El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Säker kan man inte vara. Men att utesluta cykling från allemansrätten är en ganska omfattande förändring av innehåll och syfte. Att förtydliga att motordrivna fordon inte omfattas skulle bara handla om en mindre justering för att hantera nya fordonsslag som inte historiskt har funnits.

Visst är det en risk, men om det inte stramas upp finns risk att all cykling utesluts från allt fler naturområden genom lokala regelverk.
Vad skulle hindra dem då? "Lokala reservatsföreskrifter..."

Är du helt säker på att den utvecklingen gynnar oss, eller åker vi ut med badvattnet?
Vi lär åka ut tillsammans med badvatten / elhojar.
Jag baserar det på upplevd inställning från intressenter i skogsområden, iallafall stadsnära dito.

Det går att argumentera hur man vill, men det ENDA argumentet vi har att luta oss mot vad gäller MTB enligt allemansrätten är just att icke-motoriserad cykling är okej så länge man inte stör och förstör.
Om vi stör och förstör är redan ganska hett diskuterat i olika konflikter.

Rent krasst har inte motorer i skogen att göra annat än om det på speciellt anvisad mark. Att tillåta vissa typer av cyklar med motor ÄR ett sluttande plan. Vi har den andra tråden om elcrossar i Hellas.
Vill folk verkligen ha det så? Personligen vill jag inte det, och jag tror inte ens inbitna elcykelförespråkare vill att Hellas blir enduroskog.

Värt att poängtera att jag tycker el-MTB verkar skoj. Jag skulle kunna tänka mig att det är grymt att varva nedförslöpor i Åre e.d. med en kul heldämpad eljoj (Transition Relay anyone?).
Men jag inser att det måste regleras om vi ska ha möjlighet och frihet att cykla lite hur vi vill i naturen i hela landet.
Annars är vanlig cykling i skogen snart undantagen i allemansrätten.

Vad skulle hindra dem då? "Lokala reservatsföreskrifter..."
Nä, det finns väl inget hinder, men rekreationscykling i natur är trots allt ändå en ganska folklig aktivitet med många utövare. Jag tror att den allmänna inställningen till elcykling i naturen är betydligt striktare än till trampcykling.

Jag tycker det känns vettigt och enkelt.

”Får jag cykla på din mark med min elcykel?”

Om ”ja” gör det (visa hänsyn och allmänt vett)

Om ”nope”, avstå eller ta köttdriven cykel (visa hänsyn och allmänt folkvett)

Om ”då skjuter jag skallen av dig”, polisanmäl eller välj annan markägare.

Jag tycker det känns vettigt och enkelt.

”Får jag cykla på din mark med min elcykel?”

Om ”ja” gör det (visa hänsyn och allmänt vett)

Om ”nope”, avstå eller ta köttdriven cykel (visa hänsyn och allmänt folkvett)

Om ”då skjuter jag skallen av dig”, polisanmäl eller välj annan markägare.
Är det verkligne lagligt då?

Nu finns det ju massor med folk som typ kör cross på åkrar med markägarens tillstånd (antar jag) och det är väl ingen som har ont av det men skulle inte säga det är lagligt.

Är det verkligne lagligt då?

Nu finns det ju massor med folk som typ kör cross på åkrar med markägarens tillstånd (antar jag) och det är väl ingen som har ont av det men skulle inte säga det är lagligt.
oj, bra fråga.
Jag uppfattade som om det är 250W begränsning och max 25km/t så var det OK om markägaren är OK med det.

oj, bra fråga.
Jag uppfattade som om det är 250W begränsning och max 25km/t så var det OK om markägaren är OK med det.
Ingen får ju nöjesköra motorfordon ens på sin egen mark utan speciella tillstånd så om vi nu är inne på att läsa som fan läser bibeln gäller väl det även elcyklar?

Finns lite mer info här:

Under 250W - motorisersat fordon, ingår inte i allemansrätten, men ok om du får tillstånd av markägaren
Över 250W - motordrivet fordon, förbjudet enligt terrängkörningslagen, behövs dispens
Att en statlig myndighet kan ha så fel och publicera det på en hemsida är bortom pinsamt. Det finns alltså inget lagligt stöd för deras åsikt. Det tillsynsmyndighet (normalt länsstyrelsen) säger är att vid omfattande skador kan en markägare driva ett civilrättsligt mål, vilket de kan mot vanliga cyklar med, ifall skadorna är omfattande så att de påverkas negativt. Det prejudikat de lutar sig emot är det så kallade kanotfallet som handlade om kommersiell paddling som gav skador på strandbank. Naturvårdsverket är fullt medvetna om detta, men det är mer bekvämt att vara otydliga än att erkänna att de har fel.

