Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Stållde samma fråga i frågor man inte vågar ställa men den kan väl passa här med.
Jag behöver verkligen inte fler cyklar men det skulle vara kul att hitta en modern stålcykel med fälgbromsar… fast inte utpräglat räser utan åt komforthållet.
Modern som i plats för 2X11-delat. Ritchey Road Logic går tyvärr bort, den är för lång och låg (jag har haft en så’n) men med en geometri som liknar min befintliga Kinesis https://geometrygeeks.bike/compare/kinesis-rtd-disc-2018-57cm/ som sitter som handsken. Långa ben och kort överkropp liksom.
Och det är egentligen bara ramen jag letar efter för att bygga själv med befintliga delar.
Missade tyvärr den Cielo som låg ute här på K&S nyss enbart på grund av dumsnålhet.
Vad mera ska jag titta efter? Jag är tacksam för förslag! Och gärna begagnat, jag har en budget.
Om du menar komforthållet, sittställningen, så är retro racers ganska korta och höga jämfört med modet idag. Men du kanske inte vill ha racer geo? Utan komfort geo?

Stål!
Giant peloton super lite, årsmodell 1995 med shimano RSX.:

20231013_185012.jpg

Den behöver en lättare service men ser ut att vara i fint skick under smutsen ?

Stål!
Nu kan jag inte motstå mitt begär att köpa en Starling mycket längre men är osäker på om jag passar på dom, en medium är för liten men eventuellt är en large för stor (det finns möjlighet till en Medium+ som kanske passar perfekt men vill veta hur en large känns).
Undrar därför om någon här har en storlek large (eller Medium+) Murmur eller Twist som jag skulle kunna få prova? Kan ta mig en bit för detta kanske då jag alltid behöver en ursäkt för att hälsa på folk jag känner runt i landet men smidigast hade ju varit om det fanns en i närheten av Göteborg.

Stål!
Någon hann nästan skruva av min bakväxel när den stod utanför Willys i 10 minuter när jag var inne och köpte bröd. Nedre trissan var helt avskruvad ?, "cagen" var utbänd och de var bara några få gängor kvar på skruven som håller fast hela växeln. Nu får det bli singlespeed tills jag orkar köpa en ny bakväxel.
20231004_180714.jpg

Stål!
Någon hann nästan skruva av min bakväxel när den stod utanför Willys i 10 minuter när jag var inne och köpte bröd. Nedre trissan var helt avskruvad ?, "cagen" var utbänd och de var bara några få gängor kvar på skruven som håller fast hela växeln. Nu får det bli singlespeed tills jag orkar köpa en ny bakväxel.
Visa bilaga 661006
Helt under temat Varför. En kompis fick mellersta klingan i en 3x cykel utbjöd mot lilla klingan.

Stål!
Så är det säkert! Men att du står med en ram hemma redan är ändå bra snabbt jobbat! Var det inte i helgen du frågade kring vad du skulle köpa??

Spännande är det iallafall. FÖR spännande, så visa nu vad det blev!?
Inget är som väntans tider ?
Hopbyggandet blir nog en långdragen affär, behöver inte rulla före våren 2024 iaf.
Men det kommer nog en bild innan dess.

Stål!
Den här kommer nog bara luftas på torra och ljumma sommarkvällar på oklanderligt asfalterade landsvägar. Så det blir nog däckbredd för det ändamålet. Exakt vad det innebär vet jag inte än. Får läsa på lite. ?

Min käre bror förstod (i alla fall delvis) min nyfikenhet och kompletterade med ett par suddiga bilder av klistermärkena på ramen. Det var visst "double butted" hi-ten från Tange precis som Peth var inne på. Blir nog bra det. Jag kommer inte märka någon skillnad mot andra legeringar. ?
Har vi fått någon klarhet i vad det rör sig om för cykel?

Stål!
Inte med muffar, och den skulle väl vara fälgbromsad som jag förstått saken..
Det är verkligen inte speciellt; ram köpt på vrålrea och i dagsläget fortfarande bara en kladdig ram. Linoljebehandlat inuti sas. Och helt klart även utanpå. Torkar långsamt och är som tidigare konstaterats egentligen ingen särskilt hållbar rostskyddsbehandling.
Nå, bara för att ingen ska ligga vaken på nätterna, såhär ungefär kommer den färdiga cykeln att se ut. Dock med det väsentliga undantaget att gruppsetet är SRAM och inte ett överskattat japanskt märke.

IMG_2371.png

Stål!
Det är verkligen inte speciellt; ram köpt på vrålrea och i dagsläget fortfarande bara en kladdig ram. Linoljebehandlat inuti sas. Och helt klart även utanpå. Torkar långsamt och är som tidigare konstaterats egentligen ingen särskilt hållbar rostskyddsbehandling.
Nå, bara för att ingen ska ligga vaken på nätterna, såhär ungefär kommer den färdiga cykeln att se ut. Dock med det väsentliga undantaget att gruppsetet är SRAM och inte ett överskattat japanskt märke.

Visa bilaga 661677
Superfin!

Stål!

Visa bilaga 661677
Merlin säger att ramen väger 1690 g. Feltryck eller går det få ner 520-ramar till något så litet?

