El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Postade nyss i tråden om elcrossar i Hellas.
Killen jag mötte idag var iallafall ärlig: "Jag vet att det är förbjudet för mig, och jag bryr mig inte om det eller om det leder till förbud för andra". Jahopp liksom.

Jag tror ALLA som postar i den här tråden fattar att syftet med allemansrätten INTE var att ha elassisterade cyklar var som helst. Hade dessa funnits då allemansrätten uppkom hade de garanterat varit undantagna och det hade varit synkat med terrängkörningslagen. Återigen, jag tror alla någorlunda intelligenta vuxna förstår detta.

Sedan må vara hänt att det finns ett kryphål / tolkningsproblem just nu. Så nej, det är inte olagligt. Men fortfarande olämpligt.

Så jag föreslår följande: Försök inte hitta på massa svepskäl till varför det är försvarbart. Det är fel med elassist i skogen, punkt.

Sedan är det upp till var och en att förhålla sig till rätt och fel som man känner för. Man kan göra som killen i andra tråden och iallafall vara rakryggad och erkänna att man fattar att det är fel, men väljer att skita i andra.
Det blir liksom enklare då, och den här tråden hade förmodligen varit kortare och mer lösningsfokuserad.

De får ha hur roligt de vill, men det blir fånigt att påstå att det är "cykling" eller att vi skulle ha "samma intresse".
Jag är inte elcykelhatare. Däremot tycker jag att utvecklingen är riktigt tragisk när såpass många vill ha en jäkla elmotor på cykeln. Och dessutom sen ljuga ihop massa svammel för att rättfärdiga det istället för att bara säga att man är lat eller att det går för långsamt med vanlig cykel. Patetiskt.
Förstår inte ens varför de ska behöva rättfärdiga att de vill ha elmotor. Sen tycker jag att man kan kalla det cykling ändå, men det kanske bara är jag som är konstig eftersom jag tycker mtb är cykling trots att jag själv föredrar lvg och trampar betydligt mer pedal än vad de flesta mtbare gör.

Förstår inte ens varför de ska behöva rättfärdiga att de vill ha elmotor. Sen tycker jag att man kan kalla det cykling ändå, men det kanske bara är jag som är konstig eftersom jag tycker mtb är cykling trots att jag själv föredrar lvg och trampar betydligt mer pedal än vad de flesta mtbare gör.
Det handlar inte om vad man föredrar. Cykling inbegriper inte motor, punkt.

Om du hade en motor på din lvghoj, skulle det ff vara cykling? Alpe d'huez med 250 extra watt? Kul cykling?

Såklart är det de som INTE har motor i skogen som är talibanerna. Upp är ner! En motor är inte en motor. Hästar hör inte hemma i skogen. Osv.

Om du hade en motor på din lvghoj, skulle det ff vara cykling? Alpe d'huez med 250 extra watt? Kul cykling?
Tekniskt sett har jag ju motorer på min lvghoj som driver växelförarna. Hade väl inte varit lika kul med en elcykel eftersom batterierna väger en massa extra men hade jag behövt välja mellan elcykel eller inte cykla alls hade jag helt klart valt elcykel. Går ju trots allt fortfarande att jobba lika hårt ändå.

Tekniskt sett har jag ju motorer på min lvghoj som driver växelförarna. Hade väl inte varit lika kul med en elcykel eftersom batterierna väger en massa extra men hade jag behövt välja mellan elcykel eller inte cykla alls hade jag helt klart valt elcykel. Går ju trots allt fortfarande att jobba lika hårt ändå.
Men växelförarna driver dig inte framåt. Känns inte det "argumentet" lite desperat?
Är de två valen att inte cykla alls eller att cykla elcykel?
Om det går att jobba lika hårt utan motor, vad är problemet med att cykla? Dvs cykla, utan motor.

Provar igen:
Om du hade en motor på din lvghoj, skulle det ff vara cykling?
Ja.
Alpe d'huez med 250 extra watt? Kul cykling?
Vore säkert också kul även om jag föredragit utan motor.
Men växelförarna driver dig inte framåt. Känns inte det "argumentet" lite desperat?
Nej, känner ingen desperation.
Är de två valen att inte cykla alls eller att cykla elcykel?
Nej.
Om det går att jobba lika hårt utan motor, vad är problemet med att cykla? Dvs cykla, utan motor.
Jag ser inget problem, jag tycker det är kul att cykla utan motor och det kan nog vara kul att cykla med motor också. Om någon annan tycker det är kul att cykla med motor ser jag inget problem i det heller.

Provar igen:

Ja.

Vore säkert också kul även om jag föredragit utan motor.

Nej, känner ingen desperation.

Nej.

Jag ser inget problem, jag tycker det är kul att cykla utan motor och det kan nog vara kul att cykla med motor också. Om någon annan tycker det är kul att cykla med motor ser jag inget problem i det heller.
Så, för att sammanfatta är det, enligt dig, cykling om man har motor.
Klättra i berg, med elmotor, är också cykling.
Så, vad tillförde ditt "argument" om att man kan växla med el? :)
Om det inte är de två valen, varör skriver som att det är de två valen?
Varför heter det motorcykel och inte cykel (när tvåhjuliga fordon drivs av motorer)?
Om man har en moped med bensinmotor och trampor, cyklar man verkligen med den?

4E75D9F8-456A-43FF-AF61-FAF08F5DFAB4.png

Vi som cyklar DH får ofta höra diverse också eftersom man åker lift upp, och inte behöver trampa för att komma ned.

Det är förvissso elassisterat.

Spelar ingen roll för vi har vansinnigt roligt när vi gör det, och många vanliga cyklister skulle inte orka hänga med ens halva dagen. Det är jobbigt att bromsa sig ned :)

Lite kul att du nämner motoriserad växel, jag har själv använt det som argument mot begreppet "motoriserat fordon".
Angående elcykel, med motorn avstängd blir det ännu jobbigare att cykla än med en vanlig cykel.
Med motorn påslagen på max blir det däremot svinlätt, vilket ju är hela poängen.
(Om man nu inte ligger över 25. Elcykel är sannerligen ett märkligt fordon)

Ja

Finns ju de som säger att det är elcykel om det är med motor, kul att vara lite autistisk ibland.

Glömde att du också är autistisk.

För att saker behöver namn gissar jag. Man kan ju tycka att mopeder borde vara motorcyklar också.

Om bensinmotorn endast assisterar trampandet så skulle jag nog säga det.

Försiktigt nu, det är nog säkrare om du säger att du elcyklar DH om du får elhjälp upp.
Så, jag är autistisk (!) nu, eftersom jag läser (och påpekar) det du skriver? :) Du har en retorik som är...något speciell! ?

Så, jag är autistisk (!) nu, eftersom jag läser (och påpekar) det du skriver? :) Du har en retorik som är...något speciell! ?

Autistisk är en komplimang. Finns inget värre än Neurotypiska människor. Det blir fort tråkigt, och fel.

Jag lägger mig inte i debatten om elcyklar. Men autism vet jag det mesta om.

Senast ändrad:
Kan elcykelförespråkarna förstå att vi andra tycker att ni pysslar med nåt helt annat än "cykling" när ni får hjälp av en elmotor, och att det därför inte är samma sak? Vilket alltså i så fall innebär att vi inte alls har "samma intresse". De är närbesläktade, men inte samma.

Finns det nån som tycker att man "seglar" om man hela tiden har motorn igång? Inte jag i alla fall.
Du/ni får tycka precis vad ni vill, men jag undrar ändå.
Jag cyklar vanlig mtbcykel i skogen. Men tycker det är roligast när jag slipper trampa, alltså roligt utför. Uppför är bara en transport till det roliga utför. Är jag inte en cyklist då?
Vad blir skillnaden (vad jag ska kalla mig) om jag använder en elcykel uppför för att ha mer ork till det roliga utför?
För övrigt tror jag att anti elcykel vurmarna mer stjälper än hjälper tillståndet att cykla i terrängen.

Saker man BÖR lägga energi på 2023:
Cykla och ha roligt med vänner.
Hjälpa andra att finna glädjen med att ha cykeln som hobby och få dem att utmana sig själva.

Saker man INTE bör lägga energi på 2023:
Diskutera elcykel på Happy
Diskutera kärnkraft på Teslaforum
Diskutera elbilar på FB och bensinupproret

?

Hjälpa andra att finna glädjen med att ha cykeln som hobby och få dem att utmana sig själva.

?
Du får permutera runt det och se om det går bättre:

Diskutera elbilar på happy
Diskutera kärnkraft på FB och bensinupproret
Diskutera elcykel på Teslaforum.

?
Ok. Men om det är som du säger så har jag köpt 3 reservtangentbord helt i onödan.

Fördelen med att kunna skriva lika fort som man talar är att man kan få ned extrema mängder värdelöst skitsnack i varje post.

Om man inte får omsätta det på ett kreativt sätt genom att trolla på forum, hur fan skall man då göra?

Sälja tangentborden och köpa styrlinda?

