[Lvg] VM i Montreal, 20-27 september, 2026

Svenskarna i junior-loppet som är igång.
1790272291388.webp

Missade dagens lopp men efter att ha läst här var man ju tvungen att se det i efterhand. Grymt med svenskt brons!

...och vad månde bliva av denna Benjamin Noval? Han är ju sjukt vass, vinner tempot o vinner linjeloppet på ett minst sagt imponerande sätt.

T.o.m. SVT har (nu på morgonen) fått upp en nyhet om det:

Förstod jag det rätt att om man tillhör ett Worldtourlag så får man inte köra U23? Blir ju lite av en B-klass isåfall eller?

Förstod jag det rätt att om man tillhör ett Worldtourlag så får man inte köra U23? Blir ju lite av en B-klass isåfall eller?
Ja, tanken är väl att är man tillräckligt bra för att köra World Tour får man köra elitklassen. Men visst, det blir ju lite av ett B-VM för yngre åkare. Seixas skulle väl annars varit ett rätt hett tips för att vinna U23-loppet.

Senast ändrad:
Damelitloppet startar strax efter klockan tre i eftermiddag (svensk tid) och är 18 mil med 2400 hm. En slinga på 64 km innan de kommer in på varvet som körs i sin helhet åtta gånger.

Vollering klar favorit enligt spelfirmorna. I någon sorts "förföljargrupp" skulle man kunna stoppa in Le Court, ELB, Reusser och kanske Koch. Och i en jagande grupp efter dem Blasi, Niewiadoma, Gery, Kopecky, Rüegg, Kerbaol och lite sladdande i den gruppen Pieterse och Wlodarczyk.

Även om Vollering är en inte alls osannolik segrare tycker jag oddsen på runt 1,70 känns lite låga. Det som talar för henne är den längre backen och att hon väl(?) har en hyggligt tydlig roll som första åkare i det nederländska laget som ju annars de senaste åren haft en tendens av att stoppa in många starka kockar som kokar en soppa som inte riktigt lever upp till förhandsförväntningarna. Tempoloppet var i mina ögon inget styrkebesked från Vollerings sida. Och hon har favoritskapet vilket gör att hon för att vinna solo sannolikt kommer att behöva ställa av de andra på ren styrka. Att tro att de ska titta på varandra och att hon därigenom ska få en lucka känns mindre sannolikt. Spurtmässigt är hon väl inte dålig, men en del av de andra favoriterna kan absolut slå henne i en spurt, även om upploppet är uppför.

Är Le Court med in på upploppet så skulle jag mycket väl kunna se henne som segrare. Och hon har ju kört bra på banor med denna typ av backar tidigare med t.ex. LBL-segern. Även om hon har en landsmaninna med sig på start får hon nog räkna med att inte ha någon lagkamratshjälp under senare delar av loppet. Kan ju både vara bra och dåligt. Dåligt om något händer, men å andra sidan kan hon spela på det och följa andra snarare än att själv behöva göra så mycket. Skulle vara lite kul som segrare, dels genom att hon kommer från en väldigt liten nation och dels då det skulle bli Afrikas första VM-guld på lvg och hon skulle vinna.

ELB är rimligen Italiens hopp. Har tre brons (2012, 2020 och 2024) och är ju bra på det mesta och har varit med länge på hög nivå. Och banan borde passa henne rätt bra. Sen kan jag se flera scenarion där hon kommer på andra eller tredje plats än där hon faktiskt vinner. Personligen tycker jag dock det hade varit kul om hon skulle få in en VM-titel på sitt CV.

För Reussers del verkar ju formen god med klart tempoguld och bra körning i mixedstafetten. Gissningsvis kommer hon väl att som vanligt försöka ta sitt eget (höga) tempo när det rycks. Är inte chanslös i en spurt, men jag tror att om hon ska vinna är det nog troligare med en soloattack där de andra tittar på varandra s.a. hon får en lucka som de andra sen inte lyckas täppa. Just genom att de andra vet hur stark hon är på att köra själv kanske sannolikheten att hon får en lucka minskar.

Koch har också kört bra på VM hittills och där skulle jag kunna tänka mig att det är lite mer sannolikt att hon faktiskt skulle kunna få en lucka. Sen är hon ju inte lika stark som Reusser så det är inte lika stor chans för henne att hålla undan om hon väl fått ett försprång.

