Var köper man FOX 5wt och FOX 20wt guld?

cubefritzz

Aktiv medlem
Som det låter i rubriken var i Sverige köper jag dessa oljor till min fox 34 grip 2 dämpare? Dags för service och jag kan knappt hitta de. Har ringt runt i Sverige till olka butiker men ingen verkar ha de hemma. Var kan man köpa? Om det inte går att få tag i vad skall man köra med istället? ?

Då kan du köra med gaffelolja för motorcyklar av bra kvalite, typ kyb, motul, motorex etc
Är nån ingrediens extra i fox gold men på andra sidan sjön kör många med vanlig gaffelolja utan problem. Själv kör jag med kyb 4 och har för mej öhlins 20 utan problem

Kolla på rd-service.se, säljer mest till mc, men såg i går när jag beställde gaffelolja till mc:n stt han även hade börjat med olja till mtbfjädring också...

20231017_232134.jpg

Här har du viskositeten om du vill leta alternativ. Har för mig att det är en tämligen vanlig dämparolja.
I andra gaffelbenet kan du köra nån random motorolja eftersom den bara ska smörja bussningar och packboxar där.

Visa bilaga 660782

Här har du viskositeten om du vill leta alternativ. Har för mig att det är en tämligen vanlig dämparolja.
I andra gaffelbenet kan du köra nån random motorolja eftersom den bara ska smörja bussningar och packboxar där.
Det här är inte anvisad olja för grip2 dämparna, dem skall ha teflon infused 5wt
Har artikelnr: 025-03-023
tack för alla svaren. Kan man använda detta https://bikable.se/tillbehor/olja-fett-underhall/gaffelolja/gaffelolja-5wt-120ml-flaska istället för fox 5wt i en fox 34 grip gaffel?
Den där har ej teflon, för ytterbenen är det inte lika viktigt men för dämparenheten skulle jag inte rekommendera den

Det här är inte anvisad olja för grip2 dämparna, dem skall ha teflon infused 5wt
Har artikelnr: 025-03-023

Den där har ej teflon, för ytterbenen är det inte lika viktigt men för dämparenheten skulle jag inte rekommendera den
Den har samma viskositet och verkar vara samma olja fast med ett ytterligare additiv. Med tanke på att i princip alla andra dämpare använder olja utan teflon så lär det funka fint utan. Det är inte nån särskilt komplicerad applikation.

Den har samma viskositet och verkar vara samma olja fast med ett ytterligare additiv. Med tanke på att i princip alla andra dämpare använder olja utan teflon så lär det funka fint utan. Det är inte nån särskilt komplicerad applikation.
Helt rätt....behövs ingen specifik Fox-olja i dom...
Har själv en 36 med Grip2,kör Maxima Shock Fluid 3wt i dämparen och Gejdolja Iso68 i luftbenet.
Ville ha ett uns tunnare i dämparen,och gejdoljan har exakt samma egenskaper och viskositet som Fox 20wt.

Är det bara en gaffel/stötdämparolja med samma viskositet....go for it....inget går sönder,Grip2 är ingen speciell eller annorlunda dämpare.

jag är helt förvirrad nu. Om jag köper annan fabrikat av dämparolja exempelvis dämparolja för mc med 5wt samt 20wt. Kommer jag förstöra min MTB dämpare eller kommer det att fungera? Jag är trött på att fox 5wt går nästan endast att köpa utomlands eller så är den svindyr. Om jag ändå måste köpa Fox så gör jag det. Att jag är förvirrad beror på att jag fått för många förslag. Är det inte texten WT som bestämmer tjocklen viskositeten? ??

jag är helt förvirrad nu. Om jag köper annan fabrikat av dämparolja exempelvis dämparolja för mc med 5wt samt 20wt. Kommer jag förstöra min MTB dämpare eller kommer det att fungera? Jag är trött på att fox 5wt går nästan endast att köpa utomlands eller så är den svindyr. Om jag ändå måste köpa Fox så gör jag det. Att jag är förvirrad beror på att jag fått för många förslag. Är det inte texten WT som bestämmer tjocklen viskositeten? ??
Vad är problemet med att köpa utomlands? Inklusive frakt blir det oftast ändå billigare. Är du det minsta osäker så köper du de oljor som är specade. En liter 20wt gold räcker en livstid. 5wt teflon infused går det åt lite mera av.

Är det inte texten WT som bestämmer tjocklen viskositeten? ??
Nä, tyvärr inte. Olika tillverkare har olika tolkning av vad det ska innebära.
I dämparbenet kommer lite av oljan att kunna ta sig in i dämparen, så där vill du ha någorlunda rätt viskositet. I luftbenet spelar det inte i närheten av lika stor roll däremot.

Edit: Fox Gold 20WT är väldigt seg. Förstår inte hur de kommit fram till den helt orimliga siffran.

jag är helt förvirrad nu. Om jag köper annan fabrikat av dämparolja exempelvis dämparolja för mc med 5wt samt 20wt. Kommer jag förstöra min MTB dämpare eller kommer det att fungera?
Jag har under alla år med dämpad MTB åkt till Mekonomen eller annan butik i närheten och köpt en gaffelolja med samma egenskaper som tillverkarens egna. Vad det stått för märke på flaskan eller exakt vad innehållet är har jag inte funderat så mycket på. Alla gafflar och bakdämpare har överlevt än så länge.

verkar vara billigast just nu .

Senast ändrad:
Ska ni ta ett annar märke på olja än vad ni brukar använda så ska ni titta på cSt-värdet (centistoke), det är det som anger viskositeten på oljan, W-siffran kan skilja väldigt mycket mellan olika märken...

Edit: Fox Gold 20WT är väldigt seg. Förstår inte hur de kommit fram till den helt orimliga siffran.
Deras beteckning är troligtvis enligt SAE standard skulle jag tro.
Den jag kör med är enligt ISO-standard,(ISO68),men har exakt samma viskositet som en SAE 20 olja.
Finns många olika klassificeringar på oljor....SAE Crankcase,SAE Gear,ISO mm....olika klasser beroende på vad oljan ska vara till.

Så olika klasser kan ha olika nummer,men samma viskositet.
Dock med olika tillsatser och egenskaper beroende på användning.

Men är man osäker eller så,är det bara ta vad som rekomenderas av tillverkaren.
Själv kör jag med oljor som matchar kravspecen och ändamålet,fast oljor jag lätt kan få tag på.

Ska ni ta ett annar märke på olja än vad ni brukar använda så ska ni titta på cSt-värdet (centistoke), det är det som anger viskositeten på oljan, W-siffran kan skilja väldigt mycket mellan olika märken...
och var ser man cst värdet på fox oljor så man kan köpa annat istället som finns tillgängligt i närheten?

tack för alla svaren. Kan man använda detta https://bikable.se/tillbehor/olja-fett-underhall/gaffelolja/gaffelolja-5wt-120ml-flaska istället för fox 5wt i en fox 34 grip gaffel?
Anledningen (efter vad jag förstått) att Fox rekommenderar PTFE-tillsats i oljan är att dämparenheten använder det och eftersom (en väldigt liten mängd?) olja kan läcka mellan underben och dämpare vill man att även underbenen ska använda samma olja. Jag har själv kört med exakt den där RS-oljan du länkade till i ett par fox-gafflar och jag tror inte för en sekund att nåt kommer att haverera för det.

...För övrigt handlar jag alltid oljor och service-kit på bike-discount, bike-components , bikeinn eller liknande EU-butiker. Sortimentet och priserna är värda en extra dags väntetid på leverans.

tack för alla svaren. testade med biltemas 5wt gaffel mc olja. Kör dock fox gold i andra benet som man skall. bör fungera bra efter att läst igenom allt här?

tack för alla svaren. testade med biltemas 5wt gaffel mc olja. Kör dock fox gold i andra benet som man skall. bör fungera bra efter att läst igenom allt här?
Skulle jag ha stått inför samma frågeställning hade jag gjort tvärtom. Gold är enbart för smörjning av ena ytterbenet och kan ersättas med motorolja eller gejdolja. 5wt Teflon är både för dämpning, och smörjning av det andra ytterbenet. Då den är väldigt lättflytande kan teflonet behövas för att stanna kvar på bussningarna så det inte blir torrt.

Nu verkar det redan löst sig men som svar på ursprungsfrågan så säljer trekstore i gbg båda oljorna. Du kan i princip välja hur mycket du vill ha då dom säljer oljan i mindre "portions" flaskor. Kostar inte särskilt mycket heller.

Jag har samma problem och tycker inte det blev någon tydligt svar här! Kanske har det blivit värre för hittar inte ens oljorna utomlands. På bike-discount där packningarna finns så är oljan slut. 5W verkar omöjlig att få tag på. 20W verkar gå men då ska man betala dyrt samt med separat frakt bara på oljan.

Vilka oljor kan jag ha istället till min Fox 34 rythm? Biltema ska jag ändå till så sådana alternativ är ett plus men inget måste.

*FOX 20wt. Gold
*FOX 5wt. Teflon Infused

Jag har samma problem och tycker inte det blev någon tydligt svar här! Kanske har det blivit värre för hittar inte ens oljorna utomlands. På bike-discount där packningarna finns så är oljan slut. 5W verkar omöjlig att få tag på. 20W verkar gå men då ska man betala dyrt samt med separat frakt bara på oljan.

Vilka oljor kan jag ha istället till min Fox 34 rythm? Biltema ska jag ändå till så sådana alternativ är ett plus men inget måste.

*FOX 20wt. Gold
*FOX 5wt. Teflon Infused
5wt har utgått och ersatts med 4wt utan teflon. De är utbytbara.

Jag köpte precis Motorex 4wt från just bike-discount, som enligt uppgift ska vara exakt den oljan Fox säljer, och den låg bara nerkastad med resten av sakerna i samma låda, ingen separat frakt.

I benet där det ska vara 20 wt så smörjer oljan bara, så där skulle man säkert kunna komma undan med något annat hellre än att köra torrt.

