El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tycker verken bu eller bä utan bara undrar: Om jag nu cyklar med en elcykel under 250W i skogen utan tillåtelse och åker fast tack vare en arg markägare som är fast besluten att jag straffas, vad blir påfölden? För att dömmas till böter måste jag väll bli dömd på något sätt? Vad är brottet? "Brott mot allemansrätten"? Eller är det ett brott mot terrängkörningslagen eftersom NVV säger att i skogen räknas alla elcyklar motoriserade?

Sorry om detya har besvarats tidigare, jag inte läst hela tråden... men om ni vill nå 3000 inlägg så är det väll bara bra att svara på samma fråga om och om igen?
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tycker verken bu eller bä utan bara undrar: Om jag nu cyklar med en elcykel under 250W i skogen utan tillåtelse och åker fast tack vare en arg markägare som är fast besluten att jag straffas, vad blir påfölden? För att dömmas till böter måste jag väll bli dömd på något sätt? Vad är brottet? "Brott mot allemansrätten"? Eller är det ett brott mot terrängkörningslagen eftersom NVV säger att i skogen räknas alla elcyklar motoriserade?

Sorry om detya har besvarats tidigare, jag inte läst hela tråden... men om ni vill nå 3000 inlägg så är det väll bara bra att svara på samma fråga om och om igen?
Gud ske lov så fylls det på med nytt blod så att tråden lever vidare!

Den som kan detta bättre kanske kan bekräfta, men jag gissar att det inte behöver vara ett brott, eller kanske till och med ligger ganska långt ifrån brott, när det handlar om markägarens rättigheter. För det glider väl över på civilrättsligt förfarande, och inte brottsrättsligt?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Äh, nu måste jag ge mig på en egen tolkning/gissning av hur det ligger till:
  • Allemansrätten är ingen lag. Den talar om vad man får göra i naturen, den nämns i grundlagen och syftet är att skydda vår rätt till naturen. Lobbyister och lagivrare som vill begränsa allemansrätten göre sig icke besvär.
  • Naturvårdsverket är utsett att bevaka/förtydliga allemansrätten så att det är tydligt vad som ingår och inte ingår. De har sett ett problem att mängden fordon som innefattas av allemansrätten ökar och har därför gjort ett förtydligande vad som ingår och dessutom - att "motoriserade fordon" inte ingår. NVV ville ha ett förtydligande i TKL och fick det på sätt och vis 2019.
  • Detta innebär inte att elcyklar är förbjudna i naturen. Det innebär dock att det står lagstiftaren fritt att stifta lagar som faktiskt gör det. Naturvårdsverket har tagit bort möjligheten för elcyklister att hävda allemansrätt när någon inskränker deras rätt att cykla i skogen. Men tills det sker är det fritt fram, det finns ingen lag som förbjuder det - det är alltså tillåtet.
För att diskussionen nu inte ska dö alldeles så finns det fler frågor att diskutera, till exempel:
  • Kan en kommun skriva in i sin ordningsstadga eller liknande att elcyklar är förbjudna, antingen i ett specifikt område (typ Hellas) eller i hela kommunen? Kan de få polisen att lagföra brott?
  • Kan en markägare förbjuda elcyklar på sin mark? Är det kanske det som NVV menar med "markägarens tillstånd" (fast tvärtom då)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tycker verken bu eller bä utan bara undrar: Om jag nu cyklar med en elcykel under 250W i skogen utan tillåtelse och åker fast tack vare en arg markägare som är fast besluten att jag straffas, vad blir påfölden? För att dömmas till böter måste jag väll bli dömd på något sätt? Vad är brottet? "Brott mot allemansrätten"? Eller är det ett brott mot terrängkörningslagen eftersom NVV säger att i skogen räknas alla elcyklar motoriserade?

Sorry om detya har besvarats tidigare, jag inte läst hela tråden... men om ni vill nå 3000 inlägg så är det väll bara bra att svara på samma fråga om och om igen?
Bra fråga, jag tycker att vi har höjt nivån i tråden nu.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Äh, nu måste jag ge mig på en egen tolkning/gissning av hur det ligger till:
  • Allemansrätten är ingen lag. Den talar om vad man får göra i naturen, den nämns i grundlagen och syftet är att skydda vår rätt till naturen. Lobbyister och lagivrare som vill begränsa allemansrätten göre sig icke besvär.
  • Naturvårdsverket är utsett att bevaka/förtydliga allemansrätten så att det är tydligt vad som ingår och inte ingår. De har sett ett problem att mängden fordon som innefattas av allemansrätten ökar och har därför gjort ett förtydligande vad som ingår och dessutom - att "motoriserade fordon" inte ingår. NVV ville ha ett förtydligande i TKL och fick det på sätt och vis 2019.
  • Detta innebär inte att elcyklar är förbjudna i naturen. Det innebär dock att det står lagstiftaren fritt att stifta lagar som faktiskt gör det. Naturvårdsverket har tagit bort möjligheten för elcyklister att hävda allemansrätt när någon inskränker deras rätt att cykla i skogen. Men tills det sker är det fritt fram, det finns ingen lag som förbjuder det - det är alltså tillåtet.
För att diskussionen nu inte ska dö alldeles så finns det fler frågor att diskutera, till exempel:
  • Kan en kommun skriva in i sin ordningsstadga eller liknande att elcyklar är förbjudna, antingen i ett specifikt område (typ Hellas) eller i hela kommunen? Kan de få polisen att lagföra brott?
  • Kan en markägare förbjuda elcyklar på sin mark? Är det kanske det som NVV menar med "markägarens tillstånd" (fast tvärtom då)
Glasklart, nu stänger vi tråden, amen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Japp, men de ingår inte i allemansrätten - de *får* därför förbjudas (men ingen har gjort det ännu). Vanliga cyklar omfattas däremot av allemansrätten och får inte förbjudas.
Fast om lagstiftaren ensidigt förbjuder elcyklar är risken stor att det överklagas till EU och vi får på pälsen likt vattenskotrarna.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Japp, men de ingår inte i allemansrätten - de *får* därför förbjudas (men ingen har gjort det ännu). Vanliga cyklar omfattas däremot av allemansrätten och får inte förbjudas.
Men NVV säger redan nu att det är förbjudet, iallafall ej tillåtet, utan markägarens tillstånd. Tillstånd från markägaren behövs, därmed är det inte tillåtet om jag saknar detta. De säger inte "de kan förbjudas" utan tycks säger "det är förbjudet" när tillstånd saknas.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Men NVV säger redan nu att det är förbjudet, iallafall ej tillåtet, utan markägarens tillstånd. Tillstånd från markägaren behövs, därmed är det inte tillåtet om jag saknar detta. De säger inte "de kan förbjudas" utan tycks säger "det är förbjudet" när tillstånd saknas.
Vad har markägaren med detta att göra?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Allemansrätten ger dig ju rätt att passera över och göra vissa saker på nån annans mark. Om en sak inte omfattas av allemansrätten måste du således fråga om lov.
Fast köra exempelvis motorfordon är ju inget markägaren bara kan ge tillstånd för sådär så fattar inte riktigt varför det skulle gälla just elcyklar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Kan man inte tolka det som att markägaren nu kan förbjuda elcyklar? Däremot är det ju lite oklart vad han ska göra mer än att hytta med näven om någon bryter mot hans förbud? Däremot känns det ju som att det borde ligga i elcyklisters intresse att organisera sig och skaffa tillstånd och avtal för sin verksamhet - lite som snöskoterfolket har tvingats göra.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Du kan läsa på Naturvårdsverkets sida hur verket tolkar diverse fordon, den finns här: https://www.naturvardsverket.se/

Allemansrätten är ingen lag. Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner, definierar vad en cykel är: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...001559-om-vagtrafikdefinitioner_sfs-2001-559/
Jag har citerar NVV ganska många gånger. Har du missat det...Wow! Men, vi tar den en gång till. Mot 3000!

"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten."
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Team elcykel behöver inga argument. Vi cyklar och har roligt medans du spränger blodkärl i en forumtråd :)
Cyklar omfattas av allemansrätten. Det är kul att cykla. Elcyklar omfattas däremot inte. Har du problem med blodkärlen? Är det därför du behöver motorassistans med din cykling?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Känner du inte själv att din argumentation är ganska dålig när du sitter och jämför elcyklister med kriminella och missbrukare?
Det har jag inte gjort, men varför hålla sig till sanningen? :) Kontext:
Jag förstår varför elcyklister gillar motorer. Mer effekt är kul.
Jag förstår också varför dopare dopar sig. Kul att vara snabbare.
Jag förstår varför kriminella vill tjäna snabba pengar istf gneta ihop en svenssonlön. Kul med snabba pengar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Cyklar omfattas av allemansrätten. Det är kul att cykla. Elcyklar omfattas däremot inte. Har du problem med blodkärlen? Är det därför du behöver motorassistans med din cykling?

Vad ska du göra åt saken att vi cyklar ? Sitta och gnälla änu mera på ett forum och tro att det hjälper ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vad ska du göra åt saken att vi cyklar ? Sitta och gnälla änu mera på ett forum och tro att det hjälper ?
Jag är ingen polis. Jag kan dock påpeka att ni (genom att elcykla där elcyklar inte är tillåtna) riskerar all cykling i svensk natur. Vilket kan bli resultatet av ett lagförtydligande och en utarmad allemansrätt. Men, att hävda till omtanke om andra är nog lika lönt som att skicka ett brev till Putin och be att han slutar bete sig som en idiot.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Äh, nu måste jag ge mig på en egen tolkning/gissning av hur det ligger till:
  • Allemansrätten är ingen lag. Den talar om vad man får göra i naturen, den nämns i grundlagen och syftet är att skydda vår rätt till naturen. Lobbyister och lagivrare som vill begränsa allemansrätten göre sig icke besvär.
  • Naturvårdsverket är utsett att bevaka/förtydliga allemansrätten så att det är tydligt vad som ingår och inte ingår. De har sett ett problem att mängden fordon som innefattas av allemansrätten ökar och har därför gjort ett förtydligande vad som ingår och dessutom - att "motoriserade fordon" inte ingår. NVV ville ha ett förtydligande i TKL och fick det på sätt och vis 2019.
  • Detta innebär inte att elcyklar är förbjudna i naturen. Det innebär dock att det står lagstiftaren fritt att stifta lagar som faktiskt gör det. Naturvårdsverket har tagit bort möjligheten för elcyklister att hävda allemansrätt när någon inskränker deras rätt att cykla i skogen. Men tills det sker är det fritt fram, det finns ingen lag som förbjuder det - det är alltså tillåtet.
För att diskussionen nu inte ska dö alldeles så finns det fler frågor att diskutera, till exempel:
  • Kan en kommun skriva in i sin ordningsstadga eller liknande att elcyklar är förbjudna, antingen i ett specifikt område (typ Hellas) eller i hela kommunen? Kan de få polisen att lagföra brott?
  • Kan en markägare förbjuda elcyklar på sin mark? Är det kanske det som NVV menar med "markägarens tillstånd" (fast tvärtom då)
Gäller även @me.I.am och @BFS har NVV ens mandat att definiera vad som ingår eller inte ingår i allemansrätten? Kan någon peka ut det förmyndigandet?

En snabb läsning av vad som står på deras hemsida antyder att så är inte fallet (jag skrev en liknande fråga i post #2,456)

Annars får man väl förhålla sig till de lagrum som finns eller engagera sig politiskt för att ändra lagarna?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag är ingen polis. Jag kan dock påpeka att ni (genom att elcykla där elcyklar inte är tillåtna) riskerar all cykling i svensk natur. Vilket kan bli resultatet av ett lagförtydligande och en utarmad allemansrätt. Men, att hävda till omtanke om andra är nog lika lönt som att skicka ett brev till Putin och be att han slutar bete sig som en idiot.
Inte mer än rätt att du fick #2500!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Har Trafikverket och Naturvårdsverket samma uppfattning om huruvida elcyklar får framföras i naturen eller ej, eller det skiljer sig där?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Har Trafikverket och Naturvårdsverket samma uppfattning om huruvida elcyklar får framföras i naturen eller ej, eller det skiljer sig där?
Jag vet inte om det här var riktat till mig men jag hittar inte något om elcyklar och allemansrätten på varken trafikverkets eller transportstyrelsens hemsida. Jag kan ha missat något i så fall tar jag gärna emot länkar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag är ingen polis. Jag kan dock påpeka att ni (genom att elcykla där elcyklar inte är tillåtna) riskerar all cykling i svensk natur. Vilket kan bli resultatet av ett lagförtydligande och en utarmad allemansrätt. Men, att hävda till omtanke om andra är nog lika lönt som att skicka ett brev till Putin och be att han slutar bete sig som en idiot.
Sluttande-plan-argument tror jag funkar dåligt i de allra flesta fall. Så även i detta fall. En lag, regel eller princip bör kunna stå på sina egna ben här och nu.
Att be människor visa "omtanke om sina medmänniskor" är för all del fint, men då måste ju alla vara överens om vad som är omtänksamt och inte. Jag tycker tex det är betydligt viktigare att bete sig vettigt på cykel - oavsett eldrift eller inte - än att följa NVVs rekommendation. Jag är helt övertygad om att gemene man som befinner sig i skogen bryr sig om beteendet hos cyklister snarare än om de har eldrift eller inte.

