MTB köpt på happyride äldre än vad som sas vid affär, vad kan jag göra?

Peter A

Aktiv medlem
Hej.
I juni köpte jag en hoj här på Happyride som i annonsen uppgavs vara strax över ett år gammal. En 2022. Vi skrev kvitto oss emellan där det stod att jag köpte 2022 års modell. Tyvärr gjorde jag det STORA misstaget att inte be om originalkvittot. Sedan dess har det varit en massa krångel och magkänslan har varit att förra ägaren inte kunnat ta hand om en cykel.
I samband med detta strul bad jag om att få originalkvittot vilket jag till slut fick. Det visade sig att hojen vid affär var strax över 2 år, inköpt februari 2021.
Jag har konfrontera säljaren men de anser att affär är affär. Har inget dåligt samvete.
Finns det något jag kan göra? Tycker ju jag betalat för mycket för hojen nu. Eller får jag stå mitt kast när jag var så dum att jag inte begärde originalkvittot vid köp?
Har skärmdump med datum på annonsen. Och originalkvittot. Och det kvitto som skrevs vid affären, där det står att jag köpt en 2022-hoj.

Senast ändrad:
Hej.
I juni köpte jag en hoj här på Happyride som i annonsen uppgavs vara strax över ett år gammal. En 2022. Vi skrev kvitto oss emellan där det stod att jag köpte 2022 års modell. Tyvärr gjorde jag det STORA misstaget att inte be om originalkvittot. Sedan dess har det varit en massa krångel och magkänslan har varit att förra ägaren inte kunnat ta hand om en cykel.
I samband med detta strul bad jag om att få originalkvittot vilket jag till slut fick. Det visade sig att hojen vid affär var strax över 2 år.
Jag har konfrontera säljaren men de anser att affär är affär. Har inget dåligt samvete.
Finns det något jag kan göra? Tycker ju jag betalat för mycket för hojen nu. Eller får jag stå mitt kast när jag var så dum att jag inte begärde originalkvittot vid köp?
Har skärmdump med datum på annonsen. Och originalkvittot. Och det kvitto som skrevs vid affären, där det står att jag köpt en 2022-hoj.
2022 år modeller brukar börja säljas i slutet av 2021, ibland redan strax efter sommaren. Trist men jag tycker nog ni kom över ett pris och gjorde affär även om säljaren var lite oärlig.

Menar du "årsmodell-året" eller när cykeln faktiskt köptes i butik?
Bra fråga. Det är en cannondale, de släppte ingen ny modell av denna under 2022 utan hade samma hoj som 2021 kvar i sortimentet. Därför ifrågasatte jag inte att det var en 2022.

Men jag bryr mig inte om årsmodell etc. Snarare att cykel använts ungefär dubbelt så länge som de uppgav.

Bra fråga. Det är en cannondale, de släppte ingen ny modell av denna under 2022 utan hade samma hoj som 2021 kvar i sortimentet. Därför ifrågasatte jag inte att det var en 2022.

Men jag bryr mig inte om årsmodell etc. Snarare att cykel använts ungefär dubbelt så länge som de uppgav.
Hur vet du hur länge den har använts utan kvitto eller annan information? Alla köper ju inte en cykel i januari.

Som sagt brukar nya modeller ofta redan säljas efter sommaren. Så en 2022 modell kan nu redan vara använd i 2 år. Sade säljaren bara att det var en 2022 årsmodell eller att cykeln har används i ett år / sedan 2022?

Hur vet du hur länge den har använts utan kvitto eller annan information? Alla köper ju inte en cykel i januari.
Som jag skrev ovan har jag nu originalkvittot. Inköpt i februari 2021. Jag köpte den juni 2023. Annonsen sa uttagen för strax över ett år sedan. Och kvittot vi skrev oss emellan säger att vi köpte en 2022 års modell.

Som sagt brukar nya modeller ofta redan säljas efter sommaren. Så en 2022 modell kan nu redan vara använd i 2 år. Sade säljaren bara att det var en 2022 årsmodell eller att cykeln har används i ett år / sedan 2022?
Se mitt svar ovan.

Som jag skrev ovan har jag nu originalkvittot. Inköpt i februari 2021. Jag köpte den juni 2023. Annonsen sa uttagen för strax över ett år sedan. Och kvittot vi skrev oss emellan säger att vi köpte en 2022 års modell.

