykel och hjul för skivbromsat inte ingår i priset.

Jag saknar 11 mer än 28, om jag ska ha tyngre/lättare utväxling än vad 12-25 ger. 30 har jag verkligen ingen nytta av.
Jag tror de flesta som köper 105 använder 30 oftare än 11, utan att ha något data på det påståendet.

Med det sagt så tycker jag också att det borde finnas fler olika val på kassett.

Jag tror de flesta som köper 105 använder 30 oftare än 11, utan att ha något data på det påståendet.

Med det sagt så tycker jag också att det borde finnas fler olika val på kassett.

Tjena!

Där har du fel. Många nybörjare kör 105 och trampar med extremt lågt kadens och ligger oftast på nedre tredjedelen av kassetten. Syns tydligt på slitaget på kassetterna när jag får i hojarna i verkstaden.

Tjena!

Där har du fel. Många nybörjare kör 105 och trampar med extremt lågt kadens och ligger oftast på nedre tredjedelen av kassetten. Syns tydligt på slitaget på kassetterna när jag får i hojarna i verkstaden.
Jag får formulera om mig då:
"Jag tror de flesta som köper 105 borde använda 30 oftare än 11"

Skickar ju upp 105 i en omloppsbana runt jorden helt oåtkomlig för instegshojar och folk som bara vill prova på sporten lite lagom anspråkslöst.

Jag får formulera om mig då:
"Jag tror de flesta som köper 105 borde använda 30 oftare än 11"
Beror det inte lite på terrängen där man cyklar?

Med 11-30 på kassetten tänker jag att man sannolikt har två klingor fram. I så fall är 11:an mindre lämplig att använda med lilla fram p.g.a. onödigt sned kedjelinje så 11:an matchar mot stora klingan fram. P.s.s. matchar 30 mot lilla klingan fram.

Om man säger att det sitter 52-36 eller 50-34 fram landar man på 36/30 eller 34/30 som lättaste och 52/11 eller 50/11 som tyngst.

52/11 med 90 varv/min i kadens och normala racerhjul är ca 54 km/h medan 36/30 svarar mot knappt 14 km/h. Inte så ofta jag håller vare sig 54 km/h eller 14 km/h på rundor på hemmaplan. Sannolikt ligger jag oftare under 14 km/h, men då är nog en skaplig del av den tiden sådan att jag antingen är på väg att stanna eller på väg att starta och i de lägena är lägsta utväxlingen sällan effektiv. Sen kan det nog finnas slutet på några enstaka backar där farten under ganska få sekunder går ner under 14 km/h. Frågan är dock om det är så dåligt att ta sig över krönet med lite lägre kadens att man inte "borde" göra det.

För egen del skulle jag säga att på hemmaplan vore snarare rådet för mig att jag inte borde ligga speciellt mkt på vare sig 11 eller 30.

Snackar vi å andra sidan bergscykling så skulle jag tveklöst tidsmässigt nyttja 30 låååångt mkt mer än 11.

Tjena!

Har du hört varför Shimano skrotar 53t på 105 och Ultegra vevpartier? De som vill köra med tyngre utväxling måste skaffa DA. Cyklar utrustade med DA får ofta 54/40, medan Ultegra och lägre får 52/36 eller mindre.

Med kassetter med större största klinga får låglandscyklister bara extra vikt.

Har du hört varför Shimano skrotar 53t på 105 och Ultegra vevpartier?
???
Inte större än 50T för Ultegra? Du länkar ju själv till en sida med både 52T och 53T
Redigerat
Liksom även 52T och 53T för 105 (R7000 åtminstone)

???
Inte större än 50T för Ultegra? Du länkar ju själv till en sida med både 52T och 53T
Redigerat
Liksom även 52T och 53T för 105 (R7000 åtminstone)
Artikeln och tråden handlar om 12 växlat. Du refererar till 11 växlat.

Vad jag kan se så skiljer det ca 300€ mellan grupperna hos tysken. Svårt att se att man ska köpa en mekanisk 105 grupp med den prisskillnaden.

Artikeln och tråden handlar om 12 växlat. Du refererar till 11 växlat.
Ha ha :LOL:
Dagens(?) fel.
Men hur stor är egentligen skillnaden mellan FC-R7000 => FC-R7100 och FC-R8000 => FC-R8100?
Jag har iofs endast jmf dem på bild, inte haft dem bredvid varandra i verkligheten,
men det verkar inte vara några större skillnader.

