Många åsikter och tankar om vad som är sunt förnuft, etiskt rätt och eventuella påfölder för all stigcyckling i framtiden, men är det ingen som vet vad påfölden blir nu och hur det går till att jag får påfölden? Ganska enkel fråga kan man tycka. Jag är inte här för att fråga om vad som är etiskt rätt och vad det kan bli för eventuiella påfölder för stigcykling i almänhet. Jag läste några sidor i tråden och undrade över det här med påfölder nu idag. Det står tydligt på NVV's hemsida att jag måste ha markägarens tillstånd innan jag cyklar i skogen, så uppenbarligen strider jag mot NVV om jag cyklar i skogen utan tillstånd.
Ja, frågan kanske inte är riktad till "ok att cykla i skogen med el-cyklar under 250 watt" laget, för dem är svaret "ingenting händer" utan frågan är kanske mera riktad "klart och tydligt att inga el-cyklar alls får cyklas i skogen" laget.
Här är tre scenario. Gemensamt i alla dessa scenarion är att jag inte frågat någon om lov och jag är ärlig, dvs jag kommer att stå för mina egna handlingar och erkänna.
1: Jag har el-cyklat i skogen hela sommaren utan att ha frågat någon, markägaren har tröttnat och "fått fast" mig när jag packar cykeln i bilen, och hotar med att anmäla mig. Jag rycker på axlarna och säger att jag tänker cykla vidare som jag vill. Han tar mitt reg nr och anmäler mig.
2: Jag har el-cyklat i skogen hela sommaren, Karen har tröttna och "fått fast" mig när jag packar cykeln i bilen, och hotar med att anmäla mig. Jag rycker på axlarna och säger att jag tänker cykla vidare som jag vill. Karen anmäler mig och samtidigt kontaktar markägaren. Markägaren säger att han inte bryr sig alls och tänker inte själv gå vidare med detta, men kommer att vittna att han inte gett mig tillstånd om någon myndighet hör av sig.
3: Jag har el-cyklat i skogen hela sommaren och nu när jag packar cykeln i bilen kommer jag att tänka på denna tråd på Happy forumet, får jättedåligt samvete och vill nu anmäla mig själv.
Vilken myndighet ska jag anmälas till? Vad får jag för påföld och hur går det till väga att jag får denna påföld?