Bikester omstartar?

Bikester omstartar?
Verkar inte gå att beställa cyklar längre på Bikester.
Screenshot 2023-10-28 180745.png

Bikester omstartar?
Bikester gjorde en små vinst förra året, små förluster åren innan. Men Bikester slogs ihop med Addnature i april. Addnature har haft små förluster varje år.

Jag skulle tänka att butiker i Tyskland, och kanske UK, var största problem. Där är konkurrensen riktigt hård. Fahrrad.de har aldrig varit attraktivt jämfört med andra tysken. Tror att det svårt att konkurrera med Bike24, bike-discount och bike-components.

Bikester omstartar?
Tycker det var slut på en hel del grejer hos bike-components. Ver inte om det beror på ett ökat orderinflöde där nu när det strular med Bikester

Bikester omstartar?
Bikester gjorde en små vinst förra året, små förluster åren innan. Men Bikester slogs ihop med Addnature i april. Addnature har haft små förluster varje år.

Jag skulle tänka att butiker i Tyskland, och kanske UK, var största problem. Där är konkurrensen riktigt hård. Fahrrad.de har aldrig varit attraktivt jämfört med andra tysken. Tror att det svårt att konkurrera med Bike24, bike-discount och bike-components.
Precis. Jag har aldrig förstått varför man handlat på Bikester istf de andra tyskarna. De andra är ju oftast billigare, och har betydligt större och bättre sortiment. Men svensk webbsida och rabattkoder charmar säkert många.

Bikester omstartar?
Hur stora är Rose? Har fått intrycket att de tillhör de större i Tyskland och att de inte är uppköpta utan samma ägare sedan start.

Bikester omstartar?
Precis. Jag har aldrig förstått varför man handlat på Bikester istf de andra tyskarna. De andra är ju oftast billigare, och har betydligt större och bättre sortiment. Men svensk webbsida och rabattkoder charmar säkert många.
Många gånger har jag hittat lägst pris på bikester, lägst fraktkostnad och låg gräns för gratis frakt samt snabb frakt om sakerna funnits på svenska lagret. Inget krångel med retur och oftast utskriven fraktsedel. Så för min del har inte de två sakerna du nämner varit avgörande för välja bikester

I spåren av stärkt euro så verkar det ibland som att bikester inte riktigt kompenserat för det heller. Vissa saker har varit rejält billigare i svensk krona har jag märkt

Edit, skriver däremot under på kritiken gällande usla beskrivningar av produkter, flackande prissättning som kan förändras flera gånger på vecka samt ibland jävligt märklig lagerhållning med oftast enstaka ex av vissa produkter

Bikester omstartar?

Jag köpte då och då hos Bikester för att den är svensk. Så saker man kan får hem nästa dag, låg gräns till gratis frakt och gratis och enkel retur. Lite större order dock alltid hos tysken.

Bikester omstartar?
Jag köpte då och då hos Bikester för att den är svensk. Så saker man kan får hem nästa dag, låg gräns till gratis frakt och gratis och enkel retur. Lite större order dock alltid hos tysken.
Jag köper sällan enstaka prylar, utan brukar spara ihop till en större order. Väldigt sällan Bikester ens hade allt jag ville ha, men aldrig nåt problem hos de andra tyskarna.

Bikester omstartar?
Synd om Bikester försvinner. Jag har handlat en del av dem och tycker att priserna efter 10% rabatt legat i linje med de andra, men med ett plus för gratis frakt (låga minimibelopp) och snabba okomplicerade leveranser. Både BD och B24 har strulat med leveranser. Dessutom har servicen varit bra den där enstaka gången när något blivit fel.

Bikester omstartar?
Hur stora är Rose? Har fått intrycket att de tillhör de större i Tyskland och att de inte är uppköpta utan samma ägare sedan start.
Handlar lite därifrån någon gång. Inga cyklar utan bara komponenter. De har helt uppenbart dragit ner kraftigt på sortimentet men prismässigt nära de andra. Somt lite dyrare, annat billigare. Gissar att gamla Erwin dragit sig tillbaka och överlämnat till räknenissarna.
Det var rätt många år sedan jag var i butiken i Bocholt, den ser ut att vara kvar. Tror de koncentrerar sig om den tyska marknaden enbart numera. Vi andra får handla där, det är nog allt.

