Ska det vara så j*kla svårt?

Foxis

Aktiv medlem
Tjena!

Försöker sälja sonens beggade heldämpade. Fin cykel i väldans bra skick, skapar ganska mycket intresse. Så långt så bra.
Men, typ alla som hör av sig bor utsocknes. Det är inte heller konstigt.

Det jag tycker är konstigt är att i princip alla vill göra affären på distans, och sedan ska jag som säljare åka till en polare, kusin, mamma eller dylikt och lämna cykeln. Den personen sägs också alltid vara dålig på cyklar. Det känns som upplagt för en massa strul.

Så är det jag som är puckad och oflexibel, beggatmarknaden som är förbaskat muppig, eller har jag bara oflyt?

(Shameless plug: Transition Ripcord, 24" heldämpad. Bra hoj. Diskuterar gärna pris med Happyiter om de är lika gamla på Happy som jag (med anledning av den andra tråden om 20 år på Happy)).

Ha en bra dag! :)

Har precis sålt två barncyklar och ja det är samma här.
Men jag kör stenhårt på att jag inte skickar och att den som hämtar betalar på plats. Skickar extra med bilder och förklarar alla problem innan så brukar det inte vara några konstigheter.

EDIT: Bort ju i andra sidan i Norrland så jag är ju rätt van att allt är utsocknes. Även det man vill köpa :D

Jag har aldrig haft problem när jag sålde de fem cyklar min son hade (oj, redan fem cyklar till ett tioåring). Några av dom var sålda innan jag hunnit lägga ut de på K&S. Allt sålt, betalt och hämtat inom 0-2 dagar. En spekulant frågade om jag kunde skicka, som jag kunde, men då var fraktkostnader för höga. Tänkte att en problem kanske var att du bor långt ifrån stan, men du verkar bo i Stockholm som jag, så tillräckligt många lokala spekulanter, skulle jag tänka.

Nu jag skriver det undrar jag dock om jag kanske behöver höja mina begärde priser ...

Senast ändrad:
Jo, bor Stockholmsnära men säljer en utförscykel (i alla fall närmare det än normal barnskogshoj) :)
Sen är väl pris alltid tillgång/efterfrågan. Jag har också sålt cyklar som gått väldigt fort och efteråt insett att priset kanske var väl snällt….

Det är ju en avvägning man får göra. Ska jag sälja till ett lite lägre pris och få en snabb och smidig affär eller försöka få ut så mycket som möjligt och behöva svara på prut och skit i veckor.

Det är ju en avvägning man får göra. Ska jag sälja till ett lite lägre pris och få en snabb och smidig affär eller försöka få ut så mycket som möjligt och behöva svara på prut och skit i veckor.
Problemet är att även om man lägger ut till lågt pris så kan det dyka upp jeppar och börja jiddra.

Min erfarenhet är att jeppar dyker alltid upp. Kanske inte på K&S på Happy, men på Blocket så är det banne mig oundvikligt.
"Hallå grabben, vill du byta mot 20kg lax?"
...Ehh...?
Eller folk som börjar skicka PM och vill köpa saker när man lägger ut en annons på tradera. Förstår inte idioterna hur budgivning fungerar?

Förvisso, men är det tillräckligt bra pris (för köparen) så kommer de inte ha tid att jiddra innan nån annan kommit och köpt den.

Ja, tror att det hjälper.

Men kanske är största skillnad att jag har lagt ut alla fem cyklar i slutet av mars eller början av april. Jag tror att det är perioden av året där max antal seriösa köpare letar barncyklar.

Jag fick frågan om jag ville ta ett elektroniskt trumset i inbyte när jag la ut vattenskotern. ?
Fordon brukar inbjuda till kreativa bytesförslag.
Skulle sälja en skoter och fick ett bytesförslag på en bil som höll på att byggas om men som inte var färdigbyggd plus att han skulle ha pengar av mig.
Kändes inte attraktivt.

Jag köpte en cykel här som min bror hämtade. Vi bor 60 mil från varandra. Det gick bra. Han och säljaren snackade ihop sig om tid, så var jag hemma med Swish i beredskap. Pratade även med säljaren när brorsan var där. Sen blev det affär och jag hämtade cykeln nästa gång vi åkte till Skåne. Lite bökigt såklart, framförallt när jag läst om och blivit utsatt för liknande händelser, men dom började lukta skumt ..

Egentligen är det absolut inget hinder att man bor annorstädes. Men har man en polare som kan hämta så kan denne också göra affären. Sen får de lösa det bäst de vill.
Jag har ändrat till att vara tydlig med att affären görs upp på plats och med den som faktiskt är där.
Jag hade nog varit mer godtrogen om det var på Happy med en medlem som varit reggad ett tag. Men nu är det mest action på blocket och där är jag försiktig….

