ICE system

ICE system
Tjo.
Skrev i misär-tråden för ett tag sedan om en vurpa jag gjorde när jag var ute själv.
Och häromveckan cyklade jag vilse i mörkret, klent batteri i telefonen och inga lampor..
Det går ju bra nästan jämnt och är lite kul i efterhand men tjejjan är mindre road av att sitta hemma oroad.
Hon, inte jag, efterlyser nå´ slags (rimlig) nöd beacon för att kunna se i vilket dike jag avlidit i.

Så, vad använder ni för ICE-system?
Hitta min iphone? SOS-knapp? Har gps-klockorna någon funktion?

ICE system
Garmin har positionsuppdatering via websida på sina cykeldatorer och kraschdetektering.
Vet att de åtminstone har positionsuppdatering via websida på någon av klockorna. I båda fallen krävs att telefonen är med och laddad.
Apple Watch med sim-kort löser nog detta också. Vet inte om Garmin, Polar eller annan tillverkare har klocka med SIM.

ICE system
Garmin tracking och krashdetektering som redan nämnts, google maps är också lätt att dela sin position. Men har man inget batteri i telefonen, eller täckning, då hjälper det ju inte så mycket med tracking i telefon eller cykeldator. Då behöver man ju bära omkring på en inreach eller liknande tracker för att kunna känna sig säker.

Men kanske är ett litet "nödkit" det bästa att ha med sig oavsett man planerar att köra vilse eller inte. En liten 5000mah powerbank, en liten men stark framlampa och en nödfilt. Detta går ju ner i en liten väska eller även i en ryggficka. Har man med sig extra batteri i en powerbank kan man kanske också kosta på sig att köra "live tracking" via sin enhet

ICE system
Garmins kraschdetektering kräver att man har telefonen med sig då de flesta av deras modeller inte har sim. Min Garmin 945 har aktiverat funktionen vid någon krasch faktiskt så verkar fungera bra men det gick så bra så jag kunde klicka avbryt den gången. Specialized kör ju en liknande lösning i hjälmen, ANGi sensor.

ICE system
Garmin Phoenix klockor har olycksdetektering, har triggat den någon gång när jag gick promenad med grabben och vi lekte lite parkour.

Som nämnt såklart i cykeldatorerna.

Kompisen delar position via google maps.

Batteri i telefonen är såklart nödvändigt i alla fallen.

ICE system
Garmins kraschdetektering kräver att man har telefonen med sig då de flesta av deras modeller inte har sim. Min Garmin 945 har aktiverat funktionen vid någon krasch faktiskt så verkar fungera bra men det gick så bra så jag kunde klicka avbryt den gången. Specialized kör ju en liknande lösning i hjälmen, ANGi sensor.
Just Garmin FR 945 finns i en LTE-version, så då behövs ingen telefon.
Den verkar dock inte ha slagit igenom, eftersom den inte återkommit i 955 och 965. Antar att det är för att man inte kunde ringa från den, samt att man måste ha ett speciellt Garminabonnemang.
Kraschdetektor finns väl i alla moderna Garminenheter. Har dock inaktiverat den eftersom den löst ut när jag bara stannat för rött ljus under pendlingen.

ICE system
Jag har kraschsensorer i cykeldatorn, baklampan och på hjälmen. Alla är beroende av en fungerande telefon vilket är en stor nackdel för mig då jag ofta cyklar med telefonen i en av ryggfickorna. Telefonen måste med andra ord skyddas ordentligt från att skadas i en krasch för att det hela ska fungera. En lösning där ens senaste position skickas till en molntjänst känns då som ett riktigt bra komplement så att man inte ligger där halvdöd med en trasig telefon och ingen vet var man är.

Jag kan tänka mig att om man försöker skyddar telefonen för mycket påverkar det mottagningen vilket riskerar att hindra samtliga lösningar från att fungera.

Tillbaka
Topp