El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Motor assisterar, den slutar arbeta om du inte trampar. Jag svarade på någon som ondgjorde sig över motorer på cyklar. Chilla Bengan :-)
Motorn driver alltså fordonet, och föraren, framåt. När föraren aktiverar en sensor. Då hjälper elmotorn till, med upp till 700W momentant. Motorn på en bil/mc slutar också arbeta när man slutar gasa.

Motorn driver alltså fordonet, och föraren, framåt. När föraren aktiverar en sensor. Då hjälper elmotorn till, med upp till 700W momentant. Motorn på en bil/mc slutar också arbeta när man slutar gasa.
Stänger du av motorn på elcykeln fungerar det fortfarande att cykla och ta dig framåt. Det är skillnaden mellan assisterad och motordriven. Chilla Bengan och njut av din Happy period :-)

Denna tråden belyser verkligen hur polariserat vårt samhälle är, hur svårt vissa har att se skogen för alla träd.

Och debatten liknar faktiskt den mellan inbitna LVG och MTB cyklister där båda lägrena tycker de andra är rikstöntiga. ?‍♂️

Vi har samma intresse…att cykla…så chilla lite och lägg ert krut på att fler skall finna denna hobbyn som är så sjukt jäkla kul.
Men det kanske ni inte vill för då kommer fler att cykla på just ”era” spår i skogen. ??‍♂️

Verkar typ som att merparten av inbitna habbyiter har det som ett heltidsjobb att klaga på alla andra cyklister där de sitter i sin egna lilla internetbubbla.

Är det verkligen ”att cykla” när man låter en motor göra åtminstone halva jobbet?
Jag tror vi är många som inte tycker det. Det är nåt annat. Så kom inte och säg att vi har samma intresse.
Cyklar man verkligen om man åker bil eller spårbundet till och från jobbet och det mest cykelrelaterade man gör är att skriva i ett cykelforum?

Denna tråden belyser verkligen hur polariserat vårt samhälle är, hur svårt vissa har att se skogen för alla träd.

Och debatten liknar faktiskt den mellan inbitna LVG och MTB cyklister där båda lägrena tycker de andra är rikstöntiga. ?‍♂️

Vi har samma intresse…att cykla…så chilla lite och lägg ert krut på att fler skall finna denna hobbyn som är så sjukt jäkla kul.
Men det kanske ni inte vill för då kommer fler att cykla på just ”era” spår i skogen. ??‍♂️

Verkar typ som att merparten av inbitna habbyiter har det som ett heltidsjobb att klaga på alla andra cyklister där de sitter i sin egna lilla internetbubbla.
Det där känns lite orättvist faktiskt. Att bara avfärda de som är kritiska och oroliga med att de är snåla och klagar i en internetbubbla. Jag har förstått att majoriteten av elMTBare inte alls ser någon problematik, och det förvånar och oroar mig. Att det ska belysa en polarisering vet jag inte, men att den visar på egoismen i samhället är tydligt. Och hur snävt folk kan se sin omvärld (kalla det en bubbla om du vill). Jag ska göra som jag vill så länge det inte finns en risk att jag typ åtalas. Jag som bara väger x kg och endast använder elassisten i uppförsbackar är bevis för att det inte existerar ett problem.

Att dra paralleller mellan Lvg och Mtb förstår jag inte heller? Tycker nog inte att det finns en fnurra där alls, eftersom i princip alla gör båda.

Och jag får nog hålla med Ooms, vi har inte samma intresse. Liknande, men inte samma. Fråga er själva om ni inte hellre skulle köra en elassist på 500 eller 750w kontinuerligt om det vore ”lagligt”, eller en Cake om ni hade råd. Förväntar mig en storm av protester nu. Men det belyser skillnaden.

Vill man som ElMTBare ha större samförstånd kan man börja med att försöka förstå andra sidans oro.

Det där känns lite orättvist faktiskt. Att bara avfärda de som är kritiska och oroliga med att de är snåla och klagar i en internetbubbla. Jag har förstått att majoriteten av elMTBare inte alls ser någon problematik, och det förvånar och oroar mig. Att det ska belysa en polarisering vet jag inte, men att den visar på egoismen i samhället är tydligt. Och hur snävt folk kan se sin omvärld (kalla det en bubbla om du vill). Jag ska göra som jag vill så länge det inte finns en risk att jag typ åtalas. Jag som bara väger x kg och endast använder elassisten i uppförsbackar är bevis för att det inte existerar ett problem.

Att dra paralleller mellan Lvg och Mtb förstår jag inte heller? Tycker nog inte att det finns en fnurra där alls, eftersom i princip alla gör båda.

Och jag får nog hålla med Ooms, vi har inte samma intresse. Liknande, men inte samma. Fråga er själva om ni inte hellre skulle köra en elassist på 500 eller 750w kontinuerligt om det vore ”lagligt”, eller en Cake om ni hade råd. Förväntar mig en storm av protester nu. Men det belyser skillnaden.

Vill man som ElMTBare ha större samförstånd kan man börja med att försöka förstå andra sidans oro.
Hoppas du inser att det är fullt möjligt att välja elassisterat ibland och oassisterat andra gånger? Elcyklar har fått massor av nya människor att röra sig som rekreation eller som ett rent transportsätt. Är man lat om man inte fysiskt klarar av att cykelpendla 15 km enkel resa tio gånger i veckan? Kanske väljer några elassisterat för att det saknas möjligheter att duscha och byta om på arbetsplatsen. Kanske vill några inte ställa sin dyra räser på gatan utanför arbetet. Någon kanske vill kunna hänga med sin kompisar på en tur i skogen, men orkar/klarar inte deras tempo. Farfar 70 år orkar inte hänga med sonen 44 och sonsonen 16. Kanonfint att kunna göra något tillsammans.

Ingen skulle väl heller komma på idén att lasta mtb:n på/i bilen för att komma till stigarna?

Jaja mitt medlingsförsök på sidan 21 föll inte väl ut, så här kommer ett nytt: ni är alla egentligen helt överens, ni har bara inte förstått det eftersom ni argumenterat så olika:

EMTB-folket säger att det är tillåtet
EMTB-hatarna och andra hävdar att emtb är otillåtet. Men hävdar också att endast handikappade och trötta personer behöver EMTB, och eftersom handikappfordon är tillåtna är också EMTB det

Tråden kan stängas
Men handikappfordon är ju enligt lagen cyklar försedda med motorer, alltså är de inte tillåtna enligt NVV.
Vad säger allemansrätten om motorfordon?
Tror inte den säger så mycket alls faktiskt. Vad som är otillåtet regleras av andra lagar.
Fruset vatten är inte terräng. Eller? Blir det stora skador på vattnet av isracing?
Irrelevant, förbudsivrarna här tycker ju inte att man ska få elcykla i skogen oavsett om man orsakar någon skada eller inte.
Är det en moped? Det kan väl vara en cykel med (bensin)motorassistans? Om man byter ut bensinmotorn på mopeden mot en elmotor, är det då en cykel?
Det var du som skrev att det var en moped. Cyklar har inte bensinmotor enligt lagen, men det går säkert att bygga om den till en cykel som vi redan konstaterat tidigare med F1-exemplen.

Stänger du av motorn på elcykeln fungerar det fortfarande att cykla och ta dig framåt. Det är skillnaden mellan assisterad och motordriven. Chilla Bengan och njut av din Happy period :-)
Samma sak med en moped med trampor. Den går att trampa hem. Är en moped med trampor en cykel?

Det är sjukt kul med enduro. Är det att cykla?
Har många cyklar motorer för sin framdrift? Är detta en cykel:
Screenshot_20230924_120410_Chrome.jpg

Lol, enligt analogextremisterna är väl medvind heller inte cykling...
Ja, det är verkligen extremt att tycka att en motor är en motor. Det verkar att motorer inte är motorer och att vind (och varför inte utförsbackar?) är samma sak som motorer. :)

Cyklar man verkligen om man åker bil eller spårbundet till och från jobbet och det mest cykelrelaterade man gör är att skriva i ett cykelforum?
Man kan cykla trots att man äger en bil. Man kan göra två saker. Få bilister kallar dock sina elbilar för cyklar.

Ja, det är verkligen extremt att tycka att en motor är en motor. Det verkar att motorer inte är motorer och att vind (och varför inte utförsbackar?) är samma sak som motorer. :)
Downhillåkare cyklar väl alltid upp till toppen också? Eller?

...
Är det inte lika mycket egoism från båda sidor? Eller har MTBarna det moraliska övertaget för att de var först i skogen? Sen förstår jag så klart att det kan behövas ett förbud om 90% av en grupp inte sköter sig, även om det är tråkigt för de skötsamma få.

Hoppas du inser att det är fullt möjligt att välja elassisterat ibland och oassisterat andra gånger? Elcyklar har fått massor av nya människor att röra sig som rekreation eller som ett rent transportsätt. Är man lat om man inte fysiskt klarar av att cykelpendla 15 km enkel resa tio gånger i veckan? Kanske väljer några elassisterat för att det saknas möjligheter att duscha och byta om på arbetsplatsen. Kanske vill några inte ställa sin dyra räser på gatan utanför arbetet. Någon kanske vill kunna hänga med sin kompisar på en tur i skogen, men orkar/klarar inte deras tempo. Farfar 70 år orkar inte hänga med sonen 44 och sonsonen 16. Kanonfint att kunna göra något tillsammans.

