Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Folk tar varje chans att dra från jobbet så tidigt som möjligt, sen gammalt :sneaky: vi människor är helt otroliga på ursäkter. Skämt åsido men periodvis tycker jag det kan vara lite klurigt samarbeta med folk som inte jobbar när andra jobbar. Tex folk som flexar svintidigt och drar från jobbet just när en annan börjar komma igång. ? I Norge och Danmark får man vara glad om man får någon respons efter 15.
Nja...jag brukar för det mesta lätta vid den tiden, har aldrig tidigare sett en så massiv massa av cyklister söderut vid den tiden.. som sagt, runt 17, 17.30 brukar det kunna vara så illa..

Motvind till jobbet igår, tungt ?... Hemvägen var perfekt, svalt, vindstilla... Synd att det nog bara är någon vecka kvar innan det börjar bli för mörkt för att jag ska våga cykla på landsvägen vid den här tiden...
VideoCapture_20230905-213250.jpg

Senast ändrad:
Motvind till jobbet igår, tungt ?... Hemvägen var perfekt, svalt, vindstilla... Synd att det nog bara är någon vecka kvar innan det börjar bli för mörkt för att jag ska våga cykla på landsvägen vid den här tiden...Visa bilaga 651713
En synvilla, eller sitter sadeln lite snett?
Nå, vad tar det i tid nu då, blir det sub timmen?

Fint väder , kom iväg tidigt både till och från jobbet, bara en liten incident på skeppsbron .
En buss ska vända på skeppsbron vid slottet alla stannade upp lite då fick en snorunge i en tesla frispel och gasade på som en galning för att ändå bli stående vid ljuset skeppsbron/munkbroleden?

Det är en synvilla, jag noterade det också och kollade ?. I motvinden igår var jag en bit från timmen. 1 timme 2 min är nog snabbaste hittills.. Men snart så knäcker jag timmen ?.
Kul att det går bra med nya pendlingen.
Tänk bara på att ta det försiktigt (uppenbart) om du vill komma under timmen :love:

Lyckades cykla av min bakskärm idag. För några månader sen lossnade fästet som sitter upp vid sadelstagen. Fulmekade ihop det med buntband.

Idag när jag lite snitsigt skulle hoppa över ett gupp small den helt av. Pinsamt… Lyckades dock trycka ihop den med framdelen och fick den att sitta hela vägen hem.

Nu är frågan, ytterligare ett fulmeksförsök eller krypa till korset och beställa nytt…

Lyckades cykla av min bakskärm idag. För några månader sen lossnade fästet som sitter upp vid sadelstagen. Fulmekade ihop det med buntband.

Idag när jag lite snitsigt skulle hoppa över ett gupp small den helt av. Pinsamt… Lyckades dock trycka ihop den med framdelen och fick den att sitta hela vägen hem.

Nu är frågan, ytterligare ett fulmeksförsök eller krypa till korset och beställa nytt…
Fulmek, göre bara!

Fint och varmt, återigen.
När jag närmade mig slutet av Skanstullsbron, norrgående, mötte jag en laxare på väg uppåt. Mötet skedde precis där det höga byggstängslet står och cykelbanan är typ ett styre bred och där vägen svänger lite så man knappt ser något p.g.a. staketet. Hann se honom lite genom staketet innan det var för sent tack vare hans varselfärgade jacka.
Fick bromsa till stillasteånde med skrikande bromsar och han fick stanna eftersom cykelbanan är för smal för möte och jag vägrade korsa linjen till gångbanan.
En kort dialog följde där jag informerade honom om att det var enkelriktat och han uppgav okunskap i frågan samt hävdade att ingen skyltning* fanns som påvisade detta. Det gick civiliserat till och vi skiljdes med "Ha en bra dag" och "Ta det lugnt nu", dock med fortsatt färd mot trafiken i hans fall.

Jag vill verkligen se polisen stå i vardera ände av bron, och gärna Västerbron också, och bötfälla alla som cyklar åt fel håll.

* Det finns ett värmärke C1 strax efter korsningen med Ringvägen men den är tyvärr lite svår att uppfatta då den är liten och sitter högt upp. Kunde förbättras. Kanske ska felanmäla.

Fint och varmt, återigen.
När jag närmade mig slutet av Skanstullsbron, norrgående, mötte jag en laxare på väg uppåt. Mötet skedde precis där det höga byggstängslet står och cykelbanan är typ ett styre bred och där vägen svänger lite så man knappt ser något p.g.a. staketet. Hann se honom lite genom staketet innan det var för sent tack vare hans varselfärgade jacka.
Fick bromsa till stillasteånde med skrikande bromsar och han fick stanna eftersom cykelbanan är för smal för möte och jag vägrade korsa linjen till gångbanan.
En kort dialog följde där jag informerade honom om att det var enkelriktat och han uppgav okunskap i frågan samt hävdade att ingen skyltning* fanns som påvisade detta. Det gick civiliserat till och vi skiljdes med "Ha en bra dag" och "Ta det lugnt nu", dock med fortsatt färd mot trafiken i hans fall.

Jag vill verkligen se polisen stå i vardera ände av bron, och gärna Västerbron också, och bötfälla alla som cyklar åt fel håll.

* Det finns ett värmärke C1 strax efter korsningen med Ringvägen men den är tyvärr lite svår att uppfatta då den är liten och sitter högt upp. Kunde förbättras. Kanske ska felanmäla.

Jag undrade om skyltningen och tittade på Streetview. Minns inte att jag tidigare har sett en enkelriktad-skylt bara för cykelbanan.

2023-09-06-21-45-01-203.jpg

Testade att cykla över Ringvägen-Hornsgatan-Västerbron-St:Eriksgatan-Torsgatan igår istället för Götgatan-Munkbron-Vasagatan- Torsgatan. 700 meter längre pendling, men det gick snabbare i och med den helt klart mindre mängden rödljus. Snittfart på nästa 19,5 istället för sedvanliga 17 (de gånger jag har tur med ljusen och övriga trafikanter kan jag komma upp i 21).

Fortfarande kortärmat både på armar och ben som gäller både morgon och kväll. Ser ut att kunna hålla i sig åtminstone hela kommande 10-dygsprognosen.

Naja med ståltråd istället, buntband går av med tiden, särskilt om det är lite vasst och skakar och rör sig...

Fick ansvaret av sambon att droppa av barnen idag. Vilket sabbade hela min morgonrutin iom att förskolan öppnar kl08 och inte kl06.30. Därmed fick dagens pendling inledas med att bolla pizzadegen som fått stå och jäsa över natten. Själva cyklingen var normalt sensommartrevlig. Dock för mycket folk i stan den här tiden för min smak. Men man är ju själv en del av problemet...

Igår tog jag faktiskt Katarinavägen-Ringvägen till Skanstull istället för vanliga Götgatan. Väldigt mkt zen, det var skönt.

Frågan är om Götgatan är Sveriges farligaste pendlarsträcka? Tycker den är extra farlig eftersom många gångare som korsar Götgatan helt struntar i ljusen och det är ingen bra kombination med klungor av cyklister i 25-40 km/h.

Frågan är om Götgatan är Sveriges farligaste pendlarsträcka? Tycker den är extra farlig eftersom många gångare som korsar Götgatan helt struntar i ljusen och det är ingen bra kombination med klungor av cyklister i 25-40 km/h.
Det tror jag inte. Har iofs ingen statistik för att belägga eller avfärda din åsikt. Eventuellt innan de fixade till de nya temporära cykelbanorna men nu är den rätt chill. Får se hur det blir efter omläggningen om några år.

Tillägg: definition på "farligaste" kanske ska till för att det ska vara vettigt. Jag tänker nåt mått på "antal rapporterade olyckor per 10 000 passager"

I morse var det varmare igen trots dimman.

Men känns som en influensa är på G. Kollegor och ungar i barnens klasser är sjuka. (medvetet ordval) Något inbillat skit/känsla i svalget.
Peppar peppar. Har ju cykelplaner på lördag.
Hoppas det känns OK under hemresan och det är falskt alarm.

Den förbudsskylten gäller väl trafikanter in mot Folksamhuset, eftersom skylten skall vara till höger om vägen?
Den skylten sitter även nere vid T-korsningen ned mot Eriksdalsbadet, så den gäller hela bron. Misstänker att den sitter på vänster sida för att det inte finns någon skylt på höger sida.

Det tror jag inte. Har iofs ingen statistik för att belägga eller avfärda din åsikt. Eventuellt innan de fixade till de nya temporära cykelbanorna men nu är den rätt chill. Får se hur det blir efter omläggningen om några år.

Tillägg: definition på "farligaste" kanske ska till för att det ska vara vettigt. Jag tänker nåt mått på "antal rapporterade olyckor per 10 000 passager"
Nja, den är säkert mer olyckdrabbad än random cykelbana i länet men om jag skulle gissa så är nog Skeppsbron eller Stadsgårdsleden värre.
Götgatan är mest jobbig för all trafik och gågatan vid puckeln. Det går också väldigt långsamt hela den sträckan.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp