El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Det där försvaret liknar ganska mycket det som du anklagar elcyklisterna för ”ingen har klagat, jag körde försiktigt, inget (!) slitage”.
Absolut. Med skillnaden att jag aldrig körde på stigar, som andra människor beträdde, som elcyklisterna gör. Jag körde på ställen där traktorer och skogsmaskiner körde. Jag kör inte heller offroad längre. Är det min körning (flera år bak i tiden) som gjort att folk idag klagar på elcyklister och stravahetsare? Då ber jag så mycket om ursäkt!

Som sagt var uppenbarligen olika kommunikationsstilar. Det verkar som att du dessutom rent av misstror mig när jag säger att jag har försökt att svara på dina frågor eller hur ska jag tolka det som står innanför parentesen?
Det är rätt enkelt nu. NVV tycker en logisk gräns är vid motorer. Du håller inte med. Du vill ha ett annat system. Långt mer komplicerat. Hur ska det se ut? Du svarar inte. Hur ska du definiera slitage juridiskt? Inget svar där heller.
Jag tror inte att det riktigt finns grogrund för en givande diskussion just nu och jag känner att jag redan har fyllt kvoten för mental masturbation denna vecka. Tack för diskussionen så långt, så får vi ses i någon annan tråd.
Nä, det blir ingen givande diskussion när du inte kan svara på hur du hellre vill ha det (än enkelt, logiskt och med en viss flexibilitet). Hur ska du definiera slitage juridiskt? Det är ju det du vill. Inget svar. Du drar istället. Allt skrivande i onödan. "Tack" för det.

Absolut. Med skillnaden att jag aldrig körde på stigar, som andra människor beträdde, som elcyklisterna gör. Jag körde på ställen där traktorer och skogsmaskiner körde. Jag kör inte heller offroad längre. Är det min körning (flera år bak i tiden) som gjort att folk idag klagar på elcyklister och stravahetsare? Då ber jag så mycket om ursäkt!
Ingen fara. Det är bara roligt att retas ibland. Jag tror säkert terrängen klarade sig!

Jajaja, allt du gör är helt okej men det andra gör är så jävla illa. Som sagt, hycklare :)
Jag cyklar kanske inte där andra människor rör sig?
Sen att elcyklisterna skulle vara något "folk klagar på" är så mycket skitsnack. Det är du och ett fåtal som klagar ? och bara här inne. Aldrig mött någon som klagat ?‍♂️

Jajaja, allt du gör är helt okej men det andra gör är så jävla illa. Som sagt, hycklare :)
Jag cyklar kanske inte där andra människor rör sig?
Sen att elcyklisterna skulle vara något "folk klagar på" är så mycket skitsnack. Det är du och ett fåtal som klagar ? och bara här inne. Aldrig mött någon som klagat ?‍♂️
Jag kör inte på traktorstigar eller grusvägar längre. Har du problem med tempus också!? :)
Kör du elcykel i naturen? #hycklare
Tydligen finns det de som klagar på elcyklisters framfart (och även hetsiga cyklisters framfart).
Din otrevliga ton (kanske avspeglas den i din körning) gör kanske att folk inte finner det lönt att prata med dig? :) Vad ger du dina inlägg för betyg i trevlighet?

Jag kör inte på traktorstigar eller grusvägar längre. Har du problem med tempus också!? :)
Kör du elcykel i naturen? #hycklare
Tydligen finns det de som klagar på elcyklisters framfart (och även hetsiga cyklisters framfart).
Din otrevliga ton (kanske avspeglas den i din körning) gör kanske att folk inte finner det lönt att prata med dig? :) Vad ger du dina inlägg för betyg i trevlighet?
Tycker du att du gjorde fel som bröt mot allemansrätten samt terrängkörningslagen?

Självklart är en motor en motor.
Jag kan inte bedömma hur det ser/såg ut där du körde. Därför jag frågade om din bedömning. Du kan heller inte bedömma hur det ser ut där jag kör, eller?
Tycker det är bra om man kan bedömma lite själv.

Tycker du att du gjorde fel som bröt mot allemansrätten samt terrängkörningslagen?
Rent juridiskt, kanske. Troligtvis hade jag inte blivit dömd, så det är väl det viktiga (om man ska tro team elcykel)? Rent praktiskt, nej. Hade jag frågat markägarna/grannarna om lov hade de trott att jag var dum i huvudet. "Får jag åka på grusvägarna genom din skog?" "Varför slösar du bort min tid?"

Självklart är en motor en motor.
Jag kan inte bedömma hur det ser/såg ut där du körde. Därför jag frågade om din bedömning. Du kan heller inte bedömma hur det ser ut där jag kör, eller?
Tycker det är bra om man kan bedömma lite själv.
Framsteg. En motor är en motor.
Det var helt vanliga norrländska grusvägar, skogsbilvägar och traktorstigar. Jag körde inte som en idiot. Inte några stigar i skogen. Inga (väldigt få) kontakter med andra människor. Inget gnissel, inga problem. Respekt för naturen och andra. Allemansrättens andemening.
Är det samma bedömning/respekt elcyklisterna ger uttryck för, tycker du?

Det var helt vanliga norrländska grusvägar, skogsbilvägar och traktorstigar. Jag körde inte som en idiot. Inte några stigar i skogen. Inga (väldigt få) kontakter med andra människor. Inget gnissel, inga problem. Respekt för naturen och andra. Allemansrättens andemening.
Ja, i verkligheten tycker jag det faktiskt. Den här tråden har ju dock plockat fram det sämsta ur båda sidorna. Åker ofta med elmtb cyklister och de förstör inte mer än vanlig mtb cyklister, enligt mig.
Jag tycker absolut att ett hårdare förbud mot elmtb skulle vara befogat på vissa vältrafikerade platser i Sverige. Men långt ifrån överallt.
Tycker du att ett lagligt förbud mot elmtb borde vara i hela Sverige, även där elmtb inte bedöms vara ett problem?

Jag tycker inte det är så snyggt eller rimligt slå ihop ”elcyklisterna” till en grupp och hävda att de som kollektiv beter sig illa. Det är ungefär lika sunkigt som att slå ihop dig med de vandaler som kör enduro (motorcykel alltså) i skogen i uppenbar strid mot TKL bara för att du kört i terräng med motorcykel tidigare.

Ja det tycker jag.

Vilken härlig långkörare och att fler och fler förstår Nvv’s övertramp❤️
Ja, och vilka som drivs av friktion i relation till andra människor i diskussioner. Man liksom känner att en del drivs av sin övertygelse i frågor när dom gör inlägg, och en del andra bara vill se till att friktionen bibehålls eller ökas på, eller vad säger du?

Ja, och vilka som drivs av friktion i relation till andra människor i diskussioner. Man liksom känner att en del drivs av sin övertygelse i frågor när dom gör inlägg, och en del andra bara vill se till att friktionen bibehålls eller ökas på, eller vad säger du?
Jag håller med. Finns många olika deltagande i diskussionen med olika ”driv”.

Rent juridiskt, kanske. Troligtvis hade jag inte blivit dömd, så det är väl det viktiga (om man ska tro team elcykel)? Rent praktiskt, nej. Hade jag frågat markägarna/grannarna om lov hade de trott att jag var dum i huvudet. "Får jag åka på grusvägarna genom din skog?" "Varför slösar du bort min tid?"

Så du frågade inte ens markägarna när du brummade runt på 1000 cc motorcykel på deras marker . Hade jag varit dina grannar så hade jag tänkt vilken idiot som kör på mina marker utan att fråga.

