El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Terrängkörningsutredningen från 2019 skrev att utredningen utgått från den nuvarande definitionen i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner när det gäller elcyklar, vilket något förenklat innebär att en elcykel med högst 250 watts motor definieras som en "vanlig cykel".
Hej, det är ju intressant. (väldigt bra inlägg!)

Hur får jag ihop nedan reklam med det som står här ovan, om 250W?

IMG_3891.jpeg
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja? Vad skulle utredaren göra när han inte fick nåt tilläggsdirektiv? Det behövs ett direktiv om han ska kunna utgå från nåt annat. Därför har han inte tittat på elcykel öht, då direktiven inte nämnde nåt om det
Terrängkörningsutredningen från 2019 skrev ju att utredningen utgått från den nuvarande definitionen i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner när det gäller elcyklar.

Dessa personer ingick i Terrängkörningsutredningen från 2019:

Rådmannen Anders Lillienau förordnades fr.o.m. den 1 maj 2018till särskild utredare. Hovrättsassessorn Cecilia Hartman anställdes som huvudsekreterare fr.o.m. den 13 augusti 2018 och fr.o.m. den1 september 2018 anställdes juristen Sven Ångquist som sekreterare. Utredningen har tagit namnet Utredningen om hållbar terrängkörning. Som experter förordnades fr.o.m. den 6 september 2018 kanslirådet Anna Berglund (Miljödepartementet), juristen Fredrik Bäck (Sveriges Kommuner och Regioner, SKR), styrelseledamoten Anna Eriksson(Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation, SNOFED), miljörättsjuristen Nils Hallberg (Naturvårdsverket), kanslirådet Johanna Kirsten(Näringsdepartementet), departementssekreteraren Lars-Marcus Kuhmunen (Kulturdepartementet), fjällsamordnaren Johan Lindberg(Länsstyrelsen i Västerbottens län), kanslirådet Michael Löfroth (Miljödepartementet), juristen Jonas Malmstig (Transportstyrelsen),juristen Matilda Månsson (Sametinget), juristen Ida Nyberg (Lantbrukarnas Riksförbund, LRF), styrelseledamoten Maria Ros Jernberg(Svenskt Friluftsliv), juristen Thomas Sjöholm (Polismyndigheten),rättssakkunniga Elin Tysklind (Justitiedepartementet), förbunds-juristen Jenny Wik Karlsson (Svenska Samernas Riksförbund, SSR),samordnaren Per-Olov Wikberg (Nationella Snöskoterrådet) och förbundsjuristen Ola Wälimaa (Svenska Jägareförbundet). Elin Tysklindentledigades fr.o.m. den 28 februari 2019 och fr.o.m. den 1 mars 2019förordnades rättssakkunnige Victor Hensjö (Justitiedepartementet)som expert. Fredrik Bäck och Johanna Kirsten entledigades fr.o.m.den 23 oktober 2019 och fr.o.m. den 24 oktober 2019 förordnadesdepartementssekreteraren Ruona Burman (Näringsdepartementet)samt förbundsjuristen Per Henningsson (SKR) som experter. Kanslirådet Staffan Löwhagen (Miljödepartementet) förordnades också somexpert fr.o.m. den 24 oktober 2019.Utredningsuppdraget skulle enligt direktiven redovisas senastden 1 oktober 2019. Denna tidpunkt har under utredningens gångändrats till den 30 december 2019.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
När till och med LRF skriver detta så känns det idiotiskt att argumentera för något annat:

”Problematiken är i korthet att allemansrätten inte omfattar motoriserade fordon såsom elcyklar. Men lagen om vägtrafikdefinitioner definierar elcyklar som ”vanliga cyklar” och konsekvensen blir att elcyklar hamnar utanför terrängkörningslagen. Detta är så otydligt att ingen kan förväntas förstå det. En typisk gråzon helt enkelt. Vi anser att elcyklar måste omfattas av en framtida terrängkörningslag.”
T.o.m. LRF. ?‍??‍?
Perfekt när bönder, jägare och samer får sätta agendan för allemansrätten och dess utformning.
Vad kan gå fel liksom.
För givetvis vimlar det av cyklister i de gängen som förstår hur en cykel och en E-Bike fungerar och vad den betyder för oss cyklister.

Eller vänta…inte ens cyklister på Sveriges största cykelforum kan eller vill förstå. ?‍♂️
denna tråden är så urbota idiotisk att man blir helt matt, men ligger helt i tiden för hur debatter förs online.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
När jag cyklar i skogen tillämpar jag generellt företrädesrätt för när man först var på plats historiskt.
Dvs, djuren har första tjing, därefter människor som vandrar, hästar som transport-pryl, människor som springer, och sist människor på cyklar. Kanske ska kalla det "evolutions-regeln" eller något.

Enkel regel tycker jag.
Låter som sunt förnuft.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vad jag ville påpeka var att jämfört med en 2-takt, vid samma decibel, så färdas ljudet från en 4-takt längre. Så även om det dova ljudet från en 4-takt må vara "bekvämare" för örat så färdas det längre sträckor.
Jag förstår din poäng. En F1 (fyrtakt) låter också mycket (ljudet högvarvigt och inte alls dovt). Kör man för fullt på maskiner gjorda för tävling låter det mycket. En lågtrimmad fyrtaktare låter mindre (speciellt om man inte kör för fullt). Trimningsgrad och körstil avgör mer.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag förstår din poäng. En F1 (fyrtakt) låter också mycket (ljudet högvarvigt och inte alls dovt). Kör man för fullt på maskiner gjorda för tävling låter det mycket. En lågtrimmad fyrtaktare låter mindre (speciellt om man inte kör för fullt). Trimningsgrad och körstil avgör mer.
Hur man än vrider på det så låter en fyrtakt mer och över längre avstånd än en tvåtakt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
"Konstigt också att snöskotrar inte kräver tillstånd av markägaren då inte heller ingår i allemansrätten."
Det skulle stå "då de inte heller ingår...", därför du är förvirrad? Köra var du vill är inte samma sak som kräver inte tillstånd av markägaren.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
T.o.m. LRF. ?‍??‍?
Perfekt när bönder, jägare och samer får sätta agendan för allemansrätten och dess utformning.
Vad kan gå fel liksom.
För givetvis vimlar det av cyklister i de gängen som förstår hur en cykel och en E-Bike fungerar och vad den betyder för oss cyklister.
Såklart är det böndernas och samernas fel. Inte elcyklisternas (som kör med motorer där motorer inte tillåts).
Eller vänta…inte ens cyklister på Sveriges största cykelforum kan eller vill förstå. ?‍♂️
denna tråden är så urbota idiotisk att man blir helt matt, men ligger helt i tiden för hur debatter förs online.
Cyklister cyklar, som vanligt, där de får. De cyklar utan hjälp (vare sig av motor eller doping). Dumma cyklister på ett cykelforum som inte fattar!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
...
Eller vänta…inte ens cyklister på Sveriges största cykelforum kan eller vill förstå. ?‍♂️
denna tråden är så urbota idiotisk att man blir helt matt, men ligger helt i tiden för hur debatter förs online.

Du har nämnt polarisering som ett problem men inser inte att du bidrar till både den och den låga nivån på diskussionen med den här typen av inlägg?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
T.o.m. LRF. ?‍??‍?
Perfekt när bönder, jägare och samer får sätta agendan för allemansrätten och dess utformning.
Vad kan gå fel liksom.
För givetvis vimlar det av cyklister i de gängen som förstår hur en cykel och en E-Bike fungerar och vad den betyder för oss cyklister.

Eller vänta…inte ens cyklister på Sveriges största cykelforum kan eller vill förstå. ?‍♂️
denna tråden är så urbota idiotisk att man blir helt matt, men ligger helt i tiden för hur debatter förs online.
Och i ditt gäng vimlar det av samer som har koll på betydelsen av rennäringen?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag förstår din poäng. En F1 (fyrtakt) låter också mycket (ljudet högvarvigt och inte alls dovt). Kör man för fullt på maskiner gjorda för tävling låter det mycket. En lågtrimmad fyrtaktare låter mindre (speciellt om man inte kör för fullt). Trimningsgrad och körstil avgör mer.
Ja fast nu var det ju du som tog upp din 4-takt som ett argument att den låter mindre. Dessutom var det aldrig tal om någon F1 utan om cross/enduro.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja fast nu var det ju du som tog upp din 4-takt som ett argument att den låter mindre. Dessutom var det aldrig tal om någon F1 utan om cross/enduro.
Ja, eftersom min fyrtaktare låter/lät så lite att jag ibland fick tuta på folk som jag kom ikapp. Vill man att det ska låta (tvåtaktsskotrar) så låter det. Vill man att det inte ska låta så kör man fyrtakt (och sliter inte bort ljuddämpningen). Fyrtaktare är lätta att få tysta. En tvåtaktare är en annan femma.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Och i ditt gäng vimlar det av samer som har koll på betydelsen av rennäringen?