Angående allemansrätten och motorer. Våra sjöar omfattas av samma rätt, men motorbåtar är OK. Snöskoter (där inga markskador uppstår) är också tillåtet i skog och mark. Vi kan ha våra personliga åsikter om detta, men lagen gäller tills annat beslutats.

Sammanfattning:
Om NVV anser att cyklar är motoriserade så finns det en (1) lag de kan hänvisa till - Terrängkörningslagen. I det fallet har markägaren inte rätt att ge tillstånd utan då klassas det som tillståndspliktig verksamhet och kräver tillstånd från kommun eller länsstyrelse (beroende på omfattning.

Räcker väl med lokala föreskrifter i kommunala ordningsstadgan? Vips får man inte cykla i skogen i kommun X.

Ot . På tal om det..
Nån som vet hur dom gjort vid bmx banan i hökarängen .
Är det tillåtet att cykla där tro ? ;)
Jag har inte sett några tillbudsskyltar för cykelbana..

Senast ändrad:
Spelar ingen roll vad en reporter säger eller vad folk på happy tycker , elcykel räknas som en cykel och får framföras i naturen enligt allemansrätten.

Transportstyrelsens regler gäller och då räknas en elcykel på max 250W som cykel och får framföras i naturen under allemansrätten. naturvårdsverket kan inte bestämma detta och har gjort en egen tolkning
Det finns således inte något uppdrag, beslut, eller föreskrift om att en elcykel med motor på max 250W ska definieras som motordrivet fordon, motorfordon eller terrängfordon. Utan detta är Naturvårdsverkets egna tolkning. För säkerhets skull frågade vi även Transportstyrelsen om definitionen av en elcykel kan ändras utifrån var fordonet framförs, men fick svaret att uppfyller fordonet kraven för cykel enligt Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner så är det en cykel oavsett var den befinner sig. Vad som gäller för cykel i naturen gäller alltså tillsynes även för elcykel så länge den har en motor på max 250W.

Spelar ingen roll vad en reporter säger eller vad folk på happy tycker , elcykel räknas som en cykel och får framföras i naturen enligt allemansrätten.

Transportstyrelsens regler gäller och då räknas en elcykel på max 250W som cykel och får framföras i naturen under allemansrätten. naturvårdsverket kan inte bestämma detta och har gjort en egen tolkning

Det finns således inte något uppdrag, beslut, eller föreskrift om att en elcykel med motor på max 250W ska definieras som motordrivet fordon, motorfordon eller terrängfordon. Utan detta är Naturvårdsverkets egna tolkning. För säkerhets skull frågade vi även Transportstyrelsen om definitionen av en elcykel kan ändras utifrån var fordonet framförs, men fick svaret att uppfyller fordonet kraven för cykel enligt Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner så är det en cykel oavsett var den befinner sig. Vad som gäller för cykel i naturen gäller alltså tillsynes även för elcykel så länge den har en motor på max 250W.
Då spelar det ingen roll det som du skriver?

Det kan bli intressant att inhämta tillstånd från markägare. Steg ett, gör en rutt. Steg två, utred vem som äger de olika fastigheterna....

Slumpmässigt vald fastighetskarta utanför Orsa.

Screenshot_20230920-094229.png

Det kan bli intressant att inhämta tillstånd från markägare. Steg ett, gör en rutt. Steg två, utred vem som äger de olika fastigheterna....

Slumpmässigt vald fastighetskarta utanför Orsa.

Visa bilaga 654882
Du kan göra 5 st förfrågningar gratis i fastighetsregistret per bank-ID per dygn hos Lantmäteriet. Kan ta en stund att göra en rutt.

Ja, vad ska man säga, regler är regler, lagar och lagar etc, förbud hit och dit för mtb i olika områden, el-mtb och gud vet vad. De som ville att exempelvis partnern eller morfar/farfar etc (som kanske inte är lika stark/snabb) skulle kunna hänga med på en del mtb turer kan nu glömma det, eller kanske inte.....

