El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Finns ändå ett bra svar på Naturvårdsverkets hemsida:

8. Varför har Transportstyrelsen och Naturvårdsverket olika definitioner på elcykel?​

– Det handlar helt enkelt om två olika perspektiv från två olika myndigheter med olika ansvarsområden. Transportstyrelsen tar fram definitioner för olika typer av fordon. Naturvårdsverket arbetar med natur- och miljöfrågor och vi vägleder om allemansrätten.
Enligt 2 § lagen om vägtrafikförordning utgörs en ”cykel” definitionsmässigt också av elcyklar med max 250 W motoreffekt och krafttillskott upp till 25 km/h. Kraftigare/snabbare modeller faller in i kategorierna mopedklass 1-2 samt lätt och tung motorcykel, allt beroende på max effekt/hastighet).
Ett ”motordrivet fordon” är ordagrant ”Ett fordon som för framdrivande är försett med motor, dock inte ett sådant eldrivet fordon som är att anse som cykel. Motordrivna fordon delas in i motorfordon, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon”.
Naturvårdsverket konstaterar å ena sidan att eldrivna cyklar, som också rent definitionsmässigt anses utgöra cyklar, är just cyklar. De faller alltså inte in under kategorin ”motordrivet fordon”, utan exkluderas tvärtom därifrån i lagtexten. Detta medför exempelvis att en elcykel enligt ovan kan framföras på barmark i terrängen utan dispens från terrängkörningslagen.
Samtidigt konstaterar Naturvårdverket att dessa ”cyklar” rent faktiskt är försedda med motor – vi ser dem som ”motoriserade fordon” (oaktat legaldefinitionen av cykel). Vi använder oss, från Naturvårdsverkets sida, av begreppet ”motoriserade fordon” för att kunna åskådliggöra den problembild som elcyklarna ger i förhållande till allemansrätten.
Ordet ”motoriserad” sammanfaller också med det faktum att vi hittat mycket i förarbeten med mera som talar starkt för att allemansrätten är att se som uteslutande ”icke motoriserad”. Avsaknad av stöd i allemansrätten innebär per definition att markägarens lov krävs, för att aktiviteten ska få genomföras på dennes mark.

slutar jag trampar på min E-MTB, så står jag still, så vad gör elmotorn då?
Rullar du utför och slutar trampa måste du hoppa av cykeln för att stå still. Då är svaret på din fråga att elmotorn gör ingenting, den har kraschat några meter ifrån dig.?

Vad jag här läst här på happy sedan ämnet började komma upp för knappt 10 år sedan så känns det ganska klart att det inte är förbjudet att cykla el-cykel i skogen. Markägarens tillstånd eller ej. Detta eftersom det inte finns någon lag som förbjuder det. Hade det varit förbjudet hade någon dömts vid det här laget.

Däremot är jag väldigt oroad för situationen. Jag har inget problem med 250w 25kmh tramp-assisterade cyklar. Men allt som kan trimmas kommer att trimmas. Lex moped. Det kommer dessutom att vara mycket svårare för rättsvårdande myndigheter att beivra trimmade cyklar i skogen än trimmade mopeder på gatan. Det kan i värsta fall innebära att man i framtiden förbjuder all cykling annat än på anlagda vägar och anlagda stigar i naturen.

När elcyklar komm var det väldigt lätt att trimma dom genom antingen appar där man kunde ändra till USA restriktioner alltså 32 km eller genom chip man kopplade in.

Numera så gör både bosh och shimano allt dom kan för att folk inte ska kunna trimma sin cyklar. På nya elcyklar så är mjukvaran helt låst och går typ inte att komma åt.

Bosh och shimano vill ju såklart fortsätta sälja el-motorer och förstår nog vilket problem det skulle kunna bli om folk trimmar sina el-cyklar vilket leder till att det blir helt förbjudet.

När elcyklar komm var det väldigt lätt att trimma dom genom antingen appar där man kunde ändra till USA restriktioner alltså 32 km eller genom chip man kopplade in.

Numera så gör både bosh och shimano allt dom kan för att folk inte ska kunna trimma sin cyklar. På nya elcyklar så är mjukvaran helt låst och går typ inte att komma åt.

Bosh och shimano vill ju såklart fortsätta sälja el-motorer och förstår nog vilket problem det skulle kunna bli om folk trimmar sina el-cyklar vilket leder till att det blir helt förbjudet.
Det öppnar marknaden för andra tillverkare. Hål i marknaden tenderar att fyllas. Finns det en efterfrågan att trimma (jag hävdar att det alltid finns) så kommer det att trimmas.

Ser framför mej billiga kinesiska cyklar som är lagliga i original men lätta att trimma.

Finns ändå ett bra svar på Naturvårdsverkets hemsida:

8. Varför har Transportstyrelsen och Naturvårdsverket olika definitioner på elcykel?​

– Det handlar helt enkelt om två olika perspektiv från två olika myndigheter med olika ansvarsområden. Transportstyrelsen tar fram definitioner för olika typer av fordon. Naturvårdsverket arbetar med natur- och miljöfrågor och vi vägleder om allemansrätten.
Enligt 2 § lagen om vägtrafikförordning utgörs en ”cykel” definitionsmässigt också av elcyklar med max 250 W motoreffekt och krafttillskott upp till 25 km/h. Kraftigare/snabbare modeller faller in i kategorierna mopedklass 1-2 samt lätt och tung motorcykel, allt beroende på max effekt/hastighet).
Ett ”motordrivet fordon” är ordagrant ”Ett fordon som för framdrivande är försett med motor, dock inte ett sådant eldrivet fordon som är att anse som cykel. Motordrivna fordon delas in i motorfordon, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon”.
Naturvårdsverket konstaterar å ena sidan att eldrivna cyklar, som också rent definitionsmässigt anses utgöra cyklar, är just cyklar. De faller alltså inte in under kategorin ”motordrivet fordon”, utan exkluderas tvärtom därifrån i lagtexten. Detta medför exempelvis att en elcykel enligt ovan kan framföras på barmark i terrängen utan dispens från terrängkörningslagen.
Samtidigt konstaterar Naturvårdverket att dessa ”cyklar” rent faktiskt är försedda med motor – vi ser dem som ”motoriserade fordon” (oaktat legaldefinitionen av cykel). Vi använder oss, från Naturvårdsverkets sida, av begreppet ”motoriserade fordon” för att kunna åskådliggöra den problembild som elcyklarna ger i förhållande till allemansrätten.
Ordet ”motoriserad” sammanfaller också med det faktum att vi hittat mycket i förarbeten med mera som talar starkt för att allemansrätten är att se som uteslutande ”icke motoriserad”. Avsaknad av stöd i allemansrätten innebär per definition att markägarens lov krävs, för att aktiviteten ska få genomföras på dennes mark.
Precis, det är samma situation som för vilket motorfordon som helst som inte körs på barmark, vilket inte är förbjudet enligt terrängkörningslagen, men samtidigt inte omfattas av allemansrätten.
Lite off topic, och kanske inte så högintressant:
Det finns en väsentlig skillnad mellan elcykel och andra motorfordon, nämligen att elcykeln kan framföras som en vanlig cykel, med avstängd motor.
Här blir det problem med en egen fordonsdefinition för elcykel: Exakt när slutar elcykeln vara elcykel? Ämnet har varit uppe förut, det finns cyklar med Fazua-motorer som kan plockas bort med ett handgrepp. Zipforce-motor monteras enkelt på en vanlig cykel och demonteras lika enkelt, vilket innebär att elcykeln definitivt återgår till att vara cykel. Det går knappast att införa någon form av besiktning/elcykelregistrering som står utanför EUs regelverk heller.

Jag tror man rent praktiskt måste acceptera att åtminstone elcyklar som framförs med avstängd motor omfattas av allemansrätten.
I fallet med elcyklar är det inte den marginella extra vikten som är av betydelse, utan enbart motordriften.
Naturvårdsverket kunde inte ens svara på vad som gäller sist jag frågade.

Och ja, det finns flera verklighetsförankrade scenarion där det är rimligt att cykla med avstängd motor på till exempel stigar.

Jag vet inte vad du tycker är riktiga argument, det är ju väldigt mycket upp till var och en.
Mina argument mot el-mtb har ingenting med nuvarande lagstiftning eller något tyckande om att någon skulle vara lat. Jag ser två problem som på sikt kommer att drabba mig som mtb-cyklist negativt:

Högre systemeffekt (cykel + cyklist) ger ett större slitage och det syns mer att det cyklas mtb. Det kommer att leda till mer negativ publicitet och fler cykelförbud som kommun och länsstyrelse inför.

Högre hastighet i skogen skrämmer ännu fler vandrare, hundägare, ryttare. 25 km/h är riktigt snabbt på stig, när det dessutom inte är något motorljud blir många överraskade. Det kommer också att leda till mer klagomål och cykelförbud.

Båda dessa problem hade man kunna undvika om folk klarade av att bete sig som folk, men tyvärr tror jag inte på människans samarbetsförmåga så att det kommer hända. Att ändra lagstiftningen är det nog för sent för nu, finns alldeles för många som redan köpt el-cykel som kommer fortsätta oavsett förbud eller inte.

Att använda el-mtb i sin yrkesroll är en så försvinnande liten del av användandet så det ser jag inga problem med, men en el-motocross hade förmodligen funkat lika bra.
Systemeffekt blir lite en ickefråga då om man tar Carro som exempel så knappast att hon trots med assistans av motorn kommer riva upp skogen ens i närheten av vad en stark trailcyklist gör.
Om detta skulle vara ett problem skulle starka ”tjockisar” inte få cykla alls de heller. :rolleyes:

Och så hastigheten som även den blir lite tudelad.
För jag må vara bra mycket snabbare upp till toppen av backen men på platten eller utför så har man noll nytta av elassistansen då flertalet av de som hänger här allt som oftast kör snabbare än 25km i timmen när de är ute och cyklar, och där blir e-biken alltid totalt avhängd.

Så att kunna bete sig i skogen är den springande punkten här.
Sen om man har elassist eller ej är en parantes.

Man blir lika förundrad varje gång denna diskussionen kommer upp här på Happy.

Vad är det i en E-MTB som ni finner så fruktansvärt motbjudande?
Varför detta oemotståndliga hat mot en form av cykling som för många är en fantastisk väg ut i naturen?

Och kom med riktiga argument nu.
Inte bara att det är ”olagligt” och att E-MTB cyklister är lata.

Utan riktiga argument varför detta är världen undergång och varför de inte har en plats bredvid vanliga hojar.

Jag äger numer en TurboLevo och använder den som verktyg på våra endurotävlingar.
Sätter upp och plockar ner kontroller, kollar spåren, akuta utryckningar för sjukvårdare mm mm mm.

Och ja… jag nöjescyklar en gång ibland också på den.
Mest för att det är så sjukt kul att cykla och det är det enda MTB jag har sedan olyckan 2019.

Dessutom kan nu Carro hänga med ut och hjälpa mig på morgonen just pga E-biken, för Carro är ingen cyklist men med Levon kan hon haka på och har helt plötsligt upptäckt att det är ganska kul att cykla Stig.

Alternativet till E-Bike är antingen att cykla rundan med en vanlig cykel, vilket är sådär man man kör 15h pass på en tävlingsdag och det blir snabbt 2-3mil cykling redan på morgonen på vissa event, och sen lika långt när allt skall ner igen.

Eller ja kanske en 4-hjulning för att ta sig fram på accessvägarna och sen gå sista biten.
Är det bättre alternativ??

Så snälla.
Riktiga argument emot E-Bikes nu.
Och då både för biten som arbetsverktyg och som nöjesåkning.

Jag tror, obefogat eller ej, att elcykling i natur riskerar att driva fram långtgående förbud mot all form av mountainbikecykling på annat än anlagda banor. Jag tror starkt på regelverk som är väldigt lätta att förstå och som har ett starkt folkligt stöd. Att det ska vara förbjudet att köra motordrivna fordon i naturen tror jag de flesta ställer sig bakom. Elcyklar skapar en gråzon där gränsen inte längre dras vid motorns varande eller icke varande utan vid dess effekt. Det öppnar för ett sluttande plan kring tolkningar, ökar risken för överträdelser och minskar acceptansen hos allmänheten.

I valet mellan att cykling helt förbjuds eller förpassas till "anläggningar" och den enskildes nöjesåkning på elmountainbikes tycker jag valet är lätt. Visst, elmountainbikes tillgängliggör cykelupplevelsen till några fler, men det kan också bli ett avgörande skäl för att frånta denna möjlighet för oss alla.

Jag tvivlar inte på att det finns mängder av tillfällen där en elmountainbike har ett reellt värde. Men jag tycker inte att det trumfar värdet av klar lagstiftning utan gråzoner. För övrigt är hela tävlingsförfarandet en aktivitet som inte ingår i allemansrätten utan kräver tillstånd, vilket skulle kunna inkludera användandet av elmountainbikes för assistans, precis som många tävlingar begär dispans för att få framföra tex enduromotorcyklar som följefordon på tävlingar.

Så det korta svaret för varför e-mtb skapar sånt agg: Därför att det i grund och botten är en egoistisk handling som riskerar att drabba övriga cyklister. Alla argument du själv listar ovan är rent krasst av egoistisk karaktär. Ditt liv blir lättare och du får med dig sällskap som annars inte skulle följt med.

Senast ändrad:

En simpel speedbox löser väl det bekymret?

Precis, det är samma situation som för vilket motorfordon som helst som inte körs på barmark, vilket inte är förbjudet enligt terrängkörningslagen, men samtidigt inte omfattas av allemansrätten.
Det finns en väsentlig skillnad mellan elcykel och andra motorfordon, nämligen att elcykeln kan framföras som en vanlig cykel, med avstängd motor.
Här blir det problem med en egen fordonsdefinition för elcykel: Exakt när slutar elcykeln vara elcykel? Ämnet har varit uppe förut, det finns cyklar med Fazua-motorer som kan plockas bort med ett handgrepp. Zipforce-motor monteras enkelt på en vanlig cykel och demonteras lika enkelt, vilket innebär att elcykeln definitivt återgår till att vara cykel. Det går knappast att införa någon form av besiktning/elcykelregistrering som står utanför EUs regelverk heller.

Jag tror man rent praktiskt måste acceptera att åtminstone elcyklar som framförs med avstängd motor omfattas av allemansrätten.
I fallet med elcyklar är det inte den marginella extra vikten som är av betydelse, utan enbart motordriften.

Och ja, det finns flera verklighetsförankrade scenarion där det är rimligt att cykla med avstängd motor på till exempel stigar.
Ett stort problem hos NVV (och många med dem) är att de klassar E-bikes som ”motordrivet fordon” i vissa texter och som cykel i andra.

Dessutom är ingen <250W e-Bike motordriven utan de är motorassisterade.

Och rent krasst är det där hela punkten blir snurrig och där de själva tappar bort sig i sina åsikter.

NVV skriver ju rätt ut att de väljer att bortse från den juridiska definitionen av cykel för att det inte passar deras egenda.. Det är kontentan av det jag ser ovan, som de själva skriver.

Sen är jag också skeptisk till att cykla med elcykel överallt. Mest för att det riskerar att leda till inskränkningar för alla, och därmed kan jag sympatisera med NVVs hållning. Men rent objektivt har de ju fel, det är inte förbjudet.

Systemeffekt blir lite en ickefråga då om man tar Carro som exempel så knappast att hon trots med assistans av motorn kommer riva upp skogen ens i närheten av vad en stark trailcyklist gör.
Om detta skulle vara ett problem skulle starka ”tjockisar” inte få cykla alls de heller. :rolleyes:

Och så hastigheten som även den blir lite tudelad.
För jag må vara bra mycket snabbare upp till toppen av backen men på platten eller utför så har man noll nytta av elassistansen då flertalet av de som hänger här allt som oftast kör snabbare än 25km i timmen när de är ute och cyklar, och där blir e-biken alltid totalt avhängd.

Så att kunna bete sig i skogen är den springande punkten här.
Sen om man har elassist eller ej är en parantes.
Fast systemeffekt blir inte alls en ickefråga, det är 600-700w extra i peakeffekt i en uppförsbacke alldeles oavsett hur svag den som sitter på är, menar du på fullt allvar att det inte skulle göra någon skillnad för slitage?

På mina lokala slingor cyklar en gubbe med elcykel och fullfacehjälm på helt platta stigar (10 km med 30m höjdskillnad på varvet), han kommer upp i 25km/h mycket snabbare efter varje kurva än vad en elitcyklist utan elassistans gör, så i snitt håller han en mycket högre hastighet. På platt stig är man i stort sett alltid under 25km/h, så man har i stort sett alltid assistans och får en ökad hastighet.

Sen finns det förstås elitcyklister som kan hålla både 300 och 400w i snitt utan motor, men eftersom det finns ungefär 25st sådana cyklister totalt i Sverige så är det ett ickeproblem för slitaget, de brukar dessutom vara ovanligt trevliga och tillmötesgående i skogen jämfört med en normal 40+ gubbe.

1695207556970.png

Visst, elmountainbikes tillgängliggör cykelupplevelsen till några fler...
Jag vet ganska många som köpt elcykel. Ingen av dem har något verkligt behov av assistans. Det är BARA för att det är "roligare" (mindre jobbigt än att cykla) och/eller att det går fortare.

------

Apropå detta; är det tillåtet att köra permobil i terrängen?

lite OT kanske. Räknar naturvårdverket en EL-rullstol som en Tesla bil.
Har ju fyra hjul och elmotor. Måste väll ha samma regler på alla el fordon med fyrahjul ochså ;)

Sen skall vi komma ihåg att om NVV fått sin vilja igenom för 20 år sedan så hade all terrängcykling varit förbjuden. Tro inte att NVV står på vår sida som mtb-cyklister.

Varför har du en E-mtb?
Så att jag kan köra så många DH åk som möjligt på kort tid.

NVV kan gnälla allt de vill, i slutändan blir det EU som bestämmer, precis som det blev med den Svenska vattenkoterförordnings förenlighet med EG-rätten....o där åkte Sverige på däng, då EU anser att en vattenskoter är en fritidsbåt. Anser EG-rätten att en E-MTB är en cykel, så kommer man kunna cykla med den i skogen o terrängen.

Naturvårdsverket svarar även på frågan om deras beslut kan justeras med tiden:

6. Kan Naturvårdsverkets bedömning om elcykel och allemansrätt komma att omprövas?​

– Naturvårdsverkets bedömning när det gäller elcyklars förhållande till allemansrätten kan komma att omprövas eller förändras över tid.
Allemansrätten är en sedvänja. Det ligger i sedvänjors natur att de kan utvecklas och förändras över tid. Naturvårdsverket ger, i egenskap av central myndighet i frågor rörande bland annat friluftsliv, vägledning om allemansrätten.
Olika sakområden och sakfrågor kan också ändras genom att lagstiftningen ändras – i nuläget är dock allemansrätten inte reglerad i lag, men den omgärdas av lagar (till exempel brottsbalken), som i sin tur kan ändras på ett sådant sätt att det påverkar allemansrätten, i vart fall indirekt.
Vidare kan prejudicerande domstolsdomar klargöra hur gällande lagar och sedvänjor ska uttolkas. Ett vägledande avgörande från domstol rörande allemansrätten påverkar också hur Naturvårdsverket sedan vägleder i frågan.

Jag tror, obefogat eller ej, att elcykling i natur riskerar att driva fram långtgående förbud mot all form av mountainbikecykling på annat än anlagda banor. Jag tror starkt på regelverk som är väldigt lätta att förstå och som har ett starkt folkligt stöd. Att det ska vara förbjudet att köra motordrivna fordon i naturen tror jag de flesta ställer sig bakom. Elcyklar skapar en gråzon där gränsen inte längre dras vid motorns varande eller icke varande utan vid dess effekt. Det öppnar för ett sluttande plan kring tolkningar, ökar risken för överträdelser och minskar acceptansen hos allmänheten.

I valet mellan att cykling helt förbjuds eller förpassas till "anläggningar" och den enskildes nöjesåkning på elmountainbikes tycker jag valet är lätt. Visst, elmountainbikes tillgängliggör cykelupplevelsen till några fler, men det kan också bli ett avgörande skäl för att frånta denna möjlighet för oss alla.

Jag tvivlar inte på att det finns mängder av tillfällen där en elmountainbike har ett reellt värde. Men jag tycker inte att det trumfar värdet av klar lagstiftning utan gråzoner. För övrigt är hela tävlingsförfarandet en aktivitet som inte ingår i allemansrätten utan kräver tillstånd, vilket skulle kunna inkludera användandet av elmountainbikes för assistans, precis som många tävlingar begär dispans för att få framföra tex enduromotorcyklar som följefordon på tävlingar.

Så det korta svaret för varför e-mtb skapar sånt agg: Därför att det i grund och botten är en egoistisk handling som riskerar att drabba övriga cyklister. Alla argument du själv listar ovan är rent krasst av egoistisk karaktär. Ditt liv blir lättare och du får med dig sällskap som annars inte skulle följt med.
Att elcykling i skog skulle ge upphov till större risk att all cykling skulle bli förbjudet än vad en klassisk tisdagsrajd skulle ha är en diskussion värd att ta..

För just stora grupper av cyklister som i många fall far som ”idioter” är ett av de stora problem i områdena runt våra storstäder.
Att dessa grupper dessutom cyklar i naturreservat och i skogar där de önskar att cyklister avhåller sig ifrån skapar knappast ett bättre klimat.

Och just gråzonerna är skapade just pga att myndigheter med gör stort inflytande får bestämma om saker de inte riktigt förstår.

Och där har vi just förbud mot all form av cykling i vissa skogar och förbud mot cykling utanför uppmärkta leder i andra…leder som allt som oftast är skapade på en karta av en tjänsteman som aldrig cyklat i skogen.

Agget handlar alltså om att de som cyklar e-bike skulle vara egoistiska och inte ser till ditt bästa för cyklingen??

Så rent hypotetiskt.
Skall vi vända på det och gå igenom dina egna cykelaktiviteter under de senaste 2åren och sen ställa oss frågan varför du cyklat på vissa platser som varit tveksamma??
Eller hur egoistisk har du själv varit när det gäller valet av stigar?

Det jag inte riktigt förstår är att förutom upprörda Ovar och vissa enskilda upprörda Happyieter (båda grupperna faller inom kategorin "självutnämnda poliser") hur kommer man kunna se till att denna lag följs? Vilka metoder kommer användas, samt vad blir för straffskala, bevisföring etc? Ungefär hur stor budget kommer stat/kommun etc få för införande av denna lag?

NVVs jurister kan skriva och prata med STVs vänsterjournalister allt de vill, i slutändan blir det EU som bestämmer, precis som det blev med den Svenska vattenskoterförordnings förenlighet med EG-rätten....o där åkte Sverige på däng, då EU anser att en vattenskoter är en fritidsbåt.

Anser EG-rätten att en E-MTB är en cykel - vilket är högst troligt om man skummar genom EUs regelverk, där en <250Kw E-Bike ("Pedelec" eller "EPAC) kräver inte typgodkännande, som en motordrivenfordon kräver - så kommer man kunna cykla vidare med en E-MTB i skogen o terrängen.

NVVs jurister kan skriva och prata med STVs vänsterjournalister allt de vill, i slutändan blir det EU som bestämmer, precis som det blev med den Svenska vattenkoterförordnings förenlighet med EG-rätten....o där åkte Sverige på däng, då EU anser att en vattenskoter är en fritidsbåt.

Anser EG-rätten att en E-MTB är en cykel - vilket är högst troligt om man skummar genom EUs regelverk, där en <250Kw E-Bike ("Pedelec" or "EPAC) kräver inte typgodkännande, som en motordrivenfordon kräver - så kommer man kunna cykla vidare med en E-MTB i skogen o terrängen.
Inte för att driva på detta längre, men Naturvårdsverket tolkar också elcykeln som en cykel när det kommer till terrängkörningslagen. Där finns det inte så mycket att bråka om när det kommer till EG-rätten.

Det jag inte riktigt förstår är att förutom upprörda Ovar och vissa enskilda upprörda Happyieter (båda grupperna faller inom kategorin "självutnämnda poliser") hur kommer man kunna se till att denna lag följs? Vilka metoder kommer användas, samt vad blir för straffskala, bevisföring etc? Ungefär hur stor budget har man för införande av denna lag?
Med tanke på det fåtal lagbrott i Sverige som faktiskt beivras, så lär det vara få. Det viktiga är väl att det skickar en signal vad som faktiskt gäller. Som det är nu är det ju en gråzon som många inte drar sig för att utnyttja/missbruka. Genom ett förtydligande tar man ifrån dem det argumentet

Jag vet ganska många som köpt elcykel. Ingen av dem har något verkligt behov av assistans. Det är BARA för att det är "roligare" (mindre jobbigt än att cykla) och/eller att det går fortare.

------

Inte helt rätt - cyklar man DH eller enduro utför, så slutar E-MTB snabbt att assistera, oftast precis då man ville ha mer fart för ett hopp, så då måste man trampa ännu mer.....

Med tanke på det fåtal lagbrott i Sverige som faktiskt beivras, så lär det vara få. Det viktiga är väl att det skickar en signal vad som faktiskt gäller. Som det är nu är det ju en gråzon som många inte drar sig för att utnyttja/missbruka. Genom ett förtydligande tar man ifrån dem det argumentet
Butikerna lär ju ha svårare att sälja e-mtb:er då dessutom, och det lär anordnas färre kurser, festivaler et.c. med elassisterade ledare. Osv.

Men kontentan är/blir att man förbjuder e-cyklar överallt i skogen förutom om man fått markägarens lov? (skriftligt antar jag)

Det jag inte riktigt förstår är att förutom upprörda Ovar och vissa enskilda upprörda Happyieter (båda grupperna faller inom kategorin "självutnämnda poliser") hur kommer man kunna se till att denna lag följs? Vilka metoder kommer användas, samt vad blir för straffskala, bevisföring etc? Ungefär hur stor budget kommer stat/kommun etc få för införande av denna lag?
Det finns otroligt många självutnämnda poliser i skogarna, så varenda gång man är ute och cyklar kommer man att bli skriken på eller stoppad, alldeles oavsett om man sitter på en elcykel eller en vanlig.

Sen är det väl som alla andra lagar, de flesta följs ju inte upp alls men de flesta väljer ändå att följa dem mer eller mindre.

Det finns otroligt många självutnämnda poliser i skogarna, så varenda gång man är ute och cyklar kommer man att bli skriken på eller stoppad, alldeles oavsett om man sitter på en elcykel eller en vanlig.

Sen är det väl som alla andra lagar, de flesta följs ju inte upp alls men de flesta väljer ändå att följa dem mer eller mindre.

Var sjutton cyklar ni där det är förbjudet samt med så mycket folk som rör sig i skogarna?

Intressanta scenarion, om man skulle råka i handgemäng med en självutnämnd polis (de blir ju ofta ganska upphetsade som du antyder) är det då han/hon som får rätt eftersom han/hon har lagen på sin sida?

Vet ju att man som privatperson har stor laglig rätt att ingripa mot andra typer av brott (tex inbrott etc) så länge som det sker på bar gärning.

Senast ändrad:
Men kontentan är/blir att man förbjuder e-cyklar överallt i skogen förutom om man fått markägarens lov? (skriftligt antar jag)
Nej, Prova att anmäla dig själv eller någon annan som villigt erkänner. Polisen kommer att lägga ned utredningen med motiveringen "brott kan ej styrkas".

Senast ändrad:
Efter lite grävande så hittar jag att Happy har en alldeles utmärkt artikel i frågan. Den må vara från 2012, men alla lagar är exakt de samma idag.

I alla naturreservat i Stockholms kommun råder cykelförbud.
Ja, det är fascinerande, men väldigt väldigt många bryter mot det och jag har aldrig hört talas om problem med "uppretade Ovar eller Happyieter" även om det säkert förekommer i ytterst sällsynta fall. Finns tom cykelklubbar som har verksamhet i Stockholms naturreservat.

Senast ändrad:

NVV kan gnälla allt de vill, i slutändan blir det EU som bestämmer, precis som det blev med den Svenska vattenkoterförordnings förenlighet med EG-rätten....o där åkte Sverige på däng, då EU anser att en vattenskoter är en fritidsbåt. Anser EG-rätten att en E-MTB är en cykel, så kommer man kunna cykla med den i skogen o terrängen.

Går det inte fortare att ta liften upp? Eller anväder du elassistans nerför? ??

Nej, Prova att anmäla dig själv eller någon annan som villigt erkänner. Polisen kommer att lägga ned utredningen med motivationen "brott kan ej styrkas".
Jag har varit i kontakt med flera jurister på länsstyrelser som hävdat att förbud råder (obs! i allmän skog, ej naturreservat). När man pressar dem på vad de menar så landar det till sist i att de anser att markägaren "borde" ha ett stöd för att driva frågan civilrättsligt. Enligt brottsbalken, miljöbalken och övrig lagstiftning så är det fullt lagligt och tveksamt om polisen ens tar en anmälan.

Nej, Prova att anmäla dig själv eller någon annan som villigt erkänner. Polisen kommer att lägga ned utredningen med motivationen "brott kan ej styrkas".

Det är fint på sätt och vis, hjärtskärande.

"Idag var jag ute och cyklade mtb 5 km i skogen eftersom jag kunde inte hålla mig, det var en sådan vacker dag. Jag har dock mått väldigt dåligt av detta och nu är jag beredd att ta mitt straff."

Nej, jag håller inte med.
Är en bil inte en bil för att du knuffar ut den i skogen istället för att köra med motorn igång?

Är det rimligt att rulla en bil i nedförsbacke med avstängd motor i skogen och hänvisa till att det nu är en kärra?

Jag köper argumentet att det inte längre är en elcykel om man monterar bort motorn, rättsligt är det sannolikt 50/50 om det skulle prövas. Men att endast stänga av motorn gör det inte till mindre elcykel.

Ganska tydligt tycker jag ändå.
Allemansrätten är inte motoriserad.

------

Ja, funktionshindrade kan få dispens läste jag. Även malmprospektörer.
Sånt tar vi på allvar i Sverige…

(obs, jag tycker det är riktigt och viktigt att funktionshinder ger dispens)

Är en bil inte en bil för att du knuffar ut den i skogen istället för att köra med motorn igång?

Är det rimligt att rulla en bil i nedförsbacke med avstängd motor i skogen och hänvisa till att det nu är en kärra?

Jag köper argumentet att det inte längre är en elcykel om man monterar bort motorn, rättsligt är det sannolikt 50/50 om det skulle prövas. Men att endast stänga av motorn gör det inte till mindre elcykel.

Fast snöskotrar och motorbåtar är ju motoriserade.

En bil upphör inte att vara en bil för att du stänger av motorn. En cykel (enligt EU och Sverige) är en cykel, även med motor upp till 250W. Vad du håller med om är mindre intressant, det är lagen som gäller.

Sure. Men titta på hur det är att cykla i terräng utomlands så bör du bli orolig. Det kanske är dags för folk att fatta att just vår bräckliga rätt att cykla med vanlig, icke el-assisterad cykel i skogen är något vi bör värna.

Jag skiter fullständigt i om det är lagligt eller ej, egentligen också hur mycket det sliter i praktiken jämfört med en stark och tjock gubbe osv. osv.

Jag bryr mig däremot om hur vissa personer och gruppers agerande kan påverka opinion som i sin tur kan driva på lagstiftning som gör livet trist för en vanlig MTB-entusiast.

Tycker det är värt att upprepa det som någon skrev ovan: Att vilja köra EMTB handlar till slut om bekvämlighet och nöje. Det är också ett egoistiskt val då man VET vad de flesta andra anser om det.

Det är precis att jämställa med att bränna förbi folks bryggor och ankrade båtar med vattenskoter. Lagligt? Jo. Lämpligt? Nej.
I vattenskoterfallet så resulterade det i reglering med följd att många som klarade att köra vettigt och var helt oproblematiska brukare helt plötsligt måste ta kort eller helt enkelt inte får köra.

Men den här tråden och inlägg i den är helt meningslös. De som har eller tänker köpa elhoj bryr sig inte. Spelar inte någon roll vad jag, Happy, NVV, lagen m.fl. anser.
"Jag vill ha mer roligt i skogen för jag är lat, stressad, fartgalen, skadad för 10 år sedan, eller bara dum.".
Fine. Det är bara att välja att inte bry sig och ses som en skitstövel av 95%. Men försök inte argumentera för varför det är rätt. För det går inte.

Tillbaka
Topp