[Byggtråd, ett försök iallafall] "Ruby", Croix de fer, grusk♡rlek

ormen

Aktiv medlem
Mitt första försök att bygga en cykel och kunskapsmässigt är jag väldigt nära ruta noll.
Så en ärlig och amatörmässig start.

Fick hem min Bronzefärgade Croix de fer ram ikväll från Häggs i Myresjö (1000tack!!)
Är redan förälskad eller starstruck eller båda.

Det viktigaste är avklarat (döpa cykeln/henne): Ruby heter hon från och med nu.

Tidigare har jag grus och vintercyklat mycket på en Kona Jake the snake från 2014, men upptäckte sprickor i aluramen och pensionerade cykeln. Planen nu är att (iallafall inledningsvis) försöka använda merparten av delarna från denna cykeln till det nya bygget. Det mesta är ju bytt flera gånger med tiden, men framhjulet är fortfarande orginal :)

Sadelstolpen har fel diameter så en ny är redan införskaffad.

Nedmonteringen av den gamla cykeln är redan igång, men jag tänker att nästa steg ändå måste vara att montera gaffeln?!

Något jag är helt novis gällande. Är det något särskilt viktigt jag bör tänka på?

Jag bifogar några snabba bilder från köksbordet! ?

Bilagor

• 20231012_204150.jpg
    20231012_204150.jpg
    659.2 KB · Besök: 104
  • 20231012_204158.jpg
    20231012_204158.jpg
    1,007.8 KB · Besök: 93
  • 20231012_204207.jpg
    20231012_204207.jpg
    763 KB · Besök: 98
Det mesta du ska göra finns det bra tutorials på, så jag ska inte ta youtubes roll.
Montera gaffel låter som en bra start dock!
Några tips nu direkt är:

Se till att ha gott om plats där du ska jobba, ett mekställ är oumbärligt när det kommer till att bygga cykel, särskilt med en arm som fäster i styret och förhindrar det att svänga. Vill det sig illa så kan ett svängande styre (när du kommit så långt) till och med göra små bucklor i överröret.

Gällande verktyg så behöver man inte ha högsta kvalité, vilket många fabrikörer gärna vill att man ska tro. Men, rätt verktyg till rätt sak. Skiftnyckel ska undvikas i största möjliga mån. Inte bara sliter dom på delarna, men de är klumpiga och skaver lätt på övriga delar av ramen. Det är lätt hänt. Man ska dra åt en mutter snabbt och tänker inte på var nyckeln tar i när man skruvar. Vissa saker ska dras åt hårt, medan andra saker behöver finkänslighet. Är du osäker så fråga här eller google.

Är du novis så är styrlagret (dvs vid montering av gaffeln) ett utmärkt ställe att lära sig hur kullager fungerar samt hur man justerar deras rörlighet. Lager är just en sådan del där det krävs finskänslighet. Varken för slappt eller för hårtspänt. Men en bra youtube video kommer förklara den aspekten väl.

Och sist, såklart, välkommen och grattis till köpet.

Senast ändrad:
Det mesta du ska göra finns det bra tutorials på, så jag ska inte ta youtubes roll.
Montera gaffel låter som en bra start dock!
Några tips nu direkt är:

Se till att ha gott om plats där du ska jobba, ett mekställ är oumbärligt när det kommer till att bygga cykel, särskilt med en arm som fäster i styret och förhindrar det att svänga. Vill det sig illa så kan ett svängande styre (när du kommit så långt) till och med göra små bucklor i överröret.

Gällande verktyg så behöver man inte ha högsta kvalité, vilket många fabrikörer gärna vill att man ska tro. Men, rätt verktyg till rätt sak. Skiftnyckel ska undvikas i största möjliga mån. Inte bara sliter dom på delarna, men de är klumpiga och skaver lätt på övriga delar av ramen. Det är lätt hänt. Man ska dra åt en mutter snabbt och tänker inte på var nyckeln tar i när man skruvar. Vissa saker ska dras åt hårt, medan andra saker behöver finkänslighet. Är du osäker så fråga här eller google.

Är du novis så är styrlagret (dvs vid montering av gaffeln) ett utmärkt ställe att lära sig hur kullager fungerar samt hur man justerar deras rörlighet. Lager är just en sådan del där det krävs finskänslighet. Varken för slappt eller för hårtspänt. Men en bra youtube video kommer förklara den aspekten väl.

Och sist, såklart, välkommen och grattis till köpet.

Tack!
Japp youtube absolut. Men det ser alltid så lätt ut där, sen misslyckas jag ändå ?

Gott om plats har jag inte, men plats i allafall.
Jag har inte bråttom heller utan tänker låta det få ta den tid det tar (eller jag hoppas på att iallafall vara klart t juli) ?.

Verktyg är kul, det tänker jag skaffa längs vägen. Mekställ har jag, en budgetvariant, men funkat hittills iallafall. Får se om det duger. Det förhindrar dock inte styret från att svänga.

Tack!
Japp youtube absolut. Men det ser alltid så lätt ut där, sen misslyckas jag ändå ?

Gott om plats har jag inte, men plats i allafall.
Jag har inte bråttom heller utan tänker låta det få ta den tid det tar (eller jag hoppas på att iallafall vara klart t juli) ?.

Verktyg är kul, det tänker jag skaffa längs vägen. Mekställ har jag, en budgetvariant, men funkat hittills iallafall. Får se om det duger. Det förhindrar dock inte styret från att svänga.
En arm som fixerar styret kan du enkelt bygga själv.
Det låter som en bra inställning. Men innan Juli hoppas jag att du är klar ?
Har du plockat ned styrlagret från din tidigare cykel? Styrrör kommer i olika storlek.. så kanske behöver du införskaffa nya delar. Men det är inga stora summor.

Ett lager består av en skål, en kon och kulor (oftast i bur). Rengör delarna och leta efter märken där kulorna rullar, de kan uppstå vid slitage och påverkar i så fall funktionen hos lagret.

Senast ändrad:
Kanske rostskydda den ifall du ska använda den som vintercykel?

Kanske rostskydda den ifall du ska använda den som vintercykel?
Tack för tips. Tål att tänkas på. Men "låt droppa i några dagar" lät så där när man inte har ett garage, men samtidigt, man vill ju inte att den ska rosta sönder.

För tillfället har jag en annan cykel till vintercyklingen (Därför jag även känner ett lugn och ingen tidspress att bli klar nu) men så klart helt osagt hur det blir med vintrar framöver!
...
Ju mer jag tänker på det, ju mer lutar jag åt att behandla. Lika bra liksom

En arm som fixerar styret kan du enkelt bygga själv.
Det låter som en bra inställning. Men innan Juli hoppas jag att du är klar ?
Har du plockat ned styrlagret från din tidigare cykel? Styrrör kommer i olika storlek.. så kanske behöver du införskaffa nya delar. Men det är inga stora summor.

Ett lager består av en skål, en kon och kulor (oftast i bur). Rengör delarna och leta efter märken där kulorna rullar, de kan uppstå vid slitage och påverkar i så fall funktionen hos lagret.
Kom på nu när jag började googla och läsa att handlaren erbjöd sig att montera ett nytt styrlager, så det är redan gjort.

Det gamla från den gamla cykeln sitter där det sitter. Jag har försökt få loss den gaffeln, men inte lyckats.

Finns förresten säkert något bra knep för detta också, men vet inte riktigt vad jag skulle göra med den gamla gaffeln om jag fick loss den.

Kom på nu när jag började googla och läsa att handlaren erbjöd sig att montera ett nytt styrlager, så det är redan gjort.

Det gamla från den gamla cykeln sitter där det sitter. Jag har försökt få loss den gaffeln, men inte lyckats.

Finns förresten säkert något bra knep för detta också, men vet inte riktigt vad jag skulle göra med den gamla gaffeln om jag fick loss den.
Jag tror du talar om headset:et. Dvs skålarna till styrlagret som pressas in i ramen. Ja, har du nya monterade så kan de gamla lika väl sitta kvar. Det tillhör inte någon standardprocedur att slå lös dessa.

Fick du kullager med också? Kanske inte?
Om du fick det så är det väl en kul övning att försöka lista ut vilket håll dessa ska monteras på. Då behöver man förstå principen bakom kon & skål. Men kika facit på nätet innan du bestämmer dig.

Jag tror du talar om headset:et. Dvs skålarna till styrlagret som pressas in i ramen. Ja, har du nya monterade så kan de gamla lika väl sitta kvar. Det tillhör inte någon standardprocedur att slå lös dessa.
Här brister min kunskap för att kunna svara, än.
Jag vet inte. Men jag ska ta reda på och lära mig ?

Fick du kullager med också? Kanske inte?
Om du fick det så är det väl en kul övning att försöka lista ut vilket håll dessa ska monteras på. Då behöver man förstå principen bakom kon & skål. Men kika facit på nätet innan du bestämmer dig.
Japp. På sikt hoppas jag kunna lära mig och förstå "allt" och att detta är det första av flera byggen. Så det är bara bra om jag behöver klura osv.

Grattis till en fin ram!

