Tips för att träna hoppning för nybörjare?

STIZZE

Aktiv medlem
Jag är helt okej på att cykla fort i teknisk terräng så jag kan hantera cykeln hyfsat, men har alltid varit riktigt kass på det här med att hoppa med cykel. De som känner mig, vet så väl.. ? Och trots att ärren och historien kanske säger att jag inte borde, så är jag ändå envist sugen på att bemästra det där en gång för alla och lägga en kraftsansamling bakom det. ?

Vart i stockholm kan jag träna detta på nybörjarnivå på ett effektivt vis? Dvs nån bana/slinga med mer än ett hopp på, någon specifik backe med lift, kanske nån pumptrack-liknande bana som funkar för en gubbe på mtb?

Tips på hur jag ska tänka, och vart jag bör bege mig mottages varmt! ?? ?

Vid hagatoppen (även kallad frösundatoppen) finns numera flertalet små hopp i den nedre delen där man enkelt kan köra varv på varv utan att trampa hela vägen upp. Finns bl a en fin tabletop som borde funka bra för nybörjare.

Vid hagatoppen (även kallad frösundatoppen) finns numera flertalet små hopp i den nedre delen där man enkelt kan köra varv på varv utan att trampa hela vägen upp. Finns bl a en fin tabletop som borde funka bra för nybörjare.
Finns även en stor men snäll step up längst ned. Det går snabbt att gå upp till startplatsen så du hinner lätt med ett hopp per minut utan att få mjölksyra.

Bilagor

• 20230829_175933.jpg
    20230829_175933.jpg
    427.6 KB · Besök: 191
Vilken del av stan pratar vi om?

Knivsta har ett bra område med massa småhopp.
Men det är ju en bit ut, så man ska nog bo i Sollentuna eller längre norrut för att det ska vara helt värt.

Stabil återkomst. ?
That’s how I roll ✌?? Vem sätter pengar på att nästa tråd kommer handla om rehab-tips??
Flottsbro är ju jättebra för hoppträning. Freeridespåret är ju kalas.
Det ska vi kolla in, tack!
@STIZZE !? Välkommen tebax! :-)
Tackar och heja bajen! ???
Åk till en bikepark och leta reda på en lagom flowled med inslag av hopp, eller en enkel hoppled. Du lär dig mer där på en dag än på flera veckor i ett XC-spår med inslag av hopp. Leden Barbro i Järvsö är rolig.
Jo, sant ? Barbro är fantastisk, jag ska dit om 2 veckor faktiskg med jobbet. Men tror vi hamnar i XC spåren efter att jag dumt nog varnat HR om skaderisken… ?

Tänkte att det var någon som lyft en gammal @STIZZE-tråd, men det var på riktigt. Välkommen åter!
Tackar ? Du finner mig annars i lokala skogarna, hojar en del med dottern med utgångspunkt skrubba industriområde

Jag trodde också att jag såg i syne. Välkommen tillbaka.
Håller med @ponx att Flottsbro är ypperligt för att träna hopp.
Tack ?
Vilken del av stan pratar vi om?

Knivsta har ett bra område med massa småhopp.
Men det är ju en bit ut, så man ska nog bo i Sollentuna eller längre norrut för att det ska vara helt värt.
södra helst men jag har ju både bil och kan trampa utan problem, men ja knivsta är lite långt
Om det funkar med ett hopp, men lite rejälare, så finns ju Fiskartorpet!
nja ?

Tack för engagemanget! Jag ska kolla in haga och flottsbro’s freeride-spår!

Var själv 49 när jag bestämde mig för att lära mig att hoppa. Alla sa åt mig att jag var för gammal och borde ägna mig åt knyppling eller mata svanarna.

Är rätt feg av naturen och jag skulle ljuga om jag sa att det gick bra i början. Det gjorde det inte. Men det jag saknar i talang tar jag igen i envishet.

Satte av minst 30 min dagligen under en period för enbart hoppträning. Åkte till närliggande cykelpark med dirtjumps och började med dom absolut minsta hoppen. När jag till slut började känna mig säker på ett hopp eller hopplinje gick jag upp ett snäpp. Tog ungefär en månad per hopplinje. Byggde även en liten ramp i trä att nöta på hemmavid (grannarna trodde nog att jag tappat det totalt).

Det tar tid. Men det gör det för ungarna också. Skillnaden (förutom att dom saknar rädsla och konskvenstänk) är att dom hänger timmatal i cykelparken med polarna och bara nöter hopp efter hopp. Bara för att det är kul. Det är få medelålders gubbar och tanter som gör det. Det är en av anledningarna till att det är så svårt att lära sig.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet som dom säger. Finns inga genvägar om man vill lära sig hoppa heller. Men visst går det. Efter ca 18 månader (från total nybörjare) clearar jag numera samtliga hopp i Barbro och Freeriden i Flottsbro (den blåa). Ser ju inte ut som Sam Pilgrim direkt men det skiter jag i. Knypplingen och svanarna får vänta några år till.

Var själv 49 när jag bestämde mig för att lära mig att hoppa. Alla sa åt mig att jag var för gammal och borde ägna mig åt knyppling eller mata svanarna.

Är rätt feg av naturen och jag skulle ljuga om jag sa att det gick bra i början. Det gjorde det inte. Men det jag saknar i talang tar jag igen i envishet.

Satte av minst 30 min dagligen under en period för enbart hoppträning. Åkte till närliggande cykelpark med dirtjumps och började med dom absolut minsta hoppen. När jag till slut började känna mig säker på ett hopp eller hopplinje gick jag upp ett snäpp. Tog ungefär en månad per hopplinje. Byggde även en liten ramp i trä att nöta på hemmavid (grannarna trodde nog att jag tappat det totalt).

Det tar tid. Men det gör det för ungarna också. Skillnaden (förutom att dom saknar rädsla och konskvenstänk) är att dom hänger timmatal i cykelparken med polarna och bara nöter hopp efter hopp. Bara för att det är kul. Det är få medelålders gubbar och tanter som gör det. Det är en av anledningarna till att det är så svårt att lära sig.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet som dom säger. Finns inga genvägar om man vill lära sig hoppa heller. Men visst går det. Efter ca 18 månader (från total nybörjare) clearar jag numera samtliga hopp i Barbro och Freeriden i Flottsbro (den blåa). Ser ju inte ut som Sam Pilgrim direkt men det skiter jag i. Knypplingen och svanarna får vänta några år till.
Det låter som att du har bra dirtjumps.
Jag är snart klar med Barbro i lärandet (hoppas jag), men har ändå en bra bit kvar innan jag vågar mig på det minsta i dirt-parken ?

Kul, bra nött! ???

Mina tips:

1. Gå en kurs. Typ Better MTB i Järvsö. Eller se dessa klipp på youtube:

2. Hoppa i foam pit, luftmadrass. Åk till Dome i Gälve och hoppa. Då förstår man mekaniken med framåtrotation etc, under kontrollerade former.

3. Som Octagon ovan, träna i Barbro i Järvsö. Bättre träningsled för nybörjare finns nog inte.

Åk till en bikepark och leta reda på en lagom flowled med inslag av hopp, eller en enkel hoppled. Du lär dig mer där på en dag än på flera veckor i ett XC-spår med inslag av hopp.
Instämmer, bikeparkhopp brukar ocskå vara väldigt väl avstämda mot tänkt hastighet så oftast brukar man mest kunna rulla och lita på att det är rätt fart. Gäller väldigt väl för Flottsbro, förutom första hoppen i grävet där man behöver hålla tillbaka lite när man väl börjat få till lite pop (men funkar bra om man är nybörjare och inte får någon pop att tala om).

Jag lärde mig i hoppa någorlunda på en dag i flottsbro och det slutade med att jag clearade stora platån. Men då var jag dum i huvudet för jag fattade inte riktigt hur illa det hade kunnat gå. Min teknik sög, soakade upp hoppen med både armar och ben och tog hoppen med fart istället, men jag tog mig över.. Idag vågar jag inte riktigt ta storplatån för har fuckat upp mig riktigt ordentligt där, tar det lite försiktigare nu ?.
Men bra med lite mängdträning hur som helst och där är bikepark grymt.

Sen som nämnts ovan, hagatoppen är rätt fin, längst nere finns några nybörjarvänliga hopp.

Sen har vi knivsta där det finns en "bikepark" med lite små hoppleder med välbyggda hopp, och så sigtuna xco har några fina hopp av mindre/flackare sort precis i början och några lite bättre hopp mitt i banan någonstans (men de är få)

Stort. Sist vi sågs var Atle typ bebis.
Och jag har en 9-åring på halsen ?
Mina tips:

1. Gå en kurs. Typ Better MTB i Järvsö. Eller se dessa klipp på youtube:

2. Hoppa i foam pit, luftmadrass. Åk till Dome i Gälve och hoppa. Då förstår man mekaniken med framåtrotation etc, under kontrollerade former.

3. Som Octagon ovan, träna i Barbro i Järvsö. Bättre träningsled för nybörjare finns nog inte.
åh fifan va fett!!

Sådärja. Om någon behöver motivation för att lära sig hoppa på ålderns höst kommer här en anekdot från dagens pass bland dirtjumpsen...

Tog en sväng till cykelparken för att få till lite hoppträning innan myggjävlarna blev för påstridiga. Där var redan ett gäng killar i 10-11 årsåldern som precis upptäckt det här med mtb och hoppning.

Dom tittade lite storögt när jag squashade dom större hoppen, vinglade runt i luften med ambitionen att göra någon form av whip samt overclearade ett annat hopp så jag nästan gjorde en otb. Som vanligt mao. Men uppenbarligen imponerade detta ändå...

Dom: Du är ju skitbra på att hoppa!
Jag: Ehh. Tack.
Dom: Hur gammal är du?
Jag: 51
Dom: SHIT!!!! Du är ju äldre än min farsa!!
Jag: Ehh. Ok.
Dom: Du måste vara i ruggigt bra form för att vara 51!
Jag: Ehh. Tack??
Dom: Jag hade lätt trott att du var max 30!
.....
Joråsåatt. Mer motivation än så behöver inte jag i alla fall.

Tillbaka
Topp