Absolut inte.
Och därför gäller det att lyfta alla rösterna i denna diskussionen och få lata på bordet inför en fortsatt agenda för cykling i skog.

Inte bara luta sig på de som absolut hatar all form av cykling i skog, eller rent av alla form av allemansrätt. ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
T.o.m. LRF. ?‍??‍?
Perfekt när bönder, jägare och samer får sätta agendan för allemansrätten och dess utformning.
Vad kan gå fel liksom.
För givetvis vimlar det av cyklister i de gängen som förstår hur en cykel och en E-Bike fungerar och vad den betyder för oss cyklister.

Eller vänta…inte ens cyklister på Sveriges största cykelforum kan eller vill förstå. ?‍♂️
denna tråden är så urbota idiotisk att man blir helt matt, men ligger helt i tiden för hur debatter förs online.
Nu var det ju inte bara ”bönder, jägare och samer” som stod bakom skrivelsen, utan även Svenskt friluftsliv med följande medlemsorganisationer:
Så det finns ett brett och starkt stöd för att allemansrätten är och ska vara icke-motoriserad, från de naturnära näringarna till en stor del av det organiserade friluftslivet.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Absolut inte.
Och därför gäller det att lyfta alla rösterna i denna diskussionen och få lata på bordet inför en fortsatt agenda för cykling i skog.
Utan motor är det inga problem att cykla i skogen (under ansvar, naturligtvis). De som vill köra elcross i skogen, ska deras röster också få höras?
Inte bara luta sig på de som absolut hatar all form av cykling i skog, eller rent av alla form av allemansrätt. ?
Inga cyklister "hatar" cyklar i skogen. De/det är tillåtet. Motorer omfattas däremot inte av allemansrätten. Vilka här hatar all form av allemansrätt? Du kastar ur dig mycket konstiga saker...
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nu var det ju inte bara ”bönder, jägare och samer” som stod bakom skrivelsen, utan även Svenskt friluftsliv med följande medlemsorganisationer:
Så det finns ett brett och starkt stöd för att allemansrätten är och ska vara icke-motoriserad, från de naturnära näringarna till en stor del av det organiserade friluftslivet.
Exakt.
Och av de 27 organisationerna är det TVÅ som jobbar för cykling i skog.
Friluftsfrämjandet och Cykelfrämjandet.
Och som vi redan konstaterat står det ingenstans i deras foldrar eller uttalande de gjort att E-MTB inte skall klassa som en vanlig cykel.

Resten har precis noll intresse av cyklar i skog och skulle aldrig lyfta ett finger om de kom ett förslag på totalt förbud.

Och det ständiga mantrat om en ”icke motoriserad” allemansrätt förstärker bara min tes om den totala okunskapen och avsaknaden av erfarenhet om hur en E-MTB fungerar.
Finns fortfarne allt för många här inne som tror att det räcker att sätta en fot på pedalen så levererar den 700W kontant till batteriet är tomt. ??
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
.....

Och det ständiga mantrat om en ”icke motoriserad” allemansrätt förstärker bara min tes om den totala okunskapen och avsaknaden av erfarenhet om hur en E-MTB fungerar.
Finns fortfarne allt för många här inne som tror att det räcker att sätta en fot på pedalen så levererar den 700W kontant till batteriet är tomt. ??
Men vad ska jag tro om el-mtb då när jag läser reklamen?
Klart man vill fräsa runt som en fransman på en sån här skönhet!

... men fråga markägaren om lov först, svårare än så är det inte. Eller.. får man har högre effekt än 250W?? Vad jag läser mig till här i tråden så 'nej, max 250W assistans gäller'...





