El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Den enda myndighet som säger nåt om allemansrätten är Naturvårdsverket. Transportstyrelsen har inte sagt ett knyst om allemansrätten, eller förresten, de skriver att de hänvisar frågor om allemansrätten till Naturvårdsverket. Så rent krasst finns det ingen motsättning, Naturvårdsverkets tolkning är den som gäller.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Och det finns elcrossar. Kör man en fyrtaktare som en normal människa och inte en idiot låter de inte så mycket. Jag har fått tuta på folk när jag kommit upp bakom dem på skogsbilvägar/traktorstigar (ingen fyrtaktscross men offroadare).
Ljudet från en 4-Takt cross/enduro är har längre våglängd än 2-takt och färdas mycket längre.
Jag är uppvuxen med att tävla i motocross större delen av mitt liv, och jag kommer väl ihåg när 4-takt började bli vanligare på crossbanor och de bullerproblem som uppstod. Många crossbanor fick klagomål från kringboende som inte tidigare blivit störda av bullret för att ljudet tidigare inte färdades lika långt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Den enda myndighet som säger nåt om allemansrätten är Naturvårdsverket. Transportstyrelsen har inte sagt ett knyst om allemansrätten, eller förresten, de skriver att de hänvisar frågor om allemansrätten till Naturvårdsverket. Så rent krasst finns det ingen motsättning, Naturvårdsverkets tolkning är den som gäller.
Ja! Så är det.

Hela tråden känns som att hälften av de som skriver inte vill förstå.
Krångla inte. Cykla istället.

Allemanrätten är inte motoriserad.

Vill du köra elcykel i skogen, fråga den som äger skogen om det är OK. Förhoppningsvis får du cykla.

Nu ska jag ut och cykla i blåsten och snöbyarna. Full-in endurå ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Undrar fortfarande hur de drar slutsatsen att man måste fråga markägaren om lov. Gränserna för vad som är tillåtet styrs ju fortfarande av lagar och ingen har lyckats hitta någon lag som säger att man inte får elcykla på annans mark utan tillstånd. Konstigt också att snöskotrar inte kräver tillstånd av markägaren då inte heller ingår i allemansrätten.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Så, att stämma företag/folk är bättre än att vädja till cyklister att respektera lagar/regler? Det är en lätt dyster syn på det hela.
Du är lika läskunnig som vanligt… Konsumentombudsmannen stämmer inte företag om de inte anser att det finns skäl för det. De väljer att inte vidta åtgärd eller kommunicerar ut sin rekommendation, ibland med hot om vite om det inte följs. Normalt sett är domstolsprövning längre fram i processen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Om man anser att en elcykel förstör i skogen då undrar jag vad ni tycker om hästar? Kom nyss hem efter att ha kört en svart rolig mtb led å några/många hästar har gått där på typ halva leden, fick trampa i nedförsbacke för att inte stå still, bonusen var ju att man fick blodsmaksträning. Är ju inte hästarnas fel att dom ridit där så det hjälper ju inte att hytta med nävarna när man åker förbi nån hage, men hade jag mött dom i skogen, ja då jädrar, skulle tro att jag hade stannat och sagt hej flyttat på mej och släppt förbi dom å bara fortsatt att svettas å slira på alla hala rötter å sten å mind my own business ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ljudet från en 4-Takt cross/enduro är har längre våglängd än 2-takt och färdas mycket längre.
Jag är uppvuxen med att tävla i motocross större delen av mitt liv, och jag kommer väl ihåg när 4-takt började bli vanligare på crossbanor och de bullerproblem som uppstod. Många crossbanor fick klagomål från kringboende som inte tidigare blivit störda av bullret för att ljudet tidigare inte färdades lika långt.
Högtrimmade motorer (under max belastning) låter såklart mer än de motorer som har lägre effekt (och mer ljuddämpning och inte körs på full gas). Fyrtaktsskotrar låter inte mer än tvåtaktsskotrar (ibland hör man mest dump-pyset). Det beror på hur man vill att de ska låta.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Undrar fortfarande hur de drar slutsatsen att man måste fråga markägaren om lov. Gränserna för vad som är tillåtet styrs ju fortfarande av lagar och ingen har lyckats hitta någon lag som säger att man inte får elcykla på annans mark utan tillstånd. Konstigt också att snöskotrar inte kräver tillstånd av markägaren då inte heller ingår i allemansrätten.
Du får inte köra en snöskoter var du vill.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Du är lika läskunnig som vanligt… Konsumentombudsmannen stämmer inte företag om de inte anser att det finns skäl för det. De väljer att inte vidta åtgärd eller kommunicerar ut sin rekommendation, ibland med hot om vite om det inte följs. Normalt sett är domstolsprövning längre fram i processen.
Jag kan läsa och du läser inte det jag skriver. Jag tycker det är bättre och enklare att hålla sig till lagar och regler istf att stämma, anmäla fram ett bättre beteende. Polisen kan avstå åtgärd trots att brott begåtts. Det betyder inte att det är tillåtet att begå det brottet. Är det normala tillvägagångssättet att avgöra saker i domstol (istf att följa rätt tydliga regler)?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Om man anser att en elcykel förstör i skogen då undrar jag vad ni tycker om hästar? Kom nyss hem efter att ha kört en svart rolig mtb led å några/många hästar har gått där på typ halva leden, fick trampa i nedförsbacke för att inte stå still, bonusen var ju att man fick blodsmaksträning. Är ju inte hästarnas fel att dom ridit där så det hjälper ju inte att hytta med nävarna när man åker förbi nån hage, men hade jag mött dom i skogen, ja då jädrar, skulle tro att jag hade stannat och sagt hej flyttat på mej och släppt förbi dom å bara fortsatt att svettas å slira på alla hala rötter å sten å mind my own business ?
Har skrivits tidigare om hästar. Tar en kort sammanfattning: "Åhnej, hästar/djur i naturen! Nån borde göra nåt!".
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nej. Det finns ingen motstridighet.

TSS konstaterar endast att vägtrafikdefinitionerna styr den specifika terrängkörningslagen, vilken inte omfattar fordon som juridiskt klassas som cyklar. De säger varken mer eller mindre.
Håller med. Det står att man får framföra det som definieras som cykel i naturen på stigar. Varken mer eller mindre.
NVV tolkar alla lagar, sedvänjor, förarbeten och prejudikat som rör allemansrätten. Deras tolkning att elcyklar inte omfattas av allemansrätten är helt enkelt en mycket bredare syn än bara TKL.
Nu vill jag ha hjälp att förstå!
Är allemansrätten överordnad Tss fordonsdefinition?
Är allemansrätten överordnad Tkl?
Är Nvv ”tolkning” dvs där dom säger att elcykel inte får framföras i naturen (jag menar hela tiden på stigar) en föreskrift eller ett allmänt råd?
Man kan anse att NVV har fel, men att vifta med TKL som bevis på detta är inte riktigt relevant. Och anser man att en myndighet ljuger och förleder svenska folket borde det vara en lätt match att ställa dem till svars.
Jag är bara lite fattetrög i ämnet. Till mitt försvar kan jag säga att en myndighet kan ha fel jag vet inte om så är fallet här.
Tills vidare är det kanske en ganska bra idé att som ickejuridiskt kunnig lita på de expertmydigheter vi har i landet hellre än partiska hobbyjurister på internet.
Var om inte här kan hobbyjurister och ickejuridiskt kunniga diskutera ämnet? Jag är inte inne i trådar och skriver om ämnet inte intresserar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Den enda myndighet som säger nåt om allemansrätten är Naturvårdsverket. Transportstyrelsen har inte sagt ett knyst om allemansrätten, eller förresten, de skriver att de hänvisar frågor om allemansrätten till Naturvårdsverket. Så rent krasst finns det ingen motsättning, Naturvårdsverkets tolkning är den som gäller.
Så lång är jag med?Nvv som myndighet har ju allemansrätten på sitt bord bemyndigat av regeringen. Jag undrade mer för jag är fattetrög i ämnet. Har inte myndigheterna ngn skyldighet till kännedom om lagar,föreskrifter och allmänna råd och hur det ska samverka?Jag menar så dom inte krockar med varandra mellan myndigheterna? Övertrumfas lag av sedvanerätt som iof är inskriven i lagen?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Om man anser att en elcykel förstör i skogen då undrar jag vad ni tycker om hästar? Kom nyss hem efter att ha kört en svart rolig mtb led å några/många hästar har gått där på typ halva leden, fick trampa i nedförsbacke för att inte stå still, bonusen var ju att man fick blodsmaksträning. Är ju inte hästarnas fel att dom ridit där så det hjälper ju inte att hytta med nävarna när man åker förbi nån hage, men hade jag mött dom i skogen, ja då jädrar, skulle tro att jag hade stannat och sagt hej flyttat på mej och släppt förbi dom å bara fortsatt att svettas å slira på alla hala rötter å sten å mind my own business ?
Blev omriden av två damer på stora hästar idag. Vi hade cyklat om dem tidigare och pratat lite för att inte skrämma hästarna.
De galopperade sen förbi i uppförsbacken på väg till toppen. Bra fart !
Bra med allemansrätt ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
App, app, inte hänvisa till Naturvårdsverket. De torgför bara egna åsikter och hittepå, enligt hobbyjurister och boomers här i tråden!
Förlåt. Så här säger LOK-gruppen, dom är en är en sammanslutning med representanter för nationella och regionalacykelleder i Sverige:

