Atros- Hur tränar ni??

• Trådstartare Trådstartare ebh
  • Start datum Start datum

ebh

Medlem
Atros- Hur tränar ni??
Tillväxt i ledkulan, röntgen visar (inte artros, men kan upplevas så)
Någon med erfarenhet, hur tränar ni?
Jag klarar spinningpass där mitt wattal ligger ca 60w under mitt normala (som är 195w medel under 45 min), pressar jag mer så får jag rejält ont, alltså riktigt ont (8-9 på smärtskalan).
Så... åter... hur tränar ni,? Någon med erfarenhet eller tips?
Info: Det är möjligt att att min ortoped tycker operation, men ännu inte.
Tack vänligast för ev svar!

Atros- Hur tränar ni??
Motion för artros heter cykling och simning. Det skall vara mjukt utan belastning på de lederna som är drabbade.
Fast om man älskar smärtan så…

Atros- Hur tränar ni??
Det i parantesen gör att jag undrar, om det syns det på slätröntgen att du har artros i höfterna? Så att det står i röntgensvaret, och inte bara är en ortopedläkares tolkning. Hur ofta kör du spinningpass?

Atros- Hur tränar ni??
Jag har tränat rätt mycket cykling med atros i ena höften.

Det som gjorde att det fungerade för mig var att jag fick höja saden lite mer än vanligt och pga begränsningar i rörelsen fick jag tyvärr vika ut det onda benet lite.
De förklarar nog mitt onda knä oxå.

Hade mycket benpålagring i leden så mycket begränsad rörlighet det sista innan operationen

Atros- Hur tränar ni??
Det i parantesen gör att jag undrar, om det syns det på slätröntgen att du har artros i höfterna? Så att det står i röntgensvaret, och inte bara är en ortopedläkares tolkning. Hur ofta kör du spinningpass?
Tack för svar.
Nej... Ingen artros i höfterna... friröntgad.
Men... påväxt i ledkulan, det gör riktigt ont i många lägen. Kan trots allt gå på spinningpass om jag sänker mina wattambitioner rejält. Måste sen äta lätt smärtstillande för att t.ex.få ro vid vila sömn.

Atros- Hur tränar ni??
Tillväxt i ledkulan, röntgen visar (inte artros, men kan upplevas så)
Någon med erfarenhet, hur tränar ni?
Jag klarar spinningpass där mitt wattal ligger ca 60w under mitt normala (som är 195w medel under 45 min), pressar jag mer så får jag rejält ont, alltså riktigt ont (8-9 på smärtskalan).
Så... åter... hur tränar ni,? Någon med erfarenhet eller tips?
Info: Det är möjligt att att min ortoped tycker operation, men ännu inte.
Tack vänligast för ev svar!
Förtydligar
INTE artros.... däremot tillväxt i ledkulan.

Atros- Hur tränar ni??
Om det rör sig om impingement så se till att få en operation så snart som möjligt är mitt råd. Jag gick för lång tid (år av diclofenac-kurer och övningar utan resultat) med både CAM/PINCER-förändring vilket resulterade i att nästan alla mjukdelar i höften trasades sönder. Blev två operationer, op 1 hugga & fräsa bort, op 2 transplantation av "nya" mjukdelar till höften. Ganska lång rehab, men funkar toppenbra nu drygt 10 år senare. Cyklar, springer och skidar helt utan problem.

Atros- Hur tränar ni??
Tack för svar.
Nej... Ingen artros i höfterna... friröntgad.
Men... påväxt i ledkulan, det gör riktigt ont i många lägen. Kan trots allt gå på spinningpass om jag sänker mina wattambitioner rejält. Måste sen äta lätt smärtstillande för att t.ex.få ro vid vila sömn.
Detta är bara mina personliga erfarenheter och åsikter.

Om det är 3-4 hårda spinningpass i veckan, skulle jag nog rekommendera att du kör "bara" kör max 2 hårda pass i veckan och resten på intensitet i ca zone 2. Skulle kunna vara så att för många och hårda spinningpass ger ökad smärta. Är en reflektion. Eller att du kombinerar med för många och hårda styrkepass.

Styrketräning tycker jag är bra och hjälper, om det är rätt övningar, och inte för mycket. Alltså, inte för ofta per vecka, och inte köra set till fail. Sedan spelar det ju också roll, om du också skulle ha problem med antingen rygg, knän eller något annat.

Är det många konditionspass på en vecka, så räcker 1 st inriktat och individuellt utformat styrkepass per vecka(var 6-8 dag), är min åsikt. Många övningar går att köra hemma. Är det få eller inga hårda konditionspass, kan man köra 2-3 ggr styrka i veckan.

Anser att man verkligen bör provat allt, före man funderar över operation, och anser också att många fysioterapeuter har dålig koll, ger dåliga rekommendationer, osv.

Kan skriva längre, mer specifikt, eller med exempel, om så önskas.

Tillbaka
Topp