1697972900860.jpeg
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Men vad ska jag tro om el-mtb då när jag läser reklamen?
Klart man vill fräsa runt som en fransman på en sån här skönhet!

... men fråga markägaren om lov först, svårare än så är det inte. Eller.. får man har högre effekt än 250W?? Vad jag läser mig till här i tråden så 'nej, max 250W assistans gäller'...





Visa bilaga 661526
Precis...inte fattat själv HUR en eMTB egentligen fungerar?
Vanlig el damcykel ger ju full effekt när man knappar in maxläget...räcker ju med att bara sakta snurra pedalerna så går den i 25km/h.
Iaf gjorde frugans Cresent Elina det...

Men när ger en eMTB 600w assistans?
Mest nyfiken hur den funkar....ingen ironi,vill veta HUR assistansen funkar!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
En motor är alltid en motor. Det går inte att komma ifrån. Däremot kan man gott ifrågasätta idén om en 'icke motoriserad allemansrätt'. Grunden i allemansrätten är trots allt att vi skall kunna färdas över andras marker och för att göra detta skall man visa hänsyn och inte förstöra. Fokus borde vara på hur färdsättet påverkar djur och natur och inte på ett ekipages tekniska egenskapar. Förr var motor synonymt med buller, avgaser och risk för oljespill men så ser ju inte världen ut längre. Att framföra en elcykel inom ramen för allemansrättens grundvärderingar är fullt möjligt. Att då diskvalificera den enbart på grunden att den har en motor känns inte rätt. Sen kan det säkert finnas starka åsikter om ökat slitage, högre fart, ansvarstagande etc. Men lägg debatten där istället. Elmotorn som sådan kan inte vara problemet. NVV gör det lätt för sig genom att hugga på den istället för att gå till botten med om och hur en elcykel kan framföras inom allemansrättens grunder.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Absolut inte.
Och därför gäller det att lyfta alla rösterna i denna diskussionen och få lata på bordet inför en fortsatt agenda för cykling i skog.

Inte bara luta sig på de som absolut hatar all form av cykling i skog, eller rent av alla form av allemansrätt. ?
Nu finns det ju en viss logik i att de som äger och brukar skog- och mark och tillför direkt samhällsnytta har en stark röst i sammanhanget. Inte samtliga röster, men en stark sådan.

Och så ordet "hatar". Varför strösslar du med det ordet?
Oavsett vad som är rätt eller fel och vad framtiden ger oss, så är jag relativt säker att din typ av retorik och hur du uttrycker dig stjälper mer än det hjälper iaf.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Precis...inte fattat själv HUR en eMTB egentligen fungerar?
Vanlig el damcykel ger ju full effekt när man knappar in maxläget...räcker ju med att bara sakta snurra pedalerna så går den i 25km/h.
Iaf gjorde frugans Cresent Elina det...

Men när ger en eMTB 600w assistans?
Mest nyfiken hur den funkar....ingen ironi,vill veta HUR assistansen funkar!
Verkar som att ” damchevorna” funkar så, emtb har ju oftast 3 eller 4 lägen med olika styrka, sen vet jag inte hur dom olika motorerna funkar men brose ( specialized) ger mer om du trycker hårdare och med högre kadens, max effekten är en peak som nog ingen orkar hålla
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Så, när cyklister peakar sin effekt peakar motorn sin effekt? Låter skonsamt!*
Den elmtb (flera lägen) jag provade drog typ loss då jag aktiverade motorn (dvs började röra på pedalerna). Och jag rörde bara pedalerna, det var ingen peak öht för mig.

*ironi
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Men vad ska jag tro om el-mtb då när jag läser reklamen?
Klart man vill fräsa runt som en fransman på en sån här skönhet!

... men fråga markägaren om lov först, svårare än så är det inte. Eller.. får man har högre effekt än 250W?? Vad jag läser mig till här i tråden så 'nej, max 250W assistans gäller'...





Visa bilaga 661526
På hög kadens om du tex cyklar upp för en väldigt brant backe så kan motorn ha en så kallad peak power där den under några sekunder går upp till 500-600 watt vilket gör att det blir lättare att trampa upp för backen men hastigheten ökas inte

 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nu finns det ju en viss logik i att de som äger och brukar skog- och mark och tillför direkt samhällsnytta har en stark röst i sammanhanget. Inte samtliga röster, men en stark sådan.

Och så ordet "hatar". Varför strösslar du med det ordet?
Oavsett vad som är rätt eller fel och vad framtiden ger oss, så är jag relativt säker att din typ av retorik och hur du uttrycker dig stjälper mer än det hjälper iaf.
Har full respekt för skogsägare och deras ofta kloka sätt att bruka sin mark, men det finns rötägg även där och de synd desto mer.

Har hela tiden sagt att debatten måste vara sansad och att det krävs ett helhetsperspektiv för att vi som cyklister skall kunna fortsätta med vår hobby.

Hara haft min beskärda del av diskussioner med myndigheter och markägare sist åren så kan jag utan problem lägga till att det finns ganska många där ute som fullständigt hatar cyklister.
Och det avspeglar sig alldeles förträffligt i trafiken för de som cyklar LVG, där bilister ganska frekvent skryter hur de har prejat cyklister eller kanske spejat dem med lite spolarvätska.
Vidare har vi markägare som spänt taggtråd över stigar på sina marker, för att ”hindra” cyklister.

Och motståndet till 1.5m regeln för passage av cyklister motarbetas starkt.

Sverige är inget cykelland i själen, utan av väldigt väldigt många ses vi som parasiter.
Oavsett motor eller ej. ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Man kan ju fråga sig vad nästa steg blir om eMTB förbjuds, är det inte lite naivt att tro att det stannar där? EMTB och MTB har fler likheter än olikheter och ligger så pass nära besläktat att jag är övertygad om att de som förespråkar ett förbud av eMTB i själva verket gräver sin egna grav.

Som grupp så ställer vanliga cyklister till det mer än det fåtal som ännu hittat ut på en eMTB. Slitage och konflikter kommer knappt påverkas av ett förbud av eMTB och då ligger vanlig cykling risigt till om vi nu verkligen ska värna om allemansrätten samtidigt som vi visar hänsyn för markägare och andra intressenter.

Jag tror som sagt att det bästa man kan göra är att bara hoppas att det kommer fortsätta vara som det är idag.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja, den förra regeringen orkade inte skriva nåt tilläggsdirektiv till utredningen, så den tittade öht inte på elcyklar. På så sätt blev den en halvmesyr och obsolet redan när den levererades, och inget av den har heller gått vidare och blivit nåt lagförslag. Jag tror att en ny utredning kommer att tillsättas så småningom.
Men skrivelsen jag länkade är intressant, då den visar att de naturnära näringarna och stora delar av svenska friluftslivet stöder NVV:s tolkning.
Jag hoppas du inser vad du skriver. NVV och vissa intresseorganisationer efterfrågade uppdaterad lagstiftning, vilket de INTE fick. Vilket alltså betyder... @BFS, @ooms m.fl får återigen gärna visa vilken lag de som cyklar med eMTB bryter mot. Det hade iofs dödat tråden om ni lyckades för få fanns det inget att diskutera.

Hej, det är ju intressant. (väldigt bra inlägg!)

Hur får jag ihop nedan reklam med det som står här ovan, om 250W?

Visa bilaga 661453
Ett utmärkt exempel på teori, praktik och slarvigt skrivna lagar. Med "effekt på 250W" menas effekt som motorn kan hålla över tid (tills dess batteriet är urladdat, "continuous"), för att en elmotor skall ge en effekt över tid så kan under korta stunder effekten vara högre. För en ingenjör är detta en självklarhet, för en myndighet är det ointressant och för en reklamfirma är det tydligen så intressant att de skriver ut det. Hade kravet istället varit "Max peak power" hade 250W varit den maximalt tillåtna effekten, momentant. Alla har alltså rätt (lite som i övrigt i denna tråd, det är lagligt men NVV gillar inte det), men det ger ett högst förvillat intryck.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Precis...inte fattat själv HUR en eMTB egentligen fungerar?
Vanlig el damcykel ger ju full effekt när man knappar in maxläget...räcker ju med att bara sakta snurra pedalerna så går den i 25km/h.
Iaf gjorde frugans Cresent Elina det...