Som andra säger du är en hycklare och har bevisat det flera gånger nu

Läste runt på LRF’s sida och tittar man ur deras perspektiv, äganderätten, förstår jag deras ståndpunkt. Dom hotas hela tiden av om uranbrytning ska få ske, byggas högspänningsledning a 7mil lång 80 meter bred för fossilfritt stålframställan eller inte få bruka sin mark för den naturskyddas. Lrf var väl med i Svenskt friluftsliv som en av medlemsorganisationerna som värnar om allemansrättens bevarande? Farbrorn i artikeln verkar vilja ta bort cykeldelen ur den pga beskriven situation i artikeln?

Ja, i verkligheten tycker jag det faktiskt. Den här tråden har ju dock plockat fram det sämsta ur båda sidorna. Åker ofta med elmtb cyklister och de förstör inte mer än vanlig mtb cyklister, enligt mig.
Vad är det sämsta från respektive sida?
Och det är din subjektiva bedömning (att de inte förstör mer). Det är dock mer effekt med elcyklar. Det går inte att komma ifrån.
Jag tycker absolut att ett hårdare förbud mot elmtb skulle vara befogat på vissa vältrafikerade platser i Sverige. Men långt ifrån överallt.
Det kan nog vara på sin plats med allmänt förbud för cykling på känsliga/överbelastade områden. Vålådalen har väl i dagarn inrättat olika zoner med olika regler. Inget jag mltsätter mig emot. Däremot blir det väldigt krångligt. Och när folk inte kan ta till sig enkla saker blir det svårt med krångliga saker.
Tycker du att ett lagligt förbud mot elmtb borde vara i hela Sverige, även där elmtb inte bedöms vara ett problem?
Då är vi ju tillbaka till subjektiva och krångliga bedömningar. Tex kan lokala trafikföreskrifter ställa till det. Det som är tillåtet i en stad är förbjudet i en annan. Det skapar onödiga problem. Och eftersom jag inte ser vinsten (jag förstår att mer effekt är kul) med elcyklar i skogen (motorfri zon) förstår jag inte vinsten med krångliga och subjektiva regler. Om det inte är ett problem (enligt markägarna) att folk kör upp myrar med crossar så vad ska man bestämma då?

Vi har en mjuk allemansrätt och jag anser att den är bättre än ett hårt lagligt system (som riskerar all cykling i skogen).

Jag tycker inte det är så snyggt eller rimligt slå ihop ”elcyklisterna” till en grupp och hävda att de som kollektiv beter sig illa. Det är ungefär lika sunkigt som att slå ihop dig med de vandaler som kör enduro (motorcykel alltså) i skogen i uppenbar strid mot TKL bara för att du kört i terräng med motorcykel tidigare.
Elcyklisterna har dock mer effekt än vanliga cyklister, eftersom de har en motor. Snyggt eller inte, de har en motor. Och snyggt eller inte, de kör där de inte omfattas av allemansrätten (eller vill köra).
Vad är en rimligare/snyggare gränsdragning än motor/inte motor, tycker du? Både juridiskt och allemansandemässigt.

Så du frågade inte ens markägarna när du brummade runt på 1000 cc motorcykel på deras marker . Hade jag varit dina grannar så hade jag tänkt vilken idiot som kör på mina marker utan att fråga.
Det var fortfarande en 350. Du verkar inte kunna ta åt dig nånting. Mina grannar sa ingenting. De är lyckligtvis väldigt olika dig (och kör sina fyrhjulingar där).
Som andra säger du är en hycklare och har bevisat det flera gånger nu
Så, jag som INTE cyklar med motor i skogen är en hycklare och du som gör det (kör elcykel där elcyklar inte är tillåtna) är den sanningssträvande hjälten (som inte kan ta till sig skillnaden mellan 1000 och 350 kubik)? :)

Det var fortfarande en 350. Du verkar inte kunna ta åt dig nånting. Mina grannar sa ingenting. De är lyckligtvis väldigt olika dig (och kör sina fyrhjulingar där).
Ok så bara för grannarna inte säger något så är det ok ? . Då kan du börja anordna enduro tävlingar på deras mark och köra sönder mera Då dom enda inte säger något. Dom kqn åka fyhhuling där för det är deras mark det är skillnaden mellan dom och dig.

