El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Det är rätt deppigt när ett litet gäng elcyklister inte fattar när NVV klargör ARs betydelse i frågan. På sikt antagligen till förmen för cyklingen.

Igår vid lördag lunch mötte jag två enduroförare, de stod still, på en av Erstaviks grusvägar. Lite av samma attityd.
Allemansrätten är något jättefint vi ska värna om.
Jämför du enduro med en emtb? ?
Det blir inte direkt mer skador av en emtb än en vanlig mtb. Framförallt blir det inte mer skador av att cykla emtb någon gång då och då mot regelbunden träning på samma spår.

Allemansrätten är något jättefint vi ska värna om.
Jämför du enduro med en emtb? ?
Det blir inte direkt mer skador av en emtb än en vanlig mtb. Framförallt blir det inte mer skador av att cykla emtb någon gång då och då mot regelbunden träning på samma spår.
Rent juridiskt, är det tillåtet att bryta mot lagar och regler "någon gång då och då"?
"Äh", sa domaren, "det är inte så farligt att bryta mot lagen, om det bara är nån gång då och då. Det behöver vi inte bry oss om."
Cyklar elcyklister bara nån gång då och då? Och om nu 700 extra watt (det en moped utvecklar) inte gör nån skillnad kan man väl få köra moped i skogen också?

Det är rätt deppigt när ett litet gäng elcyklister inte fattar när NVV klargör ARs betydelse i frågan. På sikt antagligen till förmen för cyklingen.

Igår vid lördag lunch mötte jag två enduroförare, de stod still, på en av Erstaviks grusvägar. Lite av samma attityd.
Precis. Noll förståelse för allemansrätten och varför den öht finns, utan sitter bara och lusläser lagar för att juridiskt motivera sitt framförande av motoriserat fordon helt i strid med allemansrättens grundtanke. I praktiken pissar de på allemansrätten.

Precis. Noll förståelse för allemansrätten och varför den öht finns, utan sitter bara och lusläser lagar för att juridiskt motivera sitt framförande av motoriserat fordon helt i strid med allemansrättens grundtanke. I praktiken pissar de på allemansrätten.
Vissa gillar att pissa på andra/allemansrätten. Om andra inte tycker det är trevligt att pissa på andra/allemansrätten, så gillar de det per automatik. "Det ska lära dem..."

Rent juridiskt, är det tillåtet att bryta mot lagar och regler "någon gång då och då"?
"Äh", sa domaren, "det är inte så farligt att bryta mot lagen, om det bara är nån gång då och då. Det behöver vi inte bry oss om."
Cyklar elcyklister bara nån gång då och då? Och om nu 700 extra watt (det en moped utvecklar) inte gör nån skillnad kan man väl få köra moped i skogen också?
Du får inte bryta mot lagar vilket du inte gör om du cyklar emtb på samma ställen och samma sätt som en vanlig emtb. Var vi inte färdiga med den diskussionen?

Haha du är för rolig du. Lånar denna text för den var så bra.

Hur pissar man på allemansrätten om man ger sig ut i skogen utan att störa eller förstöra? Trodde det var hela poängen med den. Men det är klart, verkar ju omöjligt att cykla elcykel utan att störa/kränka andra.

Är det förbjudet att pissa på andra?
Nope,inte om det sker i skogen på en stig,och markägaren är den som pissar.
Då gäller allemansrätten.

Men pissar du på ett elstängsel utan att pricka markägaren gör det ont.....utan du har slickat på det....stängslet alltså.
Men om du lyckas pricka markägaren,då kan han dömas för olaga jakt när han ska ha tag på dej.
Får han tag på dej önskar du nog du pissat på elstängslet istället för markägaren.

Är det förbjudet att pissa på andra?
Ett rent fysiskt pissande misstänker jag är olagligt. Ett pissande på lagar och allemansrätt kan vara olagligt (om lagar bryts). Ett verbalt pissande tror jag inte är förbjudet (men det beror nog på hur pissandet definieras och hur kraftig "strålen" är). Finns säkert andra åsikter än mina. Några de diametralt motsatta, av ren princip.