När det gäller cyklande i skog och natur så verkar det enligt mig vara helt exceptionellt slappa kontroller (mycket nära noll) samt att de flesta inte bryr sig för fem ören ändå. Att sedan någon Ove eller en Happyist kan bli upprörd må så vara men också totalt verkningslöst egentligen. Med undantag av vissa enskilda områden är det ju inte direkt så att det svämmar över av folk ute i naturen, man kanske blir glatt överraskad om man möter en annan person ibland. Jag vill också se denna framtida kontrollant som kastar sig ner på marken i sidled för att i profil kunna se om det ser ut att vara en el-cykel eller ej, tex mtb cyklar har ju ofta rätt feta ramar även utan elmotor. Bevisbördan kan också möjligen blir rörig, det går väl att cykla med en elcykel utan att motorn är aktiverad? (jag vet inte själv)

Sedan att vi diskuterar verkningslösa "Ove regler/lagar" och tar det på fullt allvar här är väl bra men gör det någon skillnad i praktiken (?) jag är ytterst tveksam.

Senast ändrad:
Finns lite mer info här:

Under 250W - motorisersat fordon, ingår inte i allemansrätten, men ok om du får tillstånd av markägaren
Över 250W - motordrivet fordon, förbjudet enligt terrängkörningslagen, behövs dispens

Jag förstår inte varför det skulle vara annorlunda regler för under 250W och över 250W. Terrängkörningslagen nämner bara "motordrivet". Jag skulle därför tänka att under 250W borde behandlas samma som över 250W och markägare inte har rätt att ger dispens (förutom om ägare har fått tillstånd för nöjeskörning av motorfordon).

slutar jag trampar på min E-MTB, så står jag still, så vad gör elmotorn då?
den fortsätter finnas helt enkelt. Även om batteriet tar slut.
Alltså sitter du på ett motordrivet fordon tänker jag och drar en parallell till när man slutar gasa på t.ex. en eldriven motorcykel.

Jag rekommenderar alla att läsa vad oxr (happys mest kunnige på området?) skriver i ämnet. Speciellt det långa inlägget på sida 2.

Jag tycker det är bra att SVT tar upp frågan, vore ännu bättre om det faktiskt ledde till att det förtydligades rent lag-mässigt, antingen att man inte får ha elcykel i naturen, eller att man får ha det. Den otydligheten som är nu tycker jag är rätt värdelös, och att resonera att om ingen följer upp att lagarna efterlevs så kan man strunta i dem är inte ett samhälle jag vill bo i.

Personligen ser jag en rätt stor risk att vanlig mtb kommer att dras över samma kant som elcyklar och att allt blir förpassat till inhägnade banor, liknande den 2-metersregel de har i södra Tyskland där alla vägar smalare än 2 meter är förbjudna för cykling om det inte är en anordnad bana. Sen blir alla anordnade banor flowtrails för att det lockar barnfamiljer (tydligen) så kan man börja titta efter någon annan fritidssysselsättning.

Ja, vad ska man säga, regler är regler, lagar och lagar etc, förbud hit och dit för mtb i olika områden, el-mtb och gud vet vad. De som ville att exempelvis partnern eller morfar/farfar etc (som kanske inte är lika stark/snabb) skulle kunna hänga med på en del mtb turer kan nu glömma det, eller kanske inte.....

När det gäller cyklande i skog och natur så verkar det enligt mig vara helt exceptionellt slappa kontroller (mycket nära noll) samt att de flesta inte bryr sig för fem ören ändå. Att sedan någon Ove eller en Happyist kan bli upprörd må så vara men också totalt verkningslöst egentligen. Med undantag av vissa enskilda områden är det ju inte direkt så att det svämmar över av folk ute i naturen, man kanske blir glatt överraskad om man möter en annan person ibland. Jag vill också se denna framtida kontrollant som kastar sig ner på marken i sidled för att i profil kunna se om det ser ut att vara en el-cykel eller ej, tex mtb cyklar har ju ofta rätt feta ramar även utan elmotor. Bevisbördan kan också möjligen blir rörig, det går väl att cykla med en elcykel utan att motorn är aktiverad? (jag vet inte själv)

Sedan att vi diskuterar verkningslösa "Ove regler/lagar" och tar det på fullt allvar här är väl bra men gör det någon skillnad i praktiken (?) jag är ytterst tveksam.
Tolkar jag dig rätt: "Ingen kommer kolla efterlevnad, så reglerna spelar ingen roll"?
Eller: "Min moraliska kompass är så bra, så jag gör som jag vill och skiter i vad som gäller"?