Bikester omstartar?
Tråkigt!

Har faktiskt handlat en hel del hos Bikester...speciellt hjälmar och annat som relaterar till Downhill.

Väldigt bra priser jämfört med många andra.

Bikester omstartar?
Det för mig enskilt starkaste argument för bikester har varit smidig hantering kring returer. Bara beställa hem, kolla på grejerna i lugn och ro, och skicka tillbaka de saker som inte passar / inte var som man tänkt sig. Returfraktsedel i lådan och betalning via klarna faktura som smidigt justerar beloppet.Imho en så angenäm köpprocess som det kan bli men förstår att det är svårt att få det lönsamt.

De andra tyskarna funkar bra att handla från men returer och dylikt är inte alls så smidigt.

Försvinner bikester lär vi snart se en offensiv från andra EU marknader, som Lordgun, Alltricks kanske och dylika.

Bikester omstartar?
Det för mig enskilt starkaste argument för bikester har varit smidig hantering kring returer. Bara beställa hem, kolla på grejerna i lugn och ro, och skicka tillbaka de saker som inte passar / inte var som man tänkt sig. Returfraktsedel i lådan och betalning via klarna faktura som smidigt justerar beloppet.Imho en så angenäm köpprocess som det kan bli men förstår att det är svårt att få det lönsamt.

De andra tyskarna funkar bra att handla från men returer och dylikt är inte alls så smidigt.

Försvinner bikester lär vi snart se en offensiv från andra EU marknader, som Lordgun, Alltricks kanske och dylika.
Free smooth return is the weapon that is putting the last nail into LBS coffins.
More and more they are becoming workshop with a few bikes and accessories. Sooner or later (sooner for those that really want to not only survive but thrive) they will be 100% workshop with some basic spares (those to cheap to go hunt online for a better deal)
But then, all shop costs will need to be covered by the labour hourly cost charge to those needing help with mechanical issues. And then Happy will be up in arms about how those hourly cost double in a short time.
You really need to love bikes to remain in this business because there is no winning no mater how you look at it

Bikester omstartar?
En anekdot som berättades kring brasan på landet i min barndom är hur det en gång i tiden fanns en livskraftig och välsorterad butik mitt i den lilla lilla byn någonstans mitt i den småländska urskogen, där stugan med brasan ligger.

I takt med att minska människorna i byn började bli allt mera mobila ville det sig inte bättre än att de, på sina resor till närliggande samhällen och den stora (nåja) staden en bit bort började genomföra sina inköp av mat och andra förnödenheter där istället för i butiken i byn. Glömskan stod dem dock bi lite titt som tätt och de insåg när de återvänder från sina utflykter att de glömt köpa såväl mjölk som jäst. Dessa komplement gick ju dock finfint att inhandla hos den lokala handlaren. Till slut insåg dock den senare att det är knepigt värre att försörja sig på att sälja några liter mjölk och ett paket jäst då och då, samtidigt som köttet ligger och blir gammalt och måste kasseras.

Idag finns ingen lanthandel i byn (det var det såklart länge sedan det fanns, nästan lika länge sedan som matbilen slutade passera). Däremot finns det gott om sommarstugor med glada och trevliga tyskar som mangrant dyker upp och fyller de gamla rummen både tre och fyra veckor varje sommar.

Bikester omstartar?
En anekdot som berättades kring brasan på landet i min barndom är hur det en gång i tiden fanns en livskraftig och välsorterad butik mitt i den lilla lilla byn någonstans mitt i den småländska urskogen, där stugan med brasan ligger.

I takt med att minska människorna i byn började bli allt mera mobila ville det sig inte bättre än att de, på sina resor till närliggande samhällen och den stora (nåja) staden en bit bort började genomföra sina inköp av mat och andra förnödenheter där istället för i butiken i byn. Glömskan stod dem dock bi lite titt som tätt och de insåg när de återvänder från sina utflykter att de glömt köpa såväl mjölk som jäst. Dessa komplement gick ju dock finfint att inhandla hos den lokala handlaren. Till slut insåg dock den senare att det är knepigt värre att försörja sig på att sälja några liter mjölk och ett paket jäst då och då, samtidigt som köttet ligger och blir gammalt och måste kasseras.

Idag finns ingen lanthandel i byn (det var det såklart länge sedan det fanns, nästan lika länge sedan som matbilen slutade passera). Däremot finns det gott om sommarstugor med glada och trevliga tyskar som mangrant dyker upp och fyller de gamla rummen både tre och fyra veckor varje sommar.
Ungefär "exakt" som i grannbostadsområdet där man gick man ur huse nyss och protesterade mot att C..p skulle lägga ner den olönsamma lilla lokala butiken.
Gnälla går bra och fullservice ska man ha men att se sin egen roll i det hela är tydligen värre, bättre att åka till handelsområdet i närheten och handla men att tycka att C..p tydligen ska subventionera varorna dom glömt storhandla?

Bikester omstartar?
Ungefär "exakt" som i grannbostadsområdet där man gick man ur huse nyss och protesterade mot att C..p skulle lägga ner den olönsamma lilla lokala butiken.
Gnälla går bra och fullservice ska man ha men att se sin egen roll i det hela är tydligen värre, bättre att åka till handelsområdet i närheten och handla men att tycka att C..p tydligen ska subventionera varorna dom glömt storhandla?
Man kan nog dra lite paraleller där med cykelbuisnessen....att ha svenska internetbutiker med gratis retur,lokala cykelhandlare med delar och service är tydligen vad alla vill,men handlar ändå rubbet hos tysken?

När man bara tänker på sin lilla bubbla och plånbok,och inte ser hela bilden blir det så här...

Bikester omstartar?
Jag tycker inte om att beställa hem och skicka tillbaka, av flera anledningar. Men även i en "stor" stan som Stockholm finns nuförtiden ingen butik som har en stor utbud av cykelkläder. Jag brukade prova och köpa kläder hos Cykloteket, men den här inte längre en butik i stan och är också inte så bra som tidigare.

Jag gör aldrig en beställning med avsikten att skicka en del tillbaka. Jag har bara skickat tillbaka vid fel leverans eller vid riktigt konstiga storlek av kläder. Jag köper dock bara kläder av några få tillverkare som jag vet hur de är i storlekar.

Bikester omstartar?
jag är inte heller direkt ett fan av att använda klarna, men de stora betalkortsdrakarna kan behöva konkurrens som jag ser det.

gänget på jakt efter fest följer gärna med strömmen utan alltför mycket tankar i övrigt. när jag var ung gick detta gäng åt ett annat politiskt håll, utan större analys där heller.

det är nog många rörelser som baserar sin existens på en liknande bas, inte minst inom religionen. även när det gäller handel, som i den här tråden, tenderar folk söka sig dit 'where the action is'.

själv gick jag en gång med i en sångkör just på grund av det sociala livet där. sedan upptäckte jag att även sjungandet var kul:)

Bikester omstartar?
En gammal klasskamrat till mig var med och startade Klarna, en sån där kille som var med i MUF för att de hade ”schyssta fester”.

Jag använder inte Klarna..
Schyssta fester är ju ett skäl att engagera sej...kanske udda,men alla är vi olika! ?

Kör heller inte Klarna,betalar med kort,(betalkort,äger inget kreditkort,och vill inte äga nått...), eller Swish.
Föredrar att "casha" saker,gillar att inte ha småskulder här och där.
Har dock inte behövt returnera ngt,eller blivit blåst,så fungerar fint än så länge.

Och sista inköpet var 2 nya 203mm Shimano Icetech skivor....köpt på TCM,betalat med Swish och hemma på ett par dagar!
Fanns billigare hos tysken,men några hundralappar hit och dit....bättre pengarna stannar i Sverige,gör mer nytta där än i Tyskland.?

Bikester omstartar?
Anledningen jag handlade ganska mycket hos dem senast var att jag fick en fett rabattkod och erbjudande till min inbox precis innan allt detta. Osmakligt på gränsen till bedrägeri av Bikester ifall de verkligen går till konkurs och jag förlorar mina pengar utan att få varorna. Tur att man handlade med kredit.
Varför skulle det vara osmakligt/bedrägeri? Ingen på Bikester kunde veta att Signa Holding helt plötsligt skulle dra in moderbolagsgarantin.