Anser att det är köparens sak att lösa så man kan göra affären på plats,vill man ha det så löser man det själv!
Är man intresserad,och det verkar vara en bra affär åker man dit själv,eller skickar en kompis/släkting till säljaren med en bunt sedlar eller swish.

Är inte min sak som säljare att lösa ev transport,vill dom ha det får dom komma hit och köpa!
Har dock sålt saker som betalats för direkt,och köparen kommit nån vecka senare och hämtat,det funkar för mej.

Gjorde själv nått liknande förra veckan,hittade en tokfin nästan ny Yamaha 155cc "till-å-från-jobbet" scooter på blocket,i Helsingborg 35 mil bort,men bra pris.......kontaktade säljaren,slutade vid lunch,hem och öka swishgränsen och dra iväg.
4 timmars resa ner,och tog 30 min väl på plats att titta,swisha,göra ägarbytet och lasta i bussan sen hem igen.
Ville ha den,så då fick jag lösa så jag kunde dyka upp på plats helt enkelt,så anser jag man får göra som köpare.....

Senast ändrad:
Jag har vid flera tillfällen , för varor mellan några hundringar och 20000, gjort upp om köp och betalat med en gång utan ett datum för hämtning.
Det har löst sig i samtliga fall gällande cykelrelaterat och bygger på kännedom/ bra känsla.
Personer som börjar krångle leder sällan till enkla pengar i fickan.

krånglande veliga köpare går bort.

men betalar köparen bra och har ett tydligt upplägg har jag absolut ingenting emot att transportera cykeln eller vad det är till någon närboende kompis eller släkting.

faktiskt är det att föredra framför att någon okänd person kommer hem till mig och eventuellt nosar efter annat.

när jag säljer inkluderar jag därför alltid transport till köparen inom ett givet geografiskt område. gärna passar jag på lägga in en annons när jag ändå är på väg någonstans. exempel om jag skall resa tokholm - västkusten. kan jag täcka in ett stort område utan att det ger någon särskild omväg.

smörjer affärerna högst tydligt. vinterhjul till malmköping; check:)

Sålde en gammal moppe en ggn o skickade via bussgods från Avesta till Gbg.
Moppen fungerade skit bra men skar efter nån vecka.
Då ville köparen ha pengar tbx pengar men jag vägrade.
Dom hade tankat den med ren bensin....

Efter en flytt skulle jag ge bort flyttlådor, 'gratis mot avhämtning'. Först en massa herrar som tyckte jag var skyldig att leverera lådorna gratis till inre skåne. Sen en kvinna som kunde skicka sin man att hämta dom, men hon började vela om tiderna, ändra datum och så, och till slut började hon fråga 'är dom använda? Jaha då vill jag inte ha dom'. Ridå... men sen kom en annan gubbe och hämtade dom utan problem, insisterade på att jag inte skulle hjälpa till att bära.

Efter en flytt skulle jag ge bort flyttlådor, 'gratis mot avhämtning'. Först en massa herrar som tyckte jag var skyldig att leverera lådorna gratis till inre skåne. Sen en kvinna som kunde skicka sin man att hämta dom, men hon började vela om tiderna, ändra datum och så, och till slut började hon fråga 'är dom använda? Jaha då vill jag inte ha dom'. Ridå... men sen kom en annan gubbe och hämtade dom utan problem, insisterade på att jag inte skulle hjälpa till att bära
Igenkänningsfaktor på den.

Har sålt några saker mot direkt betalning och senare hämtning. När köparen sen inte dykt upp på något år, så har jag skänkt bort varan.

Sålde en motorcykel i sommar, valde direkt att sälja den till en handlare just för att slippa allt gorm. Klart sämre pengar men lätt värt det.

En annan klassiker: ”Kan du gå ner i pris? Jag har långt att åka”
Hur påverkar din geografiska position priset på min vara?
Det beror ju på hur många andra spekulanter man har. Är det den ende kan det ju vara värt för att slippa bli stående med varan kvar. Sedan kan det ju uttryckas på ett annat sätt, jag brukar lägga ett bud vad jag tycker varan är värd. Förkastas det blir det ingen affär och jag slipper åka.

Det värsta är imho gratisannonser. Är något gratis lockar man till sig spekulanter som är superpeppade, men avbokar/flyttar tiden 10 min innan avtalad tid, alt skiter i att komma alls.

Jag annonserar numera endast i bostadsområdets interna fejsbokgrupp när jag har ngt som ska skänkas bort…

Tillbaka
Topp