El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det värmer mitt ensamma emtbhjärta att länstyrelsen Jämtland kan se det positiva med elcykel.
 

Bilagor

  • IMG_3209.png
    IMG_3209.png
    39.5 KB · Besök: 92
  • IMG_3210.png
    IMG_3210.png
    61.9 KB · Besök: 84
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
En cykel (med pedaler) med en hjälpmotor är väl en cykel?
En elsparkcykel (utan pedaler) klassas juridiskt (och det juridiska verkar vara viktigare än allt annat) som cykel. Varför skulle en tvåhjuling MED pedaler vara mindre cykel än nåt som juridiskt ÄR en cykel, men som saknar pedaler helt?
Är det vuxet/logiskt att kalla nåt utan pedaler för cykel?

Det är inte så konstigt då man behöver få in dom i var och hur dom får framföras i trafik och natur. En elsparkcykel får väl också endast ha 20km/h som maxhastighet.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
En cykel (med pedaler) med en hjälpmotor är väl en cykel?
En elsparkcykel (utan pedaler) klassas juridiskt (och det juridiska verkar vara viktigare än allt annat) som cykel. Varför skulle en tvåhjuling MED pedaler vara mindre cykel än nåt som juridiskt ÄR en cykel, men som saknar pedaler helt?
Är det vuxet/logiskt att kalla nåt utan pedaler för cykel?
Fast en trampmoped har ju en trottel och drivs famåt när du rör gashandtaget medsols precis som din offroad hojj gör, mopeden ökar inte gasen hur fort eller hårt du än trampar, å det vet du ju så varför göra sej ännu dummare även om det är med viss ironi
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det är inte så konstigt då man behöver få in dom i var och hur dom får framföras i trafik och natur. En elsparkcykel får väl också endast ha 20km/h som maxhastighet.
Trafik och natur är rätt olika saker i mina ögon. Jag tycker att man ska få in dem i rätt fack. Nåt utan pedaler (och med motor) anser jag inte vara speciellt cykellikt (vilket borde framgå vid det här laget). 20 km/h är helt okej tempo i naturen. Men ingen cykel, vare sig i trafik eller natur. Känns inte som svampplockarfordonet nr ett.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Fast en trampmoped har ju en trottel och drivs famåt när du rör gashandtaget medsols precis som din offroad hojj gör, mopeden ökar inte gasen hur fort eller hårt du än trampar, å det vet du ju så varför göra sej ännu dummare även om det är med viss ironi
En bensinmotor är annorlunda än en elmotor, ja. Om man byter ut ICE-motorn mot en elmotor, är/blir det en cykel då? Mopeden med trampor går ju att cykla med med motorn avslagen. Borde väl vara en cykel då? Eller är det HUR man aktiverar motorn (gasar) som gör att den blir en cykel (!)?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
I EU-caset om försäkringar som länkats ovan så gjordes bedömningen att så länge motorn bara assisterar den framdrift du själv står för så räknades det inte som en moped utan en cykel. Och max 250w assist (enligt de märkliga mätreglerna antagligen). Det finns ju viss risk för att det skulle bedömas på samma sätt i andra sammanhang också.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
En bensinmotor är annorlunda än en elmotor, ja. Om man byter ut ICE-motorn mot en elmotor, är/blir det en cykel då? Mopeden med trampor går ju att cykla med med motorn avslagen. Borde väl vara en cykel då? Eller är det HUR man aktiverar motorn (gasar) som gör att den blir en cykel (!)?
Bingo, är ju inte så att du susar fram bara för att du lägger en fot på pedalen ( på emtbn) om du orkar ligga på max (25km/h) en längre tid på en stig då får man ha jävla bra ben å kondis, typ lika bra ben å kondis som att man kör ” riktigt ” mtb i dom farterna
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Bingo, är ju inte så att du susar fram bara för att du lägger en fot på pedalen ( på emtbn) om du orkar ligga på max (25km/h) en längre tid på en stig då får man ha jävla bra ben å kondis, typ lika bra ben å kondis som att man kör ” riktigt ” mtb i dom farterna
En E-MTB typ Turbo Levo är ingen barnlek att panga på i över 25km/h på platt stig eller grusväg.