Ingen skulle väl heller komma på idén att lasta mtb:n på/i bilen för att komma till stigarna?
Jag har ingen dusch på mitt jobb, därför är min bil en cykel? En cykel är en cykel. En cykel har inte en motor för framdriften. Att ord faktiskt har betydelse kränker inte farfar Allan eller hans sonson.
Att ta cykeln på bilen eller bussen förändrar ingenting. Det är fortfarande en cykel. Den har ingen motor för framdriften.
Om ett bud på elcykel transporterar ett hjärta inför en transplantation är det fortfarande en elcykel, med motor. Inte en cykel.

Är det inte lika mycket egoism från båda sidor? Eller har MTBarna det moraliska övertaget för att de var först i skogen? Sen förstår jag så klart att det kan behövas ett förbud om 90% av en grupp inte sköter sig, även om det är tråkigt för de skötsamma få.
Vari ligger egoismen att de motorlösa människorna som utnyttjar allemansrätten (som är till för motorlösa)? Är egoismen att vilja ha kvar den? :)

Både nedförsbacke och medvind gör cyklingen lättare. Samma som elassistans. Och var går gränsen, 1% assistans är det motortrafik? 0.1%?

Både nedförsbacke och medvind gör cyklingen lättare. Samma som elassistans. Och var går gränsen, 1% assistans är det motortrafik? 0.1%?
Ja, och vare sig medvind eller utförsbackar är motorer. Allemansrätten gäller inte motorer. Ingen köper medvind eller utförsbackar för att förenkla sin cykling i naturen. Eller?
En motor är en motor.
Ingen motor är ingen motor.
Det äe ingen gräns. Ingen är 0,1% eller 5% gravid. Antingen är man gravid eller inte.
Antingen har man en motor eller inte.
Är detta verkligen svårt att acceptera?

Jag tror ju inte det är för att hjälpa andra människor som folk cyklar MTB i skogen iaf.
Var är egoismen i att vara i naturen? Du skrev "egoism på bägge sidor". De flesta använder allemansrätten för att det är trevligt i naturen. Allemansrätten omfattar dem utan motorer.
Är det egoistiskt att vilja ha kvar allemansrätten?

Ja, och vare sig medvind eller utförsbackar är motorer. Allemansrätten gäller inte motorer. Ingen köper medvind eller utförsbackar för att förenkla sin cykling i naturen. Eller?
En motor är en motor.
Ingen motor är ingen motor.
Det äe ingen gräns. Ingen är 0,1% eller 5% gravid. Antingen är man gravid eller inte.
Antingen har man en motor eller inte.
Är detta verkligen svårt att acceptera?
Så en minipropeller på ryggen är motortrafik.

Var är egoismen i att vara i naturen? Du skrev "egoism på bägge sidor". De flesta använder allemansrätten för att det är trevligt i naturen. Allemansrätten omfattar dem utan motorer.
Är det egoistiskt att vilja ha kvar allemansrätten?
Det är bara våran allemansrätt, inte eran, typ. Om anledningen att man vill ha kvar allemansrätten är för att man själv gillar att nyttja den så är det knappast altruism.

Det är bara våran allemansrätt, inte eran, typ. Om anledningen att man vill ha kvar allemansrätten är för att man själv gillar att nyttja den så är det knappast altruism.
Har du en motor gäller inte allemansrätten dig. Är folk egoistiska för att de vill ha kvar sina grejor/lagar/rättigheter? :)

Är det verkligen ”att cykla” när man låter en motor göra åtminstone halva jobbet?
Jag tror vi är många som inte tycker det. Det är nåt annat. Så kom inte och säg att vi har samma intresse.
Jag tycker att det är ett sätt att cykla. Är det det som stör att det är för lätt enligt din bok?

Du har snäva definitioner av cyklar. Gäller bara vissa.
Jag har snäva definitioner för saker som är antingen eller. En motor är en motor. Ingen motor är ingen motor. Man är antingen gravid eller inte gravid. Verkar tydligen finnas gråzoner...

Som tur är har extremisterna inte rätt. Elcyklar är cyklar. Och cykla på en elcykel är just cykling.

Har du en motor gäller inte allemansrätten dig. Är folk egoistiska för att de vill ha kvar sina grejor/lagar/rättigheter? :)
Du får gärna citera den lag som säger att allemansrätten inte gäller folk med motorer. Att inte vilja dela med sig är väl ganska egoistiskt. Skogscykling är ju ändå bara för nöjes skull vilket är fullständigt oviktigt.

Jag brukar skriva att jag älskar elcyklar (senast för någon sida sedan) och det gör jag! En revolution som har förenklat vardagen för folk och gör att fler kan ställa bilen. Jag brukar också skriva (tidigare i tråden) att jag tycker att elMtb borde vara ett perfekt handikapphjälpmedel som gör att folk som inte kan cykla i skogen på annat sätt kan komma ut och dela stigarna.

Jag ser inte med automatik så många likheter mellan folk som nöjeskör elMtb i skogen och folk som cykelpendlar 5x15km. Och jag tror att majoriteten som kör elMtb precis lika gärna kunde välja en oassisterad cykel. Men de vill inte. Jag invänder också starkt mot att låg snitthastighet, korta sträckor och att behöva gå upp för en backe någon gång ska klassas som ett handikapp. Det är vad vi andra kallar för försäsongs-stigcykling (eller vissa år hela säsongen).

Att köra ifrån farfar, eller som tidigare varit populärt, sin fru är ju bara sjukt otrevligt. Fart efter kamrat? Att någon gång anpassa sin hastighet efter sällskapet förstår jag inte problemet med. Jag cyklar nästan alltid med folk som är långsammare än mig (barn, ungdomar, fru) och har trevligt.

Det som jag personligen ser som det största hotet mot att vi ska kunna stigcykla i framtiden är allmänhetens, ibland ganska rättvisa, syn att vi kör snabbt och skrämmer barn, hundar och whatnot. Slitage anförs också ibland. Och där har vi mitt problem med elMtb! Man väljer elMtb för att det ska gå snabbare och längre. Snabbare och längre än utan. (Tävlingscyklisterna är inte så mycket att göra åt, men de är tack och lov få). Man förstärker alltså riskerna. Typ så.

Du får gärna citera den lag som säger att allemansrätten inte gäller folk med motorer. Att inte vilja dela med sig är väl ganska egoistiskt. Skogscykling är ju ändå bara för nöjes skull vilket är fullständigt oviktigt.
Allemansrätten är en rätt, inte en lag. Blir det en lag kan det bli så att även cyklar hamnar utanför den. "Generöst", som de som hävdar att motorer inte är motorer skulle säga.

Tur att du har rätt. En motor är inte en motor! Det fattar ju vem som helst.

Om du nu hatar el-cyklar så mycket , varför tar du inte tag i saken istället och försöker att göra något åt det än att sitta här och skriva en massa meningslösa inlägg ?

Detta missfoster skruvade jag ihop för några år sedan,köpte en ny Biltemacykel och en ny Kinamotor....2500 spänn färdig och fungerande.
Provkörde,kräktes lite och ställde in den...?
Är det en cykel eller en ide som aldrig borde tänkts?
Och den mycket slöa Kinamotorn pumpar nog inte ur sej mer än en eMTB,den är slö så man somnar på den...
Rent krasst skulle jag kunna hävda att det är en cykel om den har garanterat 250w,eller hur?

DSC_0162.JPG

Jag menar huruvida emtb klassas som ett motordrivet fordon så klart. Jag trodde du hade läst tråden.
Det klassas inte som ett motordrivet fordon. Det hade du vetat om du läst tråden. Återigen, se lagen om vägtrafikdefinitioner där fordon klassas.

En rättelse, eftersom terrängkörningslagen finns så är motordrivna fordon inte skyddade av allemansrätten. Det knepiga är att cyklar i dagsläget verkar vara skyddade och att elcyklar betraktas som cyklar. Om det upplevs att vanliga MTBs eller elcyklar inte används enligt gammal sed är det möjligt att bägge saknar skydd och kan förbjudas i framtiden.
Japp, äntligen ett vettigt inlägg.

Här säger till och med NVV själv att det är oklart:

– När det gäller elcyklarna och den legala definition som finns i dag blir det knepigt att avgöra om man ska kunna använda en elcykel med stöd av allemansrätten eller inte. (https://sverigesradio.se/artikel/7232894)
Ja, med det sagt betyder det inte att ett användande i strid mot allemansrätten är olagligt. Med det sagt behöver det inte vara lämpligt heller.

Allemansrättens rättigheter och skyldigheter​

2023-10-09

"Ett fyrtiotal deltagare från en rad organisationer samlades på Billby gård i Sigtuna för att diskutera allemansrätten."

"På Billby gård drabbas de näst intill dagligen av människor som inte förstår vad allemansrätten innebär och förstör för sig själva och andra.

– Det som har drabbat oss värst är mountainbikeaktiviteten där man helt enkelt gick in och gjorde en bana rakt genom marken. Det gjorde att allt vilt försvann, rotsystemen förstördes och så sågade man ner en massa träd utan att kolla med oss. Men jag tror ändå att det är en avart."

"Bland de inbjudna fanns riksdagsledamöter, Naturvårdsverket, Polismyndigheten, Länsstyrelserna i Västmanlands och Uppsala län, kommuner i Stockholms län och angränsande i Västmanlands och Uppsala län, samt Svenskt friluftsliv."

Tillbaka
Topp