Bikester omstartar?

skjivert

Aktiv medlem
Bikester omstartar?
1697718165510.png

https://signa-sportsunited.com/

Tysk artikel

Kämpigt i cykelbranschen just nu. Hoppas Nukeproof klarar sig.

Bikester omstartar?
De avnoterade ju Signa Sports från börsen (var väl inte min bästa investering ?). De skulle ju avveckla olönsamma delar för att få saker på rätt kurs. Som sagt trist om Nukeproof och Vitus dras med. Har handlat en del från Bikester och varit nöjd. Ska man hoppas på en konkurs-rea, eller är man för elak då. Tiden när man bara kunde växa och växa utan att någonsin visa ett uns lönsamhet är väl helt enkelt över.

Bikester omstartar?
Var inne nyss och funderade över den märkliga kommentaren om just nu ingen returhantering. Tänkte inte tanken att det kunde bero på konkurshot .. men det borde jag kanske gjort ja.. Mycket trist om blir så.

Bikester omstartar?
Jag tror det beror på något logistikproblem, låter underligt att fortsätta sälja under konsumentköplagen om de inte accepterar returer. Så här skriver de på kundtjäntsidan:
"ARNING: Vi kan för tillfället inte hantera returer på grund av interna orsaker och kommer att informera dig så snart problemet är löst. Vi ber om ursäkt för eventuella besvär det kan innebära."

Bikester omstartar?
Jag tror det beror på något logistikproblem, låter underligt att fortsätta sälja under konsumentköplagen om de inte accepterar returer. Så här skriver de på kundtjäntsidan:
"ARNING: Vi kan för tillfället inte hantera returer på grund av interna orsaker och kommer att informera dig så snart problemet är löst. Vi ber om ursäkt för eventuella besvär det kan innebära."

Tror mer på akuta problem med att de inte har några pengar i kassan. Om du skickar tillbaka något förväntar du dig att få pengar tillbaka, pengar som de inte har.

Jag kommer inte sakna dem, finns många bättre butiker.

Bikester omstartar?
Så här formulerar dom sig i mail om en beställning lagd i tisdags:

”på grund av en oväntat hög ordervolym kommer leveransen av din beställning BSxxxx troligen att försenas med 1 - 4 arbetsdagar. ”

Bikester omstartar?
Bikester omstartar?
Skulle kunna vara en sådan sak som att de dragit ned på personal till absoluta minimum och att sedan ett antal blivit sjuka. Och valet stod mellan att stoppa nya ordrar eller stoppa returerna.

Men det signalerar förstås att ekonomin inte är på topp precis.

Bikester omstartar?
Nu får man ju hoppas att dom klarar sig men min första tanke när jag gick in i butiken första gången för 4-5 veckor sen var att dom konkar inom kort, ofantliga mängder 40k och uppåt mtb som hyllvärmare

Bikester omstartar?
Bikester skriver själva följande om retur-problematiken:
"Vi kan för tillfället inte hantera returer på grund av interna orsaker och kommer att informera dig så snart problemet är löst."

Jag noterar samtidigt att Addnature som är ett annat företag eller varumärke inom samma koncern rullar på och hanterar returer som vanligt.

Bikester omstartar?
Om de är på obestånd tror jag knappast att det är lagligt att fortsätta att sälja utan att ta returer så det lär nog vara nåt annat

Bikester omstartar?
Ja, där

Blir lite tveksam faktiskt, det kan ju vara så att jag kommer ihåg fel.
Addnature är inte gamla Playground.

Från https://www.friluftsland.se/om-friluftsland
”Vi övertog därför två friluftsbutiker i Sverige. 2012 övertog vi butiken ”Playground” i Stockholm. Butiken var känd för sin nytänkande marknadsföring med bra varor och kunnig personal så den passade vårat butikskoncept. Efter en period som ”Friluftsland Playground” bytte den namn till ”Friluftsland Stockholm”. Men konkurrensen i Stockholm och trenden mot webbhandel gjorde tyvärr att vi var tvungna att stänga butiken i januari 2015. Idag är Friluftsland i Sverige en ren webbshop, med kundtjänst i Köpenhamn.”

Bikester omstartar?
Jag hade på känn att det inte riktigt stämde.

Och Friluftsland verkar dela ägare med Naturkompaniet och även Fjällräven, Tierra osv.. det är allt lite trist med de här stora koncernerna.

Bikester omstartar?
Kan tänka mig att det inte har varit fantastiskt att sälja cyklar senaste åren. Först var det ju komponentbrist / cykelbrist vilket iofs gjorde att priserna steg men det fanns ju nästan inget att sälja. Sen hade väl en kort skaplig period, men det känns som att senaste året har marknaden varit riktigt kall vilket jag tror beror på att priserna på "bra grejer" har ökat fruktansvärt under de senaste åren. Vilken "bättre" lvg-kolfiberram som helst nästan är ju numera tokdyr med tanke på hur högt priset på hela cykeln är.

Bikester omstartar?
Synd med Bikester. Pålitliga och med ett brett utbud av prylar, även om jag inte nappat på någon hel cykel.
Fast det finns inget på Bikesters hemsida som säger något om bekymren, utom möjligen då obefintlig returhantering:

Bikester omstartar?
Addnature är inte gamla Playground.

Från https://www.friluftsland.se/om-friluftsland
”Vi övertog därför två friluftsbutiker i Sverige. 2012 övertog vi butiken ”Playground” i Stockholm. Butiken var känd för sin nytänkande marknadsföring med bra varor och kunnig personal så den passade vårat butikskoncept. Efter en period som ”Friluftsland Playground” bytte den namn till ”Friluftsland Stockholm”. Men konkurrensen i Stockholm och trenden mot webbhandel gjorde tyvärr att vi var tvungna att stänga butiken i januari 2015. Idag är Friluftsland i Sverige en ren webbshop, med kundtjänst i Köpenhamn.”
playground var bara bäst. friluftsland en blek skugga.

Bikester omstartar?
Hmm. Jag beställde en cykel därifrån i onsdags som står som skickad men Posten har inte tagit emot paketet än.
Dags att börja betta på om den kommer dyka upp? :p

Betalade med kreditkort så pengarna är jag inte så orolig för men vill gärna ha cykeln ..

Bikester omstartar?
Hoppas Bikester klarar sig igenom den ev. krisen och kan ta ett djupt andetag nu och klarar sig.

Tycker det är den lättaste nätbutiken att handla med, inte billigast men bäst.
OK utbud, snabba på att skicka och har alltid hanterat mina returer korrekt.
Kanske de skulle klarat sig bättre utan Signa och kunnat ställa om snabbare på egen hand?

Men förstår att det är tufft att gå från pandemi-hype-priser och efterfrågan med leveransproblemen som var, till som det är nu. ”Raganrök ha venido”-tråden spanar ju litet på läget i somras…

Bikester omstartar?
Jag hade på känn att det inte riktigt stämde.

Och Friluftsland verkar dela ägare med Naturkompaniet och även Fjällräven, Tierra osv.. det är allt lite trist med de här stora koncernerna.
Addnature startades av tre bummarkompisar för att de hittade inte de grejer de ville ha i några butiker (har jag för mig, orsaken alltså). När jag jobbade där var grundarna kvar i företaget och det var en skön stämning. När tyskarna tog över kändes det som att man tappade rätt mycket (då hade jag ifs slutat, men jag hade fortf kontakt med en del gamla kollegor). När man stod i butiken var varannan kund nån som skulle ha en varm jacka för att leka med barnen och varannan skulle bestiga Ama dablam, typ.

Bikester omstartar?
Hmm. Jag beställde en cykel därifrån i onsdags som står som skickad men Posten har inte tagit emot paketet än.
Dags att börja betta på om den kommer dyka upp? :p

Betalade med kreditkort så pengarna är jag inte så orolig för men vill gärna ha cykeln ..
Registrerat borde det stå om posten inte fått paketet, görs automatiskt när beställningen läggs

Tillbaka
Topp