Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej, det är ju intressant. (väldigt bra inlägg!)Terrängkörningsutredningen från 2019 skrev att utredningen utgått från den nuvarande definitionen i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner när det gäller elcyklar, vilket något förenklat innebär att en elcykel med högst 250 watts motor definieras som en "vanlig cykel".
Terrängkörningsutredningen från 2019 skrev ju att utredningen utgått från den nuvarande definitionen i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner när det gäller elcyklar.Ja? Vad skulle utredaren göra när han inte fick nåt tilläggsdirektiv? Det behövs ett direktiv om han ska kunna utgå från nåt annat. Därför har han inte tittat på elcykel öht, då direktiven inte nämnde nåt om det
T.o.m. LRF. ????När till och med LRF skriver detta så känns det idiotiskt att argumentera för något annat:
”Problematiken är i korthet att allemansrätten inte omfattar motoriserade fordon såsom elcyklar. Men lagen om vägtrafikdefinitioner definierar elcyklar som ”vanliga cyklar” och konsekvensen blir att elcyklar hamnar utanför terrängkörningslagen. Detta är så otydligt att ingen kan förväntas förstå det. En typisk gråzon helt enkelt. Vi anser att elcyklar måste omfattas av en framtida terrängkörningslag.”
"Konstigt också att snöskotrar inte kräver tillstånd av markägaren då inte heller ingår i allemansrätten."Du kanske skulle prova att läsa inläggen innan du svarar. Har aldrig påstått att du får köra snöskoter var du vill.
Göra pålägg av alla som utnyttjar allemansrätten?Smörgåspålägg?
Låter som sunt förnuft.När jag cyklar i skogen tillämpar jag generellt företrädesrätt för när man först var på plats historiskt.
Dvs, djuren har första tjing, därefter människor som vandrar, hästar som transport-pryl, människor som springer, och sist människor på cyklar. Kanske ska kalla det "evolutions-regeln" eller något.
Enkel regel tycker jag.
Jag förstår din poäng. En F1 (fyrtakt) låter också mycket (ljudet högvarvigt och inte alls dovt). Kör man för fullt på maskiner gjorda för tävling låter det mycket. En lågtrimmad fyrtaktare låter mindre (speciellt om man inte kör för fullt). Trimningsgrad och körstil avgör mer.Vad jag ville påpeka var att jämfört med en 2-takt, vid samma decibel, så färdas ljudet från en 4-takt längre. Så även om det dova ljudet från en 4-takt må vara "bekvämare" för örat så färdas det längre sträckor.
Jägare med spjut har såklart företräde före jägare med kulvapen.Människor är djur och borde väl ha samma tjing som andra djur?
Vem har förresten väjningsplikt: jägare eller bärplockare (samlare)?
Hur man än vrider på det så låter en fyrtakt mer och över längre avstånd än en tvåtakt.Jag förstår din poäng. En F1 (fyrtakt) låter också mycket (ljudet högvarvigt och inte alls dovt). Kör man för fullt på maskiner gjorda för tävling låter det mycket. En lågtrimmad fyrtaktare låter mindre (speciellt om man inte kör för fullt). Trimningsgrad och körstil avgör mer.
Skulle inte Stravafasonerna bort från skogen?Kanske t o m ett körkort för vanlig mtb också. Ett oomkullrunkeligt krav skall då vara att kunna cykla ifrån en Ardennerhäst i utförslöpa.
De låter alltså så mycket att man måste tuta på andra för att upptäckas (min erfarenhet på traktorstigar)?Hur man än vrider på det så låter en fyrtakt mer och över längre avstånd än en tvåtakt.
Det är ju en cykel. Borde gå att ersätta en ardenner med en elsparkcykel (bara den inte går över 20 km/h).Får man köra elspark cyklar i skogen ?
Eller på grusvägarna i Hellas ?
Det skulle stå "då de inte heller ingår...", därför du är förvirrad? Köra var du vill är inte samma sak som kräver inte tillstånd av markägaren."Konstigt också att snöskotrar inte kräver tillstånd av markägaren då inte heller ingår i allemansrätten."
Är inte det minsta förvirrad. Har du läst rubriken för tråden?Det skulle stå "då de inte heller ingår...", därför du är förvirrad? Köra var du vill är inte samma sak som kräver inte tillstånd av markägaren.
Såklart är det böndernas och samernas fel. Inte elcyklisternas (som kör med motorer där motorer inte tillåts).T.o.m. LRF. ????
Perfekt när bönder, jägare och samer får sätta agendan för allemansrätten och dess utformning.
Vad kan gå fel liksom.
För givetvis vimlar det av cyklister i de gängen som förstår hur en cykel och en E-Bike fungerar och vad den betyder för oss cyklister.
Cyklister cyklar, som vanligt, där de får. De cyklar utan hjälp (vare sig av motor eller doping). Dumma cyklister på ett cykelforum som inte fattar!Eller vänta…inte ens cyklister på Sveriges största cykelforum kan eller vill förstå. ?
denna tråden är så urbota idiotisk att man blir helt matt, men ligger helt i tiden för hur debatter förs online.
...
Eller vänta…inte ens cyklister på Sveriges största cykelforum kan eller vill förstå. ?
denna tråden är så urbota idiotisk att man blir helt matt, men ligger helt i tiden för hur debatter förs online.
Och i ditt gäng vimlar det av samer som har koll på betydelsen av rennäringen?T.o.m. LRF. ????
Perfekt när bönder, jägare och samer får sätta agendan för allemansrätten och dess utformning.
Vad kan gå fel liksom.
För givetvis vimlar det av cyklister i de gängen som förstår hur en cykel och en E-Bike fungerar och vad den betyder för oss cyklister.
Eller vänta…inte ens cyklister på Sveriges största cykelforum kan eller vill förstå. ?
Ja fast nu var det ju du som tog upp din 4-takt som ett argument att den låter mindre. Dessutom var det aldrig tal om någon F1 utan om cross/enduro.Jag förstår din poäng. En F1 (fyrtakt) låter också mycket (ljudet högvarvigt och inte alls dovt). Kör man för fullt på maskiner gjorda för tävling låter det mycket. En lågtrimmad fyrtaktare låter mindre (speciellt om man inte kör för fullt). Trimningsgrad och körstil avgör mer.
Ja, eftersom min fyrtaktare låter/lät så lite att jag ibland fick tuta på folk som jag kom ikapp. Vill man att det ska låta (tvåtaktsskotrar) så låter det. Vill man att det inte ska låta så kör man fyrtakt (och sliter inte bort ljuddämpningen). Fyrtaktare är lätta att få tysta. En tvåtaktare är en annan femma.Ja fast nu var det ju du som tog upp din 4-takt som ett argument att den låter mindre. Dessutom var det aldrig tal om någon F1 utan om cross/enduro.
Och i ditt gäng vimlar det av samer som har koll på betydelsen av rennäringen?
Nu var det ju inte bara ”bönder, jägare och samer” som stod bakom skrivelsen, utan även Svenskt friluftsliv med följande medlemsorganisationer:T.o.m. LRF. ????
Vad kan gå fel liksom.
Utan motor är det inga problem att cykla i skogen (under ansvar, naturligtvis). De som vill köra elcross i skogen, ska deras röster också få höras?Absolut inte.
Och därför gäller det att lyfta alla rösterna i denna diskussionen och få lata på bordet inför en fortsatt agenda för cykling i skog.
Inga cyklister "hatar" cyklar i skogen. De/det är tillåtet. Motorer omfattas däremot inte av allemansrätten. Vilka här hatar all form av allemansrätt? Du kastar ur dig mycket konstiga saker...Inte bara luta sig på de som absolut hatar all form av cykling i skog, eller rent av alla form av allemansrätt. ?
