El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Även regelbunden på vanlig cykling i skog är förbjudet enligt polisen.
Jag har också läst på happy att man inte får gå på gräset i naturen eller flytta småsten.

De som har eller tänker köpa elhoj bryr sig inte. Spelar inte någon roll vad jag, Happy, NVV, lagen m.fl. anser.
"Jag vill ha mer roligt i skogen för jag är lat, stressad, fartgalen, skadad för 10 år sedan, eller bara dum.".
Fine. Det är bara att välja att inte bry sig och ses som en skitstövel av 95%
. Men försök inte argumentera för varför det är rätt. För det går inte.

Trist attityd tycker jag, trots att jag inte äger någon ännu funderar jag på att gå med i e-cyklarnas riksförbund. Tycker det är skitkul att folk kommer ut och ställer bilen, cykling till jobbet eller en omväg i skogen på vägen hem, vad det nu bör vara, jag tycker det här är väldigt sunt. Som jag skrev tidigare så är e-cyklar väldigt inkluderande också. Man kan vara äldre, lida av en skada eller bara att man vill kunna cykla med sin partner ibland som kanske är mera vältränad/stark etc., finns säkert 25 andra vettiga exempel.

Var sjutton cyklar ni där det är förbjudet samt med så mycket folk som rör sig i skogarna?
De flesta ställen där jag cyklar är det inte förbud ännu, men det är ändå surgubbar som tror att det är det och skriker om det.

Jag har cyklat mtb sen mitten av 90-talet och med väldigt få undantag har tillgången på stig att cykla på blivit sämre varje år pga förbud från kommunen eller länsstyrelsen. Jag har inga större förhoppningar om att den utvecklingen ska vända och jag är övertygad om att el-mtb skyndar på den utvecklingen.

Så att jag kan köra så många DH åk som möjligt på kort tid.

NVV kan gnälla allt de vill, i slutändan blir det EU som bestämmer, precis som det blev med den Svenska vattenkoterförordnings förenlighet med EG-rätten....o där åkte Sverige på däng, då EU anser att en vattenskoter är en fritidsbåt. Anser EG-rätten att en E-MTB är en cykel, så kommer man kunna cykla med den i skogen o terrängen.
Utbildning och förarbevis på eMTB incoming, sköter man sig inte blir man hänvisad till vanlig trampcykel.

De flesta ställen där jag cyklar är det inte förbud ännu, men det är ändå surgubbar som tror att det är det och skriker om det.

Jag har cyklat mtb sen mitten av 90-talet och med väldigt få undantag har tillgången på stig att cykla på blivit sämre varje år pga förbud från kommunen eller länsstyrelsen. Jag har inga större förhoppningar om att den utvecklingen ska vända och jag är övertygad om att el-mtb skyndar på den utvecklingen.

Du har så klart viktiga poänger här, får du rätt vore det exceptionellt tragiskt men samtidigt hoppas jag att Sverige fortfarande är en demokrati och att vi vågar säga ifrån när något är felaktigt.

Var sjutton cyklar ni där det är förbjudet samt med så mycket folk som rör sig i skogarna?

Intressanta scenarion, om man skulle råka i handgemäng med en självutnämnd polis (de blir ju ofta ganska upphetsade som du antyder) är det då han/hon som får rätt eftersom han/hon har lagen på sin sida?

Vet ju att man som privat person har stor laglig rätt att ingripa mot andra typer av brott (tex inbrott etc) så länge som det sker på bar gärning.
Här finns det massa fina skogar (reservat) där cykling är förbjuden och det rör sig mycket folk.
Men många kör MTB där ändå och spelar ovetandes varje gång dom blir stoppade.

Men att någon gnäller i skogen, händer det ca en gång per år i snitt (?) är det så himla jobbigt att komma över en utskällning från en "Ove"?

Sure. Men titta på hur det är att cykla i terräng utomlands så bör du bli orolig. Det kanske är dags för folk att fatta att just vår bräckliga rätt att cykla med vanlig, icke el-assisterad cykel i skogen är något vi bör värna.

