Det var till dig jag menade skrev du har gjort ett bra sakligt inlägg inte personen som blandar in Marr som jag förövrigt tycker gör ett bra jobb.
Tolka mig inte fel utan jag är genuint intresserad av bakomliggande tankar som göms i att allemannsrätten säger så och det tycker naturvårdsverket utan att bry sig om transportstyrelsen och så vidare. Jag försöker inte få dig att ta ställning, din ställning i frågan har du ju redan förklarat. Jag skulle vilja veta mer om ert klubbperspektiv. Hur resonerar ni kring att införliva emtb som en träningssektion i er klubb? Det har ju dykt upp emtb enduroklasser etc på tävlingscenen. Det skulle ju kunna dra fler medlemmar i olika åldrar? Frågan går väl lite in i träningsperspektivet och den inställningen som man som tränare har till fysiken som krävs men även vilka mål man har med sin tränarroll och vilka drömmar och erfarenheter som format en som tränare. Det kan ju vara så att ni anser unisont att emtb får ha en egen förening om det ens ska få finnas. Föreningar brukar ha en inkluderande inställning före exkluderande. Överhuvudtaget när jag tänker efter har jag aldrig hört om en cykelklubb som har emtbsektion?
Jag är bara en vanlig tränare så jag har inte koll precis på om det finns policies och strategier angående elMtb. Men inkluderande vill jag tro att vi är, så jag gissar att vi inte har nolltolerans mot elMtb. Men jag har inte sett några på våra träningar, och jag tror inte det lär bli många framöver pga:
- Farten är ej avgörande. Just elMtbs usp, att det ska gå fortare och komma längre, har liksom inget med vår organiserade träningar att göra, det är ingen tävling. Inte ens i tävlingsgruppen. Du kör så snabbt du kan (när det passar sig) och du får gärna utvecklas. Men att just du kör 5km/h snabbare än vanligt har inget värde.
- Vi har en vuxengrupp där nybörjare är välkomna. Alltså riktiga nybörjare, inga krav på fysik. Typ långsamma, skitkassa, överviktiga 50-åringar med Biltema-hoj och helt utan teknik. Och de är jättevälkomna. De behöver inte lägga 50k på cykel, de behöver absolut inte ha ångest för att de är långsamma eller börjar flåsa redan påväg ut från parkeringen. Och de är jättevälkomna. De skulle inte vara mera välkomna bara för att de kunde hålla en artificiell högre snitthastighet och köra ifrån resten av gänget. (Om någon från vuxengruppen läser här och listat ut vem jag är så vill jag bara klargöra att jag egentligen tycker ni är jättesnygga, superduktiga och beter er som spänstiga 25-åringar i skogen!) :-)
- Vi har fokus på ungdomar, och vi har inget uttalat tävlingsfokus. Vi försöker lära dem att det inte är så viktigt hur snabbt man kör, hur högt man droppar osv. Vi vill att de ska lära sig att ha roligt i skogen utifrån sina egna förutsättningar. Skulle man blanda in elMtb i den ekvationen tror jag det skulle bli svårt, inte minst pga tröskeleffekt och inkludering. Vi har absolut ungdomar som faller ifrån pga ekonomi och bristande mek-intresse/kunnande hos föräldrar. Och jag gissar att om en förälder vill lägga 50k på en tvåhjuling som är utväxt om ett-två år satsar man hellre på cross?
- ElEnduro? El-sektion i klubben? Först och främst är det rätt platt här, vi har nog inte haft representation i utförs-grenarna på 20år. Och sen, som jag skrivit ovan, handlar det liksom inte om hur fort och långt man kör. Så lite oklart vad det skulle tillföra. Dessutom är den stora bromsklossen för allt arbete i klubben att hitta folk som vill engagera sig, att hitta några som kan tänka sig att leda en elMtb-träning gissar jag blir svårt.
Jag tycker dina frågor är intressanta! Och framförallt belyser de tydligt den, i mitt tycke, stora skillnaden i utgångspunkt mellan trampcyklister och elMtbare. För oss, till och med de lite suspekta ”tävlings/klubb-cyklisterna” är inte fokus på hur snabbt det går eller hur långt man kommer. Vi strävar förstås efter att alla som cyklar med oss ska utvecklas, vilket borde leda till högre snittfart och uthållighet jämfört med dem själva, men det viktigaste är att alla har roligt. Fart efter kamrat, osv.