Men när ger en eMTB 600w assistans?
Mest nyfiken hur den funkar....ingen ironi,vill veta HUR assistansen funkar!
Den har alltså en momentsensor som känner hur hårt man trampar. Ställer man in den på max assistans så kan den addera runt 300% av vad man själv trampar, upp till 85 Nm som är max.
Man får motorn att peaka om man bidrar med ett vridmoment på 28 Nm, vilket motsvarar ett pedaltryck på 16,5 kg, med 170 mm vevarm.
85 Nm motsvarar ett pedaltryck på 50 kg.
En 50 kg elcyklist får då samma maximal kraft som en 100 kg cyklist, om båda cyklar ståendes. Elcyklisten får dock mer kraft än cyklisten när veven inte står klockan 3. Jag har faktiskt inte tänkt på det tidigare, men det lär vara av avgörande betydelse för den bromseffekt man upplever när man når 25 km/h och motorn stängs av.

Vad gället watten så innebär det att maximal effekt erhålls runt 70 rpm. (Vid konstant vridmoment, vilket man kan anta eftersom det rör sig om en elmotor. Den är dock elektroniskt styrd, så det är möjligt att effektkurvan kan se något annorlunda ut)
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Exakt.
Och av de 27 organisationerna är det TVÅ som jobbar för cykling i skog.
Friluftsfrämjandet och Cykelfrämjandet.
Och som vi redan konstaterat står det ingenstans i deras foldrar eller uttalande de gjort att E-MTB inte skall klassa som en vanlig cykel.

Resten har precis noll intresse av cyklar i skog och skulle aldrig lyfta ett finger om de kom ett förslag på totalt förbud.

Och det ständiga mantrat om en ”icke motoriserad” allemansrätt förstärker bara min tes om den totala okunskapen och avsaknaden av erfarenhet om hur en E-MTB fungerar.
Finns fortfarne allt för många här inne som tror att det räcker att sätta en fot på pedalen så levererar den 700W kontant till batteriet är tomt. ??
Du svingar vilt åt alla håll och kanter, först var det mot ”bönder, samer och jägare”, och nu mot en stor del av det organiserade friluftslivet, inkl några stora cykelorganisationer. Fundera istället varför de, likt många här i tråden, inte håller med dig. Jag tror att det är för att de värnar allemansrätten, och inte vill sätta den på spel pga en minoritet som vill fräsa runt på motoriserade cyklar hur de vill i skogen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Man kan ju fråga sig vad nästa steg blir om eMTB förbjuds, är det inte lite naivt att tro att det stannar där? EMTB och MTB har fler likheter än olikheter och ligger så pass nära besläktat att jag är övertygad om att de som förespråkar ett förbud av eMTB i själva verket gräver sin egna grav.
Det har gått hyfsat att behålla en vi-känsla med ickemotoriserade cyklar (jag har cyklat i skogen i snart 30 år). Det börjar gnissla nu. Cyklar med motorer drar till sig uppmärksamhet (eftersom elcyklar inte inkluderas i allemansrätten). Ja, vanliga skogscyklister hotas också av att det finns elcyklar i skogen. Varför skulle skogscyklister gräva sin egen grav om de vill fortsätta cykla gnisselfritt?
Som grupp så ställer vanliga cyklister till det mer än det fåtal som ännu hittat ut på en eMTB. Slitage och konflikter kommer knappt påverkas av ett förbud av eMTB och då ligger vanlig cykling risigt till om vi nu verkligen ska värna om allemansrätten samtidigt som vi visar hänsyn för markägare och andra intressenter.
Det är din åsikt. Att cykla utan motor är mindre kontroversiellt än att cykla MED motor (där motorer inte är tillåtna). Det behövs inte mer än "ett fåtal" för att saker och ting ska ändras.
Jag tror som sagt att det bästa man kan göra är att bara hoppas att det kommer fortsätta vara som det är idag.
Hoppas? Vad är det för strategi? "Möta Olle i grind? Nä, vi hoppas att det går över av sig självt (med fler och fler elcyklar i skogen)."
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag hoppas du inser vad du skriver. NVV och vissa intresseorganisationer efterfrågade uppdaterad lagstiftning, vilket de INTE fick. Vilket alltså betyder... @BFS, @ooms m.fl får återigen gärna visa vilken lag de som cyklar med eMTB bryter mot. Det hade iofs dödat tråden om ni lyckades för få fanns det inget att diskutera.
Skulle du bli glad över en förtydligande lag som uttryckligen förbjöd elcyklar i skogen? För mig är det mycket enklare att följa de regler och rekommendationer som finns (och funnits och som funkat tillfredsställande i all sin otydlighet). NVVs tolkning (nej, ingen har blivit dömd än) är att elcyklar INTE omfattas av allemansrätten. TS hänvisar till NVV. Kan inget vara rätt och fel utan en dom i HD?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Du svingar vilt åt alla håll och kanter, först var det mot ”bönder, samer och jägare”, och nu mot en stor del av det organiserade friluftslivet, inkl några stora cykelorganisationer. Fundera istället varför de, likt många här i tråden, inte håller med dig. Jag tror att det är för att de värnar allemansrätten, och inte vill sätta den på spel pga en minoritet som vill fräsa runt på motoriserade cyklar hur de vill i skogen.
I all välmening. Har du någonsin jobbat med lobbying eller lagkravsutveckling? Det @Roger_Edvinsson pålyser är precis hur saker fungerar i verkligheten. Dessa intresseorganisationer har alla ett mål, det är att maximera nyttan för de medlemmar de representerar. Skogsägare, bönder och jägare har precis noll intresse av cyklister i skogarna. Vi stör jakten, riskerar att förstöra plantor, parkerar bilar dumt vi påfart till åkrar o.s.v. Om du för en sekund tror att de sitter och har samvetskval över vilka som drabbas av deras partsinlagor så tillåt mig småle. Jag har stor respekt för samernas situation, men hur ofta hör du dem säga att "Kan vi inte kompromissa så alla blir nöjda"?

