gyttorparn
Aktiv medlem
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Är det för sent att byta namn på den här tråden till, ”BFS om ni inte tycker som mej så har ni fel ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror det finns en logik i att man anser att någon har fel om den inte håller med om ens åsikt.Är det för sent att byta namn på den här tråden till, ”BFS om ni inte tycker som mej så har ni fel ?
Tänkte mest på att den här tråden funkar som hans egna dagbok där han får skriva av sej all frustration, typ 900 inläggJag tror det finns en logik i att man anser att någon har fel om den inte håller med om ens åsikt.
Ska man tolka ditt inlägg som att alla som inte tycker som dig har rätt? Det förenklar ju faktiskt motsättningarna i frågan.
Ok. Det var inte jag som började...Förslår att du läser inlägget jag citerar innan du börjar veva om politik.
Leva som jag lär, ja, jag vet inte riktigt. Ser inte det som egoistiskt att bemöta inlägg som förmedlar en människo- och samhällssyn jag inte delar. Det retade mig bara att du citerade just mitt inlägg ovan, som att jag är den ende i tråden som kommit med inlägg som kan ses som politiska, eller som påstått att egoismen breder ut sig. ?Ok. Det var inte jag som började...
Man kanske ska leva som man lär och kanske kunde du och Makten reda ut besticken via PM, sannolikt får ni enas om att ni inte är överens, eller också upptäcker ni att ni är mer lika än ni tror.
Varför inte: "Tråden där elcyklisterna vägrar komma med valida argument utan blir väldigt känslosamma."?Är det för sent att byta namn på den här tråden till, ”BFS om ni inte tycker som mej så har ni fel ?
Varför fungerar inte rapporterafunktionen? Är det för att moderaterna inte förstår vad som är politiskt i originalinlägget eller är det för att de delar de politiska åsikterna?Ok. Det var inte jag som började...
Man kanske ska leva som man lär och kanske kunde du och Makten reda ut besticken via PM, sannolikt får ni enas om att ni inte är överens, eller också upptäcker ni att ni är mer lika än ni tror.
Vems frustration tänker du på? :) Kan du inte citera den frustrationen? Borde vara enkelt med 900 (!) "frustrerade" inlägg. Inget exempel? Du projicerade alltså.Tänkte mest på att den här tråden funkar som hans egna dagbok där han får skriva av sej all frustration, typ 900 inlägg
Är det för sent att byta namn på den här tråden till, ”BFS om ni inte tycker som mej så har ni fel ?
Killar, killar. Nu får ni lära er att böja de personliga pronomina. Tycker som jag och tycker som du heter det ju.Jag tror det finns en logik i att man anser att någon har fel om den inte håller med om ens åsikt.
Ska man tolka ditt inlägg som att alla som inte tycker som dig har rätt? Det förenklar ju faktiskt motsättningarna i frågan.
Om alla gör lika så mister de sin personlighetKillar, killar. Nu får ni lära er att böja de personliga pronomina. Tycker som jag och tycker som du heter det ju.
Alltså nu jävlar hettar den här tråden äntligen till. Kastar in https://grammatiktok.blogspot.com/2020/01/heter-det-mig-eller-jag.htmlTycker som jag och tycker som du heter det ju.
Svenskan har kontinuerligt förändrats sedan högmedeltiden (när nordiska blev till svenska) så visst pågår det en utveckling, men jag vågar nog påstå att subjunktionssynen fortfarande är dominerande bland både lärare och språkvetare. ??Alltså nu jävlar hettar den här tråden äntligen till. Kastar in https://grammatiktok.blogspot.com/2020/01/heter-det-mig-eller-jag.html
Det fina är att det här kan vi ju veva runt om i 30 sidor utan att komma nånvart. "Ska du säga din jävla subjunktionsivrare! Du sitter i ditt elfenbenstorn och förstår ju inte hur vanligt folk pratar" och så anklagar vi varandra för att vara nordister eller något annat hemskt.Svenskan har kontinuerligt förändrats sedan högmedeltiden (när nordiska blev till svenska) så visst pågår det en utveckling, men jag vågar nog påstå att subjunktionssynen fortfarande är dominerande bland både lärare och språkvetare. ??