Så de som vill byta till större framklinga får byta till ett äldre vevparti. Det är olika klätterramper på 11 och 12 delade framklingor.

Tjena!

Nja, man kan ju byta båda klingorna. Men det ser ju förjävligt ut med gamla klingorna på nya vevpartierna.

Skickar ju upp 105 i en omloppsbana runt jorden helt oåtkomlig för instegshojar och folk som bara vill prova på sporten lite lagom anspråkslöst.
Vi får väl hoppas att det kommer nya versioner av sora och tiagra. Linkglide med nya Cues grupperna känns ju inte som något man vill ha för landsväg.

Vad jag kan se så skiljer det ca 300€ mellan grupperna hos tysken. Svårt att se att man ska köpa en mekanisk 105 grupp med den prisskillnaden.
Om ett halvår så kanske det mekaniska säljs för 650 euro, som då kommer motsvara 10 000 kronor.

Beror det inte lite på terrängen där man cyklar?

Med 11-30 på kassetten tänker jag att man sannolikt har två klingor fram. I så fall är 11:an mindre lämplig att använda med lilla fram p.g.a. onödigt sned kedjelinje så 11:an matchar mot stora klingan fram. P.s.s. matchar 30 mot lilla klingan fram.

Om man säger att det sitter 52-36 eller 50-34 fram landar man på 36/30 eller 34/30 som lättaste och 52/11 eller 50/11 som tyngst.

52/11 med 90 varv/min i kadens och normala racerhjul är ca 54 km/h medan 36/30 svarar mot knappt 14 km/h. Inte så ofta jag håller vare sig 54 km/h eller 14 km/h på rundor på hemmaplan. Sannolikt ligger jag oftare under 14 km/h, men då är nog en skaplig del av den tiden sådan att jag antingen är på väg att stanna eller på väg att starta och i de lägena är lägsta utväxlingen sällan effektiv. Sen kan det nog finnas slutet på några enstaka backar där farten under ganska få sekunder går ner under 14 km/h. Frågan är dock om det är så dåligt att ta sig över krönet med lite lägre kadens att man inte "borde" göra det.

För egen del skulle jag säga att på hemmaplan vore snarare rådet för mig att jag inte borde ligga speciellt mkt på vare sig 11 eller 30.

Snackar vi å andra sidan bergscykling så skulle jag tveklöst tidsmässigt nyttja 30 låååångt mkt mer än 11.
Jo så klart, i Stockholm är det ytterst sällan man ligger under 14km/h. Men jag testade för ett tag sedan i en backe med 8-9% lutning, på min lättaste växel 34/28 var jag tvungen att trampa 280W för att hålla 90 i kadens. Så jag skulle gärna ha en lättare växel att ta till ibland.

Jo så klart, i Stockholm är det ytterst sällan man ligger under 14km/h. Men jag testade för ett tag sedan i en backe med 8-9% lutning, på min lättaste växel 34/28 var jag tvungen att trampa 280W för att hålla 90 i kadens. Så jag skulle gärna ha en lättare växel att ta till ibland.
Med t.ex. https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html kan man räkna på vad man kommer behöva för kadens/utväxling/effekt och därigenom få ett ungefärligt behov av kassett/kransar.

Kadens är ju personligt, och om "det räcker om jag kommer upp" eller om man istället vill optimera prestation i t.ex. en tävling gör ju stor skillnad. Så länge jag inte behöver gå under 50 i kadens en längre period så duger det för mina tränings/njutningsrundor. För mig personligen prioriterar jag då en mer tätstegad kassett än en där jag kan hålla en hög kadens i rundans värsta backe. Men jag är helt med på att det är inte det alla vill.

Tråkigt att den bara kommer med 34 eller 36.
Är det nån som provat med ultegra kassetten 11-30? Specen för bakväxeln säger endast 34 & 36, tittar man på kassetten så står det att endast 34:an passar, men det skulle ändå förvåna mig om det inte är funkis. Idag kör jag 25 på R7000 där specarna säger att GS kräver minst 30, och märker inte av några särskilda problem.

Tillbaka
Topp