Så, jag som INTE cyklar med motor i skogen är en hycklare och du som gör det (kör elcykel där elcyklar inte är tillåtna) är den sanningssträvande hjälten (som inte kan ta till sig skillnaden mellan 1000 och 350 kubik)? :)

Ja du är en hycklare som sitter och spyr galla på elcyklister när du själv åker runt på en motocross i skogen och verkar tycka det är ok för du kör ju sååå lungt som du själv säger så det blir inga skador.

Senast ändrad:
Så, de som medvetet smiskar omkring på stigar (där de inte omfattas av allemansrätten) är samma sak som när jag körde på grusvägar?
Jag svarade utifrån din beskrivning av hur du framförde ditt fordon och om man framför en emtb på samma vis. Du beskrev att du körde gentlemannamässigt. Nu lägger du till smiskar omkring. Stod det i ditt inlägg? Du körde inte heller bara grusväg vad jag kunde läsa.

Vilka vill ha mer konflikt, de som medvetet bryter mot reglerna eller de som följer reglerna?
Vilka som vill ha mer konflikt som du skriver vet jag inte. Jag höll med om att många deltar med olika ”driv” i diskussionen. Alla är ju inte heller för eller mot utan någonstans mittmellan. Jag tycker att det i en diskussion kan det få vara så också.

Jodå, jag vet precis vad det är. En cykel med en motor. Menar du att det är nåt annat?
Nä du hävdar ju att en emtb är en motorcykel, så med andra ord har du ingen aning. Förbjud all cykling i skogen eller låt alla cykla i skogen, hur lätt som helst. Motorcyklar får inte köra i terrängen enligt lag utom på tex endurobanor som ggn

Vad är det sämsta från respektive sida?
Och det är din subjektiva bedömning (att de inte förstör mer). Det är dock mer effekt med elcyklar. Det går inte att komma ifrån.

Det kan nog vara på sin plats med allmänt förbud för cykling på känsliga/överbelastade områden. Vålådalen har väl i dagarn inrättat olika zoner med olika regler. Inget jag mltsätter mig emot. Däremot blir det väldigt krångligt. Och när folk inte kan ta till sig enkla saker blir det svårt med krångliga saker.

Då är vi ju tillbaka till subjektiva och krångliga bedömningar. Tex kan lokala trafikföreskrifter ställa till det. Det som är tillåtet i en stad är förbjudet i en annan. Det skapar onödiga problem. Och eftersom jag inte ser vinsten (jag förstår att mer effekt är kul) med elcyklar i skogen (motorfri zon) förstår jag inte vinsten med krångliga och subjektiva regler. Om det inte är ett problem (enligt markägarna) att folk kör upp myrar med crossar så vad ska man bestämma då?

Vi har en mjuk allemansrätt och jag anser att den är bättre än ett hårt lagligt system (som riskerar all cykling i skogen).
Jag tycker det är svårt att komma med konkreta ex. Bara ett intryck jag fått.
Givetvis ger el mer effekt. Men jag tror ändå slitaget är marginellt. Tex. så har de jag åkt med bara använt elen till transport uppför. Utför sliter el och vanlig lika, om inte vanlig tom. sliter mer. Lättare cykel sitter ju inte fast lika bra i underlaget som tung, när det går fort.
Håller med om att det är bra som det är. Även om det mer och mer används elmtb så tror jag inte det blir ett problem. Åtminstone inte omkring där jag bor.