I gruppen bakom känns Blasi lite som att formen kanske inte riktigt är lika vass som tidigare under säsongen.

Kopecky har ju visserligen två VM-titlar, men ingen toppsäsong och jag skulle bli överraskad om hon vinner i år.

Niewiadoma har precis som ELB varit med länge. Har sen tidigare ett brons. Hon kommer säkert att vara med långt in i loppet men ska hon vinna tror jag det behöver vara solo. Lite "Södergrentyp" som är bra men har svårt att vinna. Skulle vara kul om hon lyckades, men jag tror inte på det.

Gery och Rüegg känns som åkare som om de har riktigt bra ben skulle kunna smyga med och vinna i en spurt.

Kerbaol är ju ofta offensiv. Känns inte som en bana som premierar hennes specialitet med utförskörningar. En annan åkare som skulle kunna vara med länge men som jag har lite svårt att se vinna.

Finns i alla fall ett par åkare med MTB-bakgrund som kan vara lite intressanta - Pieterse och Courtney. Pieterse hade ju en riktigt stark vårsäsong med pallplatser i RvV, FW och LBL. Lite oklart hur lvg-formen är nu och jag gissar att nederländskorna i grundscenariot kommer att köra för Vollering. Skulle hon "falla bort" skulle dock Pieterse kanske kunna vara med och hugga. Courtney är ju väldigt ny på lvg, men har visat sig inte helt oäven även om det skulle vara en megaknall om hon skulle vinna. Är dock lite nyfiken på hur länge hon kan hänga med. Känns som en bana som ändå skulle kunna passa en åkare med XCO-bakgrund med upprepade backar.

Slutligen har Sverige Borgström och Andersson i startlistan. Andersson har en fjärdeplats totalt i Lloyds Tour of Britain på sistone med en tredjeplats på den enda etappen som inte slutade i spurt. Lär knappast vinna men skulle om allt klaffar kunna få en rätt bra placering. Har inte så bra koll på Borgströms säsong men känns som det inte varit hennes bästa. En placering topp-20 skulle överraska positivt på mig.

Håller med dig om det mesta.
Alla blickar riktas väl mot holländskorna kommer de köra som ett lag eller köra bort sig själva, har ju varit rätt tveksam lagkörning många mästerskap.

Borgström tror jag blir hjälpryttare till Andersson

Som väntat väsentligen bara en transportsträcka för favoriterna på svängen innan varvet. Undrar hur länge det dröjer innan någon som ev. skulle kunna ha något med saken att göra faktiskt gör något. Gissar att det kan dröja ett antal varv.

Ja om man misstänker man slagit i nacke eller huvud gör man ju rätt i att ligga still tills undersökts. Vilket ju ser illa ut på bilderna. Men kan ju också vara för att det just är väldigt illa. Vi hoppas det är det förstnämnda så klart

Det ser väldigt otäckt ut när någon slås medvetslös - men Caroline verkade återfå medvetandet när de vände henne - och viktigast av allt så andades hon.

Ändå föredömligt agerat av Julia Borgström och av tävlingsläkarna som var där direkt och påbörjade prehospitalt omhändertagande med nackkrage, och hade defibrillator med sig. Förhoppningsvis inga nackskador men kanske inte omöjligt att hon ådrog sig någon fraktur i ansiktet om traumat var mot framsida eller sida av huvudet.

Ja om man misstänker man slagit i nacke eller huvud gör man ju rätt i att ligga still tills undersökts. Vilket ju ser illa ut på bilderna. Men kan ju också vara för att det just är väldigt illa. Vi hoppas det är det förstnämnda så klart
Jo, känns som de (helt rimligt) tar det säkra före det osäkra och hellre sätter på nackkrage "för ofta" än missar något fall där den borde ha åkt på.

Jo, känns som de (helt rimligt) tar det säkra före det osäkra och hellre sätter på nackkrage "för ofta" än missar något fall där den borde ha åkt på.
Ja, det är nog främst en försiktighetsåtgärd. Och en indikation på att det inte är något riktigt allvarligt - då man nog inte sätter stel nackkrage om det kan antas påverka till exempel luftvägar eller tryck på halsen hos en patient med andningssvårigheter eller med låg medvetandegrad. (Då hade de istället fixerat nacken manuellt).

Nu har SVT reagerat också.

Tillbaka
Topp