The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Kör Panaracer slick 38 på cykeln nu. Tycker det känns som hojen inte vill falla in i kurvorna utan får kämpa för att den ska ligga kvar. Tänker om det kan vara däckrelaterat?
Någon som har erfarenhet av Panaracers?
Vilken modell?
Jag kör SemiSlick 43 mm och det kändes annorlunda än det jag hade innan. Osäker dock om det matchar din beskrivning då jag inte riktigt minns hur skillnaden uppenbarade sig.

The Gravel tråd
Monterade nya styrlinda (själv). och börjar packa inför resan. Denna gången tar min mjuk (men vadderad) väska. Sover 1.2 km från flygplatsen, så efter landning, skruvar cykel, tar väskan på min ryg och cyklar till "sängen". Att gå 1 km med kartong är inte roligt.
Tittade på vädret igen och det vill inte bli mindre än 32 grader i Nis :love:
Jobbar länge imorgon, och halva dagen på fredag, så det blir bäst om jag packat och klart IKVÄLL.

Tittade igen på min plan, och upptäckte fantastisk ställe (skidort) KOPAONIK ( https://en.mapy.cz/s/dazetupeno). Ligger tyvärr syd-väst om NIs så passar så där denna gången (jag ska cykla norrut).
Ort ligger på 2000m!!! Långa klättringar och massa boende uppe.
Tar det kanske på vinter (skidor) med familjen istället.

The Gravel tråd
Vilken modell?
Jag kör SemiSlick 43 mm och det kändes annorlunda än det jag hade innan. Osäker dock om det matchar din beskrivning då jag inte riktigt minns hur skillnaden uppenbarade sig.
Panaracer gravelking semislick 38 är det nog
IMG_0131.png

The Gravel tråd
Kör Panaracer slick 38 på cykeln nu. Tycker det känns som hojen inte vill falla in i kurvorna utan får kämpa för att den ska ligga kvar. Tänker om det kan vara däckrelaterat?
Någon som har erfarenhet av Panaracers?
Jag har dyrvarianten som säljs av Jan Heine och håller delvis med dig;
Tycker att jag får "ta i" för att få in cykeln i kurvorna, men sedan ligger den kvar. Ett uppträdande jag vill kalla understyrt.
Men det är inte på ngt sätt allvarligt eller hindrande för min cykling, efter de två-tre första svängarna har jag vant mig och tänker inte på det längre.

Mina panaracertillverkade Jan Heine-däck är såpass gamla att de heter Compass
DSC_0976.jpg

The Gravel tråd
Panaracer gravelking semislick 38 är det nogVisa bilaga 654996
Jag tycker det liknar slicks mer utifrån den bilden. Brukar stå SemiSlick på de jag har sett.

1695239553555.png

Edit: angående din fråga så har jag funderat lite och tycker nästan mina SS snarare överstur än understyr, för att använda HåkanCs terminologi. Särskillt vid låg fart vill cykeln nästan styra av sig själv.

Har också märkt att de "suger sig fast" vid linjer och annat. Hamnar framhjulet precis på kanten av en vit linje längs vägen så dras det in i linjen. Kan vara allt från milt irriterande till hjärtat i halsgropen.

The Gravel tråd
Letar efter ett mer grus/lvg komplement till mina skogsdäck Mars Robusto.
Väger just nu åt Cava Robusto 27,5x1,9 eller Gravelking SS+ 27,5x1,9.
Någon som kört båda och har ngn input? Eller något annat förslag?

The Gravel tråd
Köpte äntligen min första gravel i våras, tyvärr blev relationen väldigt kortvarig då jag smällde in i ett farthinder på första riktiga turen (Mälaren runt)..
Resultatet blev en pajad cykel och inställd cykelsemester.

Men nu håller jag på och smider planer för äventyr nästa sommar istället! Men nu till problemet, jag har alla komponenter från min checkpoint men behöver ram + framgaffel. Jag tycker detta lätt blir jävligt dyrt (speciellt att beställa från utlandet) och svårt att motivera jämfört med att köpa en helt ny cykel igen. Så hur tycker ni att jag ska göra? Köpa någon billigare ram som jag hittar på nätet eller en ny cykel? Har någon här en begagnad ram till salu? Alla tips och råd uppskattas!!

