El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Din åsikt. Att påstå att nåt som de facto sliter mer inte sliter mer är vilseledande.
Vi tycker inte samma. Jag är lösningsfokuserad och du är konservativ.
Nä, du skapar problem.
Det var du som radade upp en massa som tyckte som du jag nämnde resten.
Jag radade inte upp en massa. Nå, vilka är resten?
Dom definieras som cyklar i lagens mening. Vet du vad det heter när man färdas på dom? Jag vet inte?.
Så, du vet inte. Men de är cyklar. Borde det inte kallas att man cyklar när man använder en cykel?
Likaså är det ditt påstående fast du är mer pessimistisk och jag är optimistisk i tankesättet.
Jag påstår inte att nåt kommer att bli si eller så. Du påstår det. Ta ansvar för det du skriver nån gång.
All cykling kommer inte förbjudas. Tänk mer positivt och lösningsfokuserat. Tänk en dag när Nvv har ändrat så cyklar vi bredvid varandra (bara om stigbredden tillåter så klart) du på din mtb och jag på min emtb och skrattar åt det gamla och omfamnar det nya. Det blev ju så mkt bättre för fler.
Fast det vet du ju inte. Du vet inte att det blir bättre. Det kan bli förbjudet att cykla. Vilket är sämre. Dina drömmar har absolut ingenting med verkligheten att göra.

Korrekt. Vi behöver inga argument. Varför skulle vi behöva det?
Nä, varför skulle ni behöva argument!?
Jag skulle vilja påstå att jag har mer koll och verklighetsförankring än dig, ja det är också korrekt.
Jag har stött på mängder med cyklister med min E-mtb. ALLA hittills har varit intresserade och ställt frågor. Några har man lyckats få över till the dark side.
Eftersom jag kör e-ride läge på Strava så ser jag stravatrycket på segment och jag kan lova dig att det är säkert 90% om inte 95% lägre än för vanliga mtb. På många av de segment jag själv kör är jag den ENDA e-mtb cyklisten i år.
Då, det du tror/påstår korrekt? Per automatik, liksom? Om de ställer frågor svarar du (felaktigt) att elcyklar omfattas av allemansrätten?
Så du kan lägga ner slitagesnacket direkt.
Sen håller jag mig dessutom till ämnet. Ämnet är E-mtb om du missat det. Inte alla andra liknande och totalt olika fordon.
Varför ska jag lägga ner valida argument? :) Ja, ämnet är elcyklar. De omfattas inte av allemansrätten. Men, du bryr dig inte och behöver inga argument!
Sen har du fortfarande inte redogjort varför din offroadkörning för några år sedan var okej medans min elassisterade cykling inte är det.
Har du problem med korttidsminnet? Jag körde på grusvägar och traktorstigar (som bilar, timmerbilar och traktorer körde på). Mitt slitage var inte problemet. Jag träffade mycket sällan på nån. Ingen friktion. På stigar verkar det uppstå friktion med stravahetsare och cyklar med motorer. Nej, jag har inte namn och adress på dem som störs av det.
Varför är det okej att göra medvetet fel? Allemansrätten omfattar ju inte elcyklar.

Nä, du har inte alls svarat på hur klungor av cyklister orsakar enorma problem för dig personligen. Så, ditt "enorma problem" med klungcyklingen är EN olycka? EN klungolycka är en för mycket, men 50 elsparcykelolyckor är acceptabelt
Så du förstog inte att det körs väldigt mycket klunga här där jag bor, har inga problem med a-traktorer för dom håller åt sej så jag kommer förbi till skillnad från cyklisterna, jag tog upp senaste olykan som ett exempel, vill du att jag ritar en karta vart mitt hus är, vart dom krocka och vart helikoptern landa? Har vart många ”nära olycka” innan det blev den här allvarliga ( ingen dog tackålov)
Att du har vart ute å dragi med 350in i skogen är ok enligt dej, tror du enduroklubbarna som får ta skiten för att folk är ute å smyger med div motorcyklar också tycker det är ok?