Vi fick faktiskt ett problem med en markägare för några år sen. Vi hade en kort utförsslinga i skogen som vi körde på vanliga mtbs. Dåvarande markägaren kom upp tillsammans med sin svärson och tittade. De tyckte det såg kul ut och uppmuntrade oss. Så länge vi inte tog ner träd så var det ok. Svärsonen berättade att han hade grävmaskiner och kunde tänka sig att gräva åt oss ? Sen blev det generationskifte på marken och svärsonens fru tog över marken. Vi hade väl grävt lite mer (för hand) sen första gången de var dit iofs. Men vips ville de ha 35000kr för skadorna. Vi hade en med i cykelsällskapet som också är skogsägare. Han fick ner vitet till 5000kr, som betalades. Ca 1 år efter detta tog markägaren ner skogen där. Kändes rätt fult kan jag säga.

Kalhyggen och s k modernt skogsbruk med monokulturer är ett oerhört mycket större problem för naturen (i Sverige). Bra mycket större än elmtb.

Kalhyggen och s k modernt skogsbruk med monokulturer är ett oerhört mycket större problem för naturen (i Sverige). Bra mycket större än elmtb.
Faktiskt stora likheter med emtb: Omfattas inte av allemansrätten, dock av äganderätten. Eller nja, skogsbruket är ju hårdare reglerat. Emtb får man köra hur man vill på sina marker, medan det finns massor av regler som begränsar hur man får bruka sin skog.

Faktiskt stora likheter med emtb: Omfattas inte av allemansrätten, dock av äganderätten. Eller nja, skogsbruket är ju hårdare reglerat. Emtb får man köra hur man vill på sina marker, medan det finns massor av regler som begränsar hur man får bruka sin skog.
Läs skogsbrukslagen .

Kommer detta sluta i en happykorrekt konsensus före 3000 inlägg?

Jag - och många med mig - sitter ju med fingret över köpknappen på el-mtb.

(På Bikester håller de andan, de är på på konkursens brant så länge vi inte får trycka)

?

(På Bikester håller de andan, de är på på konkursens brant så länge vi inte får trycka)

?
Tryck bara tryck! Livet ska levas!….. och hjälp Bikester.

?
Kom ihåg bara att om du köper en eMTB så kommer allemansrätten att försvinna och det är ditt fel. Om du inte köper en är det så klart ditt fel att bikester konkar.

"
The EU Court of Justice has today ruled that as e-bikes are not propelled exclusively by mechanical power they are not covered by the obligation to be insured in the same way as motor vehicles. E-bikes are therefore bicycles and not motorbikes.

The case was brought following the death of a cyclist using an e-bike on a road in Bruges, Belgium. The cyclist was struck by a motorist and in subsequent court proceedings concerning compensation, a dispute arose over the legal classification of the electric bicycle: should it be regarded as a “motor vehicle”?

The electric bicycle in question provided pedal assistance, rather than full propulsion by a motor.

The legal classification was crucial in order to determine whether the victim was the operator of a “motor vehicle” or whether his family was entitled to automatic compensation as a “vulnerable road user” under Belgian law.

The Belgian Court of Cassation decided to refer the interpretation to the EU Court of Justice.

In its judgment delivered October 12, the Court of Justice notes that an EU directive on civil liability does not indicate whether a “vehicle” must be propelled exclusively by mechanical power.

However, the court observed that the directive refers to “motor insurance,” an expression which traditionally refers, in everyday language, to insurance against civil liability in respect of the use of devices such as motorcycles, cars and trucks which are propelled exclusively by means of mechanical power.

The court concluded that e-bikes “do not appear to be capable of causing bodily or material damage to third parties comparable to the damage that may be caused by motorcycles, cars, trucks or other vehicles propelled exclusively by mechanical power.”

The definition of a “vehicle” set out in the EU directive on civil liability will be amended from December 23 this year, when Directive (EU) 2021/2118 of the European Parliament and of the Council of 24 November 2021 amending Directive 2009/103 (OJ 2021, L 430, p. 1) will become applicable.

The new definition will expressly indicate that a “vehicle” is “any motor vehicle propelled exclusively by mechanical power.”"

Tillbaka
Topp