Ja, vad ska man säga, regler är regler, lagar och lagar etc, förbud hit och dit för mtb i olika områden, el-mtb och gud vet vad. De som ville att exempelvis partnern eller morfar/farfar etc (som kanske inte är lika stark/snabb) skulle kunna hänga med på en del mtb turer kan nu glömma det, eller kanske inte.....
När det gäller cyklande i skog och natur så verkar det enligt mig vara helt exceptionellt slappa kontroller (mycket nära noll) samt att de flesta inte bryr sig för fem ören ändå. Att sedan någon Ove eller en Happyist kan bli upprörd må så vara men också totalt verkningslöst egentligen. Med undantag av vissa enskilda områden är det ju inte direkt så att det svämmar över av folk ute i naturen, man kanske blir glatt överraskad om man möter en annan person ibland. Jag vill också se denna framtida kontrollant som kastar sig ner på marken i sidled för att i profil kunna se om det ser ut att vara en el-cykel eller ej, tex mtb cyklar har ju ofta rätt feta ramar även utan elmotor. Bevisbördan kan också möjligen blir rörig, det går väl att cykla med en elcykel utan att motorn är aktiverad? (jag vet inte själv)
Sedan att vi diskuterar verkningslösa "Ove regler/lagar" och tar det på fullt allvar här är väl bra men gör det någon skillnad i praktiken (?) jag är ytterst tveksam.