Din åsikt. Att påstå att nåt som de facto sliter mer inte sliter mer är vilseledande.
Försumbart betyder i det här fallet ngt mer men inte tillräckligt mycket. Motsatsen är din åsikt.
Nä, du skapar problem.
Det är din åsikt som du givetvis får ha. Jag ser en annan väg att gå genom att införliva emtb i allemansrätten. Den nya sedvanan.
Jag radade inte upp en massa. Nå, vilka är resten?
Jag tänker så här. Dom du nämnde är 50% och dom jag menar är då de övriga 50% tillsammans är vi 100%?.
Så, du vet inte. Men de är cyklar. Borde det inte kallas att man cyklar när man använder en cykel?
Om du vet berätta. Det är inte viktigt för mig egentligen. Jag intresserar mig bara för emtb och då cyklar jag. Heter det ngt annat? Kör? När jag tänker på det kan jag ibland också säga ”Jag sticker ut och kör” till familjen även om jag tar mtb och låter emtb vila.
Jag påstår inte att nåt kommer att bli si eller så. Du påstår det. Ta ansvar för det du skriver nån gång.
Jag är säker på att det kommer att bli en positiv omformulering så småningom av Nvv. Då menar jag att emtb blir införlivad i allemansrätten?.
Fast det vet du ju inte. Du vet inte att det blir bättre. Det kan bli förbjudet att cykla. Vilket är sämre. Dina drömmar har absolut ingenting med verkligheten att göra.
Av drömmar föds förändring. Våga dröm och jobba därefter. En sak vet jag, att tänka det värsta blir inte bra. Vi vill ju alla kunna cykla ihop på våra stigar. Emtb❤️mtb! Drömmer du inte om det här som en positiv förändring till det bättre?

Så du förstog inte att det körs väldigt mycket klunga här där jag bor, har inga problem med a-traktorer för dom håller åt sej så jag kommer förbi till skillnad från cyklisterna, jag tog upp senaste olykan som ett exempel, vill du att jag ritar en karta vart mitt hus är, vart dom krocka och vart helikoptern landa? Har vart många ”nära olycka” innan det blev den här allvarliga ( ingen dog tackålov)
Hur mycket klunga körs det där? Hur ska jag kunna veta hur cyklister cyklar där du bor? Varför tror du jag frågar? Du säger att det är "enorma problem". Landar det helikoptrar varje vecka? Varje månad?
Att du har vart ute å dragi med 350in i skogen är ok enligt dej, tror du enduroklubbarna som får ta skiten för att folk är ute å smyger med div motorcyklar också tycker det är ok?
Ingen har sagt nåt. Ingen skulle heller säga nåt. Eftersom grusvägar och traktorstigar inte är heliga eller välbesökta där jag körde. Men du känner säkert mina grannar bättre än vad jag gör. Körde inte högljudd cross, körde inte som en crossåkare (som en idiot). Ingen skit till enduroklubbarna. Återigen gissar du (medvetet, såklart) fel.

Så, hur försvarade jag klungcyklingen? Fick inget svar.
Varför gissade du att jag kör i klunga? Vad baserade du den totalt felaktiga gissningen på?
Var drar du gränsen för motorstorlek/effekt? O watt för mig. Ingen reaktion från dig.

Vad har du för källor på det?
Jag tycker det känns kontraintiutivt och efterlyste vetenskapliga studier tidigare i tråden. Har (tack och lov) inte läst hela tråden men vill minnas att det även länkades till en studie från Polen eller Tjeckien som inte alls menade på att det var försumbart.

Att mtb sliter på naturen är ju inte bara ett faktum utan på många håll orsaken till pågående konflikter. Att en cykel som kör längre och snabbare per timme med ett högre effektpåslag bara försumbart skulle slita mer per tur låter som nonsens.

