Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En cykel (med pedaler) med en hjälpmotor är väl en cykel?
En elsparkcykel (utan pedaler) klassas juridiskt (och det juridiska verkar vara viktigare än allt annat) som cykel. Varför skulle en tvåhjuling MED pedaler vara mindre cykel än nåt som juridiskt ÄR en cykel, men som saknar pedaler helt?
Är det vuxet/logiskt att kalla nåt utan pedaler för cykel?
Fast en trampmoped har ju en trottel och drivs famåt när du rör gashandtaget medsols precis som din offroad hojj gör, mopeden ökar inte gasen hur fort eller hårt du än trampar, å det vet du ju så varför göra sej ännu dummare även om det är med viss ironiEn cykel (med pedaler) med en hjälpmotor är väl en cykel?
En elsparkcykel (utan pedaler) klassas juridiskt (och det juridiska verkar vara viktigare än allt annat) som cykel. Varför skulle en tvåhjuling MED pedaler vara mindre cykel än nåt som juridiskt ÄR en cykel, men som saknar pedaler helt?
Är det vuxet/logiskt att kalla nåt utan pedaler för cykel?
Trafik och natur är rätt olika saker i mina ögon. Jag tycker att man ska få in dem i rätt fack. Nåt utan pedaler (och med motor) anser jag inte vara speciellt cykellikt (vilket borde framgå vid det här laget). 20 km/h är helt okej tempo i naturen. Men ingen cykel, vare sig i trafik eller natur. Känns inte som svampplockarfordonet nr ett.Det är inte så konstigt då man behöver få in dom i var och hur dom får framföras i trafik och natur. En elsparkcykel får väl också endast ha 20km/h som maxhastighet.
En bensinmotor är annorlunda än en elmotor, ja. Om man byter ut ICE-motorn mot en elmotor, är/blir det en cykel då? Mopeden med trampor går ju att cykla med med motorn avslagen. Borde väl vara en cykel då? Eller är det HUR man aktiverar motorn (gasar) som gör att den blir en cykel (!)?Fast en trampmoped har ju en trottel och drivs famåt när du rör gashandtaget medsols precis som din offroad hojj gör, mopeden ökar inte gasen hur fort eller hårt du än trampar, å det vet du ju så varför göra sej ännu dummare även om det är med viss ironi
Bingo, är ju inte så att du susar fram bara för att du lägger en fot på pedalen ( på emtbn) om du orkar ligga på max (25km/h) en längre tid på en stig då får man ha jävla bra ben å kondis, typ lika bra ben å kondis som att man kör ” riktigt ” mtb i dom farternaEn bensinmotor är annorlunda än en elmotor, ja. Om man byter ut ICE-motorn mot en elmotor, är/blir det en cykel då? Mopeden med trampor går ju att cykla med med motorn avslagen. Borde väl vara en cykel då? Eller är det HUR man aktiverar motorn (gasar) som gör att den blir en cykel (!)?
En E-MTB typ Turbo Levo är ingen barnlek att panga på i över 25km/h på platt stig eller grusväg.Bingo, är ju inte så att du susar fram bara för att du lägger en fot på pedalen ( på emtbn) om du orkar ligga på max (25km/h) en längre tid på en stig då får man ha jävla bra ben å kondis, typ lika bra ben å kondis som att man kör ” riktigt ” mtb i dom farterna
Dags att vara på tårna nu @Pfaff Det går undan när det går snabbt med inläggen i den här tråden.Du får en chans på 2000 om ett par dagar. Då gäller det att inte sitta och sova!
Hur funkar elsparkcykeln, som också klassas som cykel? Behöver man ha kondis för att "cykla" på en sån?Bingo, är ju inte så att du susar fram bara för att du lägger en fot på pedalen ( på emtbn) om du orkar ligga på max (25km/h) en längre tid på en stig då får man ha jävla bra ben å kondis, typ lika bra ben å kondis som att man kör ” riktigt ” mtb i dom farterna
Bor du norr om Dalälven? Det gör jag. Det är mycket sällan nån ger sig ut innan det är bra före (mycket svårt att se nåt markslitage på sommaren där jag bor). De flesta kör på skoterlederna (de flesta busar på åkrar och sjöar). Fun fact: de som inte sköter sig kör till 100% elcykel på sommaren.*Det här är ett intressant utdrag ur en artikel från ”Allt om ecyklar” en jurist från nvv.
”Enligt Terrängkörningslagen får snöskotrar köras i terräng om det finns ett ordentligt snötäcke som skyddar marken. När det gäller skotrar och allemansrätt utrycker sig NVV mycket försiktigt:
”Att köra snöskoter ingår inte i den svenska allemansrätten, så rätten att köra på annans mark är inte självklar. Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen.”
– Vi anser att det inte finns någon allemansrätt för snöskotrar, även om det är väldigt svårt att hävda i praktiken, säger Per Nilsson.”
Här är dom inte konsekventa alls. En snöskoter är inte snäll mot naturen överhuvudtaget. Utsläpp, ljudnivå samt trycket där man kör som pressar ihop snön som smälter senare påverkar så klart växtlighet och insektslivet just där. Dessutom kommer man onödigt långt och det snabbt. Hade det varit förbjudet hade man fått skida och inte kunnat komma så långt ut i naturen och därmed inte störa samt förstöra. Men jag kör ju bara på tjockt snötäcke, tänker kanske du. Jo tjena norr om Dalälven kör man på rimfrosten så fort det bara går. Fast en snöskoter är det väl ingen som äger och använder om man kör mtb i naturen? Dubbelmoral inför allemannsrätten?
Bor du norr om Dalälven? Det gör jag. Det är mycket sällan nån ger sig ut innan det är bra före (mycket svårt att se nåt markslitage på sommaren där jag bor). De flesta kör på skoterlederna (de flesta busar på åkrar och sjöar). Fun fact: de som inte sköter sig kör till 100% elcykel på sommaren.*
*kan vara helt påhittat :)
Smacka in 94 stycken direkt innan du somnar så tar du titeln. Kan bli chans på 3000 ganska snart om du vill vänta.Jag har insett det. Fast fan ta den som lägger in det i natt!
Man måste komma ihåg att snöskotern är ett transportmedel och i vissa lägen det enda realistiska sättet att ta sig fram på vintern.Det här är ett intressant utdrag ur en artikel från ”Allt om ecyklar” en jurist från nvv.
”Enligt Terrängkörningslagen får snöskotrar köras i terräng om det finns ett ordentligt snötäcke som skyddar marken. När det gäller skotrar och allemansrätt utrycker sig NVV mycket försiktigt:
”Att köra snöskoter ingår inte i den svenska allemansrätten, så rätten att köra på annans mark är inte självklar. Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen.”
– Vi anser att det inte finns någon allemansrätt för snöskotrar, även om det är väldigt svårt att hävda i praktiken, säger Per Nilsson.”
Här är dom inte konsekventa alls. En snöskoter är inte snäll mot naturen överhuvudtaget. Utsläpp, ljudnivå samt trycket där man kör som pressar ihop snön som smälter senare påverkar så klart växtlighet och insektslivet just där. Dessutom kommer man onödigt långt och det snabbt. Hade det varit förbjudet hade man fått skida och inte kunnat komma så långt ut i naturen och därmed inte störa samt förstöra. Men jag kör ju bara på tjockt snötäcke, tänker kanske du. Jo tjena norr om Dalälven kör man på rimfrosten så fort det bara går. Fast en snöskoter är det väl ingen som äger och använder om man kör mtb i naturen? Dubbelmoral inför allemannsrätten?
För att skotrar inte kör på marken utan på snö och is. Det har redan avhandlats. Man har gjort den tolkningen att snöskotrar är rätt/tillräckligt okej, trots att de har motorer. Men, det finns förbudområden mot skoterkörning också, vilket ingen protesterar emot. Snöskotrar inkluderas alltså inte alls på samma sätt inom allemansrätten.Allemansrätten är ju inte motoriserad varför gör ni så?
Ja då förstår jag! Naturen finns inte på vintern pga snön och därför är det ok. Allemansrätten faller liksom i vinterdvala. Olja och bensin smälter uppåt och inte nedåt. Avgaser finns inte.På vintern kan man inte transportera sig på skidor för det är alldeles för långt…..och jobbigt och går för långsamt att ta sig till den där skogstjärnen för att dra upp några aborrar.För att skotrar inte kör på marken utan på snö och is. Det har redan avhandlats. Man har gjort den tolkningen att snöskotrar är rätt/tillräckligt okej, trots att de har motorer. Men, det finns förbudområden mot skoterkörning också, vilket ingen protesterar emot. Snöskotrar inkluderas alltså inte alls på samma sätt inom allemansrätten.
Länstyrelsen i jämtland föreslog just den nyttotransporten vs fyrhjuling då det anses mer miljövänligt och mindre slitage. Finns ju skidor så tramp-el-snöskotern behövs inte?Man måste komma ihåg att snöskotern är ett transportmedel och i vissa lägen det enda realistiska sättet att ta sig fram på vintern.
(e)mtb har aldrig haft någon sådan transportfunktion, utan används uteslutande för rekreation.
Hela TKL grundar sig mångt och mycket i att man var rädd för att det skulle dyka upp skotrar som kunde ta sig fram på barmark och att nöjeskörningen skulle öka. (Och idag har vi mycket riktigt fyrhjulingar)
Det är alltså dags att uppfinna tramp-el-snöskotern. ?
Tänk, något fick mig att misstänka att just en variant av denna kommentar skulle dyka upp. Men det upplevda hotet mot motoriserade cyklar är betydligt lättare att upptäcka i tråden än något eventuellt ”elcykelhat”.Snarare är denna tråd för stackars elcykelhatare som troligen blir kränkta på pendlingen av agda på sin damtralla och måste spy galla i denna tråd
Tänk, något fick mig att misstänka att just en variant av denna kommentar skulle dyka uppGör ett kort återbesök och konstaterar att detta torde vara den ängslige, (upplevt) hotade elcykelfantastens favorittråd.
Aldrig har så många elmotoriserade rekreationister haft så få att tacka för så många kränkta inlägg.
? x ∞
Se ovan.Tänk, något fick mig att misstänka att just en variant av denna kommentar skulle dyka upp
Det tycker jag inte. De som ”gapar” är väl snarare de som anser sig veta bättre än Naturvårdsverket? Jag har sett många, väldigt tvärsäkra svar på svåra, komplicerade frågor. Tolkar detta som ett uttryck för ängslan och en känsla av att ens hobby är under attack.Mest haters som gapar i denna tråd
Kom igen nu. Det nöjeskördes säkert massor av snöskoter redan på 60-talet, men poängen är att den till skillnad från (e)mtb även användes och fortfarande används som transportmedel. Det är alltså inte så konstigt att det ansetts tillåtet att köra på annans väl snötäckta mark.Snöskotern är minst lika mycket leksak som cykeln.
Ahh ett skränigt juniortroll som strösslar med ordet hat i olika former. Verkligen unikt och uppfriskande! ?Mest haters som gapar i denna tråd
Och du är ett av dessa haterstrollAhh ett skränigt juniortroll som strösslar med ordet hat i olika former. Verkligen unikt och uppfriskande! ?
Det heter möjligen ”hatare”, inte ”haters”. Skärpning med anglicismerna nu.Och du är ett av dessa haterstroll
Jag cyklar inte mtb själv
Tro på du.Där har vi det , jag tror dom flesta som sitter och hatar på elcyklister här är äldre personer som cyklar landsvägsväg istället för mtb . Sånna som igenligen inte gillar mtb alls och varje gång dom ser en mtb cyklist i skogen så blir dom irriterade.
Det har jag svårt att tro på, som lycrakrigare är jag ju aldrig ute i skogen. Kul att cykla om dem när de är ute på transportsträckor dock så hur kan man inte gilla dem.Där har vi det , jag tror dom flesta som sitter och hatar på elcyklister här är äldre personer som cyklar landsvägsväg istället för mtb . Sånna som igenligen inte gillar mtb alls och varje gång dom ser en mtb cyklist i skogen så blir dom irriterade.
Allemansrätten är lika mycket sedvänja idag som den var före ändringen av regeringsformen. Det enda som har hänt är att det nu finns en lagtext som säger att vi alla har rätt att vistas i naturen, enligt de principer som finns i allemansrätten.Ni är med på att allemansrätten ända tills för några år sedan, bestod av olika juridiska motsatser och sedvänja typ? Jag tror inte den vann på att bli mer "lag".
Just detta med barmark resp snötäcke, är en sån sak.
Tidigare var det svårare att ställa allemansrätten mot Tkl, för endast Tkl var lag.
”Hatar på”?Där har vi det , jag tror dom flesta som sitter och hatar på elcyklister här är äldre personer som cyklar landsvägsväg istället för mtb . Sånna som igenligen inte gillar mtb alls och varje gång dom ser en mtb cyklist i skogen så blir dom irriterade.
?Och du är ett av dessa haterstroll