Jag skiter fullständigt i om det är lagligt eller ej, egentligen också hur mycket det sliter i praktiken jämfört med en stark och tjock gubbe osv. osv.

Jag bryr mig däremot om hur vissa personer och gruppers agerande kan påverka opinion som i sin tur kan driva på lagstiftning som gör livet trist för en vanlig MTB-entusiast.

Tycker det är värt att upprepa det som någon skrev ovan: Att vilja köra EMTB handlar till slut om bekvämlighet och nöje. Det är också ett egoistiskt val då man VET vad de flesta andra anser om det.

Det är precis att jämställa med att bränna förbi folks bryggor och ankrade båtar med vattenskoter. Lagligt? Jo. Lämpligt? Nej.
I vattenskoterfallet så resulterade det i reglering med följd att många som klarade att köra vettigt och var helt oproblematiska brukare helt plötsligt måste ta kort eller helt enkelt inte får köra.

Men den här tråden och inlägg i den är helt meningslös. De som har eller tänker köpa elhoj bryr sig inte. Spelar inte någon roll vad jag, Happy, NVV, lagen m.fl. anser.
"Jag vill ha mer roligt i skogen för jag är lat, stressad, fartgalen, skadad för 10 år sedan, eller bara dum.".
Fine. Det är bara att välja att inte bry sig och ses som en skitstövel av 95%. Men försök inte argumentera för varför det är rätt. För det går inte.
En vacker dag är du också pensionär och vill fortsätta att cykla i skogen, men knäen o höfterna, eller hjärtat säger nej. Bara att lägga av då eller blir en "skitstövel" till egoist :-)

Men att någon gnäller i skogen, händer det ca en gång per år i snitt (?) är det så himla jobbigt att komma över en utskällning från en "Ove"?
Jag har cyklat MTB i Stockholm i 15 år och har fortfarande aldrig blivit stoppad, tillsagd eller utskälld. Kanske har jag bara haft tur?

En vacker dag är du också pensionär och vill fortsätta att cykla i skogen, men knäen o höfterna, eller hjärtat säger nej. Bara att lägga av då eller blir en "skitstövel" till egoist :-)
Kanske då man skaffar hund och blir en Ove ;)

Du menar att man måste tänka lite längre än enbart sig själv? Hemsk tanke ?. Vill man på allvar öppna upp denna fråga inser man nog inte hur löst cyklar hänger till att börja med. När de lagar (inte allemansrätten) som skyddar vår tillgång till skogen skrevs fanns inte MTB över huvud taget.
Eftersom det handlar saker(Allemansrätten) som defineras först på typ 40-talet. Så har det cyklats på stigar i ca 40år redan då.

Sure. Men titta på hur det är att cykla i terräng utomlands så bör du bli orolig. Det kanske är dags för folk att fatta att just vår bräckliga rätt att cykla med vanlig, icke el-assisterad cykel i skogen är något vi bör värna.

Jag skiter fullständigt i om det är lagligt eller ej, egentligen också hur mycket det sliter i praktiken jämfört med en stark och tjock gubbe osv. osv.

Jag bryr mig däremot om hur vissa personer och gruppers agerande kan påverka opinion som i sin tur kan driva på lagstiftning som gör livet trist för en vanlig MTB-entusiast.

Tycker det är värt att upprepa det som någon skrev ovan: Att vilja köra EMTB handlar till slut om bekvämlighet och nöje. Det är också ett egoistiskt val då man VET vad de flesta andra anser om det.

Det är precis att jämställa med att bränna förbi folks bryggor och ankrade båtar med vattenskoter. Lagligt? Jo. Lämpligt? Nej.
I vattenskoterfallet så resulterade det i reglering med följd att många som klarade att köra vettigt och var helt oproblematiska brukare helt plötsligt måste ta kort eller helt enkelt inte får köra.

Men den här tråden och inlägg i den är helt meningslös. De som har eller tänker köpa elhoj bryr sig inte. Spelar inte någon roll vad jag, Happy, NVV, lagen m.fl. anser.
Fine. Det är bara att välja att inte bry sig och ses som en skitstövel av 95%. Men försök inte argumentera för varför det är rätt. För det går inte.

Jag tror att om man skulle kolla med tex kommunen eller dom lokala löpar/orienteringsklubbarna så är det inte så många som klagar på el-cyklister, tror snarare att dom som är mest klagomål och är skitstövlar är XC-cyklisterna som egoistiskt armbågar sig fram bland gående på både stigar och gångbanor och skiter i andra för att dom ska få en bättre tid på strava.

Så frågan är, vem är dom riktiga skitstövlarna som förstör för oss andra och kanske kommer göra art vi inte får cykla fritt I skogen längre ?

Senast ändrad:
Att elcykling i skog skulle ge upphov till större risk att all cykling skulle bli förbjudet än vad en klassisk tisdagsrajd skulle ha är en diskussion värd att ta..För just stora grupper av cyklister som i många fall far som ”idioter” är ett av de stora problem i områdena runt våra storstäder. Att dessa grupper dessutom cyklar i naturreservat och i skogar där de önskar att cyklister avhåller sig ifrån skapar knappast ett bättre klimat.
Detta är whataboutism och behöver inte besvaras.

Och just gråzonerna är skapade just pga att myndigheter med gör stort inflytande får bestämma om saker de inte riktigt förstår. Och där har vi just förbud mot all form av cykling i vissa skogar och förbud mot cykling utanför uppmärkta leder i andra…leder som allt som oftast är skapade på en karta av en tjänsteman som aldrig cyklat i skogen.
Gråzonen uppstår för att gränsdragningen inte är motorns varande eller icke varande. Men det är mycket möjligt att det beror på icke insatta tjänstepersoner.
Agget handlar alltså om att de som cyklar e-bike skulle vara egoistiska och inte ser till ditt bästa för cyklingen??
Du frågade och fick ett svar. Du får göra vad du behagar med informationen.

Så rent hypotetiskt.
Skall vi vända på det och gå igenom dina egna cykelaktiviteter under de senaste 2åren och sen ställa oss frågan varför du cyklat på vissa platser som varit tveksamma??
Eller hur egoistisk har du själv varit när det gäller valet av stigar?
Just de senaste två årens cykling skulle nog till och med klara granskning för att kunna bli politiker i Sverige men ur ett längre perspektiv är min cykelhistorik långt ifrån fläckfri. Men jag har aldrig påstått att det jag gjort är rätt och riktigt. Och jag hade haft förståelse för om någon blivit upprörd.

Jag påstår heller inte att jag är felfri, jag gav bara ett perspektiv för varför det finns ett agg mot elmountainbikes.

Spelar ingen roll vad en reporter säger eller vad folk på happy tycker , elcykel räknas som en cykel och får framföras i naturen enligt allemansrätten.

Transportstyrelsens regler gäller och då räknas en elcykel på max 250W som cykel och får framföras i naturen under allemansrätten. naturvårdsverket kan inte bestämma detta och har gjort en egen tolkning
Det finns således inte något uppdrag, beslut, eller föreskrift om att en elcykel med motor på max 250W ska definieras som motordrivet fordon, motorfordon eller terrängfordon. Utan detta är Naturvårdsverkets egna tolkning. För säkerhets skull frågade vi även Transportstyrelsen om definitionen av en elcykel kan ändras utifrån var fordonet framförs, men fick svaret att uppfyller fordonet kraven för cykel enligt Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner så är det en cykel oavsett var den befinner sig. Vad som gäller för cykel i naturen gäller alltså tillsynes även för elcykel så länge den har en motor på max 250W.
Transportstyrelsen har fel i så mycket när det gäller cykling att jag inte litar på ett ord. Terrängkörningslagen reglerar motordrivna fordon i terrängen. Vilka tolkningar olika tomtar gör är en helt annan sak.

Jag tror att om man skulle kolla med tex kommunen eller dom lokala löpar/orienteringsklubbarna så är det inte så många som klagar på el-cyklister, tror snarare att dom som är mest skitstövlar är XC-cyklisterna som egoistiskt armbågar sig fram bland gående på både stigar och gångbanor och skiter i andra för att dom ska få en bättre tid på strava.

Så frågan är, vem är dom riktiga skitstövlarna som förstör för oss andra och kanske kommer göra art vi inte får cykla fritt I skogen längre ?
fyfan för det där XC cyklisterna, är det någon som sabbar så är det dom. Lycra och spd pedaler. fattar att markägarna kommer reagera när de ser dessa otyg!

fyfan för det där XC cyklisterna, är det någon som sabbar så är det dom. Lycra och spd pedaler. fattar att markägarna kommer reagera när de ser dessa otyg!

Ok någon vart visst kränkt här och var tvungen att skriva ett ironiskt inlägg , ber om ursäkt.

Verkar som hela tråden är full av Ove:ar. Alla som tycker annorlunda är en ”Ove”

Vilket ju är en komplimang i min värld. En snäll människa med principer och integritet.

Inte helt rätt - cyklar man DH eller enduro utför, så slutar E-MTB snabbt att assistera, oftast precis då man ville ha mer fart för ett hopp, så då måste man trampa ännu mer.....
Nu talade jag om mina vänner och de cyklar mest i Stockholmsterräng. Minns nu att en faktiskt köpt elhoj för att cykla i berg, men han bor numera i Spanien.

Ok någon vart visst kränkt här och var tvungen att skriva ett ironiskt inlägg , ber om ursäkt.
Undrar vem som är kränkt... :unsure: :love:

Jag är bara förundrad över fenomenet el-mtb. För mig är just trampandet och kämpandet och hela den biten det som är så fint. Belöningen att få rulla efter backen. Men alla är vi olika.

...men jag kör ju ej DH.

Trist attityd tycker jag, trots att jag inte äger någon ännu funderar jag på att gå med i e-cyklarnas riksförbund. Tycker det är skitkul att folk kommer ut och ställer bilen, cykling till jobbet eller en omväg i skogen på vägen hem, vad det nu bör vara, jag tycker det här är väldigt sunt. Som jag skrev tidigare så är e-cyklar väldigt inkluderande också. Man kan vara äldre, lida av en skada eller bara att man vill kunna cykla med sin partner ibland som kanske är mera vältränad/stark etc., finns säkert 25 andra vettiga exempel.
Nej, men jag raljerar också såklart. Jag ser det inte alls svartvitt - och läser man mina inlägg bakåt (vem fasen orkar?) så fattar man att jag inte är för någon form av förbud.

Problemet är ju att vissa uppför sig illa, både med och utan el. Men med en el-MTB så upplevs det ännu mer provocerande. Toleransen minskar direkt hos andra.

Och vis av erfarenhet från diverse kontakt med stiftelser och myndigheter i ett försök att bevara eller utöka rätten att cykla i reservat, så vet jag hur känsligt det är.

Då blir jag trött på det ständiga argumenterandet i stil med "nähä, det är inte förbjudet alltså bör jag göra det precis som jag vill". Som sagt, det funkar nu. Men det är inte hållbart i längden.

f3.JPG

Men grejen är ju den att om alla betedde sig vettigt så skulle detta vara ett icke-problem. Det är ju att det ska vara så förbannat svartvitt som är problemet, och båda "sidor" är lika skyldiga.

Å ena sidan har vi NVV m.fl. som hatar cyklar överlag och elcyklar speciellt.
Å andra sidan har vi de som nagelfar lagen och sedan konstaterar "tjoho, jag får cykla på min Levo var jag vill och hur jag vill".

Konflikten mellan dessa kommer inte minska, och (pragmatisk som jag är) tror jag att rätt väg att gå är att vi som grupp försöker bidra till att minska friktionen. Inte rätsshaveristiskt öka den, bara för att vi just nu har ett kryphål i lagen.

Verkar som hela tråden är full av Ove:ar. Alla som tycker annorlunda är en ”Ove”

Vilket ju är en komplimang i min värld. En snäll människa med principer och integritet.
Jag vet inte riktigt, på Happy känns det som att det normala är att ha negativa åsikter om elcyklister, jag har själv varit en av dem men gjort en helomvändning. Har ingenting alls emot fenomenet i sig längre, faktum är att jag är road av att se så mycket folk ute, sedan att jag då och då har synpunkter på hur de cyklar är en helt annan sak... ?

jag undrar mest över var alla dessa vandalcyklister (vare sig de har eldrift eller inte) cyklar? Jag cyklar ändå en del i en skog i norra Stockholmsområdet och ”min” skog borde vara en av de mer becyklade skogarna i Sverige (inte som Hellas, men mer cykelfrekventerad än 99 procent av Sveriges övriga yta gissar jag).
Visst kan jag möta någon ibland och jag ser definitivt spår av andra men något cykelrelaterat slitage av stor betydelse har jag svårt att tro att ens Mulle skulle kunna upptäcka.

jag undrar mest över var alla dessa vandalcyklister (vare sig de har eldrift eller inte) cyklar? Jag cyklar ändå en del i en skog i norra Stockholmsområdet och ”min” skog borde vara en av de mer becyklade skogarna i Sverige (inte som Hellas, men mer cykelfrekventerad än 99 procent av Sveriges övriga yta gissar jag).
Visst kan jag möta någon ibland och jag ser definitivt spår av andra men något cykelrelaterat slitage av stor betydelse har jag svårt att tro att ens Mulle skulle kunna upptäcka.
Det är ju nästan en myt. Faktiskt slitage syns rätt sällan. I både Hellas och andra mer populära områden i Sthlm så syns det tydligt här och där. Ofta i form av spår nedför hällar o.d. genom mossa osv. Men det är samma område där du har 5 meter bred stig upptrampad under lång tid. Utanför dessa områden syns det väl nästan aldrig.

Min erfarenhet är att problemen kommer då folk ser Endurospår, och sedan möter de mig på Fatbike (eller någon på Elcykel) och tror att det är mina spår. Värre blir det om cyklisten (oavsett el eller inte) hanterar mötet dåligt.
Det är därför jag säger att i praktiken spelar utrustningen mindre roll än hur man cyklar och hur man beter sig vid möten.

Om vi ska smeta ihop trådarna så är ett adderande problem det sluttande planet. "Om det är OK med elhoj, så kan jag väl köra min elcross i Hellas också?". Vips är allt förbjudet.

Det kommer lösa sig då el-mtb som elbilar och internett bara är en tillfälig trendfluga ? hörde våttmarksterroristerna redan är på väg. Ska bara parkeras deras SUV först

Att elcykling i skog skulle ge upphov till större risk att all cykling skulle bli förbjudet än vad en klassisk tisdagsrajd skulle ha är en diskussion värd att ta..

Jag tror att om man skulle kolla med tex kommunen eller dom lokala löpar/orienteringsklubbarna så är det inte så många som klagar på el-cyklister, tror snarare att dom som är mest klagomål och är skitstövlar är XC-cyklisterna som egoistiskt armbågar sig fram bland gående på både stigar och gångbanor och skiter i andra för att dom ska få en bättre tid på strava.

Hmmm, det här tog en oväntad vändning, xc cyklisterna förstör för e-cyklisterna. :unsure:

Dagens ord stod @Lejon för, "vandalcyklister", jag garvar fortfarande. ?

Jag fick dock en träff på "vandalcyklist" i Google:

1695221301624.png

Senast ändrad:
I mina hemmaskogar är egentligen enduro-cyklister det största problemet för att de inte kan nöja sig med att bara åka utför utan tvunget ska gräva berms och bygga hopp i bokskogarna (sen är det iofs ofta el-endurocyklister numera).

De markägare jag pratat med här har inga större problem med att man använder befintliga stigar och skogsvägar, men så fort det grävs och byggs saker blir det väldigt mycket mer känslor inblandat och alla oavsett fordon dras över samma kant. Jag har blivit anklagad för att bygga endurospår när jag varit ute på gravelcykel och kört backintervaller. Kan man klara av att hålla sig till "inte störa, inte förstöra" så kan man cykla nästan överallt...

Jag tycker att elassisterad cykling är toppen! Perfekt för att få fler att ta cykeln till jobbet och ställa bilen. Perfekt som ett handikapp-hjälpmedel för de som har sabbade knän, svaga hjärtan eller en halv lunga om de vill ut (och riskera värre skador?) i skogen. Som rymdkatten skrev är det bara att begära en dispens om man har medicinska skäl.

Däremot har jag inte så mycket respekt för de som väljer att cykla med assistans för att det är roligare än att cykla på vanligt vis. Jag tror nog att det kan vara så, på sätt och vis. Men om man tror att det ska gå i 25 blås på stigarna, att man ska ta sig upp för backen och ha massa kraft kvar att lattja i nedförsbacken och att det bara är värt att cykla om man kommer minst tex 25km per tur så är det inte Mtb-cykling man är intresserad av, imho. Det är nog snarare enduro eller padel eller nåt?

När jag började cykla höll jag inte 25 på väg ens. Jag kom inte alls upp för några branta backar. Efter en timme i skogen hade jag inte nödvändigtvis en mil på mätaren. Mitt första Mtb-lopp kom jag typ allra sist. Men det var fantastiskt roligt!
Idag går det lite bättre med objektiva mått mätt. Snabbare, längre. Och jag har kanske ännu lite roligare. Men det är rolighet jag har skaffat mig genom att vara ihärdig och cykla (en del skulle kalla det ”träna”). De år jag håller igång flitigt är de bästa, men det gör inte att de år jag inte är i (min) toppform är ”ocyklingsbara”.

Jag är helt övertygad om att den absoluta majoriteten av el-Mtb-förare skulle ha skitroligt på en vanlig cykel om de bara justerade sina förväntningar lite, och vore de lite ihärdiga skulle de ha ännu roligare år två.

I mina hemmaskogar är egentligen enduro-cyklister det största problemet för att de inte kan nöja sig med att bara åka utför utan tvunget ska gräva berms och bygga hopp i bokskogarna (sen är det iofs ofta el-endurocyklister numera).

De markägare jag pratat med här har inga större problem med att man använder befintliga stigar och skogsvägar, men så fort det grävs och byggs saker blir det väldigt mycket mer känslor inblandat och alla oavsett fordon dras över samma kant. Jag har blivit anklagad för att bygga endurospår när jag varit ute på gravelcykel och kört backintervaller. Kan man klara av att hålla sig till "inte störa, inte förstöra" så kan man cykla nästan överallt...
Fasen vad jag känner mig som en hackig skiva...
Även här måste det bli "men det beror ju på"! Det är jäkligt märkligt när markägare blir arga över att någon bygger hopp och berms samtidigt som närliggande skog är sönderkörd av diverse maskiner osv. Nu säger jag inte att det är så hos dig, men det är inte helt ovanligt (anekdotiskt).

Så återigen: Det som är ett problem på ett ställe behöver inte vara det på ett annat, bara folk kan bete sig vettigt samt fatta när det krävs lite försiktighet. Och här brister alla oavsett cykeltyp.

(Gillar faktiskt XC-påhoppet. I vår skog är de i särklass minst trevliga vissa hetsande XC-Lycra-muppar... :) )

Jag tycker att elassisterad cykling är toppen! Perfekt för att få fler att ta cykeln till jobbet och ställa bilen. Perfekt som ett handikapp-hjälpmedel för de som har sabbade knän, svaga hjärtan eller en halv lunga om de vill ut (och riskera värre skador?) i skogen. Som rymdkatten skrev är det bara att begära en dispens om man har medicinska skäl.

Däremot har jag inte så mycket respekt för de som väljer att cykla med assistans för att det är roligare än att cykla på vanligt vis. Jag tror nog att det kan vara så, på sätt och vis. Men om man tror att det ska gå i 25 blås på stigarna, att man ska ta sig upp för backen och ha massa kraft kvar att lattja i nedförsbacken och att det bara är värt att cykla om man kommer minst tex 25km per tur så är det inte Mtb-cykling man är intresserad av, imho. Det är nog snarare enduro eller padel eller nåt?

När jag började cykla höll jag inte 25 på väg ens. Jag kom inte alls upp för några branta backar. Efter en timme i skogen hade jag inte nödvändigtvis en mil på mätaren. Mitt första Mtb-lopp kom jag typ allra sist. Men det var fantastiskt roligt!
Idag går det lite bättre med objektiva mått mätt. Snabbare, längre. Och jag har kanske ännu lite roligare. Men det är rolighet jag har skaffat mig genom att vara ihärdig och cykla (en del skulle kalla det ”träna”). De år jag håller igång flitigt är de bästa, men det gör inte att de år jag inte är i (min) toppform är ”ocyklingsbara”.

Jag är helt övertygad om att den absoluta majoriteten av el-Mtb-förare skulle ha skitroligt på en vanlig cykel om de bara justerade sina förväntningar lite, och vore de lite ihärdiga skulle de ha ännu roligare år två.
?

Hur många gånger skall det behöva sägas. Vad som är en cykel regleras i lagen om vägtrafikdefinitioner. Elcyklar med effekt under 250w är juridiskt sett en cykel och räknas som en cykel oavsett vad naturvårdsverket anser.

Hur många gånger skall det behöva sägas. Vad som är en cykel regleras i lagen om vägtrafikdefinitioner. Elcyklar med effekt under 250w är juridiskt sett en cykel och räknas som en cykel oavsett vad naturvårdsverket anser.
Allemansrätten är en sedvänja och inte en lag och det innebär att den juridiska definitionen av vad som är en cykel/elcykel/moped, osv, inte nödvändigtvis är relevant när det kommer till Allemansrätten. När det gäller lagar är däremot den juridiska definitionen högst central.

Allemansrätten är en sedvänja och inte en lag och det innebär att den juridiska definitionen av vad som är en cykel/elcykel/moped, osv, inte nödvändigtvis är relevant när det kommer till Allemansrätten. När det gäller lagar är däremot den juridiska definitionen högst central.

Då är det heller inte relevant att ta hänsyn till då det inte sliter mer på skogen än en vanlig cykel och det är inte heller något brottsligt.

Då är det heller inte relevant att ta hänsyn till då det inte sliter mer på skogen än en vanlig cykel och det är inte heller något brottsligt.
Tar man bort cykel från Allemansrätten, så behöver man inte söka dispens i terrängkörningslagen men du måste be markägaren om lov.
Är väl inte helt självklart att cykling skall ingå i Allemansrätten.
Skönt att ändå cykel finns med i just allemansrätten så vi kan trampa på.

Så kan man resonera om man inte bryr sig om allemansrätten, iaf om man skiter i om den finns kvar på sikt. För den finns bara kvar så länge det finns en acceptans för den, och den lär sjunka i takt med att folk alltmer skiter i NVV:s tolkningar av den.

Jag tror inte att slitaget är stora problemet. Nackaskogarna har hundrade stigarna och de är ofta svårt att hitta var som börjar. Så som vandrare ser man de nästan inte.

I Hellasgården är största problemet cyklister som dundrar ner på stigen utan att ta hänsyn så att vandrare måste springa åt sidan eller cyklar snabbt på ellysspår (framförallt gravelbikare nuförtiden). Sista åren har jag dock inte uppmärkt en stigcyklist som beteende sig dåligt, så kankse har det blivit bättre (grävelbikers dock ...).

En bil upphör inte att vara en bil för att du stänger av motorn. En cykel (enligt EU och Sverige) är en cykel, även med motor upp till 250W. Vad du håller med om är mindre intressant, det är lagen som gäller.
En cykel är inte en cykel, den är ett fordon, i Sverige.

Eftersom du är så väl insatt i Sverige och EU så väljer jag att tolka att du även respekterar terrängkörningslagen och att allemansrätten inte tillåter motoriserade fordon.

En cykel, är ett icke motoriserat fordon.

Tillbaka
Topp