I praktiken är det väl så. Ungefär som att köra lite för fort, eller någon gång tvätta bilen på uppfarten. Åker man i finkan? Nej. Spelar det nån roll? Nja.

Probemet är väl inte vad enskilda gör någon gång ibland, eller ens vad vi på Happy tycker.
Reglering styr och påverkar utvecklingen i stort. Det påverkar vad olika grupper i skogen tycker om varandra och hur vi reagerar. Gilla det eller ej.

Personligen vill jag gärna kunna cykla i skogarna och inte behöva känna mig som en rättshaverist eller oönskad. Och glatt kunna hälsa på vandrare och andra samt få ett glatt bemötande tillbaka.

Men jag är väl ensam. Alltför många (oavsett vanlig MTB eller el-MTB) verkar skita i konsekvenser och glatt bromsa sig nedför närmaste mosshäll samtidigt som man ber vandrarna dra åt H-E.
:)

Tolkar jag dig rätt: "Ingen kommer kolla efterlevnad, så reglerna spelar ingen roll"?
Eller: "Min moraliska kompass är så bra, så jag gör som jag vill och skiter i vad som gäller"?

I praktiken är det väl så. Ungefär som att köra lite för fort, eller någon gång tvätta bilen på uppfarten. Åker man i finkan? Nej. Spelar det nån roll? Nja.

Probemet är väl inte vad enskilda gör någon gång ibland, eller ens vad vi på Happy tycker.
Reglering styr och påverkar utvecklingen i stort. Det påverkar vad olika grupper i skogen tycker om varandra och hur vi reagerar. Gilla det eller ej.

Personligen vill jag gärna kunna cykla i skogarna och inte behöva känna mig som en rättshaverist eller oönskad. Och glatt kunna hälsa på vandrare och andra samt få ett glatt bemötande tillbaka.

Men jag är väl ensam. Alltför många (oavsett vanlig MTB eller el-MTB) verkar skita i konsekvenser och glatt bromsa sig nedför närmaste mosshäll samtidigt som man ber vandrarna dra åt H-E.
:)

Mitt favoritexempel, det är ju tex förbjudet att cykla mtb i Stockholms alla naturreservat (och det är många), hur många verkar egentligen bry sig om detta? Typ noll, finns till och med cykelklubbar som bedriver verksamhet i naturreservaten.

Jag ger inte mycket för "Ove lagar" måste jag säga, blir själv glad av att se folk ute i naturen.

Sedan har jag faktiskt blivit en elcykel, elmtb vän trots att jag inte har någon själv.

Jag tycker att det är väldigt inkluderande att alla människor oberoende av form, ålder, skador etc ska kunna få cykla, en jäkla toppengrej. Men självklart ska vi svenskar som är topp i tre i världen i antal regler/lagar försöka motverka denna obehagliga tendens. Det komiska i det hela är ju att trots att vi svenskar har exceptionellt mycket regler/lagar så är vi väldigt dåligt (rent generellt, undantag finns) på att se till att de efterföljs samt möjligen (?) med hela världens mjukaste straffskalor.

Senast ändrad:
Mitt favoritexempel, det är ju tex förbjudet att cykla mtb i Stockholms alla naturreservat (och det är många), hur många verkar egentligen bry sig om detta? Typ noll, finns till och med cykelklubbar som bedriver verksamhet i naturreservaten.

Jag ger inte mycket för "Ove lagar" måste jag säga, blir själv glad av att se folk ute i naturen.
Så vad du faktiskt menar är "Förbud spelar ingen roll, alla gör som de vill ändå".

Så vad du faktiskt menar är "Förbud spelar ingen roll, alla gör som de vill ändå".
Nej, jag raljerar nu.

Men vissa regler/lagar som ändå inga alls verkar se till att de efterföljs, det blir lite hmmm "konstigt", känns som en typisk svensk grej.

Sedan är jag nog en stor vän av att folk i alla åldrar ger sig ut i naturen.

Nej, jag raljerar nu.

Men vissa regler/lagar som ändå inga alls verkar se till att de efterföljs, det blir lite hmmm "konstigt".

Sedan är jag nog en vän av att folk ger sig ut i naturen.
Jag håller till viss del med. Men poängen är att lagar/regler blir tongivande.
Att vissa möten med vandrare blir tråkiga idag beror delvis att de fått vatten på sin kvarn i och med förbud mot cykling i vissa områden. Då får man onda ögat i stil med "du ska minsann inte vara här".
Att jag sedan är naturvän av rang och cyklar vettigt och försöker vara trevlig spelar ingen roll.

Vad jag bekymras över är att vår "status" i skogarna kommer försämras än mer genom att el-MTB och elcrossar blir mer vanliga, och att både gemene man och myndigheter/lagstiftare drar alla över en kam.

Det kommer bli trist oavsett vad vi anser om rätt / fel / efterlevnad / faktiskt effekt.

Ingen får ju nöjesköra motorfordon ens på sin egen mark utan speciella tillstånd så om vi nu är inne på att läsa som fan läser bibeln gäller väl det även elcyklar?
Läste just innantill att så här tolkas det av en miljörättsjurist.
Så man måste få OK från markägaren först förstår jag det som.

”– Eftersom elcyklar är bestyckade med någon form av elmotor så räknar vi de som motoriserade. Därför ingår inte körning i terräng i allemansrätten vilket gör att man behöver ha markägarens lov, ”

Läste just innantill att så här tolkas det av en miljörättsjurist.
Så man måste få OK från markägaren först förstår jag det som.

”– Eftersom elcyklar är bestyckade med någon form av elmotor så räknar vi de som motoriserade. Därför ingår inte körning i terräng i allemansrätten vilket gör att man behöver ha markägarens lov, ”
Ja det där förstår jag inte.

Antingen är det väl ett motorfordon, eller oxå en cykel. Men verkar som om Naturvårdsvärket vill hitta på en egen klass mittimellan ?

Man blir lika förundrad varje gång denna diskussionen kommer upp här på Happy.

Vad är det i en E-MTB som ni finner så fruktansvärt motbjudande?
Varför detta oemotståndliga hat mot en form av cykling som för många är en fantastisk väg ut i naturen?

Och kom med riktiga argument nu.
Inte bara att det är ”olagligt” och att E-MTB cyklister är lata.

Utan riktiga argument varför detta är världen undergång och varför de inte har en plats bredvid vanliga hojar.

Jag äger numer en TurboLevo och använder den som verktyg på våra endurotävlingar.
Sätter upp och plockar ner kontroller, kollar spåren, akuta utryckningar för sjukvårdare mm mm mm.

Och ja… jag nöjescyklar en gång ibland också på den.
Mest för att det är så sjukt kul att cykla och det är det enda MTB jag har sedan olyckan 2019.

Dessutom kan nu Carro hänga med ut och hjälpa mig på morgonen just pga E-biken, för Carro är ingen cyklist men med Levon kan hon haka på och har helt plötsligt upptäckt att det är ganska kul att cykla Stig.

Alternativet till E-Bike är antingen att cykla rundan med en vanlig cykel, vilket är sådär man man kör 15h pass på en tävlingsdag och det blir snabbt 2-3mil cykling redan på morgonen på vissa event, och sen lika långt när allt skall ner igen.

Eller ja kanske en 4-hjulning för att ta sig fram på accessvägarna och sen gå sista biten.
Är det bättre alternativ??

Så snälla.
Riktiga argument emot E-Bikes nu.
Och då både för biten som arbetsverktyg och som nöjesåkning.

Jag förstår inte varför det skulle vara annorlunda regler för under 250W och över 250W. Terrängkörningslagen nämner bara "motordrivet". Jag skulle därför tänka att under 250W borde behandlas samma som över 250W och markägare inte har rätt att ger dispens (förutom om ägare har fått tillstånd för nöjeskörning av motorfordon).
Just iom att Terrängkörningslagen nämner motordrivet så kan vägtrafikdefinitionerna (som definierar vad som är motordrivet och inte) användas. Så tittar man strikt på den förefaller elcykel vara ok eftersom den där räknas som cykel. Men NVV som är experter på allemansrätten (som inte är nån lag) tänker längre än så, och hänvisar till diverse utredningar och förarbeten som fastslår att allemansrätten är icke-motoriserad. De inför därför begreppet motoriserat fordon för fordon under 250W. Dessa är inte förbjudna enl Terrängkörningslagen men är inte ok enligt allemansrätten (eftersom den är icke-motoriserad). Därför behöver du fråga om lov, på samma sätt som du måste fråga om lov för att plocka äpplen hos grannen.

All den här soppan är pga nåt ljushuvud kom på att juridiskt definiera elcykel som cykel utan att tänka på konsekvenserna för annat än framförsel på väg. Korrigerar man det, t.ex. genom att införa elcykel som en egen fordonskategori under motordrivna fordon, så är problemet löst.

Varför detta oemotståndliga hat mot en form av cykling som för många är en fantastisk väg ut i naturen?

Utan riktiga argument varför detta är världen undergång och varför de inte har en plats bredvid vanliga hojar.

Jag äger numer en TurboLevo och använder den som verktyg på våra endurotävlingar.
Sätter upp och plockar ner kontroller, kollar spåren, akuta utryckningar för sjukvårdare mm mm mm.

Mest för att det är så sjukt kul att cykla och det är det enda MTB jag har sedan olyckan 2019.

Dessutom kan nu Carro hänga med ut och hjälpa mig på morgonen just pga E-biken, för Carro är ingen cyklist men med Levon kan hon haka på och har helt plötsligt upptäckt att det är ganska kul att cykla Stig.

Alternativet till E-Bike är antingen att cykla rundan med en vanlig cykel, vilket är sådär man man kör 15h pass på en tävlingsdag och det blir snabbt 2-3mil cykling redan på morgonen på vissa event, och sen lika långt när allt skall ner igen.

Eller ja kanske en 4-hjulning för att ta sig fram på accessvägarna och sen gå sista biten.

Så snälla.

Väldigt bra skrivet. Jag vet inte heller riktigt vart detta hat mot el-cyklister kommer ifrån och varför man behöver sitter på ett forum och göra personangrepp mot varje el-cyklist.

Tycker som du säger att det är kanon att el-cyklar finns och det gör att flera kan komma ut i skogen och cykla.

Just iom att Terrängkörningslagen nämner motordrivet så kan vägtrafikdefinitionerna (som definierar vad som är motordrivet och inte) användas. Så tittar man strikt på den förefaller elcykel vara ok eftersom den där räknas som cykel. Men NVV som är experter på allemansrätten (som inte är nån lag) tänker längre än så, och hänvisar till diverse utredningar och förarbeten som fastslår att allemansrätten är icke-motoriserad. De inför därför begreppet motoriserat fordon för fordon under 250W. Dessa är inte förbjudna enl Terrängkörningslagen men är inte ok enligt allemansrätten (eftersom den är icke-motoriserad). Därför behöver du fråga om lov, på samma sätt som du måste fråga om lov för att plocka äpplen hos grannen.

All den här soppan är pga nåt ljushuvud kom på att juridiskt definiera elcykel som cykel utan att tänka på konsekvenserna för annat än framförsel på väg. Korrigerar man det, t.ex. genom att införa elcykel som en egen fordonskategori under motordrivna fordon, så är problemet löst.
Fast just här "fråga om lov" gäller ju inget annat i terrängkörningslagen. Man får inte bara ringa en markägare och fråga om man får köra lite cross på hans åker hur man vill. Som jag fattar det ska det va inhägnat osv och diverse tillstånd. Då gäller väl samma sak en elcykel?

Så snälla.
Jag vet inte vad du tycker är riktiga argument, det är ju väldigt mycket upp till var och en.
Mina argument mot el-mtb har ingenting med nuvarande lagstiftning eller något tyckande om att någon skulle vara lat. Jag ser två problem som på sikt kommer att drabba mig som mtb-cyklist negativt:

Högre systemeffekt (cykel + cyklist) ger ett större slitage och det syns mer att det cyklas mtb. Det kommer att leda till mer negativ publicitet och fler cykelförbud som kommun och länsstyrelse inför.