Stål!
Merlin säger att ramen väger 1690 g. Feltryck eller går det få ner 520-ramar till något så litet?
Troligen inte. Åtminstone inte utan att göra avkall på något
Tidningen Tour testar sedan 1993 både vridstyvhet, flex, vikt och mkt mer hos ramar/cyklar, ffa för lvg. De har testat tusentals olika ramar vid det här laget. Läs mer om hur Tour gör sina tester här: So testet Tour
I Tour 10-2021 testade de cyklar med stålramar och i anslutning till testet skrev de att enl deras erfarenhet, baserat på dessa tusentals tester, ligger genomsnittsvikten hos ramar i olika materiel, men med jämförbara nivåer
Stål          1.800 - 1.900 g
Titan         1.500 - 1.600 g
Aluminium     1.200 - 1.300 g
Kolfiber        900 - 1.000 g

Men som deras eget test av Aethos (618g) visar är vikten hos kolfiber för hög,
utvecklingen går framåt.

<REDIGERAT>
Tour verkar gilla Specialized

BESTES RENNRAD DER WELT
Specialized Tarmac erreicht neue TOUR-Bestnote

Senast ändrad:
Stål!
Mycket feltryck där. De säger även att sadelrörsvinkeln är 63°. Det är den inte utan parallell med kronröret, alltså gissningsvis 73°.
Jag har bara en give-away bagagevåg att väga med just nu och pålitligheten i den ifrågasätter jag å det kraftigaste men den säger 2,2 för ramen och 1.0 för gaffeln. Strl 56.
Om linoljeeländet slutar rinna nångång kan jag på något vis försöka med en våg som visar gram.

Stål!
Stål på vintern, förvaring i kallt förråd, vad tycker ni?
Beror helt på hur torrt det är i förrådet. Kylan i sig är inget problem men luftfuktigheten är och även temperaturväxlingar och luftrörelser som ger kondensfukt. Ett vanligt skjul eller maskinhall och liknande kräver att cykeln rostskyddas, ett torrt lägenhetsförråd uppe på en kallvind däremot brukar vara helt ok. Ett tips är att titta på omålade järnbeslag, låsbleck och liknande, och se om de är rostiga så har du en indikator på hur torrt det är i förrådet.

Senast ändrad:
Stål!
Mycket feltryck där. De säger även att sadelrörsvinkeln är 63°. Det är den inte utan parallell med kronröret, alltså gissningsvis 73°.
Jag har bara en give-away bagagevåg att väga med just nu och pålitligheten i den ifrågasätter jag å det kraftigaste men den säger 2,2 för ramen och 1.0 för gaffeln. Strl 56.
Om linoljeeländet slutar rinna nångång kan jag på något vis försöka med en våg som visar gram.
Mina ramar gick upp med flera hekto av rostskyddet, det var all olja och fett de satte i sig, men det är jämnt fördelat så allt är inte kring midjan :)

Stål!
Mina ramar gick upp med flera hekto av rostskyddet, det var all olja och fett de satte i sig, men det är jämnt fördelat så allt är inte kring midjan :)
Kan väl bli nåt knappt hekto när all olja har slutat rinna ut ur ramen. Mer än hälften finns kvar i burken. Jävla skit. Bra för trä men som rostskydd på metall? Utom om man bränner in oljan men det gör man ju knappast på en lackat ram.
Borde använd tectyl.

Stål!
Kan väl bli nåt knappt hekto när all olja har slutat rinna ut ur ramen. Mer än hälften finns kvar i burken.
Hur stor är burken?
179801897-origpic-1e826a.jpg

Jävla skit. Bra för trä men som rostskydd på metall? Utom om man bränner in oljan men det gör man ju knappast på en lackat ram.
Borde använd tectyl.
Även Biltema säljer linoljebaserat rostskyddsmedel

Stål!
Hur stor är burken?
179801897-origpic-1e826a.jpg

Även Biltema säljer linoljebaserat rostskyddsmedel
Det är den senare från BT…
Linolja köper jag vanligtvis i 5 l dunk, dock rå. Blandat med trätjära får man en härlig blandning. För trä.
Finns öven på 200 l fat om man är ambitiös. ?
Att BTs kokta i sparyflaska skulle va så rinnig och ffa långsamt torkande… överraskar mig.

Stål!
Beror helt på hur torrt det är i förrådet. Kylan i sig är inget problem men luftfuktigheten är och även temperaturväxlingar och luftrörelser som ger kondensfukt. Ett vanligt skjul eller maskinhall och liknande kräver att cykeln rostskyddas, ett torrt lägenhetsförråd uppe på en kallvind däremot brukar vara helt ok. Ett tips är att titta på omålade järnbeslag, låsbleck och liknande, och se om de är rostiga så har du en indikator på hur torrt det är i förrådet.
Tack!

Stål!
Ramen är i minsta laget, jag tycker du skall gå upp i vuxenstorlek, alltså 66 cm .. Nä, skämt å sido, 25" är nog den snyggaste storleken rent estetiskt på en klassisk landsvägscykel med stålram. Har alltid gillat utseendet på höga ramar :)
Tror denna storleken blev perfekt för mig.
Toppröret är 58 cm fick jag det till nu.

Tillbaka
Topp