Jag som då ibland är elcyklist kan försöka svara för hur iaf jag tänker.
Jag vet inte om du har barn men det har jag och det händer nog dom flesta föräldrar att barnen kommer hem med ekollon eller pinnar från skogen. Ekollon omfattas ju inte av allemansrätten men jag tror att få föräldrar ser det som ett lagbrott ens barn begått utan dom flesta tänker nog att "äsch vad spelar det för roll, det är väl bättre att dom får leka med dom än att dom ligger och ruttnar bort". Men enligt NVV så är det samma sak som elcykel, det omfattas inte.
Men då säger ni att elcykling skadar, det gör inte stöld(?) av ekollon. Fast stöld av ekollon skulle kunna skada, precis som att cykla elcykel skulle kunna ske utan att skada. Jag skulle tex aldrig välja att cykla i dom tidigare nämnda renbetesmarkerna i fjällen just på grund av det länstyrelsen säger om just dom områdena.
Jag kan respektera den "önskan" om man nu skulle vilja kalla det så. Men jag har svårt att respektera när dom säger att förbudet gäller överallt utan undantag och utan hänsyn till effekterna av min cykling och samtidigt tillåter all cykling av vanlig mtb utan att ta hänsyn till dom skador som uppstår där.
Jag tror att många kanske tycker att ett totalt förbud mot att plocka ekollon verkar konstigt när man samtidigt kan anställa folk som plockar bär åt en för att sen bli rik på att sälja dom. Då är det inte så konstigt att man låter barnen plocka ekollon trots att man vet att det är "olagligt.
Är det ett rimligt tankesätt? Jag vet inte men ungefär så går mina tankar iaf.