Skrämma för Björn, älg och annat vilt.

Piggis

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, jag cyklar mycket på kvällar och nätter på stigar och skogsvägar och på varje tur har jag stött på någon form av vilt. Har hittills inte stött på någon björn eller annat stort djur som kan innebära en fara. Men nu sitter jag och letar efter diverse skydd mot dessa. Någon som har något tips. Jag kör med en ganska stark ljusuppttning och det skrämmer iväg de mesta småvilt som rådjur etc och jag har beställt ett tryckluftshorn på 115db. Hur gör ni andra som är ute och rullar i skogen på natten?

Cyklar som vanligt i mörkret.
Där jag bor finns bara rådjur,älg,vildsvin och små fluffiga harar.
Kanske nån småhungrig räv också...
Inget jag bryr mej om,dom har hört mej långt innan,och ser risken att bli uppäten som minimal.?

Som rubriken lyder, jag cyklar mycket på kvällar och nätter på stigar och skogsvägar och på varje tur har jag stött på någon form av vilt. Har hittills inte stött på någon björn eller annat stort djur som kan innebära en fara. Men nu sitter jag och letar efter diverse skydd mot dessa. Någon som har något tips. Jag kör med en ganska stark ljusuppttning och det skrämmer iväg de mesta småvilt som rådjur etc och jag har beställt ett tryckluftshorn på 115db. Hur gör ni andra som är ute och rullar i skogen på natten?
Cyklar på bara. Att du skulle få en björn på dig är snudd på orimligt.
En som gick på samma skola som mig har cyklat in i en älg. Hade själv en varg framför mig en gång när jag var ute och cyklade, men den blev mer rädd för mig och sprang bort innan jag själv fattade vad som hände.
Använd ringklockan lite ibland om du fortfarande känner dig rädd.

Senast ändrad:
Har något av det vilda du stött på någonsin gjort en ansats till att attackera dig, eller är det i förebyggande syfte, för att inte krocka s a s? Björnen är väldigt försiktig och har i de allra flesta fall sniffat upp din närvaro långt innan du närmat dig. Skulle tro att 115 db gott och väl räcker till att skrämma livet ur ett halvt fjäll.

Värsta faran är troligen en ouppfostrad kamp- eller vakthund som kommit lös. De kan attackera på riktigt, jag lovar!
Har tyvärr ingen bra lösning på detta, skrämma för hund är svårt, jag har provat med hundvissla utan lovande resultat.
Så jag uppmanar ts att omformulera frågan. Tack på förhand.

Jag har en sån här på styret när jag cyklar där det är mycket vildsvin, tycker de är otrevliga när det är tät skog. Rovdjur i Sverige håller sig nog borta så man får vara glad om man ser dem. Vissa ställen utomlands (t ex nåt ställe i Dolomiterna jag var på) rekommenderar de ringklocka /koskälla för att skrämma bort björn, men det är nog områden där björnarna lärt sig att det finns mat/sopor bland människorna.

Och 12000 lumen på styret - gött att du inte fegar.
Jajjamen :) man ska synas och låta dom en långtradare. Jag har tillbringat de två senaste dagarna med att cykla hem till polare och rosta dom genom fönstret. Värt halva pengen bara där :)
Har något av det vilda du stött på någonsin gjort en ansats till att attackera dig, eller är det i förebyggande syfte, för att inte krocka s a s? Björnen är väldigt försiktig och har i de allra flesta fall sniffat upp din närvaro långt innan du närmat dig. Skulle tro att 115 db gott och väl räcker till att skrämma livet ur ett halvt fjäll.
Ja det är helt i förebyggande syfte. Bor lite på samma breddgrader som den där jägaren fick ansiktet uppätet av en björn samt han som blev omkullsprungen av en björn på sin egen gård medan frun skriker "Akta dig gubbjävel!". Tänker att björnattakersd blir man bara en gång. Räcker med punka mitt i skogen, smarrigt utseende och lite oflyt så ligger man i tolvfingertarmen på teddybjörn Fredriksson.

Sen tänker jag i ett trafiksäkert läge där epagrabbarna kör som rakade apor och då tror jag att ett lufthorn är det enda som når fram.

Värsta faran är troligen en ouppfostrad kamp- eller vakthund som kommit lös. De kan attackera på riktigt, jag lovar!
Har tyvärr ingen bra lösning på detta, skrämma för hund är svårt, jag har provat med hundvissla utan lovande resultat.
Så jag uppmanar ts att omformulera frågan. Tack på förhand.
Inte där jag cyklar e. Kamphundar är nog mer en fara för er som cyklar i stadsmiljö men här står hundar för 5% av alla djur jag stött på och då är dom ute på dagtid och bakom staket. Sen tror jag att ett lufthorn även skulle kunna skrämma bort en hund.

Vissa ställen utomlands (t ex nåt ställe i Dolomiterna jag var på) rekommenderar de ringklocka /koskälla för att skrämma bort björn, men det är nog områden där björnarna lärt sig att det finns mat/sopor bland människorna.
Jo tänker att där låter och skramlar min cykel så det räcker. I riktigt tät skog brukar jag slå på plinga för skrämma bort ev rovdjur och äljar. Men vette fan om det hjälper, det skulle lika gärna kunna signalera att "maten är serverad"för rovdjuren, hemkörning...

Jo tänker att där låter och skramlar min cykel så det räcker. I riktigt tät skog brukar jag slå på plinga för skrämma bort ev rovdjur och äljar. Men vette fan om det hjälper, det skulle lika gärna kunna signalera att "maten är serverad"för rovdjuren, hemkörning...
Sätt en liten kattpingla på styret och trampa på.
Kommer det en björn så kan ni alla fall slåss på lika villkor, då båda har ramar.

Människa har inte anfallits som föda av björn i Sverige i ett enda känt fall. Du behöver inte oroa dig. Läs lite här, så förstår man att så länge man inte cyklar ner i ett ide på vintern så kommer björnen märkt dig på cykeln och flytta på sig långt innan du märker den. https://www.de5stora.com/om-rovdjuren/artfakta/brunbjorn/ar-bjornen-farlig/

IMG_5676.jpeg

Motsvarande borde funka för konditionsidrott också

För handsfree: https://www.gitarren.se/sv/munspel-c-9294/4627-lee-oskar-lo10hh-munspelshallare-blues.html

Människa har inte anfallits som föda av björn i Sverige i ett enda känt fall.
Inte som föda nej men man kan ju upplevas som ett hot av olika anledningar. Läst att det är snitt en människa som lägger näsan i vädret pga björn per år. Lika så vet man inte vilket ryck en pist of älg kan få. De är väl främst dessa djur som är största dödliga faran. Största troliga faran är att ett crazy rådjur springer framför en när man blåser på i 30-40km/h.

Kör en sån här men det är för folk. Bra att man kan slå av o på:

Kör en sån här men det är för folk. Bra att man kan slå av o på:

Det står även att den signalerar för djur typ bergslejon och Björn. Inte en sån dum ide om man vill göra sig hörd. Inte ett helt omöjligt inköp.

Den här har jag beställt. Någon som har erfarenhet av Airzound bike horn?

Bilagor

• 7161gSoFOZL._AC_SL1500_.jpg
    7161gSoFOZL._AC_SL1500_.jpg
    187.4 KB · Besök: 56
Inte som föda nej men man kan ju upplevas som ett hot av olika anledningar. Läst att det är snitt en människa som lägger näsan i vädret pga björn per år. Lika så vet man inte vilket ryck en pist of älg kan få. De är väl främst dessa djur som är största dödliga faran. Största troliga faran är att ett crazy rådjur springer framför en när man blåser på i 30-40km/h.
Ang. björn i Sverige: läs på mer.

Ja det är helt i förebyggande syfte. Bor lite på samma breddgrader som den där jägaren fick ansiktet uppätet av en björn samt han som blev omkullsprungen av en björn på sin egen gård medan frun skriker "Akta dig gubbjävel!". Tänker att björnattakersd blir man bara en gång. Räcker med punka mitt i skogen, smarrigt utseende och lite oflyt så ligger man i tolvfingertarmen på teddybjörn Fredriksson.
Det är mina hemtrakter. Skulle vara mer rädd för älg. Vet flera som cyklat på älgar.

Min erfarenhet. Älgar ska man hantera med försiktighet. Inte för deras aggressivitet utan för deras usla syn. Blir dom skrämda kan dom ha svårt att välja rätt håll att fly åt om de inte får hjälp av lukt eller ljud.

Låt lite extra så brukar dom flytta på sig innan du sett dom. Tex genom att prata lite högt när du vet att du är i områden där de brukar vara. En bjällra eller liknande funkar säkert också bra.

Att prata lite åt dom är bra om de blir påkomna. Då blir de inte så rädda och kan dessutom lista ut var du är.

I vintras - under en kvällsrunda i lamljus - kom jag in på en stig där jag följde nytrampade djurspår. Det hade bara snöat i kanske en kvart så djuret måste ha varit i närheten. Det var något obekant med spåren som var ovanligt stora. När jag stannar och kollar närmare på dem, så kan jag inte dra någon annan slutsats än att det är en björn jag förföljer i mörkret. Det kändes en smula oroväckande, så jag vände om.

Spåren stötte jag på i ett mindre skogsparti intill ett bostadsområde i Enköping.

Bilagor

• 20230105_174922.jpg
    20230105_174922.jpg
    563.3 KB · Besök: 99
I vintras - under en kvällsrunda i lamljus - kom jag in på en stig där jag följde nytrampade djurspår. Det hade bara snöat i kanske en kvart så djuret måste ha varit i närheten. Det var något obekant med spåren som var ovanligt stora. När jag stannar och kollar närmare på dem, så kan jag inte dra någon annan slutsats än att det är en björn jag förföljer i mörkret. Det kändes en smula oroväckande, så jag vände om.

Spåren stötte jag på i ett mindre skogsparti intill ett bostadsområde i Enköping.
För några år sedan så skrämde jag iväg någon björn som jag aldrig såg, bara spåren.
Spåren fanns inte på stigen när jag åkte hemifrån, men efter jag vänt så hade någon björn lufsat över stigen och spår syntes i leran.
IMG_0283.jpeg

evo hade iaf en close encounter med hund i Hellas för en del år sen. Kanske var det tanten som var det stora hotet där iof.
Men ändå. Hund kan skrämma mer än älg. Björn, kanske lite värre ändå, de verkar kunna bli aggressiva ibland (aldrig själv stött på någon björn dock)

har ett par timber bear bells. finns med snabbfäste gummiring vilket jag har, eller med skruvfäste som på bilden. med spaken stänger man av och sätter på den. hemtrevligt ljud.

köpt hos trevliga janne på sundstorp cykel frillesås, och som jag nog tror kan skicka.
.
IMG_1394.jpeg

du bör nog inte under några som helst förhållanden spruta mot ägarna.

det finns färdiga produkter som säljs inom eu, med andra och tillåtna irriterande ämnen tänkta mot i första hand hundar.

men en sprayflaska med liten och vettig mängd tabascosås iblandat är sannolikt svårt att lagföra. om det är uttryckligen tillåtet vet jag inte.

pepparspray brukar anges till 10%, björnspray 2%. så större mängd av en svagare lösning används.

den här mycket trevliga rymmaren uppvaktade mig och ville prompt och outtröttligt leka apport, när jag skulle ta hand om ett trädfälle för några veckor sedan. det tog ett par timmar innan den kunde återförenas med sin ägare.
.IMG_9323.jpegIMG_9324.jpeg

Senast ändrad:
har ett par timber bear bells. finns med snabbfäste gummiring vilket jag har,
.
Jo spanar även på dessa bells som förebyggande syfte och sedan köra airhorn som nödvärn. Tänker att det borde funka på samtliga vilt, hundar, epatraktorer och intet ont anande polare som e ute å promenerar. :)
Men som jag tidigare nämnt så är det 90-95% vilt jag möter på mina turer, de få hundar jag mött har lydigt gått med sina ägare, kopplade som okopplade. Men det räcker med ett fall av aggressivt djur för att det ska sluta illa och det är då mina 115db kan vara räddningen.

Tillbaka
Topp