Exakt.Nu var det ju inte bara ”bönder, jägare och samer” som stod bakom skrivelsen, utan även Svenskt friluftsliv med följande medlemsorganisationer:
Så det finns ett brett och starkt stöd för att allemansrätten är och ska vara icke-motoriserad, från de naturnära näringarna till en stor del av det organiserade friluftslivet.![]()
Medlemsorganisationer - Svenskt Friluftsliv
Svenskt Friluftsliv består av 27 ideella organisationer, alla med stark förankring i friluftsliv och folkhälsa. Tillsammans organiserar föreningarna 2 miljoner medlemmar i närmare 7 000 lokala- och regionala klubbar. BirdLife […]svensktfriluftsliv.se
Men vad ska jag tro om el-mtb då när jag läser reklamen?.....
Och det ständiga mantrat om en ”icke motoriserad” allemansrätt förstärker bara min tes om den totala okunskapen och avsaknaden av erfarenhet om hur en E-MTB fungerar.
Finns fortfarne allt för många här inne som tror att det räcker att sätta en fot på pedalen så levererar den 700W kontant till batteriet är tomt. ??
Oj oj oj.. Nu stängs tråden inom 10 inlägg. Nu har fördämningarna sprängts.Inte pallat att lyssna själv men svaret kanske finns här? Visa bilaga 661527
Precis...inte fattat själv HUR en eMTB egentligen fungerar?Men vad ska jag tro om el-mtb då när jag läser reklamen?
Klart man vill fräsa runt som en fransman på en sån här skönhet!
... men fråga markägaren om lov först, svårare än så är det inte. Eller.. får man har högre effekt än 250W?? Vad jag läser mig till här i tråden så 'nej, max 250W assistans gäller'...
Visa bilaga 661526
Ja, hur är det egentligen? Får björnar åka elcykel i skogen?Oj oj oj.. Nu stängs tråden inom 10 inlägg. Nu har fördämningarna sprängts.
Nu när Bamse nämndes, kommer vi in på politik. Det var kul så länge det varade :)
Björnar bryr sig inte om skogen. De skiter i denJa, hur är det egentligen? Får björnar åka elcykel i skogen?
Nu finns det ju en viss logik i att de som äger och brukar skog- och mark och tillför direkt samhällsnytta har en stark röst i sammanhanget. Inte samtliga röster, men en stark sådan.Absolut inte.
Och därför gäller det att lyfta alla rösterna i denna diskussionen och få lata på bordet inför en fortsatt agenda för cykling i skog.
Inte bara luta sig på de som absolut hatar all form av cykling i skog, eller rent av alla form av allemansrätt. ?
Verkar som att ” damchevorna” funkar så, emtb har ju oftast 3 eller 4 lägen med olika styrka, sen vet jag inte hur dom olika motorerna funkar men brose ( specialized) ger mer om du trycker hårdare och med högre kadens, max effekten är en peak som nog ingen orkar hållaPrecis...inte fattat själv HUR en eMTB egentligen fungerar?
Vanlig el damcykel ger ju full effekt när man knappar in maxläget...räcker ju med att bara sakta snurra pedalerna så går den i 25km/h.
Iaf gjorde frugans Cresent Elina det...
Men när ger en eMTB 600w assistans?
Mest nyfiken hur den funkar....ingen ironi,vill veta HUR assistansen funkar!
På hög kadens om du tex cyklar upp för en väldigt brant backe så kan motorn ha en så kallad peak power där den under några sekunder går upp till 500-600 watt vilket gör att det blir lättare att trampa upp för backen men hastigheten ökas inteMen vad ska jag tro om el-mtb då när jag läser reklamen?
Klart man vill fräsa runt som en fransman på en sån här skönhet!
... men fråga markägaren om lov först, svårare än så är det inte. Eller.. får man har högre effekt än 250W?? Vad jag läser mig till här i tråden så 'nej, max 250W assistans gäller'...
Visa bilaga 661526
Har full respekt för skogsägare och deras ofta kloka sätt att bruka sin mark, men det finns rötägg även där och de synd desto mer.Nu finns det ju en viss logik i att de som äger och brukar skog- och mark och tillför direkt samhällsnytta har en stark röst i sammanhanget. Inte samtliga röster, men en stark sådan.
Och så ordet "hatar". Varför strösslar du med det ordet?
Oavsett vad som är rätt eller fel och vad framtiden ger oss, så är jag relativt säker att din typ av retorik och hur du uttrycker dig stjälper mer än det hjälper iaf.
Jag hoppas du inser vad du skriver. NVV och vissa intresseorganisationer efterfrågade uppdaterad lagstiftning, vilket de INTE fick. Vilket alltså betyder... @BFS, @ooms m.fl får återigen gärna visa vilken lag de som cyklar med eMTB bryter mot. Det hade iofs dödat tråden om ni lyckades för få fanns det inget att diskutera.Ja, den förra regeringen orkade inte skriva nåt tilläggsdirektiv till utredningen, så den tittade öht inte på elcyklar. På så sätt blev den en halvmesyr och obsolet redan när den levererades, och inget av den har heller gått vidare och blivit nåt lagförslag. Jag tror att en ny utredning kommer att tillsättas så småningom.
Men skrivelsen jag länkade är intressant, då den visar att de naturnära näringarna och stora delar av svenska friluftslivet stöder NVV:s tolkning.
Ett utmärkt exempel på teori, praktik och slarvigt skrivna lagar. Med "effekt på 250W" menas effekt som motorn kan hålla över tid (tills dess batteriet är urladdat, "continuous"), för att en elmotor skall ge en effekt över tid så kan under korta stunder effekten vara högre. För en ingenjör är detta en självklarhet, för en myndighet är det ointressant och för en reklamfirma är det tydligen så intressant att de skriver ut det. Hade kravet istället varit "Max peak power" hade 250W varit den maximalt tillåtna effekten, momentant. Alla har alltså rätt (lite som i övrigt i denna tråd, det är lagligt men NVV gillar inte det), men det ger ett högst förvillat intryck.Hej, det är ju intressant. (väldigt bra inlägg!)
Hur får jag ihop nedan reklam med det som står här ovan, om 250W?
Visa bilaga 661453
Den har alltså en momentsensor som känner hur hårt man trampar. Ställer man in den på max assistans så kan den addera runt 300% av vad man själv trampar, upp till 85 Nm som är max.Precis...inte fattat själv HUR en eMTB egentligen fungerar?
Vanlig el damcykel ger ju full effekt när man knappar in maxläget...räcker ju med att bara sakta snurra pedalerna så går den i 25km/h.
Iaf gjorde frugans Cresent Elina det...
Men när ger en eMTB 600w assistans?
Mest nyfiken hur den funkar....ingen ironi,vill veta HUR assistansen funkar!
Du svingar vilt åt alla håll och kanter, först var det mot ”bönder, samer och jägare”, och nu mot en stor del av det organiserade friluftslivet, inkl några stora cykelorganisationer. Fundera istället varför de, likt många här i tråden, inte håller med dig. Jag tror att det är för att de värnar allemansrätten, och inte vill sätta den på spel pga en minoritet som vill fräsa runt på motoriserade cyklar hur de vill i skogen.Exakt.
Och av de 27 organisationerna är det TVÅ som jobbar för cykling i skog.
Friluftsfrämjandet och Cykelfrämjandet.
Och som vi redan konstaterat står det ingenstans i deras foldrar eller uttalande de gjort att E-MTB inte skall klassa som en vanlig cykel.
Resten har precis noll intresse av cyklar i skog och skulle aldrig lyfta ett finger om de kom ett förslag på totalt förbud.
Och det ständiga mantrat om en ”icke motoriserad” allemansrätt förstärker bara min tes om den totala okunskapen och avsaknaden av erfarenhet om hur en E-MTB fungerar.
Finns fortfarne allt för många här inne som tror att det räcker att sätta en fot på pedalen så levererar den 700W kontant till batteriet är tomt. ??
Det har gått hyfsat att behålla en vi-känsla med ickemotoriserade cyklar (jag har cyklat i skogen i snart 30 år). Det börjar gnissla nu. Cyklar med motorer drar till sig uppmärksamhet (eftersom elcyklar inte inkluderas i allemansrätten). Ja, vanliga skogscyklister hotas också av att det finns elcyklar i skogen. Varför skulle skogscyklister gräva sin egen grav om de vill fortsätta cykla gnisselfritt?Man kan ju fråga sig vad nästa steg blir om eMTB förbjuds, är det inte lite naivt att tro att det stannar där? EMTB och MTB har fler likheter än olikheter och ligger så pass nära besläktat att jag är övertygad om att de som förespråkar ett förbud av eMTB i själva verket gräver sin egna grav.
Det är din åsikt. Att cykla utan motor är mindre kontroversiellt än att cykla MED motor (där motorer inte är tillåtna). Det behövs inte mer än "ett fåtal" för att saker och ting ska ändras.Som grupp så ställer vanliga cyklister till det mer än det fåtal som ännu hittat ut på en eMTB. Slitage och konflikter kommer knappt påverkas av ett förbud av eMTB och då ligger vanlig cykling risigt till om vi nu verkligen ska värna om allemansrätten samtidigt som vi visar hänsyn för markägare och andra intressenter.
Hoppas? Vad är det för strategi? "Möta Olle i grind? Nä, vi hoppas att det går över av sig självt (med fler och fler elcyklar i skogen)."Jag tror som sagt att det bästa man kan göra är att bara hoppas att det kommer fortsätta vara som det är idag.
Skulle du bli glad över en förtydligande lag som uttryckligen förbjöd elcyklar i skogen? För mig är det mycket enklare att följa de regler och rekommendationer som finns (och funnits och som funkat tillfredsställande i all sin otydlighet). NVVs tolkning (nej, ingen har blivit dömd än) är att elcyklar INTE omfattas av allemansrätten. TS hänvisar till NVV. Kan inget vara rätt och fel utan en dom i HD?Jag hoppas du inser vad du skriver. NVV och vissa intresseorganisationer efterfrågade uppdaterad lagstiftning, vilket de INTE fick. Vilket alltså betyder... @BFS, @ooms m.fl får återigen gärna visa vilken lag de som cyklar med eMTB bryter mot. Det hade iofs dödat tråden om ni lyckades för få fanns det inget att diskutera.
I all välmening. Har du någonsin jobbat med lobbying eller lagkravsutveckling? Det @Roger_Edvinsson pålyser är precis hur saker fungerar i verkligheten. Dessa intresseorganisationer har alla ett mål, det är att maximera nyttan för de medlemmar de representerar. Skogsägare, bönder och jägare har precis noll intresse av cyklister i skogarna. Vi stör jakten, riskerar att förstöra plantor, parkerar bilar dumt vi påfart till åkrar o.s.v. Om du för en sekund tror att de sitter och har samvetskval över vilka som drabbas av deras partsinlagor så tillåt mig småle. Jag har stor respekt för samernas situation, men hur ofta hör du dem säga att "Kan vi inte kompromissa så alla blir nöjda"?Du svingar vilt åt alla håll och kanter, först var det mot ”bönder, samer och jägare”, och nu mot en stor del av det organiserade friluftslivet, inkl några stora cykelorganisationer. Fundera istället varför de, likt många här i tråden, inte håller med dig. Jag tror att det är för att de värnar allemansrätten, och inte vill sätta den på spel pga en minoritet som vill fräsa runt på motoriserade cyklar hur de vill i skogen.
Hela syftet med tråden har (med sidospår) varit att reda ut vad som egentligen gäller. Jag m.fl hävdar att NVV är emot eMTB i skogen men att det är lagligt. Du och många andra har ömsom idiotförklarat oss, ömsom använt "logik" för att bevisa att vi har fel. Givetvis är det enklare om alla gör som du tycker, men det tar oss inte ett skvatt närmare konsensus om vad som är tillåtet.Skulle du bli glad över en förtydligande lag som uttryckligen förbjöd elcyklar i skogen? För mig är det mycket enklare att följa de regler och rekommendationer som finns (och funnits och som funkat tillfredsställande i all sin otydlighet). NVVs tolkning (nej, ingen har blivit dömd än) är att elcyklar INTE omfattas av allemansrätten. TS hänvisar till NVV. Kan inget vara rätt och fel utan en dom i HD?