Bakväxel som inte "spänner tillbaka", Shimano XT m8100 12s

Joorne

Aktiv medlem
Nyfrälst egenmekare här. Kan såklart lämna in cykeln för problemet nedan men vart rätt biten och vill försöka själv :)

Fick plötsligt problem med min bakväxel som efter nedväxling inte går tillbaka till sitt ihopdragna ursprungsläge. Resultatet blir att kedjan hänger helt slapp. Efter kedjebyte och en del efterforskningar undersökte jag Stabilisatorenhet A Y3E498030 och stålringen som spänner axeln hade rostat rejält. Bytte denna mot en nyinköpt och smörjde hela maskineriet enligt anvisning men problemet kvarstår. Någon med erfarenhet av samma problem? Tänker spontant att nästa rimliga steg är att byta P-spänningsfjäder, men det är en rent lekmannamässig gissning eftersom känslan är att den inte spänner ihop som den borde.

Nyfrälst egenmekare här. Kan såklart lämna in cykeln för problemet nedan men vart rätt biten och vill försöka själv :)

Fick plötsligt problem med min bakväxel som efter nedväxling inte går tillbaka till sitt ihopdragna ursprungsläge. Resultatet blir att kedjan hänger helt slapp. Efter kedjebyte och en del efterforskningar undersökte jag Stabilisatorenhet A Y3E498030 och stålringen som spänner axeln hade rostat rejält. Bytte denna mot en nyinköpt och smörjde hela maskineriet enligt anvisning men problemet kvarstår. Någon med erfarenhet av samma problem? Tänker spontant att nästa rimliga steg är att byta P-spänningsfjäder, men det är en rent lekmannamässig gissning eftersom känslan är att den inte spänner ihop som den borde.
Nu är jag osäker på om det är rätt del som du menar men... Den inringade trissan kan lätta hamna på fel halvvarv så att det inte bromsar upp nåt när man spänner åt. Är det den och i så fall, är du säker på att du satt tillbaka den korrekt?
Screenshot 2023-09-08 21.12.14.png

Nu är jag osäker på om det är rätt del som du menar men... Den inringade trissan kan lätta hamna på fel halvvarv så att det inte bromsar upp nåt när man spänner åt. Är det den och i så fall, är du säker på att du satt tillbaka den korrekt?
Visa bilaga 652371
Rätt säker på att den sitter rätt, kontrollerade att den spände i på-läge, men dubbelkollar det. Tack!

Det är clutchen som beckat ihop. Vanligt på XT växelförare.
Det var min gissning så har bytt ut delarna nedan men utan resultat, det är väl det till höger som är clutchen? Är det något mer uppenbart jag borde byta? Funderar på P-axeln (#10 på nedersta bilden) och p-spänningsfjädern (#15).

clutch.png

översikt.png

Jag har på flera SLX 12s växlar varit tvungen att ta isär p-axel och fjäder då de rostat och fastnat rejält. Går oftasta att slipa av och fetta in så fungerar det bra igen.

Tror axeln 10 har rostat fast. Det hade min!
Rostlösning och rengöring så fick jag loss den. Men den satt som helvetet!

Var rätt mycket smuts inne vid stora fjädern men det var till 99% inte problemet!

Jag har på flera SLX 12s växlar varit tvungen att ta isär p-axel och fjäder då de rostat och fastnat rejält. Går oftasta att slipa av och fetta in så fungerar det bra igen.
Tog loss 10:an, tvättade ordentligt och fettade in men det har inte hjälpt... Får testa igen!

Tror axeln 10 har rostat fast. Det hade min!
Rostlösning och rengöring så fick jag loss den. Men den satt som helvetet!

Var rätt mycket smuts inne vid stora fjädern men det var till 99% inte problemet!
Testade att tvätta den ordentligt men kanske att den gett upp helt då och behöver bytas?

Här är en kort film på hur växeln beter sig när den går från högsta växeln till lägsta och sedan tillbaka:

Känns som om kedjan inte går rätt väg...
Hur menar du rätt väg? Monteringen borde rimligtvis stämma, här är en bild från en video av en likadan bakväxel. Kanske värt att nämna att kedjans snabblänk inte klämts dit ännu om den ser ut att löpa ojämnt.
IMG_9053.png

Kika på denna och följ stegen
Tack för tipset, fick ordning på det! Oproportionerligt tillfredställande att lösa problemet själv. Började gå igenom videon och insåg att axeln nog behövde vridas ett varv motsols för att fjädern skulle spännas upp åt rätt håll. Allt var rätt monterat i övrigt vad det verkar, men lätt at missa den här biten om fjädern plockats isär. För kännedom om någon får samma problem!

Tack för tipset, fick ordning på det! Oproportionerligt tillfredställande att lösa problemet själv. Började gå igenom videon och insåg att axeln nog behövde vridas ett varv motsols för att fjädern skulle spännas upp åt rätt håll. Allt var rätt monterat i övrigt vad det verkar, men lätt at missa den här biten om fjädern plockats isär. För kännedom om någon får samma problem!
Inte för att vara märkvärdig men jag utgår från att det var det jag lite tafflligt försökte förklara i inlägg #2.

Inte för att vara märkvärdig men jag utgår från att det var det jag lite tafflligt försökte förklara i inlägg #2.
Nej tyvärr inte, den kontrollerade jag efter ditt tips. Den är lätt att få fel men det var inte problemet här, lägger in en beskrivning av hur den ska monteras för eventuella framtida läsare med samma problem men framgår ännu tydligare av videon ovan.
1697349150193.png

Det jag menade är själva axeln som clutchen styr. Eftersom växelarmen inte skapade något moment i medsols riktning med resultat att kedjan blev slapp, behövde fjädern spännas i motsatt riktning som bilden nedan. För att kunna vrida runt behövde en plate stopper pin demonteras först. Hoppas det kan hjälpa någon!
1697349493043.png

Tillbaka
Topp