Så då har säljaren var oärligt om både årsmodellen och hur länge cyklar har används. Tråkigt.

Du skrev att du inte bryr dig om årsmodell så är det potentiella extra mil på hojen du är orolig över? Jag förstår problematiken men om årsmodell inte är ett problem och inga uppenbara skador eller slitage som du upptäckte när du köpte den så är ert privata kvitto inget värt. Ett handskrivet kvitto har ju inget värde och absolut inget värde för en tredje ägare om det skulle vara något.

Så då har säljaren var oärligt om både årsmodellen och hur länge cyklar har används. Tråkigt.
Precis. Så frågan är om det finns något jag kan göra i efterhand? Tycker jag betalat för mycket förstås.
Om inte, kan jag åtminstone ge honom något underbetyg här tex?
Du skrev att du inte bryr dig om årsmodell så är det potentiella extra mil på hojen du är orolig över? Jag förstår problematiken men om årsmodell inte är ett problem och inga uppenbara skador eller slitage som du upptäckte när du köpte den så är ert privata kvitto inget värt. Ett handskrivet kvitto har ju inget värde och absolut inget värde för en tredje ägare om det skulle vara något.
Ja, precis. Det är extramilen som är problemet. Ganska omgående började gaffeln krångla, skickades på service och det var det värsta de sett. Kostade 3700kr. Troligtvis en funktion av att den gått dubbelt så länge som angivet. Men inte säkert förstås… Lär ju finnas mer saker som är mer slitet än förväntat också, vilket man tagit höjd för med ett lägre pris.

Mest handlar det väl om att man inte ska komma undan med beteendet utan vidare.

Det blir nog väldigt svårt att komma längre än du redan gjort. Om säljaren inte har ett samvete så måste du antagligen stämma civilrättsligt och det känns ju knappast värt det.

Generellt så ska man som köparen bedöma skicket av varan. Och hur länge cykeln har använts säger inte så mycket. Några cyklister cyklar 10 gånger så mycket än andra. Och skicket berör också mycket på hur cykeln har använts (geggiga stigar, bike park, ...) och hur den omhändertogs. Så det är bättre att fråga hur många mil och parktimmar cykeln har gått, även om det inte säger allt.

Happy har ingen bedömningsfunktion av säljare, så det finns ingenting man kan göra här.

Generellt så ska man som köparen bedöma skicket av varan. Och hur länge cykeln har använts säger inte så mycket. Några cyklister cyklar 10 gånger så mycket än andra. Och skicket berör också mycket på hur cykeln har använts (geggiga stigar, bike park, ...) och hur den omhändertogs. Så det är bättre att fråga hur många mil och parktimmar cykeln har gått, även om det inte säger allt.

Happy har ingen bedömningsfunktion av säljare, så det finns ingenting man kan göra här.

Tack för svar. Väntat svar att det inte finns något att göra. Ville bara kolla.
Tråkigt dock att jag inte kan ge honom ett underbetyg här ens.

Angående miltal så frågade jag om det också förstås, men det lär ju inte ha varit någon sanning i det heller ?

Det är inte pengarna utan principen har nog kostat många människor mycken möda och stort besvär.

Svär en ful ramsa, som Pettsson, sedan släpp och gå vidare.

Du har en hel del rättigheter, även om skyddet inte är lika starkt som vid köp av en butik eller annat företag. Mer att läsa här:
Tack för ett konstruktivt svar. Kollade lite snabbt. En del rättigheter men troligtvis inte värt besväret i detta fall.

Nej. Hade inte koll på det. Ska kolla till nästa gång. Tack!
i detta fall så e de surt pga du själv inte var så noga vid inköpet så faller lite på dej oxå inte bara säljaren att de blev en dålig affär

för egen del gör jag i princip två typer av inköp i privata affärer

1 utgår att säljaren inte är helt rak o ärlig gör rejäl bakgrundskoll på både säljare och vara går noga över varan innan inköp att den är och fungerar efter vad den annonserats för.
att den verkligen är i de skick man påstått och använder juridiskt bindande köpekontrakt som är svår för både säljare och köpare att slingra sig från vid ev.dolda fel

2 köper på vinst eller förlust där jag redan innan köpet kalkylerat med att det kan vara pengar kastade i sjön eller att jag kan göra ett kanonklipp

Det enda som har betydelse är
* årsmodell så att du får den geometri och de komponenter du tänkt dig.
* hur många timmar det är cyklat på komponenterna
* hur det är tvättat och servat
* repor osv
Årsmo

Skicket på gaffeln är tyvärr upp till dig att bedöma som köpare, men även om det inte direkt är ett grovt brott så är det väl ändå bedrägeri att sälja en 2021 som 2022. Har säljaren inte ens vett att be om ursäkt så kan du ju fundera på om det är värt att hänga ut i https://happyride.se/forum/threads/varning-foer-bedragare-pa-koep-och-saelj.2831777/

Jag ser ju gärna att man varnar för oseriösa säljare som inte tar hand om sina grejer.