Ju mer jag tänker på det, ju mer lutar jag åt att behandla. Lika bra liksom
Riksantikvarieämbetet har gjort en ganska utförlig undersökning om hur väl olika medel rostskyddar, du hittar den här:

Linolja är inte helt oproblematiskt eftersom linolja torkar och blir sen olöslig, som en klarlack ungefär. Möjligen går den att få bort med lut men det är nog inte helt enkelt. En del tycker inte det är något problem men för egen del vill jag både kunna ta bort rostskyddsmedlet och förnya och jag vill heller inte ha något lackliknande som kan släppa och ge ännu värre korrosion än bar metall. Så jag använder fett med bra korrosionsskydd som jag tunnar ut med lacknafta och sen dränker ramen invändigt med. När lacknaftan avdunstat blir det kvar en film med vattenfast fett över alla ytor invändigt. Det finns speciellt rostskyddsfett/pasta som är ännu bättre (se raa undersökning i länken) men de är ganska dyra så jag har använt smörjfett.

Viktigaste är att det inte kommer in vatten i ramen, nu har jag börjat med att försegla skarven vid sadelstolpen med tunnflytande rostskyddsvax och samma med alla skruvhål och även insexfattningarna på skruvar. Tror det kommer göra en del också Och sen tejpar jag över ventilationshålen i kedjestagen när jag tvättar cykeln och kör i regnväder så att inte vatten kommer in den vägen.

Nån skrev i nån annan byggtråd om byggtiden som Zen-tid. Genialt uttryckt. Jag delar verkligen det synsättet!
Zentid!
Sen är väl själva cyklingen också Zentid, iallafall den tiden man inte lider, utan mer bara är på vägen/stigen/fiket :)

Nu är allt strippat från den gamla cykeln utom sista delen = första verktygs-köps-behovet.

Det skjuts till nästa vecka, nu blir det till att tvätta delar och zen ikväll.
Helgens solljus och kulingvind viks till att klämma ut lite av det sista lvg 2023 med åtminstone en långtur.

Bilagor

• 20231013_185055.jpg
    20231013_185055.jpg
    420.5 KB · Besök: 53
Nån skrev i nån annan byggtråd om byggtiden som Zen-tid. Genialt uttryckt. Jag delar verkligen det synsättet!
Zentid!
Sen är väl själva cyklingen också Zentid, iallafall den tiden man inte lider, utan mer bara är på vägen/stigen/fiket :)

Nu är allt strippat från den gamla cykeln utom sista delen = första verktygs-köps-behovet.

Det skjuts till nästa vecka, nu blir det till att tvätta delar och zen ikväll.
Helgens solljus och kulingvind viks till att klämma ut lite av det sista lvg 2023 med åtminstone en långtur.
Om det är en avdragare till vevpartiet på bilden så behövs inte det.
Locket funkar som avdragare, bara skruva lös den inre skruven :)

Efter det däremot, då behöver du en vevlagernyckel!

Kul med ännu en CdF! Min levererades också av Sivert!

Jag tog beslutet att skita i att rostskydda min ram pga någon behandling från fabrik. Vetetusan om jag kommer ångra mig om 15 år.

Kul med ännu en CdF! Min levererades också av Sivert!

Jag tog beslutet att skita i att rostskydda min ram pga någon behandling från fabrik. Vetetusan om jag kommer ångra mig om 15 år.
Grymt!

Satte du ihop den själv!

15års perspektiv, svårt att ta till sig.

Får se hur jag gör mer rostskydd. Men du menar att den har ett skydd redan från fabrik. Vore skönt att slippa det kladdet. Jag har inte något garage att krypa in i, utan får hålla till i gästrummet/kontoret/cykelrummet ?

Min pendlar-Surly står ute året runt, inne på sitt tionde (?) år nu. Inte en tillstymmelse till rost i vevhuset, trots avsaknad av rostskydd. Däremot har den en stolpe som gärna sätter sig i ramen - glöm inte att fetta in!

Det kan säkert se annorlunda ut om man bor på västkusten med ett salt hav inpå knuten, men i Uppsala bör ramen vara rätt förskonad från rost.

Min pendlar-Surly står ute året runt, inne på sitt tionde (?) år nu. Inte en tillstymmelse till rost i vevhuset, trots avsaknad av rostskydd. Däremot har den en stolpe som gärna sätter sig i ramen - glöm inte att fetta in!

Det kan säkert se annorlunda ut om man bor på västkusten med ett salt hav inpå knuten, men i Uppsala bör ramen vara rätt förskonad från rost.
Yes absolut! Fetta in sadelstolpar har jag koll på /gjort förut :)
Det ska jag inte glömma!

Det låter ju väldigt bra ur en rostsynpunkt, men som jag förstått det är Surlys lite hårdare än alla andra? Har inte ägt någon själv dock. Än (!)