En logisk fortsättning på denna tråd.Det fina är att det här kan vi ju veva runt om i 30 sidor utan att komma nånvart. "Ska du säga din jävla subjunktionsivrare! Du sitter i ditt elfenbenstorn och förstår ju inte hur vanligt folk pratar" och så anklagar vi varandra för att vara nordister eller något annat hemskt.
Ett lyft, skulle jag säga.En logisk fortsättning på denna tråd.
Du, ja. Men vad säger NVV och Transportstyrelsen?Ett lyft, skulle jag säga.
Viktigt. Nästan lika viktigt som internet-etiketten att inte märka ord i diskussionsforum och chattar, så länge kommunikationens syfte uppfylls. (Jag är inte kränkt, bara lite bitter....)Killar, killar. Nu får ni lära er att böja de personliga pronomina. Tycker som jag och tycker som du heter det ju.
Fast om du bara försöker tänka dig in en gång hur "vi elcyklister" tänker. Jag anser ju att jag har allemansrätten på min sida, varför ska jag då behöva ha bättre argument än någon annan som nyttjar allemansrätten? Du tycker ju inte att jag har allemansrätten på min sida så då kommer givetvis mina argument inte hålla enligt dig.Varför inte: "Tråden där elcyklisterna vägrar komma med valida argument utan blir väldigt känslosamma."?
Eller: "Tråden där motorer inte är motorer."*
* Yeah, I said it, again.
Absolut, och vi som följer tråden sjunger med i refrängen!Ett lyft, skulle jag säga.
Kände att det var dags att bruka allvar i tråden! ?Viktigt. Nästan lika viktigt som internet-etiketten att inte märka ord i diskussionsforum och chattar, så länge kommunikationens syfte uppfylls. (Jag är inte kränkt, bara lite bitter....)
?Förresten finns det nu en frikrans att hämta hos @slice me nice. Ingen fara, det är norr om Sisjön.
XC-cyklisterna är inte välfrekventerade på stigarna här.Och det gör inte xc-cyklisterna som strava hetsar hela tiden då ?
Du skriver att NVV har meddelat att elcykling inte ingår i Allemansrätten. Sedan argumenterar du mot det med kryphålet i Terrängkörningslagen.Det verkar som det kommit in många nya här. Jag kör en sammanfattning på enkel svenska om rättsläget för emtb i skogen.
Sammanfattning
Allemansrätten och huruvida man får cykla i den finns inte reglerat i lag. Däremot är allemansrätten inskriven i regeringsformen (som är en grundlag) 2 kap 15 paragrafen. Förmodligen finns det förarbeten till den där det står mer specifikt om just cyklande på annans mark. Har inte kollat så djupt. Men det spelar ingen roll eftersom det inte finns något du kan bryta mot gällande allemansrätten sista stycket 2 kap 15 paragrafen (typ allemansrättbrott på lekmansspråk finns inte)
Så säg att du har din elcykel som uppfyller kraven på en cykel i lagen om vägtrafikdefinitioner. Själva lagnamnet har ingenting att göra med om det är väg eller inte utan den specifika paragrafen reglerar just hur fordon skall definieras. En elcykel som uppfyller specifikationerna för en cykel är en cykel oavsett om den står på en väg, en lägenhet eller på en bergstopp.
Jaha men naturvårdsverket säger att det inte är okej och i nvv står det att man inte får cykla med elcykel enligt allemansrätten??
I terrängkörningslagen så krävs det att du brukar ett motordrivet fordonet för att kunna bryta mot den. Emtb är en cykel juridiskt sett. Skulle den vara trimmad utanför de gränser som finns är det inte att betrakta som en cykel och då skulle brott mot terrängkörningslagen kunna bli aktuellt.
Jaha så man får använda sin emtb precis hur som helst då???
Självklart inte. Du får inte bryta mot några lagar oavsett om du gör det till fots eller på en emtb. Brottsbalken bestämmelser om tagande av olovlig väg eller skadegörelse skulle kunna bli aktuella om du uppsåtligen skadar vad som tillhör annan. Att cykla på en stig utgör i normalfallet inget sådant brott.
Slutsatser
Där du får cykla med din vanliga cykel får du även cykla med en emtb. Det är ingen gråzon heller. Transportstyrelsen definierar inte fordon utan det görs i lagen jag nämnt några gånger nu.
Det tråkiga är att det en kopia på samma post som för någon dag sen, j''¨'la spammare.Du menar en sammanfattning av din åsikt .
Med risk för att jag fäller krokben på mig själv; den där s.k. sammanfattningen var ju bara ytterligare repetition av vad du tycker. (Och du är en anonymt el-mtb-troll om du frågar mig. )
Tack. Detta försökte jag belysa för ett par sidor sedan men tråden dränks i svammel. Det finns, precis som Ipad själv brukar skriva, fler lagar som berör ämnet men likväl tycks det som att emtb-förespråkarna nöjer sig med Terrängkörningslagen (vilket kanske inte är så förvånande då just den lagen är ganska klar till e-mtbs fördel).Du skriver att NVV har meddelat att elcykling inte ingår i Allemansrätten. Sedan argumenterar du mot det med kryphålet i Terrängkörningslagen.
Men var står det i Terrängkörningslagen vem som enligt Allemansrätten har rätt till färd över annans mark?
I mina trakter när cykelklubben ska köra lite fort och klippa tex strava-segment så gör dom det i regel med väldigt stort ansvar på sträckor med bra sikt, och ofta genom att sprida ut sig med ledare som bevakar och håller koll för att det inte ska ske krockar med andra som rör sig på stigarna.Och det gör inte xc-cyklisterna som strava hetsar hela tiden då ?
Nu blev jag nyfiken. Vad menar du konsekvensen skulle bli?Skulle nog tillägga att om markägaren specifikt förbjuder elcyklar så är det inte helt riskfritt att trotsa det, även om det inte finns någon juridisk definition av en elcykel.
Nej, det är inte en åsikt. Ingen av er har kunnat presentera ett brott som skulle bara aktuellt. Har jag fel? Ge mig ett brott med en förklaring som håller.Du menar en sammanfattning av din åsikt .
Med risk för att jag fäller krokben på mig själv; den där s.k. sammanfattningen var ju bara ytterligare repetition av vad du tycker. (Och du är en anonymt el-mtb-troll om du frågar mig.)
Vad pratar du om? Det är inget kryphål i terrängkörningslagen. Terrängkörningslagen omfattar överhuvudtaget inte cyklar.Du skriver att NVV har meddelat att elcykling inte ingår i Allemansrätten. Sedan argumenterar du mot det med kryphålet i Terrängkörningslagen.
Men var står det i Terrängkörningslagen vem som enligt Allemansrätten har rätt till färd över annans mark?
Precis samma sak där? Cyklar omfattas fortfarande inte av terrängkörningslagen medans en snöskoter gör det.Jag skulle säga att det närmsta exemplet är snöskoter. Precis samma sak gäller där, inte förbjudet enligt terrängkörningslagen att färdas i snötäckt terräng.
Men där har ju t.o.m. branschorganisationen anammat att snöskoter inte omfattas av allemansrätten, trots att de skulle kunna köra precis samma argumentation som emtb-lobbyn här. Istället går de på linjen att allemansrätten är icke-motoriserad.
Är du på riktigt? Har du öht läst terrängkörningslagen? Förstår du skillnaden på barmark och snötäckt mark? Förstår du att en snöskoter används på snötäckt mark?Precis samma sak där? Cyklar omfattas fortfarande inte av terrängkörningslagen medans en snöskoter gör det.
12 Kap. 4 § Den som olovligen och på annat än väg färdas över tomt eller plantering, eller över någon annan mark som kan skadas av detta, döms för tagande av olovlig väg till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2017:442).Nu blev jag nyfiken. Vad menar du konsekvensen skulle bli?
I mina trakter när cykelklubben ska köra lite fort och klippa tex strava-segment så gör dom det i regel med väldigt stort ansvar på sträckor med bra sikt, och ofta genom att sprida ut sig med ledare som bevakar och håller koll för att det inte ska ske krockar med andra som rör sig på stigarna.
Självklart är det säkert någon som är lite oansvarig eller slarvig och inte tänker sig för bland dessa också, men jag antar att du begriper att två fel inte gör ett rätt?
Synd bara att grammatiken inte hör till ämnet (som är LAGEN). Detta kommer att få återverkningar!Ett lyft, skulle jag säga.
Jag förstår hur "ni elcykllister" tänker. Jag förstår hur dopare tänker (jag jämför er inte med dopare) och jag förstår hur gängkriminella tänker (jämför er inte med dem heller). Jag tycker att ert och deras tänk är fel.Fast om du bara försöker tänka dig in en gång hur "vi elcyklister" tänker. Jag anser ju att jag har allemansrätten på min sida, varför ska jag då behöva ha bättre argument än någon annan som nyttjar allemansrätten? Du tycker ju inte att jag har allemansrätten på min sida så då kommer givetvis mina argument inte hålla enligt dig.