Att tex cykla cykelvasan eller likande med en sådan skulle fan vara en mardröm och kräva uthållighet i kubik. ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Bingo, är ju inte så att du susar fram bara för att du lägger en fot på pedalen ( på emtbn) om du orkar ligga på max (25km/h) en längre tid på en stig då får man ha jävla bra ben å kondis, typ lika bra ben å kondis som att man kör ” riktigt ” mtb i dom farterna
Hur funkar elsparkcykeln, som också klassas som cykel? Behöver man ha kondis för att "cykla" på en sån?
Du har kanske inte sett nån trampa upp för en backe med 11 i kadens (och 25 km/h) men det har jag. Har de sjukt bra kondis? Vet folk som köpt elcykel för att slippa ta i och svettas. Hur rimmar det med att man måste ha kondis och "jävla bra ben"?
Och om man byter ut ICE-motorn mot en elmotor på trampmopeden (som aktiveras av tramporna), blir den en cykel då? Du glömde att svara.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det här är ett intressant utdrag ur en artikel från ”Allt om ecyklar” en jurist från nvv.

”Enligt Terrängkörningslagen får snöskotrar köras i terräng om det finns ett ordentligt snötäcke som skyddar marken. När det gäller skotrar och allemansrätt utrycker sig NVV mycket försiktigt:

”Att köra snöskoter ingår inte i den svenska allemansrätten, så rätten att köra på annans mark är inte självklar. Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen.”

– Vi anser att det inte finns någon allemansrätt för snöskotrar, även om det är väldigt svårt att hävda i praktiken, säger Per Nilsson.”

Här är dom inte konsekventa alls. En snöskoter är inte snäll mot naturen överhuvudtaget. Utsläpp, ljudnivå samt trycket där man kör som pressar ihop snön som smälter senare påverkar så klart växtlighet och insektslivet just där. Dessutom kommer man onödigt långt och det snabbt. Hade det varit förbjudet hade man fått skida och inte kunnat komma så långt ut i naturen och därmed inte störa samt förstöra. Men jag kör ju bara på tjockt snötäcke, tänker kanske du. Jo tjena norr om Dalälven kör man på rimfrosten så fort det bara går. Fast en snöskoter är det väl ingen som äger och använder om man kör mtb i naturen? Dubbelmoral inför allemannsrätten?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Har du testat elsparkcykel nån gång? Det har jag. Tycker det är högst obehagligt att köra på gatsten och skarvar med de små hjulen och vikten så långt fram. Och 20 km/h fixar de inte i uppförsbackarna, inte hyrvarianterna iaf. De cyklar jag lätt om med min Brompton (utan el).
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det här är ett intressant utdrag ur en artikel från ”Allt om ecyklar” en jurist från nvv.

”Enligt Terrängkörningslagen får snöskotrar köras i terräng om det finns ett ordentligt snötäcke som skyddar marken. När det gäller skotrar och allemansrätt utrycker sig NVV mycket försiktigt:

”Att köra snöskoter ingår inte i den svenska allemansrätten, så rätten att köra på annans mark är inte självklar. Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen.”

– Vi anser att det inte finns någon allemansrätt för snöskotrar, även om det är väldigt svårt att hävda i praktiken, säger Per Nilsson.”

Här är dom inte konsekventa alls. En snöskoter är inte snäll mot naturen överhuvudtaget. Utsläpp, ljudnivå samt trycket där man kör som pressar ihop snön som smälter senare påverkar så klart växtlighet och insektslivet just där. Dessutom kommer man onödigt långt och det snabbt. Hade det varit förbjudet hade man fått skida och inte kunnat komma så långt ut i naturen och därmed inte störa samt förstöra. Men jag kör ju bara på tjockt snötäcke, tänker kanske du. Jo tjena norr om Dalälven kör man på rimfrosten så fort det bara går. Fast en snöskoter är det väl ingen som äger och använder om man kör mtb i naturen? Dubbelmoral inför allemannsrätten?
Bor du norr om Dalälven? Det gör jag. Det är mycket sällan nån ger sig ut innan det är bra före (mycket svårt att se nåt markslitage på sommaren där jag bor). De flesta kör på skoterlederna (de flesta busar på åkrar och sjöar). Fun fact: de som inte sköter sig kör till 100% elcykel på sommaren.*