10.5 - Allemansrätt och naturturism

Det är positivt att remissen lyfter att informationsarbetet om allemansrätten behöver förstärkas, inte minst mot entreprenörer med turismverksamhet och deras besökare. Vi vill lägga fokus på en fråga som rör allemansrätten. De senaste åren har en ny typ av cyklar börjat säljas i Sverige och Europa, E-Bikes eller elcykel. Vi ser positivt på utvecklingen vilket möjliggör för fler att kunna nyttja cykelturistiska leder, det blir lättare för en familj eller sällskap att cykelsemestra tillsammansäven om den fysiska förmågan eller fysiska förutsättningar gör att alla inte är jämnstarka. Ecykelturism har vuxit enormt i Europa, där man till och med inrättar ladd stationer efter vissa leder. För att Sverige ska hänga med i utvecklingen behöver vi lyfta problematiken som texten och tolkningen på Naturvårdsverkets (NVV) hemsida skapar. LOK vill i sammanhanget alltså lyfta fram frågan om elcykelns tillåtlighet utanför väg. I Sverige finns i dag tusentals markägaravtal mellan olika huvudmän och markägare angående mountainbikeleder. Dessaavtal har i de flesta fall skrivits innan el-cykeln blev populär och avtalen gäller cykel och inte motoriserade fordon. En elcykels egenskaper följer främst av standarden SS-EN 15194: 2009och cyklar som uppfyller dessa krav (pedalassistans, max 250 W märkeffekt samt hjälpmotorupp till 25 km/h) faller under Transportstyrelsens definition på fordonsslaget cykel och inte motordrivet fordon.NVV uppger på sin hemsida bl.a. att elcyklar förvisso inte orsakar "större miljöpåverkan" än vanlig cykel men att "allemansrätten är icke motoriserad" och att framförande av elcykel därför kräver markägarens tillstånd. Avseende uttrycket "allemansrätten är icke motoriserad" hänvisar man till att det i prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51,lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”. LOK:s anser dels att NVV inte redovisat vad som följer av de källor som anges på ett sakligt och objektivt sätt, dels att NVV:s slutsatser är felaktiga. Vi bifogar ytterligare text till varför vi anser det till remissen. Sammantaget anser LOK att NVV:s slutsats och påstående om att elcyklar inte får framföras i terräng med hänvisning till att det inte finns någon motoriserad allemansrätt är felaktigt och vilseledande. Med hänsyn till att (lagliga) elcyklar faller under fordonskategori cykel och att cykling i terräng faller under allemansrätten (jmf. lagkommentaren till 7 kap. 1 § Miljöbalken)kan rättsläget enligt LOK inte uppfattas på annat sätt än att även elcyklar får framföras i samma utsträckning som övriga cyklar. Vi föreslår att regeringen ger Naturvårdsverket i uppdrag att se över texten. Följden blir då att de huvudmän som ansvarar för cykelturistiska leder i Sverige som går på annat än väg inte tvingas skriva om alla avtal utan det räcker att informera markägaren om att el-cyklar med en maxhastighet på 25 km/h faller underallemansrätten eftersom de klassas som cyklar av Transportstyrelsen.

