VARNING för bedragare på Köp och sälj

Turture

Ny medlem
ModEdit: Det förekommer bedragare som kapar identiteter för att lägga in annonser på köp och sälj. Annonserna är i sig ofta kopior av legitima annonser från andra sajter och modus är att lura köpare att betala handpenning i förskott.

Var uppmärksamma, men häng inte ut oskyldiga på forumet.

/mod

Vill varna mina seriösa cykelvänner för bedragaren "NN" () i "Härnösand".
Jag nappade nyligen på en annons av ett par kolfiberhjul till racer och var naiv och betalade i förskott. Några hjul dök aldrig upp och säljaren svarar inte på mina försök till kontakt.
Låt er inte luras av att bedragaren erbjuder hämtning på plats. Kontonumret som används är ett konto på Skandiabanken 9159-7297129. Se upp för detta. Jag har även sett att personen annonserar andra prylar på liknande entusiastforum.

Se upp!!!
Någon mer som blivit drabbad?

Senast redigerad av en moderator:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vi har f.ö. raderat denna och ett antal andra annonser från samma källa och vidtagit åtgärder sin för det svårare för denne att annonsera igen.

Polisen får gärna ta del av de uppgifter vi har.

Åsa Bergh

Ny medlem
Hejsan!

Jag har gått med i forumet för att försvara min pappa - som tycks ha fått sin identitet kapad.
Han bor i Härnösand och har samma namn som bedragaren i denna tråd.

Men där slutar likheterna.

Min pappa är 85 år och en genomärlig människa. Det känns alltså otroligt sorgligt att någon har använt hans namn i skumma affärer :(

Häromkvällen ringde min pappa och var konfunderad eftersom han blivit kontaktad av flera personer som sade sig ha köpt eller beställt saker av honom..?
Eftersom han visste med sig att han inte annonserat någonstans tyckte han det verkade mystiskt.

Jag googlade och hittade den här tråden. Om "Bedragaren RB".

Nu har pappa gjort en polisanmälan och polisen trodde det skulle gå att få tag i den person som har det uppgivna bankkontot. Hoppas också att de som har blivit lurade kan få tillbaka sina pengar!

Ville bara skriva några rader för att förklara. Man blir ju väldigt ledsen som vuxet barn när någon gör såhär mot ens förälder...

Bra att den verklige bedragaren tagits bort från forumet nu! (Y)

Tillönskar er alla en fortsatt fin vinter!

Dagobert

Medlem
Usch ja!
Älskar när de åker dit så jag hoppas de får fast honom/henne.

Tack Åsa för informationen. Hemskt att bli utsatt för detta och få opåkallat arga telefonsamtal etc.

Jag har själv agerat detektiv för länge sedan och fick igen mina pengar, men nu i efterhand ångrar jag att jag inte gjorde en polisanmälan och gick vidare.

erdu

Medlem
Riktigt lågt att kapa en identitet sådär. Trist. Hoppas det löser sig.

Men vi få samtidigt välkomna Åsa Bergh till världens bästa forum. Ditt första inlägg blev kanske inte vad du tänkt dig. Om du Åsa eller din pappa blir sugen på att cykla vet du nu var svaren på allas frågor finns.

Välkommen och, igen hoppas det löser sig för din pappa.

Hasse#7

Aktiv medlem
erdu skrev:
-------------------------------------------------------
> Riktigt lågt att kapa en identitet sådär.
> Trist. Hoppas det löser sig.
>
> Men vi få samtidigt välkomna Åsa Bergh till
> världens bästa forum. Ditt första inlägg blev
> kanske inte vad du tänkt dig. Om du Åsa eller
> din pappa blir sugen på att cykla vet du nu var
> svaren på allas frågor finns.
>
> Välkommen och, igen hoppas det löser sig för
> din pappa.

+1

Turture

Ny medlem
Hej Åsa.
Mkt. tråkigt för din far. Det var när jag kollade hitta.se jag insåg att jag blivit blåst.
Inte troligt att en 85-åring säljer ett par karbonhjul. Polisanmälan gjord och är det enda rätta.
Jag påpekade vid polisanmälan att de borde informera den utpekade Roland Berg om att identiteten ev. blivit kapad, dock har jag inte ringt med respekt för din pappa.
Ynkryggar är det som beter sig på detta vis och utnyttjar äldre och blåser ärligt folk på dess hårt förvärvade pengar.
Din fars oskyldighet är det nog ingen som tvivlar på. Ha det gott och hälsa pappa :-).

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Kan bekräfta att det inte finns något som pekar åt det hållet, flera annonser med olika namn är inlagda från samma IP.

Turture, påpeka för polisen att de kan kontakta oss för att få ip-adress. Den är inte anonymiserad så det bör gå för operatören att peka ut en specifik kund.

Marren

Medlem
Långsam skrev:
> Turture skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > By the way.
> > Någon som är sugen på en förstärkare från
> > samma person? NOT!!!!
> >
> http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?ann
>
> > onsID=151485
>
>
> Jag meddelade Hifimagasinet så de kan kolla upp
> annonsen.

Dom var rätt snabba med att ta bort den...alldeles nyss.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Gjorde en snabb koll, och även på http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=151934 är det angivet en mailadress som använts i en bedräglig annons här, postad från samma IP som ovanstående. Du som har en etablerad kontakt kan ju tipsa dem om den också.

Modus operandi verkar vara att stjäla bild + text från en annons på blocket och sedan posta på annan plats med annat namn andra kontaktuppgifter.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Kikon skrev:

> Kan ju hämta den personligen. Där får ni ju
> snubbens adress, eller en chans att fråga vart
> t.ex. Hjulen tog vägen...

Eller så kan han inte eller säger att den redan är såld om du vill hämta. Texten är kopierad från en annons någon annanstans, antagligen Blocket även i det här fallet.

Turture

Ny medlem
Så enkelt är det tyvärr inte. Detta säger säljaren endast för att invagga dig i förtroende. Jag har i efterhand testat och svarat på annons. Säljaren erbjuder vid första kontakten att upphämtning är ok och så snart du säger att du kan hämta slutar kontakten.
Det är självklart enkelt att i efterhand säga att man skulle agerat annorlunda.
Ja, jag var naiv och godtrogen.

me.I.am

Aktiv medlem
Turture skrev:
> Hej Åsa.
> Mkt. tråkigt för din far. Det var när jag
> kollade hitta.se jag insåg att jag blivit
> blåst.
> Inte troligt att en 85-åring säljer ett par
> karbonhjul. Polisanmälan gjord och är det enda
> rätta.
> Jag påpekade vid polisanmälan att de borde
> informera den utpekade Roland Berg om att
> identiteten ev. blivit kapad, dock har jag inte
> ringt med respekt för din pappa.
> Ynkryggar är det som beter sig på detta vis och
> utnyttjar äldre och blåser ärligt folk på dess
> hårt förvärvade pengar.
> Din fars oskyldighet är det nog ingen som tvivlar
> på. Ha det gott och hälsa pappa :-).

Får man fråga när du anmälde till polisen, och bad dem kontakta RB?

Åsa Bergh

Ny medlem
Hej allihop!

Tack för ert stöd och glada tillrop :) Och för ert varma välkomnande i gruppen. Önskar verkligen jag kunnat köra MTB och hänga i detta trevliga sällskap, tyvärr är jag så pass rörelsehindrad att det inte skulle funka.

Nu håller vi tummarna för att det inte ska förekomma några fler bluffaffärer - varken under det ena eller andra namnet - och att ni alla ska få en cykelvänlig vinter.

Ska också hälsa från min far, icke-bedragaren, ni vet :)

staine

Aktiv medlem
Miss Lycka skrev:
> +42

Åsa Bergh:
Det betyder typ tummen upp 42 ggr
;)

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Ett trevligt tips, för den som fått nu eventuellt fått sin identitet kapad är att flashbackifiera namnet, typ

R*l*nd B*rg.

Tycker inte att någons namn ska hängas ut för all framtid för att någon idiot använt det. Moderatorer?

h.g.j

Aktiv medlem
Åsa Bergh skrev:
> Hej allihop!
>
> Tack för ert stöd och glada tillrop :) Och för
> ert varma välkomnande i gruppen. Önskar
> verkligen jag kunnat köra MTB och hänga i detta
> trevliga sällskap, tyvärr är jag så pass
> rörelsehindrad att det inte skulle funka.
>

Hänga i gruppen kan du ju göra ändå, hälften av dom här inne spenderar trots allt mer tid här än på cykeln. Dessutom med din vilja och förmåga att se alla nyanser (tex affären-i-Nyliden-gult) så tvivlar jag inte på att du kommer på en lösning. :P

Ledsamt att faderns namn använts av lurendrejare på detta vis, hoppas ni får tag på skojaren och att det ordnar upp sig.

rikard

Aktiv medlem
Bedragaren har förmodligen kapat ett helt gäng med identiteter. Det är flera av de rättmätiga ägarna till namnen som hört av sig.

Om ni hittar annonser, som också ligger ute på andra ställen, men under annat namn/pris/plats så får ni gärna rapportera in det till oss. Det är väldigt svårt att se om en annons är fejk när den är kopierad från en legit annons någon annan stans.

Vernersson

Aktiv medlem
pdais97 skrev:
> Förmodligen har du en till här
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=151458
>
>
> Dessutom var det en förra helgen oxå med
> annonsen Hjul ZIPP Firecrest Carbon Clincher
> 404+808.
> Den presonen hette Björn Löfving och höll till
> i Nässjö.

Edit: Puck2'a
zipp.PNG

Senast ändrad:
Turture, förslagsvis ändra rubrik till "Varning för kapad identitet (samt det namn det gäller)". Eftersom Åsa nu bekräftat att hennes far utsatts för namn/id-kapning känns det lite hårt att anklagelsen bedragare kvarstår. Tycker jag iaf...

Turture

Ny medlem
Faktum kvarstår dock att bedragaren använder sig av ett alias "Roland Berg" vilket också framgår av rubriken. Att någon fortfarande tror att det rör sig om den rättmätige Roland Berg finner jag mindre troligt.
Om Åsa och hennes far vill att rubriken ändras gör jag själklart det. Om jag bara kommer på hur :-).

Vernersson

Aktiv medlem
Turture skrev:
> Om jag bara kommer på hur :-).

Du redigerar originalinlägget =)

Personligen tycker jag att det framgår med all önskvärd tydlighet att den riktiga RB inte har mer med detta att göra än att ngn lågliv missbrukar hans namn.

ulffo

Aktiv medlem
Hej Ny bedragare på gång,

Råkade ut för en bedragare i våras som sålde en Ultegra grupp för 2600:- Var också naiv o betalade i förskott, personen som sålde hade en kapad identitet som han använde (en 82 årig herre i Ronneby, jag fick givetvis ingen grupp eller svar trots upprepade påstötningar till mailadressen.

Svarade häromdagen på denna annons.

http://happymtb.org annonser/index.php?page=view&id=151637

Fick svar från Denise, kollade på hitta.se en dam nere i Halmstad, med bildsök bara gamla damer, inte en cykelhjälm så långt ögat kan nå...

Fick följande svar idag:

Ledsen för sent svar!

Då gör vi så. Mitt konto är i Marginalen Bank 9235-2187400.

Jag meddelar direkt pengarna kommit. Sen skickar jag ett mail med försändelsenummret också när det är på väg!

Denise

Även denna Denise säljer en Förstärkare på ett HiFi forum för 4500:-

Så varning alla ni som är sugna på en Ultegra grupp, vad gör Happy åt detta problem?