*kan vara helt påhittat :)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Elsparkcyklar borde förbjudas eller beläggas med krav på rekorderliga försäkringstillägg.
Jag vet inte ett skvatt om statistiken, men det känns som en viss obalans mht trafiksäkerhetsmål med krav på bilbälte för förare i dagens bilar, när det samtidigt är fritt fram för de där djävulsmaskinerna på två små hjul i stadstrafik.
1697486731678.png
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Bor du norr om Dalälven? Det gör jag. Det är mycket sällan nån ger sig ut innan det är bra före (mycket svårt att se nåt markslitage på sommaren där jag bor). De flesta kör på skoterlederna (de flesta busar på åkrar och sjöar). Fun fact: de som inte sköter sig kör till 100% elcykel på sommaren.*

*kan vara helt påhittat :)

Allemansrätten är ju inte motoriserad varför gör ni så?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det här är ett intressant utdrag ur en artikel från ”Allt om ecyklar” en jurist från nvv.

”Enligt Terrängkörningslagen får snöskotrar köras i terräng om det finns ett ordentligt snötäcke som skyddar marken. När det gäller skotrar och allemansrätt utrycker sig NVV mycket försiktigt:

”Att köra snöskoter ingår inte i den svenska allemansrätten, så rätten att köra på annans mark är inte självklar. Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen.”

– Vi anser att det inte finns någon allemansrätt för snöskotrar, även om det är väldigt svårt att hävda i praktiken, säger Per Nilsson.”

Här är dom inte konsekventa alls. En snöskoter är inte snäll mot naturen överhuvudtaget. Utsläpp, ljudnivå samt trycket där man kör som pressar ihop snön som smälter senare påverkar så klart växtlighet och insektslivet just där. Dessutom kommer man onödigt långt och det snabbt. Hade det varit förbjudet hade man fått skida och inte kunnat komma så långt ut i naturen och därmed inte störa samt förstöra. Men jag kör ju bara på tjockt snötäcke, tänker kanske du. Jo tjena norr om Dalälven kör man på rimfrosten så fort det bara går. Fast en snöskoter är det väl ingen som äger och använder om man kör mtb i naturen? Dubbelmoral inför allemannsrätten?
Man måste komma ihåg att snöskotern är ett transportmedel och i vissa lägen det enda realistiska sättet att ta sig fram på vintern.
(e)mtb har aldrig haft någon sådan transportfunktion, utan används uteslutande för rekreation.
Hela TKL grundar sig mångt och mycket i att man var rädd för att det skulle dyka upp skotrar som kunde ta sig fram på barmark och att nöjeskörningen skulle öka. (Och idag har vi mycket riktigt fyrhjulingar)
Det är alltså dags att uppfinna tramp-el-snöskotern. ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Allemansrätten är ju inte motoriserad varför gör ni så?
För att skotrar inte kör på marken utan på snö och is. Det har redan avhandlats. Man har gjort den tolkningen att snöskotrar är rätt/tillräckligt okej, trots att de har motorer. Men, det finns förbudområden mot skoterkörning också, vilket ingen protesterar emot. Snöskotrar inkluderas alltså inte alls på samma sätt inom allemansrätten.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
För att skotrar inte kör på marken utan på snö och is. Det har redan avhandlats. Man har gjort den tolkningen att snöskotrar är rätt/tillräckligt okej, trots att de har motorer. Men, det finns förbudområden mot skoterkörning också, vilket ingen protesterar emot. Snöskotrar inkluderas alltså inte alls på samma sätt inom allemansrätten.
Ja då förstår jag! Naturen finns inte på vintern pga snön och därför är det ok. Allemansrätten faller liksom i vinterdvala. Olja och bensin smälter uppåt och inte nedåt. Avgaser finns inte.På vintern kan man inte transportera sig på skidor för det är alldeles för långt…..och jobbigt och går för långsamt att ta sig till den där skogstjärnen för att dra upp några aborrar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Man måste komma ihåg att snöskotern är ett transportmedel och i vissa lägen det enda realistiska sättet att ta sig fram på vintern.
(e)mtb har aldrig haft någon sådan transportfunktion, utan används uteslutande för rekreation.
Hela TKL grundar sig mångt och mycket i att man var rädd för att det skulle dyka upp skotrar som kunde ta sig fram på barmark och att nöjeskörningen skulle öka. (Och idag har vi mycket riktigt fyrhjulingar)
Det är alltså dags att uppfinna tramp-el-snöskotern. ?
Länstyrelsen i jämtland föreslog just den nyttotransporten vs fyrhjuling då det anses mer miljövänligt och mindre slitage. Finns ju skidor så tramp-el-snöskotern behövs inte?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Gör ett kort återbesök och konstaterar att detta torde vara den ängslige, (upplevt) hotade elcykelfantastens favorittråd.

Aldrig har så många elmotoriserade rekreationister haft så få att tacka för så många kränkta inlägg.

? x
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Snarare är denna tråd för stackars elcykelhatare som troligen blir kränkta på pendlingen av agda på sin damtralla och måste spy galla i denna tråd
Tänk, något fick mig att misstänka att just en variant av denna kommentar skulle dyka upp. Men det upplevda hotet mot motoriserade cyklar är betydligt lättare att upptäcka i tråden än något eventuellt ”elcykelhat”.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Gör ett kort återbesök och konstaterar att detta torde vara den ängslige, (upplevt) hotade elcykelfantastens favorittråd.

Aldrig har så många elmotoriserade rekreationister haft så få att tacka för så många kränkta inlägg.

? x
Tänk, något fick mig att misstänka att just en variant av denna kommentar skulle dyka upp
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Tänk, något fick mig att misstänka att just en variant av denna kommentar skulle dyka upp
Se ovan.

PS. Det finns gissningsvis mycket få personer på Happy som missunnar elmotorcyklisterna deras elcyklar. Det finns betydligt fler som ser ett problem med att motoriserade fordon framförs i skog och mark lite hur som helst, trots att ansvarig myndighet slagit fast att allemansrätten inte gäller dessa fordon. Men de som cyklar månntenbajk talar samtidigt i egen sak, de är väl rädda att elcyklandet ska skapa så mycket badwill att cyklandet också förbjuds i skogen.

Jag cyklar inte mtb själv, men visst hade det varit tråkigt om det stiftades lagar som inskränker rätten att trampa omkring i naturen. DS.
 
Senast redigerad av en moderator:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Mest haters som gapar i denna tråd
Det tycker jag inte. De som ”gapar” är väl snarare de som anser sig veta bättre än Naturvårdsverket? Jag har sett många, väldigt tvärsäkra svar på svåra, komplicerade frågor. Tolkar detta som ett uttryck för ängslan och en känsla av att ens hobby är under attack.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Snöskotern är minst lika mycket leksak som cykeln.
Kom igen nu. Det nöjeskördes säkert massor av snöskoter redan på 60-talet, men poängen är att den till skillnad från (e)mtb även användes och fortfarande används som transportmedel. Det är alltså inte så konstigt att det ansetts tillåtet att köra på annans väl snötäckta mark.
Snöskoterkörning och terrängkörningslagen är (var?) ju dessutom under utredning.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ni är med på att allemansrätten ända tills för några år sedan, bestod av olika juridiska motsatser och sedvänja typ? Jag tror inte den vann på att bli mer "lag".
Just detta med barmark resp snötäcke, är en sån sak.
Tidigare var det svårare att ställa allemansrätten mot Tkl, för endast Tkl var lag.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag cyklar inte mtb själv


Där har vi det , jag tror dom flesta som sitter och hatar på elcyklister här är äldre personer som cyklar landsvägscykel istället för mtb . Sånna som igenligen inte gillar mtb alls och varje gång dom ser en mtb cyklist i skogen så blir dom irriterade.
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Där har vi det , jag tror dom flesta som sitter och hatar på elcyklister här är äldre personer som cyklar landsvägsväg istället för mtb . Sånna som igenligen inte gillar mtb alls och varje gång dom ser en mtb cyklist i skogen så blir dom irriterade.
Det har jag svårt att tro på, som lycrakrigare är jag ju aldrig ute i skogen. Kul att cykla om dem när de är ute på transportsträckor dock så hur kan man inte gilla dem.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag är inte alls motståndare till snöskoter skruvade till resonemanget och använde mig av den här trådens retorik.
Jag ser snarare paralleller mellan snöskoter och emtb/mtb. Skillnaden mot emtb/mtb är inte så stor (om man bortser från träningsvinsten genom cykel) som man kan tro som fenomen anser jag. Skillnaderna är att snöskoter funnits längre och är accepterad inom friluftsliv som transport, nöjesmaskin och arbetsfordon. Det är en betydande del av turistindustrin norrut. Ja och att det behövs ett tjockt snötäcke också förstås.
Nvv resonerar ungefär samma vad gäller synliga skador, inga eller mkt små bortsett miljöproblemet med förbränningsmotorn och dess utsläpp som man inte tycker uppenbarligen är ett problem.
Där delar ses som en fördel med snöskoter ses emtb som ett problem från nvv sida. Jag är mkt medveten om att allemansrätten inte är motoriserad men tycker att det är dubbelmoral av en myndighet att tycka att ett fenomen som snöskoter skulle vara mer tillåtet med ovan nämnda nackdelar.
Jämförelsen i ljuset av det här blir att emtb och mtb inte har mer skillnader som fordon, det är ju cyklar båda två, än en hjälpmotor. Ja det blir lättare, ja för en otränad(ovan) och för den tränade kan det gå marginellt fortare. Pga tyngden kan det marginellt slita mer på stigen allt det vet vi men som i snöskoterfallet är det så lite så det är ok(för snöskoter). Även om en myndighet tycker motsägelsefullt kring det.
Hoppas dom skyndar på vad som verkligen ska gälla även om det blir förbud. Det rätta skulle då faktiskt vara ett förbud för mtb och emtb. Att vi enbart får köra på sanktionerade banor.

Allemansrätten skulle få vara den sedvanerätt den är tänkt som. Att tillfälligt färdas över annans mark till fots och kortvarigt nyttja bär/svamputbudet för eget bruk och för att nå dit ut endast med traditionell cykel inte mtb eller emtb och norrut får snöskotern finnas kvar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Kul att NVV är konsekventa. Om det anses ok att köra snöskoter utan tillstånd trots att det inte ingår i allemansrätten är det ju uppenbart att elcykel också är ok utan tillstånd.

Med det sagt bör man ju så klart respektera förbud.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nu säger ju NVV precis samma sak om snöskoter som elcykel, dvs att båda inte omfattas av allemansrätten. Dessutom har snöskoterbranschen anammat detta och säger också att snöskoter inte omfattas av allemansrätten, utan att man ska hålla sig på de leder som anlagts med tillstånd av markägare. Skillnaden är att emtb-lobbyn, både bransch och dess utövare, inte anammat detta utan tvärtom pissar på allemansrätten.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ni är med på att allemansrätten ända tills för några år sedan, bestod av olika juridiska motsatser och sedvänja typ? Jag tror inte den vann på att bli mer "lag".
Just detta med barmark resp snötäcke, är en sån sak.
Tidigare var det svårare att ställa allemansrätten mot Tkl, för endast Tkl var lag.
Allemansrätten är lika mycket sedvänja idag som den var före ändringen av regeringsformen. Det enda som har hänt är att det nu finns en lagtext som säger att vi alla har rätt att vistas i naturen, enligt de principer som finns i allemansrätten.

Eftersom det är en sedvänja så är det otydligt och NVV har en hel publikation som fastslår detta (Ladda ner 978-91-620-8161-6.pdf. Återigen framgår det att det som anses vara en cykel har samma tillgång till naturen som en häst eller en vandrare, men givetvis skall uppvisa försiktighet och undvika att ge skador. Återigen är det tydligt att ett "motordrivet fordon" inte är tillåtet i naturen (förutom snöskotrar på snötäckt mark).

Vissa kallar tråden för en debatt mellan de som älskar elcyklar. Jag ser den mer som ett test
 

Bilagor

  • The_Square_Hole.jpg
    The_Square_Hole.jpg
    58 KB · Besök: 27
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Där har vi det , jag tror dom flesta som sitter och hatar på elcyklister här är äldre personer som cyklar landsvägsväg istället för mtb . Sånna som igenligen inte gillar mtb alls och varje gång dom ser en mtb cyklist i skogen så blir dom irriterade.
”Hatar på”?
“Landsvägsväg”?

Det går utför med språket. Också med argumentationen, sicket skitsnack.

//Äldre person
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tror man ska börja i rätt ände. Det har sagts förr, men inför områden där man enkelt kan köra med allehanda motordrivna elfordon, t.ex. i kraftledningsgator.
Man skulle till och med kunna ta ut någon slags terrängkörningsavgift/licens för detta, då det gissningsvis är lättare att börja ta betalt för en ny företeelse än för en etablerad.
Absolut ingen kommer därefter att vara intresserad av el-MTB.
 
Tillbaka
Topp