Rost kanske inte är ett så stort problem. Och att problemet att ordna en droppstation med rostskydd inom hus bland folk å fä kanske visar sig vara ett jobbigare problem, om än kortvarigt

Jag håller just nu på att bygga upp en stålram och valde att rostskydda trots fabriksbehandling. Tillverkaren rekommenderar faktiskt även det.
Vet inte riktigt hur stor skillnad det kommer att göra men gick snabbt.

Grymt!

Satte du ihop den själv!

15års perspektiv, svårt att ta till sig.

Får se hur jag gör mer rostskydd. Men du menar att den har ett skydd redan från fabrik. Vore skönt att slippa det kladdet. Jag har inte något garage att krypa in i, utan får hålla till i gästrummet/kontoret/cykelrummet ?

Näeh, den var monterad från fabrik. Hade det varit lös ram hade jag nog kört en behandling, men jag var lite för lat för att göra’t när allt redan satt på…

Cyklade omkull med nya racerhojen (?, men nu är den invigd iallafall) och fick en rejäl asfaltsbränna m.m. så mekplanerna hamnade i ofrivillig träda.

Hade heller ingen 10mm hex, trodde jag hade, men kanske lånats ut eller nåt. Köpte ny idag och skruvade bort vevpartiet.
Det behöver skrubbad lite, men har snyggt skrap ?
Vevlagret däremot. Det är nog bara att unna sig ett nytt.
Vilket leder till kvällens fundering.

1. Jag har presslager på den skrotade cykeln/Konan, betyder det att presslager är det som gäller för mitt vevparti, eller spelar sånt ingen roll?

2. Är det något specielt att tänka på i vevlagerdjungeln eller är det.plånbok och preferenser som avgör?

Tacksam för all input.

Ps. Bestämt mig för att inte rostskydda, dels för att för trångt hemma, skulle typ behövt stå å droppa på.balkongen. inte idealiskt. Och dels för att jag tror detta kommer bli min sommarcruiser, medan jag fortsätter köra på min winter-marin i snö å slask. Så att alla cyklar får ett syfte :)
Tror inte jag heller kommer ha kvar nån av dessa cyklar om 15år, pandoras ask är öppen och jag skulle tro att nya cyklar kommer trilla in framöver ?

En amatör- fråga till:
20231030_193439.jpg

Såg.nu att jag hade fått med en liten flaska med en pensel i korken.
Vad är detta(till för)?

1. Jag har presslager på den skrotade cykeln/Konan, betyder det att presslager är det som gäller för mitt vevparti, eller spelar sånt ingen roll?

2. Är det något specielt att tänka på i vevlagerdjungeln eller är det.plånbok och preferenser som avgör?
1: Vevlagret ska ju passa både vevparti och ram. Din Croix har väl brittisk gänga, BSA, alltså inte pressfit. Läs på innan så du är säker, det ska tillverkaren speca. Vad har du för vevparti?

2: Ja, typ så. Förutom ovan nämnda.

Och ang bättringsfärgen, du borde smakat också innan du frågade forumet.

1: Vevlagret ska ju passa både vevparti och ram. Din Croix har väl brittisk gänga, BSA, alltså inte pressfit. Läs på innan så du är säker, det ska tillverkaren speca. Vad har du för vevparti?

Tack! Kanon

Jag tänkte smaka, men lukten stoppade mig.
Bättringsfärg. Ett bra ord! Tack!!

Yes!
Jag hade det på känn, att det inte va så enkelt som att bara köpa samma vevlager igen :)

Hade ett pressfit 30 - 68 på gamla cykeln

Har ingen aning om hur det ser ut på nya med gängor/engelsk osv. Jag håller på å samla kunskap för att montera gaffeln, inte kommit längre än så.
Men skruvade isär det sista på skroten, så fastnade i de delarna, fast egentligen fel fokus (!?).

Vevpartiet jag har är fsa grossamer bb30
Det kanske inte passar?

Verkar som genesis kör med Shimano BB-RS500 på sina färdiga cyklar.

Och det verkar vara ett pressfit?
Sen vet jag inte mer :)

Här står det iaf att det är gängat, men dom kan ju ha fel.

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Här står det iaf att det är gängat, men dom kan ju ha fel.
Jag tror du har rätt! Tack!
Jag kollade ramen också, och den är gängad i vevlager "hålet" !

Då blir det till att köpa nytt

Det blir perfekt. Då kan jag packa undan skrotramen en gång för alla. Bara det är en seger (eller putsa upp och sätta upp ovanför soffan i vardagsrummet!)

Då föds dock följande följdfråga. Men det får jag googla på. Passar skruvlager med vevpartiet.... ?

Tillbaka
Topp