Bikester omstartar?
Jag undrar om de som betalar kontant (betalkort, Internetbank, Swisch etc) även använder det köpbeteendet när de köper på Köp o Sälj? Knappast.

Jag skulle aldrig riska kontant betalning särskilt inte större summor. Då finns det inget att göra när företaget konkar eller lurar dig.

Däremot förstår jag de som undviker Kredit, Klarna o dyl för att inte hamna i ”lyxfällan”.

Bikester omstartar?
Cykelhandlare som överlever är nog de som satsar på standardcyklar, elcyklar och service av de samma. Fincykelsegmentet är för litet i Sverige. Finns säkert underlag för några få i de största städerna men det klientelet som lägger 100’ på en hoj borde vara försvinnande litet.
Och apropå Klarna går ju eländet knappt att undvika. Antingen betalar man med kortet genom Klarna eller också betalar man med kortet. Och då är det också Klarna som tar hand om betalningen.

Bikester omstartar?
Jag undrar om de som betalar kontant (betalkort, Internetbank, Swisch etc) även använder det köpbeteendet när de köper på Köp o Sälj? Knappast.

Jag skulle aldrig riska kontant betalning särskilt inte större summor. Då finns det inget att göra när företaget konkar eller lurar dig.

Däremot förstår jag de som undviker Kredit, Klarna o dyl för att inte hamna i ”lyxfällan”.
Jodå,det jag köpt på K&S är alltid Swishat innan säljaren skickat.
Förvisso småpengar,typ nån 500-800:ing som mest,så går väl inte i konken om jag blir blåst.
Men är väl så att jag litar på säljare här helt enkelt!

Är det dyrare saker vill jag oftast se sakerna innan köp,då åker jag till säljaren och gör upp affären på plats.
Handlar mer om jag köper någon motorcykel eller så...
Men alltid cash....Swish eller en sedelbunt efter säljarens önskemål.

Bikester omstartar?
Om det gäller K&S skulle jag aldrig släppa nåt innan jag fått betalt. Sjävklart gäller ju då samma sak när jag köper, dvs jag betalar först. Däremot kollar jag ju upp att säljaren åtminstone existerar och verkar ok. Har hittills alltid gått bra.

När jag handlar på nätet betalar jag alltid direkt, men med kreditkort. Då är man fullt skyddad via konsumentkreditlagen, men slipper jiddra med fakturor, etc. Visst, man kan få ligga ute med pengar, men det är inget problem.

Bikester omstartar?
Om det gäller K&S skulle jag aldrig släppa nåt innan jag fått betalt. Sjävklart gäller ju då samma sak när jag köper, dvs jag betalar först. Däremot kollar jag ju upp att säljaren åtminstone existerar och verkar ok. Har hittills alltid gått bra.

När jag handlar på nätet betalar jag alltid direkt, men med kreditkort. Då är man fullt skyddad via konsumentkreditlagen, men slipper jiddra med fakturor, etc. Visst, man kan få ligga ute med pengar, men det är inget problem.
Dom gångerna jag har haft problem med felaktigheter på kreditkortsfaktura( Eurocard) så har dom noterat vad och sagt till mig att dra av posten från totalsumman. Noll krångel.

Bikester omstartar?

Liknande anekdot: I villakvarteret där jag på 90-talet bodde som tonåring fanns där en driftig kille i vår ålder som köpte läsk och godis i just Tyskland, och sålde detta till låga priser genom en lucka i väggen i sitt (föräldra)hem. I slutändan köpte hela områdets ungar sitt lördagsgodis där, och hans alltid-öppet-policy (man fick ringa och kolla först om det var sent) innebar att vi som var lite äldre dessutom kunde knalla bort och köpa fem banana skids och en Cola klockan 23 en tisdagkväll. Så han körde ju samma USP:ar som de tyska webshopparna kör idag, låga priser och hög tillgänglighet.

Jag tror knappast att han var ensam ansvarig för att lokala affären som i olika former funnits där sedan 50-talet fick stänga ner kort efter att den unge entreprenören drog igång sin business, men hade de fått behålla godis-och-snask-omsättningen från hela villakvarteret så kanske det hade gått annorlunda.