Med vänlig hälsning
Ulffo

emmer

Ny medlem
Detr verkar ju iofs inte så svårt att öppna ett falskt konto på Marginalen Bank (aka loserbank) men det lär ju inte vara så lätt att få ut pengarna om man inte ger korrekta uppgifter.
Så har man betalt in till 9235-2187400 borde de kunna bistå med uppgifter för en polisanmälan.
(Eller snarare eftersom det är över tusen kronor (om inte belopp ändrats påtagligt senaste åren) kommer polisen vända sig till dom och kräva ut uppgifter - om det nu inte är kanelbullar i fikarummet som lockar mer än en enkel utredning...)

bigmollo

Aktiv medlem
ulffo skrev:
> Hej Ny bedragare på gång,
>
> Råkade ut för en bedragare i våras som sålde
> en Ultegra grupp för 2600:- Var också naiv o
> betalade i förskott, personen som sålde hade en
> kapad identitet som han använde (en 82 årig
> herre i Ronneby, jag fick givetvis ingen grupp
> eller svar trots upprepade påstötningar till
> mailadressen.
>
> Svarade häromdagen på denna annons.
>
> http://happymtb.org
> annonser/index.php?page=view&id=151637
>
> Fick svar från Denise, kollade på hitta.se en
> dam nere i Halmstad, med bildsök bara gamla
> damer, inte en cykelhjälm så långt ögat kan
> nå...
>
> Fick följande svar idag:
>
> Ledsen för sent svar!
>
>
>
> Då gör vi så. Mitt konto är i Marginalen Bank
> 9235-2187400.
>
>
>
> Jag meddelar direkt pengarna kommit. Sen skickar
> jag ett mail med försändelsenummret också när
> det är på väg!

Det låter precis som en Björn Löfving som sålde ett par Zipp 808 här för ett tag sedan:

Smidigast blir att du betalar till mitt konto i Länsförsäkringar Bank 9023-9933909 och skickar mig din adress.
Jag skickar direkt betalningen har kommit in och mailar dig kolli-id nummer så att du kan spåra dem. Blir det bra?

eiskall

Aktiv medlem
I takt med att större annonssidor som Blocket arbetar mer aktivt mot bedrägerier, så kommer bedragare att vända sig mer till mindre sidor som Happy.

Det vore en bra början om man kunde få till en rapporteringsfunktion på K&S.

JLarsson

Aktiv medlem
emmer skrev:
> Detr verkar ju iofs inte så svårt att öppna ett
> falskt konto på Marginalen Bank (aka loserbank)

Har man tillstånd att bedriva bank i Sverige så ska man ha en väl fungerande KYC-rutin på plats. (Know Your Customer). I det ingår att kunden ska styrka sin identitet.

ratatosk

Aktiv medlem
ÅÅÅS kära Ås! Vad fint att se dig här, även om anledningen är för jävlig. Nu krockar det i mitt huvud på ett fint sätt.

Får den här skiten konsekvenser för Roland?

Spindelbenen

Aktiv medlem
ulffo skrev:
> vad gör Happy åt detta problem?

Kan happy göra något åt de som betalar i god tro och sen blir blåsta? Skulle tro att det är upp till var och en att minimera riskerna. Det är ju jäkligt trist men happy är ju ingen säljsite utan ett forum där man även kan sälja saker.

Eller så är jag helt ute och cyklar. Men tanken att happy skulle göra något åt det har inte ens slagit mig.
Jag har annonserat saker här och sen när vi har kommit överens har jag lagt ut saken på blocket och sen har vi använt oss av deras funktion för bådas säkerhet. Har funkat toppen.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vi rensar och blockerar på flera vis så fort vi bara kan. Kontakta de som modererar köp & sälj enligt infosidan vid misstanke om skumma annonser.

Och grundregeln är helt klart att inte betala i förskott.

Koppling till forumnick och svar via PM kommer på nya sajten.

perzzon

Aktiv medlem
Spontant känns det som att bara låta registrerade användare annonsera och knyta det till användarnamnet bara löser en liten del av problemet.
Det ger den som är medveten konsument en möjlighet att dubbelkolla att användaren är en någorlunda etablerad användare.
De flesta som skickar pengar i förväg kanske inte har världens kontrollsystem för vem de handlar med och därmed kommer eventuella bedragare fortfarande att få köpare.

Topp