 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Om man anser att en elcykel förstör i skogen då undrar jag vad ni tycker om hästar? Kom nyss hem efter att ha kört en svart rolig mtb led å några/många hästar har gått där på typ halva leden, fick trampa i nedförsbacke för att inte stå still, bonusen var ju att man fick blodsmaksträning. Är ju inte hästarnas fel att dom ridit där så det hjälper ju inte att hytta med nävarna när man åker förbi nån hage, men hade jag mött dom i skogen, ja då jädrar, skulle tro att jag hade stannat och sagt hej flyttat på mej och släppt förbi dom å bara fortsatt att svettas å slira på alla hala rötter å sten å mind my own business ?
När jag cyklar i skogen tillämpar jag generellt företrädesrätt för när man först var på plats historiskt.
Dvs, djuren har första tjing, därefter människor som vandrar, hästar som transport-pryl, människor som springer, och sist människor på cyklar. Kanske ska kalla det "evolutions-regeln" eller något.

Jag bryter även ner i detaljnivå, så när jag är ute och springer med mina dyra trail-pjucks, så har bär- och svampplockare företräde och jag anpassar mig till sådana om vi möts på en smal stig.

Enkel regel tycker jag.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
När jag cyklar i skogen tillämpar jag generellt företrädesrätt för när man först var på plats historiskt.
Dvs, djuren har första tjing, därefter människor som vandrar, hästar som transport-pryl, människor som springer, och sist människor på cyklar. Kanske ska kalla det "evolutions-regeln" eller något.

Jag bryter även ner i detaljnivå, så när jag är ute och springer med mina dyra trail-pjucks, så har bär- och svampplockare företräde och jag anpassar mig till sådana om vi möts på en smal stig.

Enkel regel tycker jag.
Så rätt!!
Lämnar alltid företräde till vandrare/hästar mm när jag cyklar....alltid!
Möjligtvis inte till Stravahetsare på cykel som skriker ur spår....då är jag döv. ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Blev omriden av två damer på stora hästar idag. Vi hade cyklat om dem tidigare och pratat lite för att inte skrämma hästarna.
De galopperade sen förbi i uppförsbacken på väg till toppen. Bra fart !
Bra med allemansrätt ?
Nu är det ju inte skitofta man möter hästar men när det väl händer så brukar jag plocka av mej hjälmen med, kanske överdrivet men en gammal hästägarkömpis tipsa om det för länge sen, ge fan i bromsarna är ju sen gammalt då en häst blev skrämd av tjutet och fick tyvär avlivas senare av skadorna den stackarn odrog sej
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Blev omriden av två damer på stora hästar idag. Vi hade cyklat om dem tidigare och pratat lite för att inte skrämma hästarna.
De galopperade sen förbi i uppförsbacken på väg till toppen. Bra fart !
Bra med allemansrätt ?
Och den upplevelsen hade du troligen sluppit om du tagit lite hjälp av en elmotor uppför. Just sayin…
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Finns inte en chans i världen att du cyklar ifrån en häst. Inte med assistans heller.
OT (mot 3000!): Jag har nåt svagt minne av att det går nån tävling där löpare möter ryttare över ett antal mils löpning i terräng i Skottland (eller Irland?). Hästen vinner oftast men löparen kan vinna när det blir lite längre distanser. Men hästen vinner garanterat mot cyklisten på alla kortare distanser.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Förlåt. Så här säger LOK-gruppen, dom är en är en sammanslutning med representanter för nationella och regionalacykelleder i Sverige:

10.5 - Allemansrätt och naturturism

Det är positivt att remissen lyfter att informationsarbetet om allemansrätten behöver förstärkas, inte minst mot entreprenörer med turismverksamhet och deras besökare. Vi vill lägga fokus på en fråga som rör allemansrätten. De senaste åren har en ny typ av cyklar börjat säljas i Sverige och Europa, E-Bikes eller elcykel. Vi ser positivt på utvecklingen vilket möjliggör för fler att kunna nyttja cykelturistiska leder, det blir lättare för en familj eller sällskap att cykelsemestra tillsammansäven om den fysiska förmågan eller fysiska förutsättningar gör att alla inte är jämnstarka. Ecykelturism har vuxit enormt i Europa, där man till och med inrättar ladd stationer efter vissa leder. För att Sverige ska hänga med i utvecklingen behöver vi lyfta problematiken som texten och tolkningen på Naturvårdsverkets (NVV) hemsida skapar. LOK vill i sammanhanget alltså lyfta fram frågan om elcykelns tillåtlighet utanför väg. I Sverige finns i dag tusentals markägaravtal mellan olika huvudmän och markägare angående mountainbikeleder. Dessaavtal har i de flesta fall skrivits innan el-cykeln blev populär och avtalen gäller cykel och inte motoriserade fordon. En elcykels egenskaper följer främst av standarden SS-EN 15194: 2009och cyklar som uppfyller dessa krav (pedalassistans, max 250 W märkeffekt samt hjälpmotorupp till 25 km/h) faller under Transportstyrelsens definition på fordonsslaget cykel och inte motordrivet fordon.NVV uppger på sin hemsida bl.a. att elcyklar förvisso inte orsakar "större miljöpåverkan" än vanlig cykel men att "allemansrätten är icke motoriserad" och att framförande av elcykel därför kräver markägarens tillstånd. Avseende uttrycket "allemansrätten är icke motoriserad" hänvisar man till att det i prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51,lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”. LOK:s anser dels att NVV inte redovisat vad som följer av de källor som anges på ett sakligt och objektivt sätt, dels att NVV:s slutsatser är felaktiga. Vi bifogar ytterligare text till varför vi anser det till remissen. Sammantaget anser LOK att NVV:s slutsats och påstående om att elcyklar inte får framföras i terräng med hänvisning till att det inte finns någon motoriserad allemansrätt är felaktigt och vilseledande. Med hänsyn till att (lagliga) elcyklar faller under fordonskategori cykel och att cykling i terräng faller under allemansrätten (jmf. lagkommentaren till 7 kap. 1 § Miljöbalken)kan rättsläget enligt LOK inte uppfattas på annat sätt än att även elcyklar får framföras i samma utsträckning som övriga cyklar. Vi föreslår att regeringen ger Naturvårdsverket i uppdrag att se över texten. Följden blir då att de huvudmän som ansvarar för cykelturistiska leder i Sverige som går på annat än väg inte tvingas skriva om alla avtal utan det räcker att informera markägaren om att el-cyklar med en maxhastighet på 25 km/h faller underallemansrätten eftersom de klassas som cyklar av Transportstyrelsen.

Och här en gemensam skrivelse från flera organisationer som representerar en betydande del av de naturnära näringarna och friluftslivet i Sverige:
Följande citat är ju verkligen huvudet på spiken, vilket vi inte minst ser i denna tråd: ”Nuvarande lagstiftning innebär en otydlighet som en enskild inte kan förväntas förstå, vilket exemplifieras av att många idag uppfattar sig kunna framföra elcyklar i naturen med stöd av allemansrätten.”

Svenskt friluftsliv omfattar bl.a. följande medlemsorganisationer:
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
OT (mot 3000!): Jag har nåt svagt minne av att det går nån tävling där löpare möter ryttare över ett antal mils löpning i terräng i Skottland (eller Irland?). Hästen vinner oftast men löparen kan vinna när det blir lite längre distanser. Men hästen vinner garanterat mot cyklisten på alla kortare distanser.

Jag antar utmaningen! Distans 1m tror jag att jag har en bra chans på på en Brompton. Innan ryttaren reagerat och signalerat till hästen som också har sin reaktionstid innan ekipaget sätter fart så har jag hunnit minst halvvägs.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Högtrimmade motorer (under max belastning) låter såklart mer än de motorer som har lägre effekt (och mer ljuddämpning och inte körs på full gas). Fyrtaktsskotrar låter inte mer än tvåtaktsskotrar (ibland hör man mest dump-pyset). Det beror på hur man vill att de ska låta.
Vad jag ville påpeka var att jämfört med en 2-takt, vid samma decibel, så färdas ljudet från en 4-takt längre. Så även om det dova ljudet från en 4-takt må vara "bekvämare" för örat så färdas det längre sträckor.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Och här en gemensam skrivelse från flera organisationer som representerar en betydande del av de naturnära näringarna och friluftslivet i Sverige:
Följande citat är ju verkligen huvudet på spiken, vilket vi inte minst ser i denna tråd: ”Nuvarande lagstiftning innebär en otydlighet som en enskild inte kan förväntas förstå, vilket exemplifieras av att många idag uppfattar sig kunna framföra elcyklar i naturen med stöd av allemansrätten.”

Svenskt friluftsliv omfattar bl.a. följande medlemsorganisationer:
Jo, dom skriver: Elcyklar:

Elcyklar behöver hanteras i terrängkörningsutredningen och omfattas av en framtidaterrängkörningslag, i syfte att minska skador och störningar samt för att tydliggöravad som gäller vid körning av motordrivna fordon i terräng.

Enligt LOK-gruppen: NVV uppger på sin hemsida bl.a. att elcyklar förvisso inte orsakar "större miljöpåverkan" än vanlig cykel men att "allemansrätten är icke motoriserad" och att framförande av elcykel därför kräver markägarens tillstånd.

Terrängkörningsutredningen finns här:

Vad gäller elcykel har utredningen utgått från den nuvarandedefinitionen i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner, vilket något förenklat innebär att en elcykel med högst 250 watts motor definieras som cykel. Detta avsnitt om terrängkörning på annans mark, som här endast avser motorfordon, omfattar alltså inte färd med sådan elcykel. https://www.regeringen.se/contentas...954df74bef/hallbar-terrangkorning-sou-201967/
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Finns inte en chans i världen att du cyklar ifrån en häst. Inte med assistans heller.
Beror väl på både typ häst och typ av cykling och terräng. En gammal ardenner i utförslöpor med tät skog tror jag att till och med jag klipper.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag antar utmaningen! Distans 1m tror jag att jag har en bra chans på på en Brompton. Innan ryttaren reagerat och signalerat till hästen som också har sin reaktionstid innan ekipaget sätter fart så har jag hunnit minst halvvägs.
Kanske. Men ska Brompton vara ihopfälld eller inte? Ryttare i sadeln eller bredvid etc? Här finns utrymme för några hundra inlägg känner jag!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Så rätt!!
Lämnar alltid företräde till vandrare/hästar mm när jag cyklar....alltid!
Möjligtvis inte till Stravahetsare på cykel som skriker ur spår....då är jag döv. ?
Stravahetsare är ju en av de senare tillkomna arterna i skogen, så dom/vi har nog inte företräde framför någon annan öht. Vilket ju faktiskt skulle vara väldigt bra, så regeln fungerar alldeles utmärkt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
När jag cyklar i skogen tillämpar jag generellt företrädesrätt för när man först var på plats historiskt.
Dvs, djuren har första tjing, därefter människor som vandrar, hästar som transport-pryl, människor som springer, och sist människor på cyklar. Kanske ska kalla det "evolutions-regeln" eller något.

Jag bryter även ner i detaljnivå, så när jag är ute och springer med mina dyra trail-pjucks, så har bär- och svampplockare företräde och jag anpassar mig till sådana om vi möts på en smal stig.

Enkel regel tycker jag.
Människor är djur och borde väl ha samma tjing som andra djur?
Vem har förresten väjningsplikt: jägare eller bärplockare (samlare)?

Vi har knappt 700 inlägg på oss...
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Människor är djur och borde väl ha samma tjing som andra djur?
Vem har förresten väjningsplikt: jägare eller bärplockare (samlare)?

Vi har knappt 700 inlägg på oss...
Beror väll på om dom har en batteridriven bärplockare, för då är det inga riktiga bärplockare å har ingen rätt att vistas i skogen
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Beror väll på om dom har en batteridriven bärplockare, för då är det inga riktiga bärplockare å har ingen rätt att vistas i skogen
Jägarna eller bärplockarna? Eller de andra djuren?
"Bärplockare som har bärplockare"
Batteridriven måste väl vara ok? Det är väl motordriven som inte är tillåten?
En sak är då säker: Av alla bär och ekollon ska det lagas en fet jäkla allemansrätt!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jo, dom skriver: Elcyklar:

Elcyklar behöver hanteras i terrängkörningsutredningen och omfattas av en framtidaterrängkörningslag, i syfte att minska skador och störningar samt för att tydliggöravad som gäller vid körning av motordrivna fordon i terräng.

Enligt LOK-gruppen: NVV uppger på sin hemsida bl.a. att elcyklar förvisso inte orsakar "större miljöpåverkan" än vanlig cykel men att "allemansrätten är icke motoriserad" och att framförande av elcykel därför kräver markägarens tillstånd.

Terrängkörningsutredningen finns här:

Vad gäller elcykel har utredningen utgått från den nuvarandedefinitionen i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner, vilket något förenklat innebär att en elcykel med högst 250 watts motor definieras som cykel. Detta avsnitt om terrängkörning på annans mark, som här endast avser motorfordon, omfattar alltså inte färd med sådan elcykel. https://www.regeringen.se/contentas...954df74bef/hallbar-terrangkorning-sou-201967/
Ja, den förra regeringen orkade inte skriva nåt tilläggsdirektiv till utredningen, så den tittade öht inte på elcyklar. På så sätt blev den en halvmesyr och obsolet redan när den levererades, och inget av den har heller gått vidare och blivit nåt lagförslag. Jag tror att en ny utredning kommer att tillsättas så småningom.
Men skrivelsen jag länkade är intressant, då den visar att de naturnära näringarna och stora delar av svenska friluftslivet stöder NVV:s tolkning.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jägarna eller bärplockarna? Eller de andra djuren?
"Bärplockare som har bärplockare"
Batteridriven måste väl vara ok? Det är väl motordriven som inte är tillåten?
En sak är då säker: Av alla bär och ekollon ska det lagas en fet jäkla allemansrätt!
Batteriet driver en motor, så bärplockarmojjängen måste ju räknas som motordriven
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Att jägarna inte vill ha (el)cyklister i skogen förstår jag, de har ju svårt som det är att skilja på älgar och hundar. Samerna vill väl ha ensamrätt över fjällen och lantbrukarna vill väl ha så stark äganderätt som möjligt. Inte undra på att de är emot elcyklar då.

Sen att de vill få in elcyklarna i TKL visar väl på att de är tillåtna idag, trots att de inte innefattas av allemansrätten. Återigen nämns andra fordon som inte innefattas av allemansrätten men som ändå inte kräver tillstånd av markägaren också.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Samma li
Att jägarna inte vill ha (el)cyklister i skogen förstår jag, de har ju svårt som det är att skilja på älgar och hundar. Samerna vill väl ha ensamrätt över fjällen och lantbrukarna vill väl ha så stark äganderätt som möjligt. Inte undra på att de är emot elcyklar då.

Sen att de vill få in elcyklarna i TKL visar väl på att de är tillåtna idag, trots att de inte innefattas av allemansrätten. Återigen nämns andra fordon som inte innefattas av allemansrätten men som ändå inte kräver tillstånd av markägaren också.
Samma tankar. Jag hajade till när jag såg Lrf, Samerna och Jägarförbundet. Deras agenda till skillnad från friluftsorganisationerna är nog mer åt inskränkningar och vinsttänk. Det är stora ekonomiska intressen i markägande både vad gäller ekonomisk skogsdrift och jaktarrende. I jämförelse står friluftsutövaren sig slätt. Hoppas att Svenskt friluftsliv kan balansera upp den skitstormen i det gänget. Det är inte bara ecykling som är i fara ⚠️
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vad tror ni om åldersgräns på elcyklar i skogen, skulle det kännas ok? Om man måste vara 50+ eller 60+ för att det ska vara godkänt, kan det funka? Krav på helskägg känns dock diskriminerande, det får vi aldrig ok på.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vad tror ni om åldersgräns på elcyklar i skogen, skulle det kännas ok? Om man måste vara 50+ eller 60+ för att det ska vara godkänt, kan det funka? Krav på helskägg känns dock diskriminerande, det får vi aldrig ok på.
Kanske t o m ett körkort för vanlig mtb också. Ett oomkullrunkeligt krav skall då vara att kunna cykla ifrån en Ardennerhäst i utförslöpa.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vad tror ni om åldersgräns på elcyklar i skogen, skulle det kännas ok? Om man måste vara 50+ eller 60+ för att det ska vara godkänt, kan det funka? Krav på helskägg känns dock diskriminerande, det får vi aldrig ok på.
Möjligt, men enligt min erfarenhet så är det som lägst 60+ isf. Helskäggsfrågan kanske är svår att formalisera helt, men kanske kan vara ngn form av praxis för bedömning av karaktär vid prövning i vårdslöshetsfrågor?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja, den förra regeringen orkade inte skriva nåt tilläggsdirektiv till utredningen, så den tittade öht inte på elcyklar. På så sätt blev den en halvmesyr och obsolet redan när den levererades, och inget av den har heller gått vidare och blivit nåt lagförslag. Jag tror att en ny utredning kommer att tillsättas så småningom.
Men skrivelsen jag länkade är intressant, då den visar att de naturnära näringarna och stora delar av svenska friluftslivet stöder NVV:s tolkning.
Terrängkörningsutredningen från 2019 skrev att utredningen utgått från den nuvarande definitionen i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner när det gäller elcyklar, vilket något förenklat innebär att en elcykel med högst 250 watts motor definieras som en "vanlig cykel".

Enligt LRF skall Naturvårdsverket också ha skickat en önskan om tilläggsdirektiv till miljöministern:

Därför har LRF tillsammans med Svenskt Friluftsliv, Svenska Samernas Riksförbund och Svenska Jägareförbundet skickat en hemställan till regeringen med önskan om tilläggsdirektiv för att även kunna behandla elcyklar i sitt utredningsarbete. Vi vet också att Naturvårdsverket gjort detsamma.

 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
När till och med LRF skriver detta så känns det idiotiskt att argumentera för något annat, körning med eMTB är med andra ord tillåten tillsvidare:

”Problematiken är i korthet att allemansrätten inte omfattar motoriserade fordon såsom elcyklar. Men lagen om vägtrafikdefinitioner definierar elcyklar som ”vanliga cyklar” och konsekvensen blir att elcyklar hamnar utanför terrängkörningslagen. Detta är så otydligt att ingen kan förväntas förstå det. En typisk gråzon helt enkelt. Vi anser att elcyklar måste omfattas av en framtida terrängkörningslag.”
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Terrängkörningsutredningen från 2019 skrev att utredningen utgått från den nuvarande definitionen i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner när det gäller elcyklar, vilket något förenklat innebär att en elcykel med högst 250 watts motor definieras som en "vanlig cykel".

Enligt LRF skall Naturvårdsverket också ha skickat en önskan om tilläggsdirektiv till miljöministern:

Därför har LRF tillsammans med Svenskt Friluftsliv, Svenska Samernas Riksförbund och Svenska Jägareförbundet skickat en hemställan till regeringen med önskan om tilläggsdirektiv för att även kunna behandla elcyklar i sitt utredningsarbete. Vi vet också att Naturvårdsverket gjort detsamma.

Ja? Vad skulle utredaren göra när han inte fick nåt tilläggsdirektiv? Det behövs ett direktiv om han ska kunna utgå från nåt annat. Därför har han inte tittat på elcykel öht, då direktiven inte nämnde nåt om det.
 
Tillbaka
Topp