Bild tagen några timmar innan kraschen!
IMG_3521.png

The Gravel tråd
Alla komponenter är i regel billigare på en hel cykel än del för del. Gäller även ramar.

Har du kollat med TREK? Har de kraschgaranti? Fick du ut på hemförsäkringen?

Var handlade du cykeln? Har du hört med dem. Ibland kan det finnas ramar av tidigare modeller hos ÅF, agenturer, grossister, tillverkare mm. Har du kraschat brukar det finnas generositet.

The Gravel tråd
Senast ändrad:
The Gravel tråd
Alla komponenter är i regel billigare på en hel cykel än del för del. Gäller även ramar.

Har du kollat med TREK? Har de kraschgaranti? Fick du ut på hemförsäkringen?

Var handlade du cykeln? Har du hört med dem. Ibland kan det finnas ramar av tidigare modeller hos ÅF, agenturer, grossister, tillverkare mm. Har du kraschat brukar det finnas generositet.
Köpte cykeln begagnad här i forumet men fick ut bra på hemförsäkringen. Dom pengarna gick direkt till en solskensräcer men nu är jag återigen sugen på gravel..
Har märkt det med priserna, men känns ju domt att ha massa grejer som ej kommer till användning

The Gravel tråd
Du får se det som en möjlighet istället ?
Två förslag på olika cyklar i rimliga(?) prisklasser:
1) BC Flint: https://www.bike-components.de/en/bc-original/Flint-28-Gravel-Frameset-2023-Model-p90438/
2) Pelago Stavanger: https://pelagobicycles.com/stavanger-frameset/

Edit: ser ut som det är QR bak och genomgående axel fram? Då blir det ju genast lite krångligare… Salsa Vaya kanske: https://www.bike-components.de/en/S...m4p1vaD0Ky_i514PiMmyBV0DvMExIMH8aAlNREALw_wcB
Möjligheterna är oändliga ;) Frågan är väl mest om jag vågar kasta mig ut och börja skruva med cyklar också..

The Gravel tråd
Möjligheterna är oändliga ;) Frågan är väl mest om jag vågar kasta mig ut och börja skruva med cyklar också..
Hur pass mycket gillar du att skruva cyklar? Kan du tänka dig QR-koppling (de flesta hjul går att konvertera). Om svaret är ja på bägge frågorna så är ju möjligheterna snudd på oändliga. Det finns ju mängder av gamla hybrider av olika slag som står och skräpar lite varstans. Själv hade jag tänkt bygga om min gamla hybrid förra sommaren men tröttande och köpte en komplett MB31 för ungefär samma pengar som delarna hade kostat. Men ramen står kvar omlackad i källaren och ska förhoppningsvis bli något annat roligt framöver.

72C77855-1FF1-4F32-8F19-ACCB73A91C01.JPG

The Gravel tråd
Hur pass mycket gillar du att skruva cyklar? Kan du tänka dig QR-koppling (de flesta hjul går att konvertera). Om svaret är ja på bägge frågorna så är ju möjligheterna snudd på oändliga. Det finns ju mängder av gamla hybrider av olika slag som står och skräpar lite varstans. Själv hade jag tänkt bygga om min gamla hybrid förra sommaren men tröttande och köpte en komplett MB31 för ungefär samma pengar som delarna hade kostat. Men ramen står kvar omlackad i källaren och ska förhoppningsvis bli något annat roligt framöver.

Visa bilaga 655180
Häftig ram, hoppas den kommer till liv någon gång!
Ja, måste nog bestämma mig för hur mycket jag verkligen vill skruva..
Kanske bäst att köpa en hel cykel direkt?

The Gravel tråd
Kör då 47or (om du har plats)!!!
Jag har 45or på mina hjul och cyklar lite blandat terräng, här i Skåne. Men i Albanien, på deras GRUS ( :ROFLMAO: ) känns det att jag skule behöva 65or!!!
Kör vidare på Gravel H. Kanske prova nya Adventure?
Har gjort ett tillfälligt hopp till Schwalbe från just Gravel H, men kommer att byta tillbaka om jag inte provar Adventure-varianten för att stilla nyfikenheten.
Men kanske beställer ett par då... Dessa weldion tipsar om är ju också ett förslag. Men de har rätt så grov profil i mitten? Jag får in 47 mm på min Allebike aluminiumgravel enligt hemsidan.