Högre hastighet i skogen skrämmer ännu fler vandrare, hundägare, ryttare. 25 km/h är riktigt snabbt på stig, när det dessutom inte är något motorljud blir många överraskade. Det kommer också att leda till mer klagomål och cykelförbud.

Båda dessa problem hade man kunna undvika om folk klarade av att bete sig som folk, men tyvärr tror jag inte på människans samarbetsförmåga så att det kommer hända. Att ändra lagstiftningen är det nog för sent för nu, finns alldeles för många som redan köpt el-cykel som kommer fortsätta oavsett förbud eller inte.

Att använda el-mtb i sin yrkesroll är en så försvinnande liten del av användandet så det ser jag inga problem med, men en el-motocross hade förmodligen funkat lika bra.

Tack för förklaringen, visste inte om denna komplikationer.

Du skriver: "Just iom att Terrängkörningslagen nämner motordrivet så kan vägtrafikdefinitionerna (som definierar vad som är motordrivet och inte) användas." Kan det verkligen? Jag skulle hoppas att lagen refererar till en annan lag för definitionen av motorfordon, men antar då att den inte gör det.

Argumentet att e-mtb får "fler att komma ut i naturen" och "farfar kan hänga med" tycker jag inte riktigt håller heller, alla behöver inte kunna göra allt. överallt.

Jag önskar att jag kunde åka offpist på samma ställen som t. ex. Kaj Zackrisson, men jag inser att jag pga ålder, brist på träning, teknik osv aldrig kommer att kunna göra det, och lever med det.

Vad jag här läst här på happy sedan ämnet började komma upp för knappt 10 år sedan så känns det ganska klart att det inte är förbjudet att cykla el-cykel i skogen. Markägarens tillstånd eller ej. Detta eftersom det inte finns någon lag som förbjuder det. Hade det varit förbjudet hade någon dömts vid det här laget.

Däremot är jag väldigt oroad för situationen. Jag har inget problem med 250w 25kmh tramp-assisterade cyklar. Men allt som kan trimmas kommer att trimmas. Lex moped. Det kommer dessutom att vara mycket svårare för rättsvårdande myndigheter att beivra trimmade cyklar i skogen än trimmade mopeder på gatan. Det kan i värsta fall innebära att man i framtiden förbjuder all cykling annat än på anlagda vägar och anlagda stigar i naturen.

Argumentet att e-mtb får "fler att komma ut i naturen" och "farfar kan hänga med" tycker jag inte riktigt håller heller, alla behöver inte kunna göra allt. överallt.
Rent anekdotiskt har jag konstaterat att "farfar" inte primärt är den som kör e-mtb i skogen, utan snarare inbitna reguljära mtb-cyklister. Känns mest som en halmgubbe.

Att en statlig myndighet kan ha så fel och publicera det på en hemsida är bortom pinsamt. Det finns alltså inget lagligt stöd för deras åsikt. Det tillsynsmyndighet (normalt länsstyrelsen) säger är att vid omfattande skador kan en markägare driva ett civilrättsligt mål, vilket de kan mot vanliga cyklar med, ifall skadorna är omfattande så att de påverkas negativt. Det prejudikat de lutar sig emot är det så kallade kanotfallet som handlade om kommersiell paddling som gav skador på strandbank. Naturvårdsverket är fullt medvetna om detta, men det är mer bekvämt att vara otydliga än att erkänna att de har fel.

Angående allemansrätten och motorer. Våra sjöar omfattas av samma rätt, men motorbåtar är OK. Snöskoter (där inga markskador uppstår) är också tillåtet i skog och mark. Vi kan ha våra personliga åsikter om detta, men lagen gäller tills annat beslutats.

Sammanfattning:
Om NVV anser att cyklar är motoriserade så finns det en (1) lag de kan hänvisa till - Terrängkörningslagen. I det fallet har markägaren inte rätt att ge tillstånd utan då klassas det som tillståndspliktig verksamhet och kräver tillstånd från kommun eller länsstyrelse (beroende på omfattning.
Nja, det enda dom säger egentligen är väl att det inte finns något stöd i Allemansrätten att köra med en motoriserad cykel i naturen. Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med motoriserade fordon på någon annans mark utan lov av markägaren.

Så säger markägaren ifrån så får du snällt lyda, men det gäller ju som sagt vanlig cykling också om markägaren anser att du förstör.

Tillbaka
Topp