Bikester omstartar?
Varför skulle det vara osmakligt/bedrägeri? Ingen på Bikester kunde veta att Signa Holding helt plötsligt skulle dra in moderbolagsgarantin.
because it is how it feels, and although it has been clearly established in the past that facts do not care about one's feelings. It is the human right to be able to express such feelings on the internet.
That is why! So now stop asking relevant questions and let us feel outraged...

Bikester omstartar?
BTW, the likely reason why Bikester is not sending or accepting returns is logistics.
As they file for insolvency and enter a restructuring period, they are legally not allowed to encure any new debt.
This means that they cannot ship anything out until they resolve an agreement with whomever they use in Germany and Sweden to ship products to consumers via a prepaid account (or an escrowed one) that need to be set up with those company by the court appointees.
My experience with such process when Cykelkraft did go through the same process is that it took a few days (and we only shipped from one warehouse, with one courier company so it was simpler for us than it is likely for them)

Bikester omstartar?
Lustigt att folk hävdade att happy baktalar bikester när vi spekulerar i att bikester är på obestånd när de ställer in returer och ändå fortsätter att ta betalt för grejor som troligen inte kommer att leveras.

Sen kör vi en tråd där vi tycker att oviljan att betala överpris till det globala kapitalet är det som störtar lokala handlare i förvärvet.

Det kanske känns så när man jobbar i branschen men jag tycker vi kan hålla ett kundperspektiv här.

Bikester omstartar?
Jag förstår helt att Bikester inte skickar när de är insolvent. Men som jag har förstått det hände det (vid moderbolaget) på fredag.

Det verkar att Bikester inte har skickat varor från lagret förra veckan. Det skulle inte vara ok. Men jag vet inte om ingen fick varor eller det är bara några som inte fick.

Och klart inte ok att hålla nätbutiken öppen nu Signa Sports är insolvent.

Bikester omstartar?
Dom gångerna jag har haft problem med felaktigheter på kreditkortsfaktura( Eurocard) så har dom noterat vad och sagt till mig att dra av posten från totalsumman. Noll krångel.

För mig är det precis tvärtom, är det några som har krånglat vid fel så har det varit Eurocard. Och då hade jag ändå Platinum, men det enda som var premium med det var årsavgiften.

Bikester omstartar?
Jag förstår helt att Bikester inte skickar när de är insolvent. Men som jag har förstått det hände det (vid moderbolaget) på fredag.

Det verkar att Bikester inte har skickat varor från lagret förra veckan. Det skulle inte vara ok. Men jag vet inte om ingen fick varor eller det är bara några som inte fick.

Och klart inte ok att hålla nätbutiken öppen nu Signa Sports är insolvent.
Här skulle man ju vilja veta var de står i sitt obestånd, är man insolvent så det i några länder en möjlighet att driva vidare en verksamhet under insolvensadmknistration. Bland annat Tyskland har dessa regler. Då fortsätter man ta order och skickar varor (dock inte varor som beställdes innan insolvensförfarandet startat
men inte levererats, dessa tillgångar används för fortsatt drift).

Exakt hur det där fungerar i sverige om ens liknande kan jag inte. Men intressant om någon med fakta kan kommentera varför bikester fortsätter ta order.

Bikester omstartar?
Schyssta fester är ju ett skäl att engagera sej...kanske udda,men alla är vi olika! ?

Kör heller inte Klarna,betalar med kort,(betalkort,äger inget kreditkort,och vill inte äga nått...), eller Swish.
Har dock inte behövt returnera ngt,eller blivit blåst,så fungerar fint än så länge.

Och sista inköpet var 2 nya 203mm Shimano Icetech skivor....köpt på TCM,betalat med Swish och hemma på ett par dagar!
Fanns billigare hos tysken,men några hundralappar hit och dit....bättre pengarna stannar i Sverige,gör mer nytta där än i Tyskland.?kreditkort har upp till 0.5 % cashback

Fanns billigare hos tysken,men några hundralappar hit och dit....bättre pengarna stannar i Sverige,gör mer nytta där än i Tyskland.?
Den överlägset största anledningen till kreditkort tycker jag är att man får upp till 0.5 % cashback. Det blir en del stålar när man köper allt med samma kort.
Självklart betalar man hela fakturan varje månad, annars är det ju riktigt kass.

Edit: 0.5 % när kortet inte har årsavgift. Med avgift kan man säkert få mer.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp