Vuelta a España 2023

Vuelta a España 2023
Idag sista etappen innan avslutningen i Madrid. Manzanares El Real -> Guadarrama 208km

Inte några monsterstigningar, men en etapp som borde gå att göra riktigt riktigt hård om det blir åka av. 10 st kategoriserade stigningar! Har det någonsin hänt förut att en etapp på en GT haft så många? Samtliga 3:e kategoriare. Känns lite som en klassikerbana. Borde ha förutsättningar att kunna bli en kul etapp.

vuleata_20.jpg

Senast ändrad:
Vuelta a España 2023
Snabbkollade igenom etappen. Mest intressant var att återse en del platser jag besökte då jag under tre månader hösten 2003 bodde i söderförort till Madrid. Bland dessa var startorten Manzanares el Real och bergen där ovanför samt El Escorial. Den senare var det förvisso en del besökare vid redan då, men den halva miljonen som Fomin nämnde i sändningen måste ju göra den halvt hopplös numera. På den tiden kunde man i alla fall strosa runt i salarna och kika relativt ostörd.

Vad gäller cyklingen så blev ju GC-striden än mindre dramatisk än väntat. Pallen var ju gjutet att det skulle krävas allvarlig krasch eller katastrofdag för att den skulle ändras. Nu kom ju även 4-6 in tillsammans vilket gjorde att inget hände där, vilket hade varit en möjlighet.

Vad gäller etappsegern tycker jag det kändes som att Poels tog Remco på taktisk smarthet. Remco verkade inte riktigt beredd när Poels stack och sen hann han inte ikapp även om det ju inte var jättelångt borta.

Funderar lite på om Remco kanske kommer att mer bli en Sean Kelly-typ på sikt - bra på endagslopp, bra på kortare etapplopp och kan plocka en del etapper på GT, men att vara en cyklist som inte kanske primärt går för GC. Sen är det väl inte så troligt att Remco kommer att plocka fyra poängtävlingssegrar i både touren och vueltan ...

Sean Kellys större framgångar, från wikipedia:
1694899691295.png

Vuelta a España 2023
Absolut var han ju det. Men gissar Goran framförallt menar vilka typer av lopp han bäst på och vilka segrar han tar, inte nödvändigtvis hur han gör det.

Kellys sju segrar i rad på Paris-Nice är nog något vi aldrig lär se igen. Helt osannolikt att vara så bra och har sån flyt med undvika allvarliga krascher, sjukdomar och andra olyckor så många år i rad.

Vuelta a España 2023
Precis. Som jag skrev så ser jag inte Remco ta poängtröjor som Kelly, vilket ju väsentligen är en tävling för spurtare.

Vad det gäller loppen på Kellys segerlista så känns det som lopp Remco skulle kunna vinna.

Och jag skulle kunna tänka mig att Remco inte nödvändigtvis behöver komma att vinna fler GT.

Vuelta a España 2023
Fortsätter glida lite o/t.. Relaterat till att Sepp Kuss med största sannolikhet blir den blott andra cyklisten att fullfölja de tre treveckorsloppen under en säsong med vinst i något av dem. Den tidigare som gjort denna bedrift var ju Italienaren Gastone Nencini som 1957 slutade 9a på Vueltan, 1:a på Girot och 6:a på TDF. Vilken säsong! Hans meritlista innehåller endast 16 professionella vinster. Inte så illa förstås, men sett till vilka segrar under en kort karriär! Nästan bara Giro och TDF-segrar där. Verkligen kvalitet i de vinsterna.

1694939137802.png

Vuelta a España 2023
Fortsätter glida lite o/t.. Relaterat till att Sepp Kuss med största sannolikhet blir den blott andra cyklisten att fullfölja de tre treveckorsloppen under en säsong med vinst i något av dem. Den tidigare som gjort denna bedrift var ju Italienaren Gastone Nencini som 1957 slutade 9a på Vueltan, 1:a på Girot och 6:a på TDF. Vilken säsong! Hans meritlista innehåller endast 16 professionella vinster. Inte så illa förstås, men sett till vilka segrar under en kort karriär! Nästan bara Giro och TDF-segrar där. Verkligen kvalitet i de vinsterna.

Visa bilaga 654156
Kan det vara så att resultatdatabasen inte är fullständig vad det gäller den tiden? Tour- och giroetapper är förstås med, men mindre endagslopp kanske det är sämre med?

Vuelta a España 2023
Jo de kan säkert vara så förstås. För många äldre säsonger finns tex ofta bara totalresultat och vissa etapper redovisade för etapplopp. Så saknas nog en del.

Vuelta a España 2023
I avdelningen värdelöst vetande finns det en minnestavla (eller vad man nu ska kalla det) över Nencini uppe vid Passo della Futa, mellan Florens och Bologna. Tyvärr visste jag inte om detta när jag passerade där. Dessutom var vädret inte så mysigt. Tavlan är på stenmuren till höger i rondellen.
P1050693.JPG

Finns en bild på wikipedia där man kan se hur den ser ut.

Senast ändrad:
Vuelta a España 2023
När Nencini deltog kördes ju dessutom Girot och Vueltan med en veckas mellanrum så nästan 6 veckor i sträck med det resultatet imponerande.
Mm, sen har jag fått för mig att det, delvis kanske just pga hur tidigt loppet då gick på säsongen, var mindre av den bergsfest det nu inte så sällan är utan fler lättåkta etapper med spurtuppgörelser på slutet. Sådana kan ju GC-åkare komma igenom utan att behöva bränna lika mkt som om det är tre berg och målgång uppför.

Vuelta a España 2023
Mm, sen har jag fått för mig att det, delvis kanske just pga hur tidigt loppet då gick på säsongen, var mindre av den bergsfest det nu inte så sällan är utan fler lättåkta etapper med spurtuppgörelser på slutet. Sådana kan ju GC-åkare komma igenom utan att behöva bränna lika mkt som om det är tre berg och målgång uppför.
absolut och de körde ju inte fullt på alla etapper heller kunde vara fikatempo vissa dagar som jag förstått, men ändå imponerande

Vuelta a España 2023
Jo det är ju också sant.. Om det inte ändrats fram och tillbaka. Åtminstone under det tidiga 2000-talet när de började sända Vueltan var det ett rätt trist lopp. Minns i stort sett bara ofantliga långa sträckor på stor väg genom ett obebyggt uttorkat landskap.

Vuelta a España 2023
Jag vet inte om det är sant eller inbillning, men det är ju inte så att de helt undviker Meseta Central där ju många av de långa raka och rätt platta vägarna finns, men jag tycker det känns som att de numera letar alternativ på mindre vägar, vilket också minskar rätlinjigheten och även ibland plattheten.

Vuelta a España 2023
Jo det är ju också sant.. Om det inte ändrats fram och tillbaka. Åtminstone under det tidiga 2000-talet när de började sända Vueltan var det ett rätt trist lopp. Minns i stort sett bara ofantliga långa sträckor på stor väg genom ett obebyggt uttorkat landskap.
Precis, mitt intryck oxå, Touren & Girot är mkt häftigare att kolla på.

Vuelta a España 2023
Tycker det är lite knepigt att kommentatorn säger ”Sepp Kuss kommer att vinna med 17 sekunder” när tävlingen är avgjord och vinnaren står på podiet.
”Sepp Kuss vann med 17 sekunder.”
Roligt för Kuss att stå högst upp.

Vuelta a España 2023
En riktigt spännande och kul sistaetapp det blev!

Kan inte hänt ofta att den överlägsna favoriten för klungspurten på en sistaettapp väljer att gå med i en utbrytning och vinner etappen via det istället. Jäkla starkt att hålla trots att de blev ikappåkta på upploppet. Men klungan fick offra för mycket för jobba ikapp den extremt åkstarka gruppen för att nån skulle orka med något uppdrag.

Senast ändrad:
Vuelta a España 2023
Måste säga att Roglic sett oväntat glad ut både idag och igår. Med tanke på alla skriverier alltså. Det måste vara bra sammanhållning i laget.

Vuelta a España 2023
Han var ju tvungen att gå med för att inte riskera tröjan om Evenepoel vann etappen.
Jag trodde Ganna skulle ha en fördel i spurten efter en hård utbrytning
Men det var en riktigt imponerande spurt, väl värd spurttröjan.

Vuelta a España 2023
Det var ju förstås skälet att han gick med. Men inte nödvändigtvis att han var tvungen. Det vanligare alternativet hade väl varit att låta laget jaga. Hade Alpecin hjälpt till i jakten hade de nog gått ikapp.

Vuelta a España 2023
Jag tror att Groves hade haft tufft att vinna etappen om inte Remco dragit igång en långspurt. Då tror jag att gruppen blivit uppäten av klungan på ett annat sätt. Naturligtvis kan man resonera att han på etappen inte har något att förlora på att testa en långspurt. Å andra sidan, om man gör sådant flera gånger (har för mig att jag sett honom sett till att ngn utbrytarkollega vunnit för att han inte vill att klungan ska hämta in dem). Kan ju bli lite farligt om de andra vet att Remco kommer att "tappa tålamodet" och dra på en långspurt i sådana lägen. Då kommer det lite att förlita sig på det.

Dock, hatten av för Groves, han fick verkligen ta i länge i den spurten men gjorde det bra.

Vuelta a España 2023
Värdig vinnare igår, trodde inte han skulle orka med den hårda utbrytningen som var. Imponerande att han hade så mycket kvar. Riktigt skoj etapp att se. Hatten av för Jumbo Visma som dominerat årets Grand Tours.
Kommer kännas tomt nu när det är slut. Bara ett monument kvar nu sen är det slut för säsongen.

Vuelta a España 2023
Och Bakala verkar ha givit upp säljplanerna till Jumbo-Visma och kommit överens med Lefevere att de kör som Quickstep-Soudal även 2025
Är det nån som förstår vad logiken bakom ett sammanslagande skulle ha varit? JV hade ju redan innan för många bra åkare för att kunna hålla dem alla nöjda. Quickstep behöver bestämma sig om de ska vara ett GC-lag eller endags/etappsegrar - men det löses ju inte av ett sammanslagande. Om Lefevre vill pensionera sig vore det mer naturligt att leta pengar i mellanöstern.

Vuelta a España 2023
Verkar ju som ett bra val av Roglic. Tror de i nuläget har bättre förutsättningar att blir bra än om han gått till Ineos tex

Känns ju mer som att "sammanslagningen" mer var en terminering av Sould-QS där TJV tog över det som fanns än av värde, än nån riktig sammanslagning.

Behöver vi inte en tråd för diskutera WT (+ Pro teams), rykten, transfers och annat? Har ju inte mycket med Vueltan att göra de senaste inläggen här :)

Vuelta a España 2023
Verkar ju som ett bra val av Roglic. Tror de i nuläget har bättre förutsättningar att blir bra än om han gått till Ineos tex

Känns ju mer som att "sammanslagningen" mer var en terminering av Sould-QS där TJV tog över det som fanns än av värde, än nån riktig sammanslagning.

Behöver vi inte en tråd för diskutera WT (+ Pro teams), rykten, transfers och annat? Har ju inte mycket med Vueltan att göra de senaste inläggen här :)
Typ denna?

Tillbaka
Topp