Ett handskrivet kvitto har absolut ett värde. Om det i detta fallet är meningsfullt att bråka om i rättslig mening är en annan fråga men ett handskrivet kvitto är ändå juridiskt bindande.

Skicket på gaffeln är tyvärr upp till dig att bedöma som köpare, men även om det inte direkt är ett grovt brott så är det väl ändå bedrägeri att sälja en 2021 som 2022. Har säljaren inte ens vett att be om ursäkt så kan du ju fundera på om det är värt att hänga ut i https://happyride.se/forum/threads/varning-foer-bedragare-pa-koep-och-saelj.2831777/

Jag ser ju gärna att man varnar för oseriösa säljare som inte tar hand om sina grejer.
Fast en del säger att en skitig och misskött cykel är lika bra som en topsad. I beg to differ.

Ett handskrivet kvitto har absolut ett värde. Om det i detta fallet är meningsfullt att bråka om i rättslig mening är en annan fråga men ett handskrivet kvitto är ändå juridiskt bindande.
I detta fall så spelade årsmodell mindre roll och skicket mer. Om kvittot inte beskriver skicket så har inte kvittot mycket värde. Ett exempel, Om han väljer att sälja vidare hojen så har han en lapp från en random snubbe till en annan random snubbe som ska sälja vidare till typ mig, jag kommer inte värdesätta den lappen ett dugg. Tråkigt att säljaren inte var helt ärlig med årsmodell och skick helt klart och finns ju en tråd för varningar av användare där han kan skriva.
En papperslapp som inte beskriver mycket har inte mycket värde.

I detta fall så spelade årsmodell mindre roll och skicket mer. Om kvittot inte beskriver skicket så har inte kvittot mycket värde. Ett exempel, Om han väljer att sälja vidare hojen så har han en lapp från en random snubbe till en annan random snubbe som ska sälja vidare till typ mig, jag kommer inte värdesätta den lappen ett dugg. Tråkigt att säljaren inte var helt ärlig med årsmodell och skick helt klart och finns ju en tråd för varningar av användare där han kan skriva.
En papperslapp som inte beskriver mycket har inte mycket värde.
Jo absolut men jag menar i eventuell tvist dem emellan så spelar det roll. Om papperslappen säger fel saker så har köparen möjlighet att att häva köpet. Du har rätt att skicket är en anna fråga men om jag som köpare ville ha pengarna tillbaka så kan han klara det med hjälp av det handskrivna kvittot med utgångspunkt att uppgifterna är osanna.

Jag tackar för några konstruktiva och givande svar. Mycket självklarheter också som inte tillförde något, med får man väl räkna med om man använder forum.?
Givetvis skulle jag gjort med bakgrundskoll och skrivit ett bättre kontrakt etc. Kommer agera annorlunda nästa gång.
Min fråga var i huvudsak om det var NÅGOT jag kunde göra så här i efterhand när säljaren medvetet farit med osanning. Det stör mig att man kan komma undan med det.

Något jag vill kommentera är de flera kommentarerna om att åldern inte spelar någon roll - bara antalet mil. Kan lista ett par exempel på att åldern spelar roll:
- Gaffelns service intervall styrs av antal timmar den använts, men vissa moment ska göras varje år eller vartannat år om inte timmarna uppnåtts.
- Vid ev försäkringsärende görs åldersavdrag. Så ett år hit eller dit spelar roll.
- Alla material åldras så tiden borde vara en parameter här.

Kanske småsaker och kanske osannolika, men ändå parametrar som styr andrahandsvärdet något. Så att säga att åldern inte spelar någon roll när man köper begagnad cykel tycker jag är fel.

Jag tackar för några konstruktiva och givande svar. Mycket självklarheter också som inte tillförde något, med får man väl räkna med om man använder forum.?
Givetvis skulle jag gjort med bakgrundskoll och skrivit ett bättre kontrakt etc. Kommer agera annorlunda nästa gång.
Min fråga var i huvudsak om det var NÅGOT jag kunde göra så här i efterhand när säljaren medvetet farit med osanning. Det stör mig att man kan komma undan med det.

Något jag vill kommentera är de flera kommentarerna om att åldern inte spelar någon roll - bara antalet mil. Kan lista ett par exempel på att åldern spelar roll:
- Gaffelns service intervall styrs av antal timmar den använts, men vissa moment ska göras varje år eller vartannat år om inte timmarna uppnåtts.
- Vid ev försäkringsärende görs åldersavdrag. Så ett år hit eller dit spelar roll.

Kanske småsaker och kanske osannolika, men ändå parametrar som styr andrahandsvärdet något. Så att säga att åldern inte spelar någon roll när man köper begagnad cykel tycker jag är fel.
Självklart spelar ålder roll. Har inte läst andras svar men om någon säger det så har dom fel. Såg dock att du själv skrev att du inte var så noga med årsmodell utan snarare att du såklart bryr dig om hur länge den har använts. Jag tror verkligen att dit kvitto ger dig juridisk möjlighet att häva köpet

Det var inte alls meningen att förlåta säljaren som uppenbarligen lurats. Mer tänkt som tröst, typ släpp det och cykla istället. En cykel är ingen investering, inte heller en blank Audi som är mer värd med full servicebok vid det är en leksak som ska användas.
(Finns inte kvitto på gaffelsevice kan du nog utgå från att en säljare av den kalibern ljuger om det också, oavsett vad instruktionsbok säger om tids intervall.)

Rimligen är det i så fall körjournal och kvitto på senaste fullservice som spelar roll och fortfarande inte åldern hit eller dit.

eftersom det aldrig finns får man nog räkna med en fullservice om man köper beggad cykel.

Jag förstår att det är rättsliga åtgärder som är rätt svar så kör på det

Åldern bevisar som sagt inget om cykelns värde eller antal mil och det finns i praktiken inget vettigt ”att göra”.

Fast jag tycker att säljaren betett sig rätt ruttet, så jag skulle gärna se skärmdumpen på annonsen, så att jag vet vad jag har att göra med om det kommer fler annonser från den användaren. Att lägga upp en bild på ett användarnamn strider inte mot GDPR eller riskerar att vara förtal.

Självklart spelar ålder roll. Har inte läst andras svar men om någon säger det så har dom fel. Såg dock att du själv skrev att du inte var så noga med årsmodell utan snarare att du såklart bryr dig om hur länge den har använts. Jag tror verkligen att dit kvitto ger dig juridisk möjlighet att häva köpet
Okej, det blev fokus på om det var en 2021 eller 2022. I detta fallet spelade det ingen roll, var ju ingen skillnad och det var inte det frågan handlade om. Men stort tack för lite medhåll angående åldern, vi verkar vara få som bryr om hojen gått ett eller två år när man köper begagnad cykel ?

Okej, det blev fokus på om det var en 2021 eller 2022. I detta fallet spelade det ingen roll, var ju ingen skillnad och det var inte det frågan handlade om. Men stort tack för lite medhåll angående åldern, vi verkar vara få som bryr om hojen gått ett eller två år när man köper begagnad cykel ?

Det är för den kanske bara gått en månad, oavsett ålder. Titta på modellgeneration snarare än ålder.

Tjena!

Det där med att en gaffel måste servas med årsintervall kan man ju ta med en rejäl nypa salt. Köper du fjolårets cykel på rea så skulle du ju då behöva serva gaffeln direkt.
Det enda som åldras tillräckligt fort materialmässigt skulle jag säga är däcken isåfall. Men samma sak där, köp inte fjolårsmodell i butik heller då.

Försäkringsbiten kan jag köpa däremot.

Det märks att man har små problem om det här blir ett stort problem.
Cannondale har för övrigt i flera år kört "Carry Over" dvs samma färger och modeller över flera årsmodeller (det spelar alltså ingen roll om den är tillverkad tex 2021 eller 2022 för cyklarna är identisk. Cannondale gör detta för att tjäna mer pengar (osålda dyra cyklar går ju för 30% rea i slutet av säsongen annars).
Vill du ha hjälp med cykeln så får du kanonbra hjälp här!

Tillbaka
Topp