[OT] Kinabilar, demokratisk risk?

Jolinwood

Aktiv medlem
För att rädda elbilstråden.

Kommer Kina använda informationen om vad jag ska laga för mat ikväll, vart jag kommer cykla i helgen, och mina eventuella relationsproblem för att invadera demokratiska länder?

ps repetera Snowdenläckan ni som glömt, för perspektiv.

Ja.

Efterhand globaliseringen minskar och väst tar hem mer och mer produktion så kommer det slå på Kinas ekonomi på sikt. Utöver att invadera Taiwan så kanske de gör något vettigt istället men det är nog rimligt att vara försiktigt skeptisk till det.

Nu är jag nyfiken på hur Kina kan använda dina matvanor och relationsproblem för att invadera demokratiska länder.

Jag tycker om min privacy, så därför vill jag har mina grejer inte för smarta. Det är redan ett problem med TV som skickar allt du tittar till tillverkaren.

Vid bilar från Kina ser jag en risk med om bilen fortsätter kommer att funka efter en invasion av Taiwan.

En relaterad krönika

Myndigheter bör inte prata hemligheter i en Volvo.

Tidigare jobbade jag för ett svenskt bolag som ägdes av ett brittiskt bolag som ägdes av ett amerikanskt bolag som ägdes av ett kinesiskt bolag. Inte lätt det här.

Jag gillar Arc’teryxkläder. Det är ett kanadensiskt bolag som ägs av ett finskt bolag som ägs av ett kinesiskt bolag.

Jag skiver det här på en iPhone. Den är utvecklad av ett amerikanskt bolag men tillverkad av ett kinesiskt bolag. Aaarrrgghh!

Dessutom gillar jag kinamat, även om den är tillagad i Sverige.

Ja jag har t.o.m. en kompis från Kina, och hen är verkligen jättetrevlig.

Skulle aldrig köpa en pc / phone / Tv / bil från en kinesisk tillverkare. Man kan ju anta att dom är fulla av spionprogram och backdoors.

Huaweis utrustning får ju inte användas i för byggande av 5G-nät i Sverige...

Yes, från Peking office, man loggar in på server si-och så med användare och pwd. Sen loggar in vidare på server så-och si med användare2 och pwd2. Sen loggar man in på valfri router eller växel eller 5G-basstation i Swe och skriver in vilka kommandon man vill, radera allt & stäng av tex, - eller starta avlyssning av någon.

Nu är jag nyfiken på hur Kina kan använda dina matvanor och relationsproblem för att invadera demokratiska länder.

Jag tycker om min privacy, så därför vill jag har mina grejer inte för smarta. Det är redan ett problem med TV som skickar allt du tittar till tillverkaren.

Vid bilar från Kina ser jag en risk med om bilen fortsätter kommer att funka efter en invasion av Taiwan.
Inte bara kineser som kryper under huden.

Inte bara kineser som kryper under huden.

Riktigt skum att Kia säger att de kan samla information om användarens sex life! Tyvärr står det inte i källdokumentet om och dur Kia samlar information om sex life.

Det förvånar mig dock inte alls. Bolag försöker att samla och sälja allt information de kan. Jag är mycket mer chockad över att svenska staten säljer information över bilägaren.

Enda smarta apparat jag använder är datorer och en telefon. Det finns också en smart-TV i huset, men den är inte uppkopplad till internet. Jag är dock rädd på att det snart inte finns dumma alternativ att köpa för många saker. Vi är tyvärr redan där vid bilar.

Man kan väl gåggla upp någon instruktion & video om hur man letar upp och sabbar bilens egen uppkoppling och simkort ? Borde vara enkelt om man vet hur.

Är
Man kan väl gåggla upp någon instruktion & video om hur man letar upp och sabbar bilens egen uppkoppling och simkort ? Borde vara enkelt om man vet hur.
Tror det räcker att sätta en foliohatt på bilen ...
Eller det är väl därför det är så populärt att foliera bilen och dyker upp såna företag här och där :)

Att likställa Taiwan med Kina är väl ändå att spela diktaturen i händerna?
Fast det är ju samma folk. 95 % av taiwaneserna är han-kineser. Bara 2 % ungefär är ursprungsbefolkning. Fastlandet kommer bara upp i 92 % och det lär väl dröja ett tag innan de mördat upp sig i samma "rena" etnicitetsgrad som Taiwan.

Jag vet att det inte är det du menar men Taiwan är mer "Kina" än det vi i folkmun kallar Kina.

Fast det är ju samma folk. 95 % av taiwaneserna är han-kineser. Bara 2 % ungefär är ursprungsbefolkning. Fastlandet kommer bara upp i 92 % och det lär väl dröja ett tag innan de mördat upp sig i samma "rena" etnicitetsgrad som Taiwan.

Jag vet att det inte är det du menar men Taiwan är mer "Kina" än det vi i folkmun kallar Kina.
Anledningen till att vi tvekar kring kinesisk elektronik har ju inte med etnicitet att göra…

Anledningen till att vi tvekar kring kinesisk elektronik har ju inte med etnicitet att göra…
Nej men definitionen av vad "Kina" är har det. Ta exemplet Foxconn, ett taiwanesisk bolag som har majoriteten av sin verksamhet på fastlandet och en ägare (och ev. presidentkandidat) som är öppet för återförening med fastlandet. Liter ni verkligen på era Foxconn prylar bara för att de har sitt huvudkontor i ett demokratiskt land?

IMG_6346.jpeg

Nej men definitionen av vad "Kina" är har det. Ta exemplet Foxconn, ett taiwanesisk bolag som har majoriteten av sin verksamhet på fastlandet och en ägare (och ev. presidentkandidat) som är öppet för återförening med fastlandet. Liter ni verkligen på era Foxconn prylar bara för att de har sitt huvudkontor i ett demokratiskt land?
Och det är ju samma med Volvo Cars. Geelys ägare är ju god vän med president Xi. Och jag antar det finns en ansenlig mängd expats utsända som jobbar på Volvo Cars.

Nej, inte fullt ut. Skulle hellre köpa en iPhone/iPad producerad/monterad i andra länder.

Och ni vet väl att MTR är ett kinesiskt bolag och att kamrat Xi därmed har full koll på var ni åker i kollektivtrafiken?

Vet inte riktigt vad min poäng är förutom att jag tycker att många av de här trådarna spårar ut i allmän sinofobi. Att kinesiska staten har koll på er är väl ungefär lika dåligt som att vilken bil somhelst i framtiden kommer ha så bra koll på er att den te.x kommer veta att ni ska till IKEA för att köpa en ny säng och fråga om ni inte hellre vill åka till Kunsängen för att handla där med lite rabatt istället.

De feta skärmarna all bilar har i mitten är där av en anledning, för att visa reklam sen. Kanske inte så kul men den stora massan kommer älska att bilen visar hela donkenbeställningsmenyn varenda gång de närmar sig en restaurang. Skitsmidigt ju...

De feta skärmarna all bilar har i mitten är där av en anledning, för att visa reklam sen. Kanske inte så kul men den stora massan kommer älska att bilen visar hela donkenbeställningsmenyn varenda gång de närmar sig en restaurang. Skitsmidigt ju...

Ja faktiskt. Med en reserverad Pplats när man kommer fram, och reserverad bord och färdig mat på Hooters !

Lite roligt dock med trackingfobin när samma människor glatt lägger ut sina cykelrundor på stava. Inse att ni är trackade 24/7. Telefonen lyssnar på er. Polisen får lyssna av alla chattar även utan brottsmisdtanke. Google vet mer om dig än du själv kommer ihåg.

Glad Påsk!

Tänk bara på att inte kolla på porrfilm på bilens display med bilens uppkoppling medans du kör, då är det lugnt !

Kan man inte bara koppla ur telematik lådan? Måste väl finnas någon guide på nätet hur man hittar den. Slutar bilen funka då eller vad händer?

Det vi sysslar med kallas för hyckleri!!! Så länge vi tjänade miljarder på låglönelandet Kina, har ingen protesterat! Nu när de har rest sig upp, så tornar diskussionen om demokrati etc!
Vi behöver erkänna att vi inte tål konkurrens…
För övrigt så avlyssnar alla alla idag!!! Och våra vänner på den västra hemisfären är ju mästare på avlyssning! Har ni sett filmen om Snowden? Det är bara att ge upp, alternativt flytta till en stuga i mörkaste skogen och helt avskärma sig ???

Jävligt stor skillnad på Sverige och Kina. I Sverige har vi fria val, frihet att organisera oss, trosfrihet, frihet att mötas, frihet att starta internetforum och diskutera andras länders styrelseskick. Var inte så okunnig, denna tråden visar tydligt att många behöver gå om skolan eller bara ta sitt eget ansvar och få bättre koll på hur det är att leva i ett fritt land eller en diktatur.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp