El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Enligt 2 § lagen om vägtrafikförordningen utgörs en ”cykel” definitionsmässigt också av elcyklar med max 250 W motoreffekt och krafttillskott upp till 25 km/h. Kraftigare/snabbare modeller faller in i kategorierna mopedklass 1-2 samt lätt och tung motorcykel, allt beroende på max effekt/hastighet).

Träffade en polispatrull i helgen ute I skogen när jag cyklade på min e-mtb och dom hälsade glatt och brydde sig inte . Dom har nog viktigare saker för sig än att kontrollera och stoppa el-cyklister.
Du kom ju på en cyklandes på en cykel. Antar att du inte var i renbetesland?

Hade du gjort det hade du inte skrivit detta inlägg. Googla eller kolla youtube.
Frågan kvarstår.

Hade legalitetsprincipen varit applicerbar i det här fallet så hade ju inte allemansrätten behövts skrivas in i lagtexten eller existera överhuvudtaget. Vilket syfte fyller den menar du om inte för att negera delar av det skydd egendomsrätten ger?

Frågan kvarstår.

Hade legalitetsprincipen varit applicerbar i det här fallet så hade ju inte allemansrätten behövts skrivas in i lagtexten eller existera överhuvudtaget. Vilket syfte fyller den menar du om inte för att negera delar av det skydd egendomsrätten ger?
Det här grundläggande juridikkunskapen du säger du besitter… nja… hur menar du att den inte är applicerbar? Finns ett brott mot allemansrättenrätten eller vilket lagrum är det du åberopar att man skulle bryta mot om man kör din emtb på samma ställe som en cykel?

Olaga intrång? ?

Det här grundläggande juridikkunskapen du säger du besitter… nja… hur menar du att den inte är applicerbar? Finns ett brott mot allemansrättenrätten eller vilket lagrum är det du åberopar att man skulle bryta mot om man kör din emtb på samma ställe som en cykel?

Olaga intrång? ?
Jag som erkänner att jag är okunnig på detaljerna: det el-motståndarna hävdar är att det är motordrift som gör det olagligt.
Jag tror alla här är överens om att om jag tar grannens HD och blåser fullt ös genom någons skog utan tillstånd begår jag ett brott (för diskussionens skull ignorerar vi stölden och fokuserar på körandet). Jag är helt säker på att det är olagligt, men vet faktiskt trots det inte vad jag skulle anmälas för. Det är väl terrängkörningslagen som säger att det är olagligt i alla fall.
Det el-motståndarna säger är att det är samma brott jag begår om jag kör el-MTB i skogen. Vilket är brottet?

Nu har jag inte läst senaste sidorna .
Men är det någon som frågat någon större markägare som södra eller nån kommun om tillåtelse om att köra el hoj i deras skog ? Enl nnv skrivelse ..
Och vad svarade dom isf ?

Jaså, jag trodde det var en ganska intressant del, att få det juridiskt prövat? Eller är det så att du inte cyklar el-mtb i skogen?
Jag cyklar emtb i skogen. Jag vet vad resulterat skulle bli. Det är tramsigt att uppta rättsväsendets tid med detta.

Jag som erkänner att jag är okunnig på detaljerna: det el-motståndarna hävdar är att det är motordrift som gör det olagligt.
Jag tror alla här är överens om att om jag tar grannens HD och blåser fullt ös genom någons skog utan tillstånd begår jag ett brott (för diskussionens skull ignorerar vi stölden och fokuserar på körandet). Jag är helt säker på att det är olagligt, men vet faktiskt trots det inte vad jag skulle anmälas för. Det är väl terrängkörningslagen som säger att det är olagligt i alla fall.
Det el-motståndarna säger är att det är samma brott jag begår om jag kör el-MTB i skogen. Vilket är brottet?
Det brott du hade begått då är troligen hastighetsöverträdelse förutsatt att du kör över 70 km/h som är bashastighet utanför tätort, brott mot terrängkörningslagen, tagande av olovlig väg och eventuellt skadegörelse beroende på skador.

Det brott du hade begått då är troligen hastighetsöverträdelse förutsatt att du kör över 70 km/h som är bashastighet utanför tätort, brott mot terrängkörningslagen, tagande av olovlig väg och eventuellt skadegörelse beroende på skador.
Och då är det samma brott som el-motståndarna hävdar att jag begår om jag gör samma sak med el-MTB. Så kan vi stänga den frågan (tyvärr troligen inte hastighetsöverträdelse och antagligen inte skadegörelse dock).

