Hur gammal måste man vara för att skaffa gubbväxel?

Jag hade egentligen tänkt vänta till dess att jag fyllt 60.

Efter att ha fått lite för mycket smisk av backarna här i Norge, kastade jag in handduken och skaffade gubbväxel till min räcer. Idag tog jag min första runda med 11-32 kugg därbak, och kände mig med ens väldigt, väldigt gammal och svag.

Hur gammal måste man bli för att ha 32 kugg därbak utan att skämmas?

8+

Gränsen går där vid 60-65 nånstans skulle jag säga. Det är ju fortfarande lite skämmigt men p.g.a. respekt för åldern så kommenteras det inte högt utan bara bakom ryggen på en, så man slipper höra det.

Undantaget är om man är otränad och cyklar 12 mil med packning till en gammal vän och skall tävla uppför värsta backen dagen efter, been there done that.

Efter att ha fått lite för mycket smisk av backarna här i Norge, kastade jag in handduken och skaffade gubbväxel till min räcer. Idag tog jag min första runda med 11-32 kugg därbak, och kände mig med ens väldigt, väldigt gammal och svag.

67 år med betablockerare. 72 utan.

Skit i att skämmas. Cykling handlar antingen om att ha kul eller, om man tävlar, att prestera så bra som möjligt. Hindras dessa mål av för hög lägsta växel verkar det dumt att inte byta, givet att man har råd och det är rimligt att byta. Specialbygge i stil med detta får nog betraktas som överkurs.

Å andra sidan är det nog få situationer där en sådan cykel är optimal vare sig det handlar om "rolighet" eller prestation.

Senast ändrad:
Stoltheten fick sig en knäck när jag för femton år sedan gick från 39 - 21 som lägsta växel till 39 - 23 på racern.

Senast ändrad:
Jag gick från 42-24 till 36-32 som lägsta växel vid 37 års ålder i våras, nu jobbar jag hårt på att svälja stoltheten och byta 52 klingan mot en 46 klinga... Jag har hellre fler växlar i det spann jag faktiskt behöver än jättestora växlar för långa nedförslöpor och dålig kedjelinje på växlarna jag faktiskt orkar trampa runt!

28/52. 53 år och gör precis som jag vill ;-)

IMG_0651.jpeg

Om man bor i backig del av Norge så är man snasare gubb(stön)ig om man kör annat än bred utväxling oavsett om man är 20 år och smart om man kör behövd utväxling.
Det ska vara roligt att cykla?

Jag kör cykelcross med 1x 40t klinga och 11/34t bak.

Gubbkadens är väl vedertaget inom randonne, gränsen är väl inte knivskarp men under 80?

Känns fjånigt att efter hundra mil trycka 120w och veva i 85+.

Och gubbe är ett State of mind snarare än åldersbetingat :)

12-25 bak, 39-52 fram. Kommer nog aldrig komma upp i 32.

Känner jag behovet kommer jag att skämmas. Och träna mer. Kliver av gör jag inte, om det inte är på stigar i skogen och man riskerar att ramla in i ett brännässlesnår (eller hur @n3wton @LWB @slice me nice m fl.).

42 år gammal.

Senast redigerad av en moderator:
Grannygears kallas det sen gammalt. Riktigt lätta växlar som touringcyklister behöver i alperna. Så lätta som möjligt, men man måste fortfarande kunna cykla rakt utan att vingla... 22 fram och 34 bak kanske ??

Om det är någon som tycker att du inte "kan" ha 32 kugg bak, så är det väl den personen som ska skämmas i så fall.

Vadå gammal och gubbväxel? ?

Själv är jag 60+ och i år gick jag tydligen i barndom och testade en ungdomlig juniorkassett 14-27.
Det är så täta och fina växlar på den att jag får använda tandtråd för att rengöra den.

Tipset blir mao. våga ta bort de "oanvända" tyngsta växlarna och fyll igen i mitten på kassetten + att man kan få en 27 eller 28 som lättast.

Man kan ha precis vilken utväxling som helst utan att skämmas. Ingen annan bryr sig. Själv har jag 30 fram å 29 bak som lägst. Campagnolo Race Triple 3x10. Kan vara bra att ha ibland....
?

Bilagor

• 20230909_173922.jpg
    20230909_173922.jpg
    823.6 KB · Besök: 52
Man kan ha precis vilken utväxling som helst utan att skämmas. Ingen annan bryr sig. Själv har jag 30 fram å 29 bak som lägst. Campagnolo Race Triple 3x10. Kan vara bra att ha ibland....
?
Jag önskar att det vore så lätt?‍?
Jag håller med om att man kan ha precis vad man vill men resten av samhället tror tyvärr att dom måste ha synpunkter, dom tror tom att nån bryr sig(vilket många gör)☹️
Kallas sociala medier och jag är helt förbluffad av hur mycket synpunkter folk har på folk dom inte ens känner.

Världen är på väg åt ........

Tillbaka
Topp