MTB byxor för långa ben

wahla21

Aktiv medlem
MTB byxor för långa ben
Har försökt sökt men inte riktigt hittat rätt.
Jag är 195cm med 34-36” i byxor.
Har ett par Endura Singletrack byxor som jag varit väldigt nöjd med men nu har dragkedjan pajat så ska passa på att köpa nya. De är heller inte vattentåliga så ska försöka hitta något som är vattentåliga men samtidigt har långa ben som Endura byxorna har.
Har emailer Endura ett par gånger och försökt frågat om deras andra modeller är lika långa i benen men för aldrig svar.

Några tips? De kommer användas nu fram till sommaren då shortsen åker fram.
Tacksam för tips!
Tack

MTB byxor för långa ben
Jag har också gott bet på det. Det finns några fina märken som ska ha långa byxor men antingen tar webbutikerna inte in dem eller så är normal = kort och lång = normal längd.
Beroende på vad du menar med mtb-byxor kanske vandringsbyxor fungerar, de kan man hitta i verklig lång. Alternativet är kortbyxor och benvärmare. Jag har några gamla vindtäta löparbyxor men ofta är de inte långa i butiker idag.

MTB byxor för långa ben
NF har en extra long variant i M och L. Kanske kan vara något.

MTB byxor för långa ben
Härifrån ska jag prova beställa.
Som jag fattar det så är det jättelånga ben som man får kapa och sy upp till rätt längd.

Tror det var på Pinkbike nån tipsade om dessa.

MTB byxor för långa ben
Jag (194cm långa, smala ben) har endura mt500 spray och endura burner. Spray-byxorna är bredare i midjan och inte så stretchiga, burner-byxan sitter riktigt bra men är inte så väderskyddad. Bra benlängd på båda tycker jag.

Inte provat själv men vet andra som cyklar i Revolution race-byxor, en del av dem finns extra långa.

MTB byxor för långa ben
Som jag fattar det så är det jättelånga ben som man får kapa och sy upp till rätt längd.

39", nu snackar vi! Lite drygt att beställa så långt bortifrån bara om de inte passar.

MTB byxor för långa ben
Spray-byxorna är bredare i midjan och inte så stretchiga.
Funkar att köra med skärp.
Vid hällregn eller när man forcerar en djupare vattensamling så håller inte spray tätt på framsidan. Men jag tycker att de är väl avvägda mellan vattenavvisande och ventilerande för att användas vid cykling i skogen. Hållbarheten vågar jag däremot inte säga nåt om då de inte använts mer än kanske 20 ggr på 2-3 år. Spray som shorts däremot har jag mer erfarenhet av och det är utan tvekan de bästa shorts jag haft. Jag vet inte om tyget i baksidan behöver återimpregneras, jag har gjort det; "bara för att", men jag har aldrig blivit blöt i arslet med dom.

MTB byxor för långa ben
Jag (194cm långa, smala ben) har endura mt500 spray och endura burner. Spray-byxorna är bredare i midjan och inte så stretchiga, burner-byxan sitter riktigt bra men är inte så väderskyddad. Bra benlängd på båda tycker jag.

Inte provat själv men vet andra som cyklar i Revolution race-byxor, en del av dem finns extra långa.
Jag cyklar i ett par RR Hyper nånting och de är bra i längden men inte så bra som mtb-byxor egentligen. Märks att de inte har samma erfarenhet av att göra (cykel)kläder som vissa andra.

Angående längds så är det ändå lyxigt för er som kan ha XL. Prova att ha S/M och långa ben..

MTB byxor för långa ben

Hur gick det @Startgas, beställt? Jag hittar inte Sverige som leveransalternativ i kassan :(

Har annars samma "problem" som Rattnalle, långbent men s/m på bredden, så det funkar inte att köra large eller x-large. Brukar ha 31x36 eller 32x36 på jeans.

Var förbi Decathlon och testade ett par mtb-byxor, men de var en decimeter för korta i M :)

/J

MTB byxor för långa ben
Hur gick det @Startgas, beställt? Jag hittar inte Sverige som leveransalternativ i kassan :(

Har annars samma "problem" som Rattnalle, långbent men s/m på bredden, så det funkar inte att köra large eller x-large. Brukar ha 31x36 eller 32x36 på jeans.

Var förbi Decathlon och testade ett par mtb-byxor, men de var en decimeter för korta i M :)

/J
Har liknande benlängd och midjemått (31x34) så följer med spänning. Har ett par Endura spray som är acceptabla i M men hade gärna fått vara lite längre.

MTB byxor för långa ben

/J
Jasså? Jag tog för givet att de skulle kunna skicka hit. Nej, det har inte blivit av än.

MTB byxor för långa ben
Surfade runt lite till på det här ämnet och spontanbeställde ett par Haglöfs Mid Slim i 48 long som dök upp till hyfsat pris. Återstår att se om de passar och om de går att cykla i ?. Det är ju inga ändamålsspecifika byxor, men kan ju funka att tramsa runt med

/Johan

Tillbaka
Topp