Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Men om en hjulsugare/hjulsmygare ligger tätt bakom och jag inte märkt hen och denne får mitt spott snor på sig , är det då mitt fel då,
( gör det sällan och gör alltid under armen över benet tricket) men det kanske stänker lite iallafall, som skrivet blir det mitt fel!?

Men om en hjulsugare/hjulsmygare ligger tätt bakom och jag inte märkt hen och denne får mitt spott snor på sig , är det då mitt fel då,
( gör det sällan och gör alltid under armen över benet tricket) men det kanske stänker lite iallafall, som skrivet blir det mitt fel!?

Finns ju så klart en viss risk att man ligger bakom (eller snett bakom) en liten bit åtminstone innan man cyklar om dig, svaret är ja, det är självklart ditt fel. ?

En som lägger sig och suger hjul på pendling är högst troligt inte en erfaren elitpendlare. Eller en van klungcyklist. Dom gör inte så.
Därmed är hjulsugaren en riskfaktor till att ta hänsyn til förutom allt annat i trafiken. Visa hänsyn genom att INTE suga hjul, tack!

Jag blir en smula irriterad när någon kör om och lägger sig framför i ungefär samma hastighet som jag håller . Jag vill varken suga hjul eller sakta ner. Gissar att de i många fall legat bakom mig en stund och tyckt att det gått lite för sakta, utan att reflektera över varför skillnaden på framför och bakom...

För min del är det helt ok att ni fortsätter er att störa er på folk som ligger för nära er bakom, jag har nu fått en fantastisk djup insikt i detta ämne och självklart köper jag den största delen av resonemanget (små marginaler är helt enkelt livsfarligt i pendlingstrafiken, i synnerhet under rusningen).

Hmmm, tror mest jag fascineras över hur många olika saker som faktiskt folk verkar störa sig över. :unsure: Jag har aldrig någonsin stört mig på någon som kommer ifatt bakifrån vad jag kan minnas nu, i värsta fall väcks kanske tävlingsdjävulen (vilket självklart är omoget/förkastligt men jag är ju enbart 53). Senast i fredags morse var det en cyklist som tackade mig för draghjälp vid korsningen i Alvik, enbart roligt tycker jag.

Tror väl dock ej jag själv räknas riktigt till kategorin hjulsugare med mitt pendlingsmönster. ? Antingen zencyklar jag eller så trycker jag på vilket säkerligen många tycker är helt felaktigt också.

Senast ändrad:
Tänkte sammanfatta 1 höstmånadens cykling: Väldigt bra helt enkelt, behagliga temperaturer, inga incidenter eller mekaniska problem. Noterar dock att det är väldigt mycket cyklar på vägarna, måste vara rekord? Noterar även att hälften saknar hjälm, mest kvinnor. Märker även att elsparkar är väldigt vanligt, unga som gamla förare

För min del är det helt ok att ni fortsätter er att störa er på folk som ligger för nära er bakom, jag har nu fått en fantastisk djup insikt i detta ämne och självklart köper jag den största delen av resonemanget
Tänker liknande som ipv6 mfl. skrev - det kan vara irriterande om nån på nåt sätt i onödan kör så att man får mindre säkerhetsmarginaler. Men upplever mycket oftare att man uppskattar bra samspel med trafikanter som kör ungefär lika fort, än tvärtom. Ibland ser man t o m elhojar som verkar ha lite koll :)

Prognosen påstod att det skulle vara som kallast när det var dags för dagens pendling vid 0430. +7 skulle det va....termometern sa 1,7 ?
det är vanligtvis kallast timmen före soluppgång.

betyder att på vintern när solen går upp typ 8.30 är det mindre kallt cykelpendla kl 06 jämfört med kl 08:)

Pendlar till Stockholm från Södertälje. Elcyklar till Södertälje Syd. Sedan cykeln med på mälartåg till centralstation för att sedan cykla sista biten. Helt fantastisk vilken frihet.

VideoCapture_20230918-171006.jpg

Kylig och vacker morgon. Förkylning i kroppen så tog det väldigt lungt. Stannade och tog en bild. Passerade strax efter det ett solrosfält och stannade för att fota där också... Fick inte loss den ena foten (dag två någonsin med spd). Välte väldigt ograciöst... ut i vägbanan ?... Ägnade dagen åt att inte tänka på vad som hade hänt om en bil passerat just då ?. Blev ingen bild på solrosorna.
På hemvägen hade jag nästa nära-döden-upplevelse när en taxi (trots ingen mötande trafik) körde om extremt nära och i klart för hög hastighet... Kunde inte hindra mig själv från att slänga upp handen i en väldigt mogen gest med väl valt finger i luften.... Taxin kan omöjligt ha hunnit se det, men kändes bra ändå...
Så peppen för både landsvägspendling och spd är lite stukad just nu. Imorgon blir det kort pendling för ett arbetspass på gamla arbetsplatsen. Känns precis lagom just nu ?.

En timme träning inan jobbet, tyvärr genade jag över en gräsmatta och klippte ett brunnslock strax innan jag var framme vid kontoret (Solnavägen/Centrumvägen där de hade flyttat avstängningen sen jag cyklade senast).
Drog i backen rätt hårt. Varken cykel eller kläder gick sönder men stukade tummen, i övrigt mest öm/stel.
Lugn cykling hem.