5wt har utgått och ersatts med 4wt utan teflon. De är utbytbara.

Jag köpte precis Motorex 4wt från just bike-discount, som enligt uppgift ska vara exakt den oljan Fox säljer, och den låg bara nerkastad med resten av sakerna i samma låda, ingen separat frakt.

I benet där det ska vara 20 wt så smörjer oljan bara, så där skulle man säkert kunna komma undan med något annat hellre än att köra torrt.
Tack! Det förklarar varför den inte går att hitta. På Fox servicesida står det fortfarande 5 wt.

Bike-discount säljer en "Fox Racing Shox Suspension Fluid 4WT", borde väl ändå vara den som Fox säljer? Men Motorex var billigare så jag tar hellre den. Eller menar du bara att det är samma olja i olika förpackningar?

Det ska även vara en liten skvätt 20WT som man häller i där man pumpar luft, förutom det större mängden man häller nerifrån. Men vad kan man tänka sig ha här istället? Även om den "bara" smörjer lite så vill man ju ta något som är rätt, när man inte är insatt kan man ju välja helt fel.

Har bike-discount något alternativ, eller något på Biltema? Tipsen om Biltema här i tråden verkade bara gälla att ersätta 5WT ser jag nu, så frågan är fortfarande vad jag ska ha på "luft-benet" eller vad det kallas. (Dämparbenet har jag ju 4WT)

Är man det minsta osäker och är rädd om grejerna är rätt olja den av Fox rekommenderade oljan.
Ja men det måste ju finnas andra som kör med liknande komponenter, eller är Fox så ovanligt att serva själv i Sverige? Och om de är säkra på vad som gäller så litar jag kanske på det.

Till bilarna köper jag aldrig något dyrt original utan har lärt mig att man kan köpa alternativ. Ofta rekommenderar butiken en olja och vill man var säker kan man jämföra bokstäver/siffror som talar om kvalitén. Men samma finns ju inte på cyklar att jag får en rekommendation men jag hoppades ändå någon här har kunskap om alternativ.

Motorex 4wt ska alltså enligt uppgift vara den olja som Fox också säljer under eget märke, Fox köper ju in den av nån. Att flaskorna bara skiljer på klisterlappen känns som att det stödjer den tesen.

På 20 wt oljan säger jag pass men valfri helsyntetisk motorolja som RS kör med eller en gaffelolja borde rimligtvis göra jobbet som smörjolja om man inte har något annat till hands.

Motorex 4wt fork oil som är det nya i GRIP, etc. har c:a 16 cst@40C, och Fox Gold 20wt har c:a 100 cst@40C så det är grundspecen. Det går att hitta cst-värdena för alla oljor om man letar, och det går att blanda linjärt per volym för att få önskat cst, så fritt val om man inte vill följa det Fox säger exakt. Jag kör Danico Biotech RaceShox som är luktfri och i princip giftfri.

Hittade den här jämförelsetabellen på https://www.mtbr.com/threads/motorex-supergliss-68k-or-100k.1198268/
Om nu Motorex Supergliss 68K är så bra som det påstås så är det bara att höra med valfri mekanisk verkstad med CNC-maskiner om du kan få köpa en liter. Det där är gejdolja ISO 68 som alla ovanstående verkstäder ofta har på 200-litersfat. Kanske inte Motorex, men likvärdig.Visa bilaga 764075
Öhlin renep 68 är lik värdig med Motorex supergliss 68 dom har samma iso nummer.
Putoline hpx 20 har ett cst på 40@65 så den ligger nära ett rekomnderat cst på 68.

Senast ändrad:

*FOX 20wt. Gold
*FOX 5wt. Teflon Infused
Du kan köra med valfri 4-5w gaffel olja, gärna av bra kvalite tex kyb, motorex, öhlin etc, själv kör jag kyb 4w för att jag har en dunk kvar från cross/enduro tiden

Du kan köra med valfri 4-5w gaffel olja, gärna av bra kvalite tex kyb, motorex, öhlin etc, själv kör jag kyb 4w för att jag har en dunk kvar från cross/enduro tiden
Jag har redan en flaska "TF2 5wt" från en annan cykel med RS-gaffel, om det nu inte är så jäkla noga trots allt.

Till denna cykel har jag sen en flaska "Juice Lubes 15W". Då var det ju inte ens samma siffra som Fox 20WT, men verkade inte vara lika noga med vad man hade för alternativ där..?

Hamnade i detta problem idag då jag skulle serva frugans Fox-dämpare men saknade Fox 5wt hemma.
Hittade då den här sidan som bekräftar precis det ni skriver ovan, men tänkte att det kunde vara bra att se exakt vilken 4wt-olja Fox nu säljer själva:

För att komma vidare med frugans cykel idag använde jag Rockshox 5wt. Samma cst-siffror, så tänkte att det kommer funka bra tills nästa service då jag köpt Fox-oljan. Tack till denna tråden som hjälpte mig till det beslutet. :)

Tillbaka
Topp