Slitagefrågan har ju också betydligt mer med cykelbeteende att göra än cykeltyp. (Även om jag för all del håller med om att det är ologiskt att en elcykel får lämna betydligt mer kraft än 250 Watt under en kortare tid, där har ju regelverket gjort en logisk kullerbytta de luxe...)

OBSOBSOBSOBSOBS: för att undvika pinsamma missförstånd: jag är inte elcyklist!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Fundering: När jag hör det återkommande argumentet om att man alltid ska följa lagen brukar jag tänka "cyklar du alltid med ringklocka?" Det är T-V-E-K-L-Ö-S-T olagligt att inte ha ringklocka på cykeln. Det riskerar att förstöra våra möjligheter att fortsätta vår cykelhobby att inte ha ringklocka på cykeln. Eller?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag vet inte om det här var riktat till mig men jag hittar inte något om elcyklar och allemansrätten på varken trafikverkets eller transportstyrelsens hemsida. Jag kan ha missat något i så fall tar jag gärna emot länkar.
Transportstyrelsen skriver att de hänvisar frågor om allemansrätten till….

*trumvirvel*

… Naturvårdsverket!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Många åsikter och tankar om vad som är sunt förnuft, etiskt rätt och eventuella påfölder för all stigcyckling i framtiden, men är det ingen som vet vad påfölden blir nu och hur det går till att jag får påfölden? Ganska enkel fråga kan man tycka. Jag är inte här för att fråga om vad som är etiskt rätt och vad det kan bli för eventuiella påfölder för stigcykling i almänhet. Jag läste några sidor i tråden och undrade över det här med påfölder nu idag. Det står tydligt på NVV's hemsida att jag måste ha markägarens tillstånd innan jag cyklar i skogen, så uppenbarligen strider jag mot NVV om jag cyklar i skogen utan tillstånd.

Ja, frågan kanske inte är riktad till "ok att cykla i skogen med el-cyklar under 250 watt" laget, för dem är svaret "ingenting händer" utan frågan är kanske mera riktad "klart och tydligt att inga el-cyklar alls får cyklas i skogen" laget.

Här är tre scenario. Gemensamt i alla dessa scenarion är att jag inte frågat någon om lov och jag är ärlig, dvs jag kommer att stå för mina egna handlingar och erkänna.

1: Jag har el-cyklat i skogen hela sommaren utan att ha frågat någon, markägaren har tröttnat och "fått fast" mig när jag packar cykeln i bilen, och hotar med att anmäla mig. Jag rycker på axlarna och säger att jag tänker cykla vidare som jag vill. Han tar mitt reg nr och anmäler mig.

2: Jag har el-cyklat i skogen hela sommaren, Karen har tröttna och "fått fast" mig när jag packar cykeln i bilen, och hotar med att anmäla mig. Jag rycker på axlarna och säger att jag tänker cykla vidare som jag vill. Karen anmäler mig och samtidigt kontaktar markägaren. Markägaren säger att han inte bryr sig alls och tänker inte själv gå vidare med detta, men kommer att vittna att han inte gett mig tillstånd om någon myndighet hör av sig.

3: Jag har el-cyklat i skogen hela sommaren och nu när jag packar cykeln i bilen kommer jag att tänka på denna tråd på Happy forumet, får jättedåligt samvete och vill nu anmäla mig själv.

Vilken myndighet ska jag anmälas till? Vad får jag för påföld och hur går det till väga att jag får denna påföld?
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag vet inte om den här frågan har varit uppe tidigare, men får en markägare köra runt med motorfordon hur som helst på sina ägor?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Gäller även @me.I.am och @BFS har NVV ens mandat att definiera vad som ingår eller inte ingår i allemansrätten? Kan någon peka ut det förmyndigandet?

En snabb läsning av vad som står på deras hemsida antyder att så är inte fallet (jag skrev en liknande fråga i post #2,456)

Annars får man väl förhålla sig till de lagrum som finns eller engagera sig politiskt för att ändra lagarna?
Det är naturligtvis elcyklisterna som har mandatet (inte NVVs jurister). Eftersom det är roligt och eftersom farfar Allans relation till sonsonen är viktig.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Tillbaka
Topp