Och jag tycker inte att argumentet "jag tycker om saker, därför borde der vara lagligt" inte håller. Dopare tycker om att dopa sig (jag jämför er inte med dopare) och gängmedlemmarna, som jag inte jämför er med, tycker att sälja knark (sanning med modifikation, men de säljer iaf knark).Jag har försökt få dig att förstå att jag har samma argument som dig för få att slita på skogen, nämligen att jag tycker om att cykla där. Du har också gjort massa val som gör att ditt cyklande sliter mer på skogen än vad det måste, precis som jag. Skillnaden är att vi har lagt ribban på olika ställen. Det är helt ok att du tycker att jag har lagt ribban för högt. Men kom inte och säg att argumenten inte håller, för du värderar öht inte argumenten. Du anser helt enkelt att inga argument rättfärdigar att bryta mot lagen ändå ber du oss att ta fram dom gång på gång.
Du anser att det är så roligt med motor på cykel att du argumenterar för att motorer inte är motorer. Och du påstår (dvs far med osanning) att jag gör en massa saker jag inte gör. Det har jag väldigt svårt att respektera. Likväl som jag har väldigt svårt att respektera dopare och gängkriminella (som jag inte jämför er med).Med det sagt så anser jag inte heller att det finns några vettiga argument för att bryta mot lagen (iaf inte i den här frågan) men så anser jag ju inte heller att jag bryter mot lagen och det blir du nog tvungen att respektera.
Du kanske inte jämför oss med dopare och gängkriminella men det ser onekligen ut som att du likställer oss, varför lyfter du annars upp dessa grupper?Jag förstår hur "ni elcykllister" tänker. Jag förstår hur dopare tänker (jag jämför er inte med dopare) och jag förstår hur gängkriminella tänker (jämför er inte med dem heller). Jag tycker att ert och deras tänk är fel.
Det finns flertal tillfällen där motorer inte anses vara ett problem inom allemansrätten. I övrigt håller jag helt med dig i det här stycket. Att du tycker det känns jobbigt och kränkande kan jag bara beklaga.Motorer inkluderas inte i allemansrätten. Elcyklar har motorer. Elcyklister köper elcyklar för att de har motorer (och motorerna hjälper till). Jag vet att detta känns jobbigt och kränkande för endel, men det är oomkullrunkeliga fakta.
Så fort du väljer att ta ut din cykel i skogen så sliter du på den mer än du måste. Du skapar spår, skrämmer djur och skadar växter. Jag har väldigt svårt att tro att du måste cykla i skogen utan det är något du gör för ditt eget välbefinnandes skull. Precis som jag. Och det är helt ok. Både jag och NVV tycker att det är en uppoffring som både skogen och markägare får tåla om det sker under rimliga former. Och där har du och jag(och NVV) olika åsikter om vad som är rimligt. Jag tycker att mitt cyklande är ok i förhållande till dom skador jag skapar. Och jag anser att jag har LAGENS stöd för det, jag VET att jag inte har NVV stöd för det.Och jag tycker inte att argumentet "jag tycker om saker, därför borde der vara lagligt" inte håller. Dopare tycker om att dopa sig (jag jämför er inte med dopare) och gängmedlemmarna, som jag inte jämför er med, tycker att sälja knark (sanning med modifikation, men de säljer iaf knark).
Vilka "massa" val har jag gjort som sliter mer på skogen än vad det måste? :) Berätta nu! Detta var ett väldigt intressant påstående.
Du får gärna visa var jag argumenterar för att en motor inte är en motor. Argumenterar du för att en motorbåt inte har en motor? Den är ju ok att använda enligt allemansrätten?Du anser att det är så roligt med motor på cykel att du argumenterar för att motorer inte är motorer. Och du påstår (dvs far med osanning) att jag gör en massa saker jag inte gör. Det har jag väldigt svårt att respektera. Likväl som jag har väldigt svårt att respektera dopare och gängkriminella (som jag inte jämför er med).
Du ville att jag skulle försöka förstå hur ni tänker. Jag förstår det. Ni tycker det är kul med motorer. Det går snabbare och enklare. Jag tog upp dopare/gängkriminella för att använder samma argumentation. "Jag tycker om". Jag förstår varför dopare dopar sig. De blir snabbare. De tycker om att bli snabbare. Gängen får mer pengar. De tycker om pengar.Du kanske inte jämför oss med dopare och gängkriminella men det ser onekligen ut som att du likställer oss, varför lyfter du annars upp dessa grupper?
Men om vi ska fortsätta att inte jämföra dom grupperna så tror jag ganska få gängkriminella tror att det dom gör är lagligt. Dom skiter helt enkelt i i det. Jag skiter inte i om det jag gör är lagligt eller inte, jag har en annan uppfattning än din. Det är därför jag sitter här och diskuterar med dig och andra. För att jag bryr mig om vad lagen säger. Att den här tråden existerar beror på att det inte är glasklart vad som är lagligt eller inte.
Fast motorer ingår inte i allemansrätten. Det har jag skrivit flera gånger. Citerat, tom. Ingen gråzon. Det finns tillfällen då doping/droger/gäng inte är ett problem. Är det ett argument? :) Jag blir inte kränkt och det verkar sannerligen vara ni elcyklister som blir kränkta.Det finns flertal tillfällen där motorer inte anses vara ett problem inom allemansrätten. I övrigt håller jag helt med dig i det här stycket. Att du tycker det känns jobbigt och kränkande kan jag bara beklaga.
En cykel utan motor är dock tillåten i skogen. Jag sliter (med min låga effekt och långsamma och skonsamma cykling) väldigt lite. Skapar jag spår? Skrämmer jag djur? Skadar jag växter när jag cyklar på stigar? Jag genar inte (som de stressade gör). Bygger inga berms. Eller gör det enklare att cykla. Jag cyklar i naturen. Utan motor. Vilket är tillåtet. Och ja, jag cyklar för att det är trevligt. Det är trevligt att köra mc i skogen också. Är det okej? Om man bara orsakar små skador? Jag hade kunnat gå. Eller springa (vilket jag gör på samma stigar). Eller är du emot ALLA människor i skogen?Så fort du väljer att ta ut din cykel i skogen så sliter du på den mer än du måste. Du skapar spår, skrämmer djur och skadar växter. Jag har väldigt svårt att tro att du måste cykla i skogen utan det är något du gör för ditt eget välbefinnandes skull. Precis som jag. Och det är helt ok. Både jag och NVV tycker att det är en uppoffring som både skogen och markägare får tåla om det sker under rimliga former. Och där har du och jag(och NVV) olika åsikter om vad som är rimligt. Jag tycker att mitt cyklande är ok i förhållande till dom skador jag skapar. Och jag anser att jag har LAGENS stöd för det, jag VET att jag inte har NVV stöd för det.
"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten." NVVJag kan ha fel uppfattning om lagen, men av det jag läst både här och på andra ställen gör att jag är ganska trygg i mitt användande av elcykel i naturen.
Vatten är vatten. Vatten är inte mark. Snö är inte mark heller. Därför får skotrar köra på snön men inte på marken.Du får gärna visa var jag argumenterar för att en motor inte är en motor. Argumenterar du för att en motorbåt inte har en motor? Den är ju ok att använda enligt allemansrätten?
Min elcykel har givetvis en motor, det vet du likaväl som jag. Den har batteri också, jag vet inte om allemansrätten inkluderar det heller?
Vad är det för svar? Svara på det jag skrev och bemöt det i sak. Jag är väl insatt i terrängkörningslagen.Är du på riktigt? Har du öht läst terrängkörningslagen? Förstår du skillnaden på barmark och snötäckt mark? Förstår du att en snöskoter används på snötäckt mark?
Tagande av olovlig väg, hur menar du att denna skulle gälla en elcykel men inte en vanlig mtb om man cyklar på samma ställe? Jag har förklarat tidigare att det här lagrummet inte är aktuellt. Du kan inte stirra sig blind på lagtexten utan måste förstå rekvisiten i den och lagkommentarer till den.12 Kap. 4 § Den som olovligen och på annat än väg färdas över tomt eller plantering, eller över någon annan mark som kan skadas av detta, döms för tagande av olovlig väg till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2017:442).
8 Kap. 8 § Den som, i annat fall än som anges i detta kapitel, olovligen tar och brukar eller på annat sätt tillgriper något, döms för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst ett år.