Saker man INTE klarar av att inte lägga energi på 2023 hur gärna man än vill:

Fascinerande ändå att det finns folk som när dom skriver samma argument för femtielfte gången i samma tråd tror att "Nu! Nu kommer jag att vinna diskussionen" trots att inte en endaste diskussion i Internets historia nånsin vunnits.

Lika fascinerande att jag inte kan låta bli att läsa såna här skittrådar...

Alltså, jag skall erkänna att jag inte läste alla inlägg i tråden så noga, och kan även ha hoppat över någon sida av ren bekvämlighet, men visst var det så att du stod på surgubbarnas sida i denna fight?

Var det bara tillfälligt eller kommer du nästa gång som fälgbroms vs. skivbroms-diskussionen blossar upp igen att argumentera för att skivbroms är totalt onödigt eftersom fälgbroms är fullt tillräckligt?

Alltså, jag skall erkänna att jag inte läste alla inlägg i tråden så noga, och kan även ha hoppat över någon sida av ren bekvämlighet, men visst var det så att du stod på surgubbarnas sida i denna fight?

Var det bara tillfälligt eller kommer du nästa gång som fälgbroms vs. skivbroms-diskussionen blossar upp igen att argumentera för att skivbroms är totalt onödigt eftersom fälgbroms är fullt tillräckligt?

Man byter ju sida ibland, det är taktiskt för att skapa förvirring och ännu mer frustration.
Egentligen kör jag MC.

Jag blir glad när folk postar i den här tråden:

Ingen som har något kul, gärna gammalt, att lägga upp?

Senast ändrad:
Jag tror jag hade hoppats på att få vara domare, men eventuellt sket det sig. ?
Det är absolut möjligt att jag åtminstone startar en byggtråd om att konvertera elcykeln till fälgbromsar. Med lite tur kan det kanske slumpa sig så att jag blir den förste att bygga om en elcykel till en 7 kg racer.

Jag tror jag hade hoppats på att få vara domare, men eventuellt sket det sig. ?

Det är absolut möjligt att jag åtminstone startar en byggtråd om att konvertera elcykeln till fälgbromsar. Med lite tur kan det kanske slumpa sig så att jag blir den förste att bygga om en elcykel till en 7 kg racer.
Undrar hur det vore om jag slängde på ett vevparti på MCn?

Finns det någon regel att det måste driva på kedjan eller kan man komma undan med att ha det som fotpinnar bara?

Jag har en finfin shimano steps el-cykel med fälg och fotbroms. Försökte byta den här på forumet mot en tramp-mtb. Noll intresse. Vet inte vad jag vill säga med det men magurafälgbromsarna på den cykeln är i alla fall sjukt bra. Bättre än skivbromsarna jag har på en del andra cyklar

Nä, det är en tydlig gräns. Med motor. Utan motor. Det är väldigt olika saker. Jag gillar att köra tvåhjulingar med motorer också. Men inte kallar jag dem cyklar för det. De har motor. Cyklar har ingen motor. Natt är natt. Dag är dag. Olika saker. Ljust på dagen. Inget ljus på natten. En tydlig gräns. Som inte påverkas av vad jag anser om dagar och nätter.
Här har du fel.

Cykel. Får köras i skogen (om TKL styr)
IMG_0391.jpeg

Moped, förbjuden att köra i skogen (Om TKL styr)
1674948.jpg

Det är väl uppenbart att lagen är inkonsekvent och har skapat en logisk lucka när det gäller vilka fordon som får framföras på vilka sätt. Och det gäller inte bara nyttjande av allemansrätten. Den där första får jag skicka iväg min 7-åriga dotter på med en cykelhjälm tex...

Senast ändrad:
Något du som ”civil” person i ämnet kan göra för att visa ditt missnöje mot hela elcykelindustrin eller enskilda användare av emtb på stig är att inte köpa analoga cyklar från något märke som också erbjuder elcyklar. Du kan också engagera dig politiskt och genom systemet rätta till eventuella oegentligheter kring elcyklars nyttjande. I rappet förbjuder du flygresor pga miljöpåverkan samt inför långa fängelsestraff på fortkörning med bil.
Jag tycker det är skitroligt att cykla emtb på stigar och utför. Jag är överlycklig över att inte behöva slita ont uppför, det förhöjer verkligen upplevelsen utöver det vanliga.

Får ge dig samma svar som till Ooms. Generellt sett när någon ger upp betyder det inte att man förlorat även om det var så i det här fallet med dig.
Matadoren var rasande
Han bröt svärdet i småbitar
Han stampade i marken
Han slet sitt hår

Undrar vad som är värst på HR, politiksnack eller amatörjurister som tolkar lagtexter till sin fördel?

Tillbaka
Topp