Varför lagför inte bara länstyrelsen i Jämtland dom som cyklar elcykel i renbetesfjällen?
Det var rätt längesen nu jag såg någon länstyrelse tydliggöra att hastighetsbegränsning gäller på en specifik vägsträcka, det normala är väl att man skickar dit polisen för att utföra hastighetskontroller?

Du får inte bryta mot lagar vilket du inte gör om du cyklar emtb på samma ställen och samma sätt som en vanlig emtb. Var vi inte färdiga med den diskussionen?
"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten."
Har inte fått nåt bra motargument.

"Man får inte röka härinne."
"Jag röker inte. Jag vejpar."

Nope,inte om det sker i skogen på en stig,och markägaren är den som pissar.
Då gäller allemansrätten.

Men pissar du på ett elstängsel utan att pricka markägaren gör det ont.....utan du har slickat på det....stängslet alltså.
Men om du lyckas pricka markägaren,då kan han dömas för olaga jakt när han ska ha tag på dej.
Får han tag på dej önskar du nog du pissat på elstängslet istället för markägaren.
Får markägare pissa på dem som plockar svamp på hens mark?

För att sammanfatta: Tråden handlar om allemansrätten. Allemansrätten är ingen lag, utan är en sedvanerätt kring hur man beter sig i skog och mark man inte äger själv. Den kan sammanfattas som ”inte störa, inte förstöra”, men det är såklart svårt för en lekman att i detalj veta vad som är ok eller inte, framförallt som allemansrätten handlar om mer än juridik. Som tur är finns en expertmyndighet som tolkar och informerar om allemansrätten, det är Naturvårdsverket. Även andra myndigheter, ex.vis. Transportstyrelsen, hänvisar frågor om allemansrätten till Naturvårdsverket. Naturvårdsverket säger följande om elcyklar och allemansrätten:

Tror inte att använda mobiltelefon ingår i allemansrätten heller, betyder det att det är förbjudet att använda mobiltelefon också då?

Troligtvis inte, men poängen var att man bara verkar få göra saker som tillåts av allemansrätten.
Så, du vill (istf att acceptera det väldigt enkla konceptet med allemansrätten) ha en lista på exakt vad man får göra i naturen? Hosta, harkla sig, snubbla, spotta, nysa, vad man får nynna på, huruvida man får svära eller stöna osv. Att ha med sig en mobiltelefon (för att ta bilder, googla på svampar eller för sin orientering) tycker du INTE hör till den allmänna rätten att få vara i naturen? På riktigt?

Så, du vill (istf att acceptera det väldigt enkla konceptet med allemansrätten) ha en lista på exakt vad man får göra i naturen? Hosta, harkla sig, snubbla, spotta, nysa, vad man får nynna på, huruvida man får svära eller stöna osv. Att ha med sig en mobiltelefon (för att ta bilder, googla på svampar eller för sin orientering) tycker du INTE hör till den allmänna rätten att få vara i naturen? På riktigt?
Nej, för min del fungerar det ganska bra med systemet vi har idag att man förbjuder sånt som är otillåtet.

Min fråga kanske var otydlig. Gäller allemansrätt på Mtb skyltade leder, får man el-cykla i Åre.
Gissar ex skistar inte äger all mark men lift o ledkort skulle kunna tolkas som tillstånd även för el ?

Vet att en motor är en motor och cyklister får endast cykla på cykelbanor mm ;)

För att sammanfatta: Tråden handlar om allemansrätten. Allemansrätten är ingen lag, utan är en sedvanerätt kring hur man beter sig i skog och mark man inte äger själv. Den kan sammanfattas som ”inte störa, inte förstöra”, men det är såklart svårt för en lekman att i detalj veta vad som är ok eller inte, framförallt som allemansrätten handlar om mer än juridik. Som tur är finns en expertmyndighet som tolkar och informerar om allemansrätten, det är Naturvårdsverket. Även andra myndigheter, ex.vis. Transportstyrelsen, hänvisar frågor om allemansrätten till Naturvårdsverket. Naturvårdsverket säger följande om elcyklar och allemansrätten:

Du glömde ju en liten detalj dock. Det är inte olagligt att cykla emtb på samma sätt som en vanlig cykel och på samma plats. Sen förstör du inte och du stör ingen (ja förutom lättkränkta här då) så det är bara köra på.

