Hur gammal måste man vara för att skaffa gubbväxel?

Kommer att vara många gubbar på denna, gubbar på pro tour, fii f..n

Screenshot_20230903_111606_Samsung Internet.jpg

Jag har tidigare knäckt flera pedaler och vevarmar. Idag kör med 34 tänder fram och 32 tänder bak på min lågtflygande aeroracer och gruscykel. Inte allt för sällan känns det som jag önskar mig några kuggar till bak.

Bäst före datum har troligen passerats för undertecknad, men jag har fortfarande väldigt kul när jag cyklar och mår strålande av det. Något som jag tror att jag vart fall någon gång lyckas sprida till min omgivning som någon typ av entusiasm och energi.

Utan den där stora kuggen bak, skulle jag helt säkert vara den där sura griniga gubben.
Inte så svårt att välja!

1693852283315.jpeg

Kan vi kanske avhålla oss från personangrepp i tråden?

Vi hade just ställt fast att 32t bak är ingenting att skämmas för, så det var ingen personangrepp. Men om du körde på 32t bak betraktade personen som körde om dig dig kanske som en gammal gubbe. Det skulle behövas tagits med i svaret på din fråga.

Ganska konstig tråd när jag tänker efter, finns betydligt mer gubbiga saker i cykelvärlden.
Finns ju 2 lite modernare växeltillverkare och ett märke som bara gubbar använder för att dom blev ilurade att det var bäst när dom var barn?
Tittar man på gubbarna här, så brukar de mest rya på om ”mountainbikekassetter” så snart det är bredare utväxling än 13-25 bak.

Jag har varit borta ett tag från den här tråden. Plötsligt slås jag av ett talesätt från kappseglingsvärlden; snabba båtar är vackra båtar.

Översatt till vanlig svenska: Om båten är snabb så kommer den med tiden anses vara vacker, även om den vid sin sjösättning bröt mot dåtidens skönhetsideal.

Så om det visar sig att den där kranspaketspizzan är något som hjälper användaren att cykla snabbare, så kommer framtida betraktare tycka att den lösningen ser snabb ut. Jag får helt enkelt åldras lite till, för att lära mig uppskatta min nya bakväxel.

Köpte en Trek Domane i aug. förra året med 11-36 och 46. Ser inte bra ut och saknar 16 kugg på kassetten. Blir att byta till 10-28 nästa år. 66 år i nov. 180 cm och 87 kg. 1985 72 kg och 184 cm. Vägde 100 förra året och står på betablockare. Kört 3-4 pass om fem mil i veckan sedan maj. Jobbar fortfarande heltid. Siktar på att gå ner 20% i tid och kanske pension nästa år. Har 12-28 och 50 på jobbhybriden.

Senast ändrad:
Åldern är en siffra, men om du känner dig kränkt är det tråkigt. Alla blir vi äldre. Gå från prestera till att uppleva...väldigt mycket trevligare.
Att ålder bara är en siffra är nån gammal myt som några äldre tanter i leopardmönstrade tights kom på för att rättfärdiga att de gick på disco och försökte ragga på ynglingar.

Nää. Ålder är smärta och värk som man försöker vänja sig vid.
Eller? ☺️

Eller? ☺️
Visst känner man av både gamla och nya synder, men blir man gladare av att tänka på dem mer än nödvändigt? Det halvfulla glaset är kanske inte kristallklart, men det är det man har.

Att ålder bara är en siffra är nån gammal myt som några äldre tanter i leopardmönstrade tights kom på för att rättfärdiga att de gick på disco och försökte ragga på ynglingar.

Eller? ☺️
Man får gilla läget!

Tillbaka
Topp