[OT] Stora skänkes-tråden

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Någon av er som har en stationär dator till övers som funkar för vanliga uppgifter som surf, bildbehandling och kontorsprogram? Får ryggproblem och klaustrofobi av tangentbordet på min gamla laptop och har sällan med datorn i jobbet eller på resor.

Någon av er som har en stationär dator till övers som funkar för vanliga uppgifter som surf, bildbehandling och kontorsprogram? Får ryggproblem och klaustrofobi av tangentbordet på min gamla laptop och har sällan med datorn i jobbet eller på resor.
Beror lite på vad du lägger i begreppet bildbehandling, det kan vara bland det tyngsta som man utsätter en dator för. Men för vanligt kontorsarbete bör nog de som @Rattnalle visar lite längre upp räcka?

Annars går det utmärkt att koppla in vanligt tangentbord och skärm i en laptop också, och så får man möjligheten att ta med den när det behövs. Så kör jag själv sedan flera år tillbaka.

Jorå, hade externt tangentbord mm tidigare men det blev för trångt på bordet med laptopen intill. Tänker att Rattnalle är nog inte så pigg på att baxa en speldator till posten men provar med ett pm.

Jorå, hade externt tangentbord mm tidigare men det blev för trångt på bordet med laptopen intill. Tänker att Rattnalle är nog inte så pigg på att baxa en speldator till posten men provar med ett pm.
Med begränsat utrymme får man vara lite kreativ, så här ser mitt skrivbord ut:
2023-09-23 09_53_56-Foto - Google Foto — Mozilla Firefox.png

Framförallt har jag ingenting att posta den i, och vattenkylningen gör att vikten drar iväg rätt mycket även om man skulle tappa ur vattnet. Så det är hämtning som gäller. Eller kurir..

Någon som vill ha träningströjor? Under Armor och Nike. Storlek: large.

Hämtas på Öland eller skickas mot fraktkostnad.

Bilagor

• PXL_20230928_133551894.jpg
    PXL_20230928_133551894.jpg
    998.7 KB · Besök: 90
Om någon håller på med ännu äldre grejor så har jag ett GTX 560 över jag kan skicka vidare.
Det är nog på gränsen om det är användbart men måste man så måste man. Räcker inte detta som utmaning så har jag också ett ännu äldre av okänd modell. Ca 2006.

och om nån å andra sidan INTE håller på med gammalt skit och vill slänga ett GTX 10xx så är jag spekulant.
(För info så är detta vad som recommenderas för Zwift så egentligen inget man ska ge bort)

EDIT: jag har även gammal ram och annat skrot. Det mesta trologen också 2006 eller ännu äldre.

Senast ändrad:
Någon som är sugen på en klassisk snipe-jolle till renoveringsobjekt?
Känns som ett långskott på ett cykelforum, men jag bifogar bilder och mer info kan fås via pm (eller i tråden vid om det visar sig vara ett massivt intresse)Visa bilaga 668464Visa bilaga 668465
kanske kan vara en ide att nämna vart denna skönheten befinner sig...
Hon ligger i mitt garage en bit utanför kalmar.
Så nu är det ingen tvekan mer, först till kvar för att göra sitt livs kap!!

Tjena!

Min första tanken är direkt att det där projektet skulle jag vilja ta tag i. Nästa tanke är att det är nog ett jäkla projekt att hämta så behöver inte fundera mer på det.
Sen inser jag att det alltså inte är mer än en halvtimme bort.. Nu blev det jobbigt, hur fan ska jag förklara det här för frun?

Tjena!

Min första tanken är direkt att det där projektet skulle jag vilja ta tag i. Nästa tanke är att det är nog ett jäkla projekt att hämta så behöver inte fundera mer på det.
Sen inser jag att det alltså inte är mer än en halvtimme bort.. Nu blev det jobbigt, hur fan ska jag förklara det här för frun?
sist jag kom hem med ett vansinnesprojekt av större storlek (läs husbussobjekt) så kom ja samtidigt hem med ett presentkort för sparesa med en övernattning för två pers (frun o svärmor) direkt de kom "vad i hela h*lvete" så langa ja fram presentkortet ???

Lite OT men har ett skivbromslås med 2 nycklar och fäste som slängs om ingen vill ha.
NUMERA BORTSKÄNKT!

Bilagor

• 20231214_091848.jpg
    20231214_091848.jpg
    532.6 KB · Besök: 148
Senast ändrad:
Tjena!

Nån som sitter på en Intel processor Gen 8 eller 9? Gärna en i5 eller högre, så jag kan leka lite i MS Flight Simulator
Klantade mig igår och böjde ett stift på min och dom går ju inte att köpa nya.
Alternativt ett helt mammakort med processor. Typ gen10 och uppåt.

Senast ändrad:
Julgran lagom till Påsk, någon?

Hämtas på Öland eller skickas mot fraktkostnad. Medföljer gör även den där lilla rackaren.

Bilagor

• PXL_20240326_132607580.jpg
    PXL_20240326_132607580.jpg
    988 KB · Besök: 80
  • PXL_20240326_132444255.jpg
    PXL_20240326_132444255.jpg
    986.6 KB · Besök: 73
Någon, utöver jycken, som är intresserad av några gamla fiskeprylar?

Hämtas med fördel på Öland eller i Kalmar. Kan fraktas till Sthlm och Hammarby Sjöstad efter överenskommelse. Kan skickas mot fraktkostnad.

Jag tar gärna en finöl eller två i utbyte men det är absolut inget måste. Kan även tänka mig en låda skruv. Eller ett tack.

Bilagor

• PXL_20240326_135005642.jpg
    PXL_20240326_135005642.jpg
    657.2 KB · Besök: 92
  • PXL_20240326_135012642.jpg
    PXL_20240326_135012642.jpg
    739.3 KB · Besök: 89
Och om ni någon blev sugen på hund finns denna att tillgå enligt samma överlämningsprinciper som ovan.

Bilagor

• PXL_20240326_135600043.jpg
    PXL_20240326_135600043.jpg
    579 KB · Besök: 75
  • PXL_20240326_135552080.jpg
    PXL_20240326_135552080.jpg
    535.3 KB · Besök: 83
Jag har tre såna här liggandes. Vad det nu är för något. "Mulig" från ett varuhus.

Någon som är intresserad? Finns på Öland. Kan skickas.

Bilagor

• PXL_20240419_140654280.jpg
    PXL_20240419_140654280.jpg
    663.9 KB · Besök: 84
  • PXL_20240419_140651178.jpg
    PXL_20240419_140651178.jpg
    1.3 MB · Besök: 93
Lysrörsarmaturer med måtten 125*21*6 cm. Ca 10 st samt 3 st något bredare. Bra till garage och meckutrymmen. Finns i norra Stockholm.

@Stumpy och @IM - ni har företräde om ni är intresserade.

Edit: paxade av @IM

20240601_131756.jpg
20240601_131806.jpg

Senast ändrad:
Lysrörsarmaturer med måtten 125*21*6 cm. Ca 10 st samt 3 st något bredare. Bra till garage och meckutrymmen.
För de som inte har möjlighet att hämta gratisarmaturerna kan det kanske vara intressant att veta att det numera finns energisnåla och ljusstarka LED-armaturer som inte kostar särskilt mkt.

Tex dessa IP65-klassade på hela 2430 lm ur endast 22W för 199 SEK
Jag har ingen egen erfarenhet av dem men den enl specen uppenbara nackdelen är att LEDarna inte är utbytbara, men man får hoppas att livslängden för hela ljuskällan är lika lång som hos LEDarna eller att de åtminstone lyser garantitiden ut.

Lysrörsarmaturer med måtten 125*21*6 cm. Ca 10 st samt 3 st något bredare. Bra till garage och meckutrymmen. Finns i norra Stockholm.

@Stumpy och @IM - ni har företräde om ni är intresserade.

Visa bilaga 704817Visa bilaga 704816
Det dröjer ett tag innan jag kommer vara i Sthlm nästa gång. Jag är absolut intresserad, givet att det inte är alltför bråttom för dig att få loss utrymmet. ?

Det går åtminstone, så sakteliga, framåt.
?

Bilagor

• PXL_20240606_163428154.jpg
    PXL_20240606_163428154.jpg
    1 MB · Besök: 82
  • PXL_20240606_163422570.jpg
    PXL_20240606_163422570.jpg
    790.3 KB · Besök: 78
Senast ändrad:
För de som inte har möjlighet att hämta gratisarmaturerna kan det kanske vara intressant att veta att det numera finns energisnåla och ljusstarka LED-armaturer som inte kostar särskilt mkt.

Jag har ingen egen erfarenhet av dem men den enl specen uppenbara nackdelen är att LEDarna inte är utbytbara, men man får hoppas att livslängden för hela ljuskällan är lika lång som hos LEDarna eller att de åtminstone lyser garantitiden ut.
Fint tips. De prylar jag (tvingas) köpa nya är genomgående sådana med tänkt låg miljöbelastning.

Många gånger är det ju fick svårt att räkna hem nyköp, ur ett miljöperspektiv, jämfört med att använda begagnade prylar till dess de inte går att använda och reparera längre. Så mer förstahandsval är, i princip, alltid begagnat om möjligheten finns. (Ovanstående resonemang går rimligtvis inte att applicera i alla sammanhang men någonstans får jag dra gränsen för hur mycket tid och energi varje enskilt beslut kan ta. ?)

Det finns även LED-ersättning för gamla T5 och T8 rör till överkomligt pris, det är bara att ersätta- om man skruvar ur glimtändaren i T8-armaturerna.
Ljusutbytet pr watt i de billiga LED-armaturerna är inte imponerande, vill man ha lite tryck i ljuset är det förstås en dyrare men absolut god idé att investera i industrilimpor av välkänt fabrikat. De håller dessutom uppemot 100000 timmar så de kan gå i arv till barnbarnen.

Det finns även LED-ersättning för gamla T5 och T8 rör till överkomligt pris, det är bara att ersätta- om man skruvar ur glimtändaren i T8-armaturerna.
Ljusutbytet pr watt i de billiga LED-armaturerna är inte imponerande, vill man ha lite tryck i ljuset är det förstås en dyrare men absolut god idé att investera i industrilimpor av välkänt fabrikat. De håller dessutom uppemot 100000 timmar så de kan gå i arv till barnbarnen.
Barnbarn, ja...

Mörkerseendet är numera bedrövlig så i höstas bytte jag ut några "vanliga" e27-lampor hemma mot såna här något mer ljusstarka grejer: https://www.elbutik.se/product.html/philips-led-classic-175w-150w-e27-2700k
Tyvärr inte dimbar, då hade den även varit intressant även för mig

<REDIGERAT>
Det verkar finnas dimbara alternativ hos andra handlare

Senast ändrad:
Det dröjer ett tag innan jag kommer vara i Sthlm nästa gång. Jag är absolut intresserad, givet att det inte är alltför bråttom för dig att få loss utrymmet. ?

Det går åtminstone, så sakteliga, framåt.
?

De är reserverade åt dig. De ligger i en Passat kombi från 74 och med tanke på hur mycket annat vi har att ta hand om lär försäljningen av den inte bli av på länge. Lite synd, då Passaten nu står utomhus efter att ha stått orörd i varmgarage i 25 år.

Enklaste sättet att bli av med bilar av det slaget är att lägga upp en bild på den i en märkesgrupp på facebook :-) brukar alltid finnas intresserade av bilar i fint skick.

De är reserverade åt dig. De ligger i en Passat kombi från 74 och med tanke på hur mycket annat vi har att ta hand om lär försäljningen av den inte bli av på länge. Lite synd, då Passaten nu står utomhus efter att ha stått orörd i varmgarage i 25 år.
Stort tack. ? Jag hojtar till så snart jag vet lite närmare när det kan bli aktuellt att kika förbi.

Skulle någon få ett ohämmat behov av att köpa loss en Passat -74 får du lov att hojta till så försöker jag skynda mig förbi.

Tillbaka
Topp