Och då är det samma brott som el-motståndarna hävdar att jag begår om jag gör samma sak med el-MTB. Så kan vi stänga den frågan (tyvärr troligen inte hastighetsöverträdelse och antagligen inte skadegörelse dock).
Ja, det kanske dom hävdar men det är felaktigt.
Brott mot terrängkörningslagen blir inte aktuellt eftersom emtb inte är ett motordrivet fordon.

Tagande av olovlig väg kommer ju bli aktuellt både på en emtb och cykel beroende på körsätt och väg.

Jag tror det är oerhört hårt tryck på NVV.
Fullt tryck från markägare som vill begränsa allemansrätten. Sedan egenmäktiga missbrukare som tar sig rättigheter på eget bevåg, som retar både markägare och natur- och friluftsliv. Detta accentuerades snabbt under pandemin med fler markköp, elcyklar och elmotorcyklar och ännu större friluftsliv som tillför markskador, skrämmer viltet och de som dyrt hyr plats i hyrstallen.

Det kommer nog krävas politiskt styrka om AR ska finnas kvar alls.

3 OKTOBER, 2022 Vill förbjuda eldrivna mountainbikes i naturen: ”Tråkiga konsekvenser”​

Cyklisten slår tillbaka: ”Känner oro – för populism”

I Borgafjäll i södra Lappland håller man på att färdigställa en specialbana för mountainbikes. Men det är nära till fjället och självklart går det bra att ta sig upp med cykel längs vandringslederna. Så också med eldrivna mountainbikes, så kallade e-bikes.

De räknas nämligen som cyklar och är tillåtna enligt allemansrätten. Nationella dialoggruppen för allemansrätt, där ett tiotal organisationer, bland annat Naturvårdsverket, Svensk friluftsliv och LRF ingår, vill nu ha ett förbud för allt motordrivet.

– Det är viktigt att man sätter ett regelverk. Det kan få jättetråkiga konsekvenser, säger Lotta Folkesson, ordförande för LRF i Västerbotten.

Organisationerna som skrivit till regeringen menar att det finns stor risk för skador i naturen och vill därför att e-bikes ska ingå i terrängkörningslagen, vilket i praktiken skulle innebära ett totalförbud för dessa på leder och stigar. https://www.tv4.se/artikel/219ARoYf...-mountainbikes-i-naturen-trakiga-konsekvenser

Frågan kvarstår.

Jag vill egentligen inte ge mig in i för-/emotpajkastningen gällande eMTB, men eftersom ingen annan tagit upp det här så kan jag framföra min tes:

Legalitetsprincipen gäller, och allemansrätten (så vagt beskriven som den är i lagen) är inte inskriven i grundlagen som ett rättesnöre för gemene man att hålla sig till när denne är ute i skogen, utan för att förhindra stiftande av lagar som kan anses gå emot allemansrätten.

Men, liksom alla andra i tråden, är inte jag heller jurist, så ta det med en nypa salt.

De räknas nämligen som cyklar och är tillåtna enligt allemansrätten. Nationella dialoggruppen för allemansrätt, där ett tiotal organisationer, bland annat Naturvårdsverket, Svensk friluftsliv och LRF ingår, vill nu ha ett förbud för allt motordrivet.

Konstigt att de vill ha ett förbud, NVV, när de säger att det redan är förbjudet. @ooms

Senast ändrad:
Konstigt att de vill ha ett förbud, NVV, när de säger att det redan är förbjudet. @ooms
Det har funnits en terrängkörningsutredning, terrängkörningslagen är från 1975, många vill förändra den:

Ohelig allians till storms mot terrängkörningsutredning​

Fast i den så valde de ju uttryckligen att inte ta hänsyn till elcyklar eftersom de ansåg att de inte omfattas av terrängkörningslagen.

"Men utredarna låter elcyklarna vara i fred. Faktum är att elcyklar bara nämns på två ställen i den färdiga utredningen (SOU 2019:67). Utredningen har fokuserat på den motoriserade terrängkörningen, och fastslår där att elcyklar med med högst 250 Watts motor definieras som cykel. Därför faller de utanför utredningens område." (https://alltomelcyklar.nu/nyheter/elcyklar-i-terrang-lamnas-i-fred/) Nu kanske det inte är en helt opartisk källa dock.

Söker man lite på terrängkörningsutredningen och elcykel så verkar det ju faktiskt ha varit uppe till debatt el del och just att det hamnar utanför ramarna för det som regleras tas upp. T.ex.:

Här säger till och med NVV själv att det är oklart:

– När det gäller elcyklarna och den legala definition som finns i dag blir det knepigt att avgöra om man ska kunna använda en elcykel med stöd av allemansrätten eller inte. (https://sverigesradio.se/artikel/7232894)

Söker man lite på terrängkörningsutredningen och elcykel så verkar det ju faktiskt ha varit uppe till debatt el del och just att det hamnar utanför ramarna för det som regleras tas upp. T.ex.:

NvV sa redan 2019:

Naturvårdsverket: Elcykling i terräng måste utredas https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/naturvardsverket-cykling-i-terrang-maste-utredas

Det är väldigt problematiskt med allt som kan slita på naturen, vissa skogsägare vill väl förbjuda älgar också för att de orsakar för mycket skada. Är nog lika bra att förbjuda allting ändå, precis allt.

Saxat från länkat reportage från inlägg ovan. Det är en jurist på nvv som belyser problemet:

Förutom klargörandet kring lagen och allemansrätten, så vill Naturvårdsverket också att man utreder slitaget i terrängen. Nyligen beslutade Länsstyrelsen i Jämtland att begränsa tillgången till det populära Blanktjärnsområdet i Vålådalen, eftersom slitaget på marken är stort.

”– Men ingen vet varför slitaget ökar, säger Nils Hallberg. Är det cyklingen eller vandringen som sliter mest? Eller är det det totala trycket som är orsaken?”

Ok! Så du inser att varken Transportstyrelsen, Naturvårdsverket eller någon annan myndighet har haft för avsikt att tillåta nöjeskörning med elMtb i naturen? Men pga anledning (bristande politiskt intresse att förtydliga lagen) så är det idag inte helt självklart uttalat förbjudet. Så långt är jag med, och håller med.

Men sen då? Mellan raderna anar jag att du tycker att det bara är att köra på?

Jag håller kanske inte med. Bara för att något inte är självklart uttalat förbjudet tycker inte jag att det behöver vara lämpligt heller. Jag tycker att man kan stöta på lite sådana situationer i livet ibland när man väljer att inte köra på eller hävda sin rätt. Nu har jag inga rimliga exempel så här på rak arm, så det får bli två orimliga.
Skatteplanering? Ingen expert på det, men verkar vara en kamp mellan folk som vill minimera sina skatteinbetalningar och Skatteverket. Beskrivs ibland som en gråzon, så länge man inte blir påkommen är det ok, blir man påkommen betalar man tillbaka och ber om ursäkt i media.
Sälja nätdroger? Innan de hunnit klassificeras är de inte droger, och alltså inte olagliga.

Om man vet att något är fel, är det ok ändå bara för att lagstiftningen inte är på plats? Jag vill vara tydlig med att jag INTE likställer elMtb-körande med att sälja nätdroger till barn och placera pengarna på Caymanöarna. ElMTB är mycket värre. ;-)
Nya nätdroger är lagliga tills de blir olagliga. Alltså är de bra. Det som är lagligt är ju lagligt (och bra). Och droger är ju kul. Bara tråkmånsar som vill stoppa sköna snubbar som vill ha kul.

Det framstår som om några här har bristande egen erfarenhet av cykla med assistans. Man "kör" inte elcykel, man måste fortfarande trampa. Jag anar en elitistisk och nedlåtande inställning till elcyklister här. De är lata helt enkelt.
N.B. Ja, det går att trimma och hitta på en massa olagligheter, och det är självklart inte tillåtet. Lagliga elcyklar är fortfarande att jämställa med en cykel.
Jag vrider på gashandtaget på motorcykeln. Alltså är motorn bara assistans. Den som säger att en motor är en motor är en elitist. Den som säger att en motor är en motor insinuerar att andra är lata.

Träffade en polispatrull i helgen ute I skogen när jag cyklade på min e-mtb och dom hälsade glatt och brydde sig inte . Dom har nog viktigare saker för sig än att kontrollera och stoppa el-cyklister.
Det är inte det viktigaste brottet de har. Så, om de är upptagna med värre brott är mindre brott okej. Klockren logik!

Nya nätdroger är lagliga tills de blir olagliga. Alltså är de bra. Det som är lagligt är ju lagligt (och bra). Och droger är ju kul. Bara tråkmånsar som vill stoppa sköna snubbar som vill ha kul.
De har ju haft över 20 år på sig att göra elcyklarna olagliga i skogen om de nu är så hemska.

Varför skulle de ha gjort det? Det är först på senare år de blivit tillräckligt många för att uppmärksammas.
De är väl ganska snabba på att förbjuda nätdrogerna, så då borde problemet med elcyklarna också snart vara löst då. De behöver ju iaf inte förbjuda varje enskild motorkonstruktion.

De är väl ganska snabba på att förbjuda nätdrogerna, så då borde problemet med elcyklarna också snart vara löst då. De behöver ju iaf inte förbjuda varje enskild motorkonstruktion.
Ja, men drogerna är lagliga innan lagen hunnit göra dem olagliga. Trots att det är droger.
En elcykel har onekligen en elmotor till hjälp för framdrivningen. Det är en motorkonstruktion. Motorer innefattas inte av allemansrätten.
Är detta en cykel:

Screenshot_20230924_120410_Chrome.jpg

Ja, men drogerna är lagliga innan lagen hunnit göra dem olagliga. Trots att det är droger.
En elcykel har onekligen en elmotor till hjälp för framdrivningen. Det är en motorkonstruktion. Motorer innefattas inte av allemansrätten.
Är detta en cykel:

Visa bilaga 659099
Det var ett väldigt tjat när allt tyder på att ingen vet om elcyklar innefattas av allemansrätten eller ej. Huruvida det där är klassat som en cykel ser inte jag.

Det var ett väldigt tjat när allt tyder på att ingen vet om elcyklar innefattas av allemansrätten eller ej. Huruvida det där är klassat som en cykel ser inte jag.
Elcyklar har motorer. Vet vi inte om elcyklar har motorer eller inte? Fordon med motorer innefattas inte av allemansrätten. Eller vet vi inte det? Är motorfordon inkluderade i allemansrätten?
Är mopeden med trampor en motorassisterad cykel? Vad skulle du säga?

Elcyklar har motorer. Vet vi inte om elcyklar har motorer eller inte?
Ja, vi vet att de har det.
Fordon med motorer innefattas inte av allemansrätten. Eller vet vi inte det?
Det vet vi inte.
Är motorfordon inkluderade i allemansrätten?
Motordrivna fordon är förbjudna enligt terrängkörningslagen oberoende av allemansrätten. Det verkar finnas en gråzon för bilar på istäckta sjöar så jag är osäker.
Är mopeden med trampor en motorassisterad cykel? Vad skulle du säga?
Om det är en moped så är det per definition inte en cykel.

Jaha, de som kör e-mtb i skogen har anonyma profiler, undviker på direkt fråga att tala om i vilka skogsområden de kör runt med e-mtb. Det är i alla fall fakta. ?

En rättelse, eftersom terrängkörningslagen finns så är motordrivna fordon inte skyddade av allemansrätten. Det knepiga är att cyklar i dagsläget verkar vara skyddade och att elcyklar betraktas som cyklar. Om det upplevs att vanliga MTBs eller elcyklar inte används enligt gammal sed är det möjligt att bägge saknar skydd och kan förbjudas i framtiden.

Jaja mitt medlingsförsök på sidan 21 föll inte väl ut, så här kommer ett nytt: ni är alla egentligen helt överens, ni har bara inte förstått det eftersom ni argumenterat så olika:

EMTB-folket säger att det är tillåtet
EMTB-hatarna och andra hävdar att emtb är otillåtet. Men hävdar också att endast handikappade och trötta personer behöver EMTB, och eftersom handikappfordon är tillåtna är också EMTB det

Tråden kan stängas

Ja, vi vet att de har det.
Vet vi det? Det verkar inte riktigt så.
Vad säger allemansrätten om motorfordon?
Motordrivna fordon är förbjudna enligt terrängkörningslagen oberoende av allemansrätten. Det verkar finnas en gråzon för bilar på istäckta sjöar så jag är osäker.
Fruset vatten är inte terräng. Eller? Blir det stora skador på vattnet av isracing?
Om det är en moped så är det per definition inte en cykel.
Är det en moped? Det kan väl vara en cykel med (bensin)motorassistans? Om man byter ut bensinmotorn på mopeden mot en elmotor, är det då en cykel?

Tillbaka
Topp