El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag vill inte inskränka människans rätt att vara i naturen för skojsskull, jag är inte ens av någon tydlig uppfattning i frågan utan skulle vilja se mer forskning i frågan. Däremot vet jag var mina prioriteringar ligger, så chansen att jag skulle vara mot emtb i skogen finns.Du vill alltså koka ner allemansrätten till en magisk formel om medelwatt över tid? Ingår luftfuktighet och jordmån i ekvationen?
Hästar sliter ofantligt mer, men jag har ännu aldrig hört en ridklubb diskutera om de enbart skall ha ponnys istället för fullstora hästar. Kanske för att de inser att ett rimligt slitage tillåts och kritiker struntar i storlek på häst. Det finns ingen som objektivt kommer kunna mäta skillnaden när det gäller cykling. Jag har varit ledare i Friluftsfrämjandet samt lokal cykelklubb. Den lokala cykelklubben har många elitsatsande ungdomar och de håller garanterat ett högre snitt i effekt än vad de långsammare inom FF skulle klara, även med el-MTB. Hur hanterar du det? Hela denna debatt är nonsens eftersom ingen icke-cyklist kommer hålla isär oss och NVV har inget stöd i lagen.
Det jag kan se är följande: Vissa naturområden i Sverige har de senaste åren drabbats av ett ökat slitage. Ett slitage av den graden att man, inom ansvariga instanser, ansett det nödvändigt att inskränka på vilka sätt människorna vistas inom berörda områden (eller t.o.m rätten att vistas där överhuvudtaget). Med en sådan problematik måste man börja fundera på hållbara sätt att förvalta naturen. Om det nu är så att sättet vi alla vistas i naturen är problematiskt, dvs att slitaget har passerat de gränser som t.ex. NVV anser rimliga för bevarandet av naturvärdena, så måste vi börja dra gränser.
Jag skulle gissa på att de flesta håller med mig såhär långt. Frågan varom vi tvistar antar jag är hur dessa gränser ska dras. I min mening finns det flera saker att beakta gällande detta.
Jag personligen håller rekreation och klassiskt friluftsliv högre än de adrenalinsökande aktiviteter.
På listan av rättigheter:
Vandra i naturen
Tälta i naturen
Plocka svamp och bär
Cykla i naturen
Skulle jag först och främst offra mitt kära glädjeämne "Cykla i naturen". Även kulturhistoriska värden kommer in i ekvationen, något som jag tycker bör tas med i fallet med hästar. Men det är min åsikt och jag är fullt medveten om att vissa troligen inte håller med om det.
Cykling i naturen har dock historiskt fungerat bra, som tur är. Anledningen till att det sliter mer nu är för att vi har förändrat vårt sätt att cykla i naturen. Först exploderade mtb-intresset och nu kommer många nya friluftsidkare med emtb. Om problemet är stort så bör vi därför se över hur vi "cyklar" i naturen, varför slitaget ökar.
I den ekvationen så är effekten central, det är enkel fysik.
Det fysiska slitaget sker i kontakt mellan däck och mark. Kraften som utövas på marken är direkt beroende av effekten som transporteras i drivlinan. En motor tillåter cyklisten att cykla snabbare genom att öka kraften mellan däck och mark, dvs öka slitaget.
Att ifrågasätta effekten gällande cykelns åverkan är lite som att ringa förbundet för hörselskadade och fråga varför de vill koka ned arbetet mot hörselskador till enheten decibel, det blir lustigt.
Med det sagt så vill jag inte förbjuda emtb per se. Snarare vill jag värna om bevarandet av naturvärden samt allas vår rätt att vara i naturen i största möjliga mån och kanske måste emtb stryka på foten i den ekvationen.
Senast ändrad: