Högre fart och eller längre distanser ökar slitaget jämfört med låg fart och korta distanser? Startar man och stoppar mer om man cyklar långt? Kanske man borde ha krav på att max en paus per gång man är ute och cyklar för att se till att man inte startar och stoppar så mycket. Eller kanske innföra maxhastighet i skogen? Promenadfart?
Sen till hur mycket man önskar att hinna är subjektivt. Någon vill göra mycket med sin tid. Andra inte.
Det handar inte alls om att inte klara en backe eller ett tekniskt parti - vilket jag tror ingen har menat ska vara anledningen till att man köper en elcykel. Så det var något nytt in i diskutionen. Bravo! ? Vi beöhver fler sidospår i denna tråd!
Här är grejen (enligt mig eftersom den förra "Här är grejen..." var enligt dig) att alla är i skogen för rekreation och ingen önskar att, i utgångspunkt, någon annan något ont. Den individuella uppfattningen av vad som tillåts eller borde tillåtas är därmed just det...individuellt.
Personligen skiter jag i vad folk använder för framkomstmedel så länge det inte förstör för andra. I Norge, där jag bor, är elcykling större än i Sverige pga mer uppdaterade lagar som likaställer elcykel med cykel (införstått att det är max25km/h och 250w till assistans). inga rapporter kan visa till större slitage pga elcykeln introduktion - men å andra sidan kan man se ökat slitage pga fler användare.
jo det är klart att om man cyklar längre/ sträcka och eller tid ökar det slitaget. Och givetvis ökar slitaget om man har mer acceleration = öka hastigheten, eller deacceleration = sänka hastigheten. Så är det alltid. Men att hålla jämn hastighet sliter inte mer.
Var drar man sträcket då? Får jag inte cykla om jag väger för mycket? Då får jag ju, trots allt, ut mer kraft en min dotter som väger mycket mindre än mig.
Pension blev kort! ;-) Men det här är ju intressant att bemöta.
Först känns det som att du inte håller med mig om att ökad hastighet och distans ökar slitage? Men i sista stycket håller du med ändå? Det är ju inte så kontroversiellt i sig, en ganska allmängiltig princip som gäller både cykel och elMtb. Och promenader, och ryttare, etc.
Men var drar man gränsen? Vikt på ekipaget spelar roll, betyder det att folk med lite ”kraftigare benstomme” inte får cykla? Effekt ned i pedalerna spelar roll, vore det önskvärt att starka cyklister inte cyklade? Distans spelar roll, vore det bra om sega typer inte cyklade?
Som sagt tidigare, jo om man vill minimera avtrycket cykling gör (i våra stadsnära skogar/konfliktområden) vore det ju helt krasst bäst. Men det blir inte rimligt att införa den typen av begränsningar, det vore rätt oetiskt (och helt omöjligt praktiskt) att exkludera så tycker jag.
Men om man däremot sätter gränsen vid cykling au naturell gentemot cykling med hjälpmotor? En mer distinkt och lättförståelig gräns, imho.
Slitage och incidenter (som jag lokalt ser som ett större problem) beror på hastighet och distans. En stark, snabb och hänsynslös cyklist kan orsaka mer skada än en försiktig elMtbare. Det är inte kontroversiellt. Ingen säger heller att elMtbare tillber satan och säljer knark till barn.
Det jag invänder mot är den mekaniska dopingen som ökar fart och distans, när just fart och distans är de potentiella problemen på många platser.
Måste det verkligen gå snabbare/längre än ni egentligen orkar? Om elMtb inte var uppfunnet, skulle ni inte cykla på en vanlig cykel då? Och ha roligt?