Väldigt många cyklister har uppfattningen att man ska plinga när man kör om nån. Vet inte var den idén kommer ifrån, antar att de inte tutar varje gång de gör en omkörning med bil...

Cykelfrämjandet:

4. Använd ringklockan
Det är lag på att din cykel ska ha en ringklocka. Den är till för att uppmärksamma andra cyklister och fotgängare om din närvaro. Ringklockans främsta användningsområde är vid omkörning. Ge signal i tillräckligt god tid för att den omkörda cyklisten/fotgängaren ska hinna förbereda sig på att bli omkörd. När det gäller fotgängare finns det alltid en risk att personen kliver åt sidan istället för att fortsätta på inslagen kurs. Det kan innebära att fotgängaren kliver ut framför dig med risk för kollision.

Cykelfrämjandet:
4. Använd ringklockan
Det är lag på att din cykel ska ha en ringklocka. Den är till för att uppmärksamma andra cyklister och fotgängare om din närvaro. Ringklockans främsta användningsområde är vid omkörning. Ge signal i tillräckligt god tid för att den omkörda cyklisten/fotgängaren ska hinna förbereda sig på att bli omkörd. När det gäller fotgängare finns det alltid en risk att personen kliver åt sidan istället för att fortsätta på inslagen kurs. Det kan innebära att fotgängaren kliver ut framför dig med risk för kollision.
Ok, jag är mållös.

Ja, pendling innanför tullarna innebär att alltid ha två fingrar på bromsarna, till skillnad från vanliga enfingersfattningen, samt en konstant översyn på omgivningen för att identifiera risktaxi, förvirrade SUVförare, hantverkslimousiner, fartdårar på elcyklar, samt vimscyklister.

Hade jag inte trivts så bra på jobbet hade jag sökt jobb på södra sidan stan för att slippa citycykling.

Vaknar upp till utlovat regn. Fram med regn-kitet. 17 grader, men jag väljer ändå regnjackan och tänker ta det lugnt.

När jag rullar iväg har regnet upphört. 10 min senare bryter solen igenom och jag börjar bli kokt. Stannar och tar av jackan, redan blöt inifrån…

5 min senare öppnar sig himlen igen och jag blir blöt utifrån också. Trodde man fick välja…

som vanligt: spännande. hur disponerar ni er energi under pendlingen? försöker ni hålla en konstant fart, eller bränner ni på i utförsbackarna och sniglar i uppförsbackarna?

som vanligt: spännande. hur disponerar ni er energi under pendlingen? försöker ni hålla en konstant fart, eller bränner ni på i utförsbackarna och sniglar i uppförsbackarna?

Jag har dammat av skivstången efter ett alldeles för långt uppehåll, så just nu försöker jag cykla så lugnt som möjligt. Särskilt uppför.

Annars brukar jag cykla "lagom" hårt och använda uppförsbackarna som pulshöjare. Men jag är bortskämd med en bra pendlingssträcka och det är egentligen bara två "backar", Huvudstabron och Hagalund.

På väg till jobbet försöker jag hålla någorlunda jämn effekt.
På hemvägen vill jag ofta minimera totaltiden så då lägger jag mest energi på uppförsbackar där det gör mest skillnad.

Man får inte hålla igen uppför det är där man tappar mest tid (gammalt ordspråk jag fick lära mig när jag cyklade landsväg med hovfetgubbar) ?

Myspendling. Väderapparna skriker om regn = glest på banor och vägar. Inget regn i Sthlm mellan 07-08 på morgonen, däremot varmt och skönt i kort-kort. Mötte en del cyklister som klätt sig mer efter appen än efter vädret. Såg rätt varmt och instängt ut. Fast å andra sidan var det kanske elhojar jag mötte och dom anstränger sig ju inte.....så kanske inte blir så varmt som det såg ut ändå.

Senast ändrad:
Klart man inte ska plinga. Man uppfostrar sina motpendlare genom att bränna förbi i hög hastighet så de håller sin linje bättre nästa gång. Om de redan håller sin linje så finns det inget problem. Tack
Precis så ;-) Jag cyklar för lite och för sällan i stan numera. Är det så att man plingar vid omkörning nu när cyklandet uppnått nån slags kritisk massa? (min lösning är en gammal glapp ringklocka som plingar diskret och lite lagom av sig själv hela tiden om man inte har tummen på den, funkar förvånansvärt bra...)

Precis så ;-) Jag cyklar för lite och för sällan i stan numera. Är det så att man plingar vid omkörning nu när cyklandet uppnått nån slags kritisk massa? (min lösning är en gammal glapp ringklocka som plingar diskret och lite lagom av sig själv hela tiden om man inte har tummen på den, funkar förvånansvärt bra...)
Som med typ allt annat i livet, "it depends"!
Är det ett litet barn som cyklar framför? Rätt så önskvärt att använda ringklockan.
En person på elsparkcykel men airpods i öronen som tar upp hela vägen? Rätt så önskvärt med snudd på berörning vid omkörning... ?

Som med typ allt annat i livet, "it depends"!
Är det ett litet barn som cyklar framför? Rätt så önskvärt att använda ringklockan.
En person på elsparkcykel men airpods i öronen som tar upp hela vägen? Rätt så önskvärt med snudd på berörning vid omkörning... ?
Ja håller med! Hundar och ungar, då får man acceptera stokastiskt beteende helt klart. Men vuxet folk... :)

Tillbaka
Topp