Cykelsverige är än så länge ganska naiva i dessa frågor, eftersom det hittills setts som en självklarhet att vi inte kan begränsas. Det är ett bra sätt att steg för steg tappa rättigheter. Vartefter antalet utövare ökar och populära naturområden används mer frekvent så ökar också anspänningen. Här är det nog dags att cykelsverige lär sig hur spelet ser ut, eller sakta tittar på när vi drivs till en utveckling likt den i USA, med Bike parks och poliser som tvingar landsvägscyklister av vägarna (det finns advokater som har dessa fall som sin primära syssla).

Hur tror du partsinlagor ser ut gällande gruvor, idrottsanläggningar, motorbanor eller annan verksamhet som där kritiken är subjektiv?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Skulle du bli glad över en förtydligande lag som uttryckligen förbjöd elcyklar i skogen? För mig är det mycket enklare att följa de regler och rekommendationer som finns (och funnits och som funkat tillfredsställande i all sin otydlighet). NVVs tolkning (nej, ingen har blivit dömd än) är att elcyklar INTE omfattas av allemansrätten. TS hänvisar till NVV. Kan inget vara rätt och fel utan en dom i HD?
Hela syftet med tråden har (med sidospår) varit att reda ut vad som egentligen gäller. Jag m.fl hävdar att NVV är emot eMTB i skogen men att det är lagligt. Du och många andra har ömsom idiotförklarat oss, ömsom använt "logik" för att bevisa att vi har fel. Givetvis är det enklare om alla gör som du tycker, men det tar oss inte ett skvatt närmare konsensus om vad som är tillåtet.

Jag har personligen under "jag tycker" sagt att jag har noll intresse av eMTB som träningsredskap. Det jag retar mig på är Dunning Kruger-effekten i tråden som leder absolut ingenstans. På din direkta fråga så tycker jag att det vore bra med ett förtydligande, antingen att NVV backar upp sitt påstående med vetenskapligt underlag och jurudiska referenser eller en lagändring. Det första lär (enligt svensk lag och rapporter av den typ IMBA tagit fram) leda till en ny text på deras hemsida som klargör att eMTB är tillåtet. Skulle de istället få fram forskning som påvisar en tydlig skillnad i slitage och störning så vore det bra med ett förbud för att skydda MTB-framtiden i Sverige.
 
Tillbaka
Topp