[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Apropå dubbskor körde jag länge utan. Köpte ett pr inov-8 dubbade på någon rea för ett par år sedan och även om de bara används typ 3-10 gånger per år är de guld värda när det regnat och sen frusit på.

Motionsspårets grusspår som nämnts tidigare blir gärna till en total ismatta i skogen jag regelbundet springer i.

Gillar dom skarpt helt enkelt!

De är på god väg att slå nytt världsrekord i Backyard Ultra borta i Tennessee just nu. 8 löpare stack just ut på nittioåttonde varvet. (Nuvarande världsrekord är 102). Känner man inte till Backyard Ultra-konceptet kan man läsa mer här: https://backyardultra.com/

Livestream här

Det här är bra tv!

Galet imponerande!

Jag har bara sprungit 10 km hittills den här veckan. Imorgon blir det kanske 10 km till. Sen ska vi bort på helgen men jag hoppas på höga kusten-långrunda nån gång under helgen så jag ska nog få ihop mina minst 36 km ändå :)

Hmmm, någon som provat en viktväst för löpning? Misstänker att det inte är hälsosamt men man vet ju aldrig innan man provat? Anar att man känner sig rätt mör efteråt. ?

1698324147044.png

Hmmm, någon som provat en viktväst för löpning? Misstänker att det inte är hälsosamt men man vet ju aldrig innan man provat? Anar att man känner sig rätt mör efteråt. ?

Visa bilaga 662332
Lär ju ta ett tag för knän, rygg, fotleder etc att anpassa sig, med potentiella skador längs vägen..om man inte redan väger 250+ innan västen.

Lär ju ta ett tag för knän, rygg, fotleder etc att anpassa sig, med potentiella skador längs vägen..om man inte redan väger 250+ innan västen.
Ja, vikterna går ju iofs enkelt att plocka ur/anpassa men kanske lämpar sig bättre för cykling fast man kan ju lika gärna fylla en rygga med sten i så fall. ?

Men stora idrottare brukar ju ha lite hyss/konstigheter för sig, jag kanske är något på spåret här. :unsure: ?

Senast ändrad:
Ja, vikterna går ju iofs enkelt att plocka ur/anpassa men kanske lämpar sig bättre för cykling fast man kan ju lika gärna fylla en rygga med sten i så fall. ?

Men stora idrottare brukar ju ha lite hyss/konstigheter för sig, jag kanske är något på spåret här. :unsure: ?
Jag tror absolut den fyller en funktion när det kommer till t ex chins, armhävningar och, om man är lite våghalsig, undervattensträning. Men vad gäller just löpning tycker jag det är lätt nog att skada sig utan extra vikter ?

Jag tror absolut den fyller en funktion när det kommer till t ex chins, armhävningar och, om man är lite våghalsig, undervattensträning. Men vad gäller just löpning tycker jag det är lätt nog att skada sig utan extra vikter ?

Ja, klockrent för chins (efter att man väl fått upp sin grundstyrka), för armhävningar vet i sjutton, man blir ju lite "tjock" av västen tror jag

Skulle kunna tänka mig att den är bra om man inte kan springa men kan gå/vandra för att få upp pulsen ändå. Som rucking.

Typ så - Ian Sharman som är en av de bättre ultra coacherna vurmar för träning med viktväst - vid raska promenader, specifik "power hiking" träning för långa bergslopp. Men inte för löpning.
De flesta viktvästerna sitter inte heller tillräckligt stadigt för att funka bra vid löpning utan det blir mest obekvämt och studsar runt.

@MrSthlm vad är ditt tilltänkta syfte med viktväst?

Typ så - Ian Sharman som är en av de bättre ultra coacherna vurmar för träning med viktväst - vid raska promenader, specifik "power hiking" träning för långa bergslopp. Men inte för löpning.
De flesta viktvästerna sitter inte heller tillräckligt stadigt för att funka bra vid löpning utan det blir mest obekvämt och studsar runt.

@MrSthlm vad är ditt tilltänkta syfte med viktväst?

Jag är ju lite tanig, alternativ styrketräning men jag bara tänker/forskar lite här, inte köpt något. ? ?

Tänkte att efter en tid med vitkväst så kanske det känns som man flyger fram när man tar av den. ?

Bor man i Hässelby så är det nog alltid smart med väst Förutom vid löpning och cykling?
Viktväst och skottsäker väst går att kombinera, bara att sy lite. Den största risken vore möjligen att polisen tar mig som ligist istället. ? Typ: "Vad f-n är det för j-vel som springer där borta med en stor väst, efter honom!"
1698337377641.png

Skämt åsido, i Grimsta naturreservat behövs ingen skottväst, jag känner mig trygg, rea nu också, fingret vilar lite på köpknappen. Det är ett rätt tufft spår, ligisterna pallar definitivt inte och det funkar inte så bra med elsparkcykel heller (ligisternas favorittransportmedel nr 1).

Jag verkar vara en bra kund eller hotar de med att slänga ut mig? :unsure:
1698338210173.png

1698338005261.png

Senast ändrad:
Jag är ju lite tanig, alternativ styrketräning men jag bara tänker/forskar lite här, inte köpt något. ? ?

Tänkte att efter en tid med vitkväst så kanske det känns som man flyger fram när man tar av den. ?

Men är det inte bättre att då faktiskt styrketräna? Respektive vill du förbättra din löpstyrka träna den specifikt med t.ex. sprintintervaller i backe, trösklar i backe osv. ? Ta dig till valfri skidbacke i Stockholm och spring upp och ner till du samlat 1000 höjdmeter, garanterat bättre för din löpstyrka än en viktväst :)

Att bli bra på löpning handlar nog mycket om hantera träningsbelastningen så att man inte råkar ut för skador. Jag gissar att viktvästen ökar risken för skador ganska mycket.
Backträning är nog smartare om man vill få in ett löpstyrkemoment.

Jag är med genetiskt klent byggd (därmed inte immun mot kontorsfläsk.. tack för den). Strax innan covid tröttnade jag på att trängas på gym, blev instället kettlebells hemma för underhåll av kroppen. Köper du en tung kettlebell, men inte så tung att du inte kan pressa den över huvudet med en hand, så kommer du långt.
Nu när jag pånytt kör tungt (för mig) med skivstång blir det dock uppenbart att jag har tappat väldigt mycket i styrka sen sist. Men utan mina kettlebells hade jag nog tappat bra mycket mer.

Jag har sprungit en hel del med ryggsäck, det blir väl lite samma som viktväst. Sitter den bra så går det fint.

Börja lugnt och försiktigt om du inte är van. Ännu mer än du tror. Även lite vikt ibörjan. Kan du variera underlaget så är det också bra.

Sen blir löpsteget lite annat så det är kanske inte så att det ger maximal utdelning på löptider. Men mycket mer grenspecifik styrka blir det ju inte.

Jag har gjort det av logistiska eller ibland regel/säkerhets/energi-skäl så jag har inte haft syfte att träna styrka och kan inte riktigt uttala mig om nyttan styrkemässigt.

Jag är med genetiskt klent byggd (därmed inte immun mot kontorsfläsk.. tack för den). Strax innan covid tröttnade jag på att trängas på gym, blev instället kettlebells hemma för underhåll av kroppen. Köper du en tung kettlebell, men inte så tung att du inte kan pressa den över huvudet med en hand, så kommer du långt.
Nu när jag pånytt kör tungt (för mig) med skivstång blir det dock uppenbart att jag har tappat väldigt mycket i styrka sen sist. Men utan mina kettlebells hade jag nog tappat bra mycket mer.
@MrSthlm Köp 2 comp justerbara competition kettlebells. Brukar vara 12-32 kg. Då kan du stega upp böj, frivändning och strikt press från 24 till 64 kg. Samt köra enbensmark, svingar, snatch etc. Det blir ju lite ojämnt men ex 64 kg strikt press är ju inte helt lätt.

Jahopp. Om en vecka sitter vi förhoppningsvis där, i Båstad, och är klara med årets sista(?) utmaning. Jag gjorde genidraget (tyckte jag) att boka hotellrum lördag till söndag men då var starten för 100k vid midnatt och mitt måltempo gjorde att jag i princip skulle kunna checka in direkt efter målgång och sen lägga mig i bubbelpoolen till söndag morgon. Nu är ju starten tillbakaflyttad till 22.00 vilket skulle innebära att jag går i mål före 13.00 med lite (o?)flyt och behöver vänta två timmar tills jag får checka in. Hoppas de har överseende med att man kanske somnar på centrecourten. ;)

Hur gör ni andra? Bor ni kvar efter race eller är det raka vägen hem, eller bor ni på annan ort?

Hur gör ni andra? Bor ni kvar efter race eller är det raka vägen hem, eller bor ni på annan ort?

Jag bor i Mölle. Bokade boende samtidigt som jag anmälde mig i november innan jag visste att racecenter flyttar till Båstad och banan springs i motsatt riktning. Det blir inte alltid som man tänkt sig.

Prova mosslöpning eller midjesele med däck på släp, det ger starka ben.
Håller med! Inte för att jag provat exakt det men körde ett lopp där man sprang med hunden i obanad terräng nyligen. Vissa delar gick i djupa diken och på vattensjuka åkrar, det sög i benen! Även bra för kordinationen att försöka hålla koll på var man sätter fötterna när hunden drar för glatta livet!

Jahopp. Om en vecka sitter vi förhoppningsvis där, i Båstad, och är klara med årets sista(?) utmaning. Jag gjorde genidraget (tyckte jag) att boka hotellrum lördag till söndag men då var starten för 100k vid midnatt och mitt måltempo gjorde att jag i princip skulle kunna checka in direkt efter målgång och sen lägga mig i bubbelpoolen till söndag morgon. Nu är ju starten tillbakaflyttad till 22.00 vilket skulle innebära att jag går i mål före 13.00 med lite (o?)flyt och behöver vänta två timmar tills jag får checka in. Hoppas de har överseende med att man kanske somnar på centrecourten. ;)

Tältade innan ultravasan förra året (på startgärdet…) och hade tält som alternativ kvällen efter loppet. Men jag och min löprkompis kände oss fräscha så satte oss i bilen och körde hem.

Åt en McDonalds och bytte förare nån gång eller två men kändes bra ändå

Jag bor i Mölle. Bokade boende samtidigt som jag anmälde mig i november innan jag visste att racecenter flyttar till Båstad och banan springs i motsatt riktning. Det blir inte alltid som man tänkt sig.
"Det blir ju fullt så fort så det är bäst jag bokar boende direkt" ? Hoppas du har lite support som skjutsar i alla fall, Båstad - Mölle är ju halvkul att åka kollektivt.

Sen blir löpsteget lite annat så det är kanske inte så att det ger maximal utdelning på löptider. Men mycket mer grenspecifik styrka blir det ju inte.

Vet inte om jag riktigt förstår hur du menar, men skulle själv säga att det finns rätt mycket bättre sätt att träna grenspecifik styrka om man med styrka menar att förflytta en massa snabbare / eller tyngre massa. Springa med vikter ger snarare mer uthållighet än styrka. För styrka är det tungt och / eller explosivt som gäller. T.ex. plyo, tunga utfall, explosiva saker som frivändningar, box jumps osv.

Sen finns det ju absolut en poäng med det om man t.ex. ska springa/ röra sig med en massa packning osv. för att simulera det man ska gör, men för att bli en starkare löpare hade jag valt mycket andra saker före.

Vet inte om jag riktigt förstår hur du menar, men skulle själv säga att det finns rätt mycket bättre sätt att träna grenspecifik styrka om man med styrka menar att förflytta en massa snabbare / eller tyngre massa. Springa med vikter ger snarare mer uthållighet än styrka. För styrka är det tungt och / eller explosivt som gäller. T.ex. plyo, tunga utfall, explosiva saker som frivändningar, box jumps osv.

Sen finns det ju absolut en poäng med det om man t.ex. ska springa/ röra sig med en massa packning osv. för att simulera det man ska gör, men för att bli en starkare löpare hade jag valt mycket andra saker före.
Ska man bli stark så ska man lyfta tunga saker. Ska man bli bra på att springa så ska man springa. Osv.

Jag menade bara att övningen var grenspecifik, inte att det var bra (eller dålig) träning.

Sen kan jag tycka att det man behöver för att springa inte nödvändigtvis är råstyrka, snarare uthållighet och/eller robusthet, och där kan säkert springa över sin vikt vara bra till något. Själv gör jag det mest för ett "gratis" pass när jag ändå måste till jobbet eller affären.

Samma med Nikes Shield-modeller (undantaget Pegasus 39, men både 35 och 38 har varit smidiga).
Har med bra erfarenhet av Shield, de jag har, minns ej modell, har tagit mig igenom mycket Göteborgsslask under två vintrars runstreak. Dock bättre erfarenhet av Saucony än Nike generellt så om mina Nike bara vill dö nån gång så blir det väl att testa Sauconys variant.

Blir alltid så varm om fötterna. Under senaste vinterns snöslask körde jag med mina kinvaras, Dock som längst milen och enbart inne i stan.
Dyngsur men aldrig kall.

Har med bra erfarenhet av Shield, de jag har, minns ej modell, har tagit mig igenom mycket Göteborgsslask under två vintrars runstreak. Dock bättre erfarenhet av Saucony än Nike generellt så om mina Nike bara vill dö nån gång så blir det väl att testa Sauconys variant.
Jag har just nu ett par Endorphin Speed 2. Beställt ett par Endorphin Speed 3 precis (Runshield alltså) så blir det Bestgripdubbning av de andra så får de bli alternativet isiga dagar.

Köpte ett par Nike Pegasus Trail 4 Gore-Tex på en Outlet i Dallas. Omöjliga att springa med när det är varmare än 15 grader men som idag, 8-9 grader och duktigt blöta stigar är de perfekta. Bra grepp och torra strumpor. Ska bli kul att se hur de levererar när det pendlar kring nollan.

Omöjliga att springa med när det är varmare än 15 grader men som idag, 8-9 grader och duktigt blöta stigar är de perfekta. Bra grepp och torra strumpor. Ska bli kul att se hur de levererar när det pendlar kring nollan.
Jag har också dem och för mig funkar det fint upp till 20, helt okej även vid 25 grader. Håller med om att gore-tex är helt fantastiskt på blöta stigar. Det är synd dock att det inte är bättre gummi, helt kasst på våta stenar och rötter i min erfarenhet.

Jag har också dem och för mig funkar det fint upp till 20, helt okej även vid 25 grader. Håller med om att gore-tex är helt fantastiskt på blöta stigar. Det är synd dock att det inte är bättre gummi, helt kasst på våta stenar och rötter i min erfarenhet.
Mina fötter kokar om jag springer med dem vid >20 grader.

Försöker undvika större rötter så jag har nog inte riktigt utmanat dem gällande greppet men på grusvägar och bra stigar funkar de kanon.

Tillbaka
Topp