Men ingen som testat Vittoria Terreno Dry eller annat snabbrullat däck i 45+ mm? Jag har som sagt Specialized Pathfinder Pro 42 mm där bak atm (och Pirelli Cinturano Gravel H 40 mm där fram). Körde på senaste turen drygt 2 bar och det kändes riktigt bra.

The Gravel tråd
Men kanske beställer ett par då... Dessa weldion tipsar om är ju också ett förslag. Men de har rätt så grov profil i mitten? Jag får in 47 mm på min Allebike aluminiumgravel enligt hemsidan.

Men ingen som testat Vittoria Terreno Dry eller annat snabbrullat däck i 45+ mm? Jag har som sagt Specialized Pathfinder Pro 42 mm där bak atm (och Pirelli Cinturano Gravel H 40 mm där fram). Körde på senaste turen drygt 2 bar och det kändes riktigt bra.

Jag cyklar mest på WTB Riddler 45. Vet inte varför, men gillar WTB däck. Kanske därför, att köper dom BILLIGT i Tyskland :ROFLMAO: ?
Hittar massor annonser, och folk som köper nya cyklar med WTB, byter (de är Tyskar, så säkert till SCHWALBE) och säljer WTB för 30 EUR för 2 nya däck. Många gnäller också att WTB håller dåligt vätska (läcker på sidan), men jag cyklar med slang, så har inga problem med det.

The Gravel tråd
Jag cyklar mest på WTB Riddler 45. Vet inte varför, men gillar WTB däck. Kanske därför, att köper dom BILLIGT i Tyskland :ROFLMAO: ?
Hittar massor annonser, och folk som köper nya cyklar med WTB, byter (de är Tyskar, så säkert till SCHWALBE) och säljer WTB för 30 EUR för 2 nya däck. Många gnäller också att WTB håller dåligt vätska (läcker på sidan), men jag cyklar med slang, så har inga problem med det.
Hmm... Ja, jag kör tubeless så kanske ska undvika dem då. Men de ser ju rätt så vettiga ut. Vad kör du för däcktryck och vad väger du? Tar du med cykeln på flyget? PS. Mer OT-snack för eller emot att flyga undanbedes starkt. Funderade när jag läste igenom tråden om vi har admins på det här forumet? ?

The Gravel tråd
Jag tycker däckstorlek i grusfallet är lite "allt eller inget". På 9 av 10 grusvägar är riktigt små däck helt okej, men stöter man på grovt makadam eller nån knölig liten traktorväg så vill man plötsligt ha största möjliga däck. Gärna långt över 50 mm.

Så, det beror som vanligt på var man tänker cykla. Själv slängde jag på 2,25:or i somras när jag cyklade dagligen i Sörmlandsskogarna, där just makadam är väldigt vanligt. Sjukt obekvämt på 43 mm men riktigt behagligt på 2,25". De sitter på än.

Här nån slags blandning...

P7100080_2048.jpg

The Gravel tråd
men stöter man på grovt makadam eller nån knölig liten traktorväg
Mina albanska äventyr = GROV makadam till mellan stor sten :LOL:
Har bara 44or, men kanske är det dags (nästa gång) testa 47or?
Imorgon (flyger ikväll) i Serbien blir det 30% asfalt och 70% grus. Deras grus är inte så brutalt som i Albanien. Hade inga problem tidigare. Har t.o.m. såna däck på mina hjul (44):

The Gravel tråd
Start kl. 8.00 efter enkel frukost . Varmt som fan , och direkt uppför? Sitter nu i Knizevac och dricker första (och andra) öl. Upp och ner hella tiden . 65 km och har redan 1700 höjdmeter. Några av klättringar var ganska "giftiga" ? ( + jävla värme; nu är det 35 grader !!!). Fina grusvägar och dåligt ( väldigt dåligt) asfalt. Om vi pratat asfalt, då är det vägar kat.4 ? Drack också en 50 ml varmt, "nybränt" rakija. Ville fråga bara om jag ska ta höger, eller v. Men så lätt är det inte i Serbien (att man BARA frågar alltså) ???
C821F2A7-A605-47A2-B812-8F99CE009ECC.jpeg
A78BA0C3-EC23-49FB-B36F-3EB2DA410894.jpeg
5A96D8C1-A46A-410D-B9BC-1AB4AF19693E.jpeg
37D7154B-D036-4F1F-8E60-3FF93EC68B82.jpeg
74CDA396-C973-4191-9420-97948B2786F1.jpeg
A79DD892-3D80-4970-8AA2-5F4545BC4488.jpeg
DEE9D50A-C8A9-4B26-9AD4-2661231E0DBE.jpeg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Kör vidare på Gravel H. Kanske prova nya Adventure?
Har gjort ett tillfälligt hopp till Schwalbe från just Gravel H, men kommer att byta tillbaka om jag inte provar Adventure-varianten för att stilla nyfikenheten.
Vad tror ni om Gravel RC?

The Gravel tråd
Start kl. 8.00 efter enkel frukost . Varmt som fan , och direkt uppför? Sitter nu i Krusevac och dricker första (och andra) öl. Upp och ner hella tiden . 65 km och har redan 1700 höjdmeter. Några av klättringar var ganska "giftiga" ? ( + jävla värme; nu är det 35 grader !!!). Fina grusvägar och dåligt ( väldigt dåligt) asfalt. Om vi pratat asfalt, då är det vägar kat.4 ? Drack också en 50 ml varmt, "nybränt" rakija. Ville fråga bara om jag ska ta höger, eller v. Men så lätt är det inte i Serbien (att man BARA frågar alltså) ???Visa bilaga 655614Visa bilaga 655615Visa bilaga 655616Visa bilaga 655617Visa bilaga 655618Visa bilaga 655619Visa bilaga 655621
Fan vad underbart! :love:

The Gravel tråd
35 grader ? Enda man tänker på : ÖL!! Har 40 km från Kniazevac till Zajecar (med stor bryggeri). Men jag stannar efter 1 km och sluckar öl som har aldrig druckit tidigare. Sen fina vägar till Zajecar. Lite kuperad, men inga ( som tur) klättringar. När jag kommer till Zajecar, cyklar direkt till bryggeriet. Tyvärr pub vid bryggeriet är inte öppet, så jag hittar annat ställe att njuta Zajecarsko. Men först på utkanter stannar helt uttorkad och dricker en Jelen öl i liten "kiosk" .Nu ska jag söka boende ?
2A86519B-79A2-4B68-9EF3-F1D99D17E362.jpeg
D072D335-0F50-4C5D-B034-07931DE8244B.jpeg
5357AB37-6274-41F4-8E11-D9C9A0D67FAE.jpeg
51EA6AAC-33BB-488E-8D43-FFEB0484C79A.jpeg
58964D89-9268-4F6F-A555-DEDA4783D56E.jpeg
B76C64D4-E75F-4867-B65E-2EF85E058BB2.jpeg
5E5316B2-DC0E-4824-9DAD-482B18B761D9.jpeg
23A3ABC1-24BB-4283-86B1-F24782B279B2.jpeg
582F1472-8503-42A5-8492-31C070FEB019.jpeg
B0D94B47-97BA-419E-BEEB-EB54A92925E3.jpeg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
The Gravel tråd
35 grader ? Enda man tänker på : ÖL!! Har 40 km från Kniazevac till Zajecar (med stor bryggeri). Men jag stannar efter 1 km och sluckar öl som har aldrig druckit tidigare. Sen fina vägar till Zajecar. Lite kuperad, men inga ( som tur) klättringar. När jag kommer till Zajecar, cyklar direkt till bryggeriet. Tyvärr pub vid bryggeriet är inte öppet, så jag hittar annat ställe att njuta Zajecarsko. Men först på utkanter stannar helt uttorkad och dricker en Jelen öl i liten "kiosk" .Nu ska jag söka boende ?Visa bilaga 655671Visa bilaga 655672Visa bilaga 655673Visa bilaga 655674Visa bilaga 655675Visa bilaga 655676Visa bilaga 655677Visa bilaga 655678Visa bilaga 655679Visa bilaga 655680
Akta så att du inte får potomani med all den ölen du dricker i värmen. ?

The Gravel tråd
Jag kör(de) gravelking ss 43mm fram på Inflite och den var överstyrd med lagom lågt däcktryck, svängde tom själv inåt om man inte höll i styret.
Är inte det där samma sak som @Helkama raisu beskriver? Hjulet vrider sig inåt och cykeln vill resa sig upp om man inte håller emot (aktivt motstyr). Jag tänkte att det var ett resultat av bredare däck som ger längre trail, men ni kanske har kört lika breda däck innan?

Tillbaka
Topp