Min fråga kanske var otydlig. Gäller allemansrätt på Mtb skyltade leder, får man el-cykla i Åre.
Gissar ex skistar inte äger all mark men lift o ledkort skulle kunna tolkas som tillstånd även för el ?
Gäller inte andra regler för mer kommersiella/dedikerade (cykel)leder? Är det skyltat med "mtb-led" borde det ju vara okej med markägarna, kan jag tycka. Och självklart ok med elsparkcyklar på dessa leder. :)
Vet att en motor är en motor och cyklister får endast cykla på cykelbanor mm ;)
"Äntligen!"

Du glömde ju en liten detalj dock. Det är inte olagligt att cykla emtb på samma sätt som en vanlig cykel och på samma plats. Sen förstör du inte och du stör ingen (ja förutom lättkränkta här då) så det är bara köra på.
Det är bara lättkränkta som störs av dem som vejpar där det är rökförbud...

Det är så sjukt dålig jämförelse. Kom igen med något bättre, snälla. Nivån.
Om det står rökning förbjuden och nån vejpar, vad säger du då när vejparen säger att hen inte röker? "Visa mig när nån blivit dömd för vejpning där det är rökförbud."
Varsågod.

Nej, jag glömde inget. Tråden handlar om allemansrätten, inte vad som är juridiskt lagligt eller inte. Du har fortf inte fattat att allemansrätten är mer än juridik.
NVV som expertmyndighet har koll på det där, du som hobbyjurist har det inte.

Om det står rökning förbjuden och nån vejpar, vad säger du då när vejparen säger att hen inte röker? "Visa mig när nån blivit dömd för vejpning där det är rökförbud."
Varsågod.
Sluta tramsa nu. Det är inte förenat med ett straff att röka så det är en dålig jämförelse. Dessutom skulle det störa folk att använda vape vilket det inte skulle göra om man körde emtb på en stig.

Nej, jag glömde inget. Tråden handlar om allemansrätten, inte vad som är juridiskt lagligt eller inte. Du har fortf inte fattat att allemansrätten är mer än juridik.
NVV som expertmyndighet har koll på det där, du som hobbyjurist har det inte.
Du glömde det jag skrev. Du har ju själv argumenterat emot mig och försökt komma med inspel om att du är universitetsutbildad inom juridik ?. Till sist föll alla dina argument om juridik platt och då handlar diskussionen tydligen bara om allemansrätten.

Det är bara lättkränkta som störs av dem som vejpar där det är rökförbud...
Nu blev det off topic, men rökförbud gäller även vejpning.

Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter​

6 kap. Rökfria miljöer​

Tillämpningsområde​

1 § Med rökning avses vid tillämpningen av bestämmelserna i detta kapitel
1. rökning av tobak,
2. inhalering efter förångning eller annan upphettning av tobak,
3. användning av elektroniska cigaretter,
4. rökning av örtprodukter för rökning, och
5. användning av andra produkter som till användningssättet motsvarar rökning men som inte innehåller tobak. Lag (2022:1262).

Sluta tramsa nu. Det är inte förenat med ett straff att röka så det är en dålig jämförelse. Dessutom skulle det störa folk att använda vape vilket det inte skulle göra om man körde emtb på en stig.
Så, då ÄR det okej att vejpa där det är rökförbud? Det är ju bara lättkränkta som stör sig. Dina ord. Ingen skada skedd. Eller att streama Netflix på sjukhus bredvid känslig utrustning. Har nån blivit dömd för det? Inte? Då är det väl okej?

Nu blev det off topic, men rökförbud gäller även vejpning.

Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter​

6 kap. Rökfria miljöer​

Tillämpningsområde​

1 § Med rökning avses vid tillämpningen av bestämmelserna i detta kapitel
1. rökning av tobak,
2. inhalering efter förångning eller annan upphettning av tobak,
3. användning av elektroniska cigaretter,
4. rökning av örtprodukter för rökning, och
5. användning av andra produkter som till användningssättet motsvarar rökning men som inte innehåller tobak. Lag (2022:1262).
Det behövs för mig ingen lag för att likställa rökning och vejpning. Jag försöker tydliggöra principen (med att försöka kringgå en lag/regel/förbud med en dålig/otydlig lagstiftning).

Innan detta (rätt onödiga) lagförtydligande ang rökning hade en vejpare kunnat säga att vejpning INTE är samma sak som rökning. Vilket hade varit juridiskt korrekt, men ganska genomskinligt.

Nu försöker några, med stöd av en otydlig lag, använda motordrivna fordon på platser där inte motordrivna fordon är välkomna.

Så, då ÄR det okej att vejpa där det är rökförbud? Det är ju bara lättkränkta som stör sig. Dina ord. Ingen skada skedd. Eller att streama Netflix på sjukhus bredvid känslig utrustning. Har nån blivit dömd för det? Inte? Då är det väl okej?
Hur kan du tycka att detta är en jämförelse som ens påminner om det vi pratat om innan? Eller ja, jag förstår ju att DU tycker det ?

Hur kan du tycka att detta är en jämförelse som ens påminner om det vi pratat om innan? Eller ja, jag förstår ju att DU tycker det ?
Vejpning var inte juridiskt likställt med rökning innan det blev det. Hade du stått upp för vejparen då? :) Jag förstår att du inte vill svara. "I plead the fifth."

Vejpning var inte juridiskt likställt med rökning innan det blev det. Hade du stått upp för vejparen då? :) Jag förstår att du inte vill svara. "I plead the fifth."
Försök inte snacka bort det här när ni blev totalt ägda i diskussionen om juridik. Det är okej att ha fel.

Försök inte snacka bort det här när ni blev totalt ägda i diskussionen om juridik. Det är okej att ha fel.
Det är ju du som inte vill snacka. :) Så, hur många har blivit dömda av att använda mobilerna på sjukhus? Vad är maxstraffet för detta brott? Inget brott = tillåtet. Eller hur var det?
Hade du stått upp för vejpare innan vejpningen klassades som rökning?

Det är ju du som inte vill snacka. :) Så, hur många har blivit dömda av att använda mobilerna på sjukhus? Vad är maxstraffet för detta brott? Inget brott = tillåtet. Eller hur var det?
Hade du stått upp för vejpare innan vejpningen klassades som rökning?
Då måste vi åter gå igenom lite grundläggande principer i juridik.

Bara för att någon inte blivit dömd för ett brott betyder det inte att det är tillåtet.

Med det sagt har jag dålig koll på användning av mobiltelefoner på sjukhus och huruvida det är brottsligt.

Legalitetsprincipen gäller på allt i Sverige.

Sluta tramsa nu. Det är inte olagligt att cykla emtb där det är tillåtet med vanlig cykel.

Haha lite kul ändå att exemplet du gav fallerade totalt på det juridiska planet med ??

Då måste vi åter gå igenom lite grundläggande principer i juridik.

Bara för att någon inte blivit dömd för ett brott betyder det inte att det är tillåtet.

Med det sagt har jag dålig koll på användning av mobiltelefoner på sjukhus och huruvida det är brottsligt.

Legalitetsprincipen gäller på allt i Sverige.
Så, bara för att ingen blivit dömd för elcykling betyder det inte att det är tillåtet? I rest my case.
Sluta tramsa nu. Det är inte olagligt att cykla emtb där det är tillåtet med vanlig cykel.
"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten", anser NVV (som de flesta hänvisar till).
Din tolkning: Man får köra elcykel där man får cykla. Din hänvisning, dig själv. Själv är visserligen bäste dräng, men...

Tillbaka
Topp