Försumbart betyder i det här fallet ngt mer men inte tillräckligt mycket. Motsatsen är din åsikt.
Fast du skrev inte försumbart (inte försumbart med 250-700 extra watt). Du skrev det du skrev. Är alla elcyklister opålitliga?
Det är din åsikt som du givetvis får ha. Jag ser en annan väg att gå genom att införliva emtb i allemansrätten. Den nya sedvanan.
Den nya sedvanan med motoriserad allemansrätt. Den får du såklart hoppas på, men den är inte realistisk. Den är mycket svårt att dra en bättre gräns än motorlös/motorförsedd.
Jag tänker så här. Dom du nämnde är 50% och dom jag menar är då de övriga 50% tillsammans är vi 100%?.
Vad baserar du dessa procentsatser på? :) Hittar du bara på allt eftersom!?
Om du vet berätta. Det är inte viktigt för mig egentligen. Jag intresserar mig bara för emtb och då cyklar jag. Heter det ngt annat? Kör? När jag tänker på det kan jag ibland också säga ”Jag sticker ut och kör” till familjen även om jag tar mtb och låter emtb vila.
Det är inte jag som stenhårt argumenterar för att juridiska cyklar (elcyklar, segways och elsparkcyklar) är cyklar. :)
Jag är säker på att det kommer att bli en positiv omformulering så småningom av Nvv. Då menar jag att emtb blir införlivad i allemansrätten?.
Hur kan du vara det? Det låter nämligen helt verklighetsfrämmande.
Av drömmar föds förändring. Våga dröm och jobba därefter. En sak vet jag, att tänka det värsta blir inte bra. Vi vill ju alla kunna cykla ihop på våra stigar. Emtb❤️mtb! Drömmer du inte om det här som en positiv förändring till det bättre?
Nä, jag drömmer inte barnsliga drömmar om att att det jag vill kommer att bli standard. Att all cykling förbjuds ser jag inte som ett drömscenario. Sverige är rätt ensamma om allemansrätten. Varför det, tror du?
Tänk om elcrossförarna drömmer som du? Att alla, oavsett effekt, ska köra tillsammans i skogen? Och kör för fullt för att alla ska bli lyckliga tillsammans? Sjunger du då deras lov?

Att mtb sliter på naturen är ju inte bara ett faktum utan på många håll orsaken till pågående konflikter. Att en cykel som kör längre och snabbare per timme med ett högre effektpåslag bara försumbart skulle slita mer per tur låter som nononsens.
Nonsens, eller fina inkluderande drömmar med hjärtemojis!? Hur kan du vara så hjärtlös genom att påpeka direkta (och medvetna) felaktigheter?!

Räknar man slitaget per tur eller per tidsenhet, vilket är det enda rimliga, så skriver nog varenda högstadieskolad forumanvändare under på att det blir ett påtagligt ökat slitage. Dels pga längre räckvidd men även pågrund av effektpåslaget.

Man behöver inte vara emot emtb per se för att se problematiken. Relationen mellan mtb:ister och naturvårdare/fotgängare/NVV är redan ansträngd på många håll. Oavsett om man har köpt en emtb för 70 lax eller inte så bör man förstå logiken i att inte aningslöst även släppa ut elassisterade cyklar hur som helst.

Nä, varför skulle ni behöva argument!?
Precis, varför skulle vi ?‍♂️
Då, det du tror/påstår korrekt? Per automatik, liksom? Om de ställer frågor svarar du (felaktigt) att elcyklar omfattas av allemansrätten?
Brukar inte diskutera allemansrätten speciellt mycket. Men jag brukar svara som det är, att Nvv säger en sak men saknar lagstöd för detta.
Varför ska jag lägga ner valida argument? :) Ja, ämnet är elcyklar. De omfattas inte av allemansrätten. Men, du bryr dig inte och behöver inga argument!
Korrekt igen, jag bryr mig inte. Fan du är skarp idag!
Har du problem med korttidsminnet? Jag körde på grusvägar och traktorstigar (som bilar, timmerbilar och traktorer körde på). Mitt slitage var inte problemet. Jag träffade mycket sällan på nån. Ingen friktion. På stigar verkar det uppstå friktion med stravahetsare och cyklar med motorer. Nej, jag har inte namn och adress på dem som störs av det.
Varför är det okej att göra medvetet fel? Allemansrätten omfattar ju inte elcyklar.
Nej jag har inga problem med korttidsminnet. Har du problem med att inte vara spydig och så jävla dryg?
Spelar ingen roll vad du körde på eftersom det gör inte dina handlingar mer korrekt kontra mina handlingar.
Mitt slitage är inte något problem - Ge gärna bevis på att slitaget är ett problem där jag cyklar. Ah just det, det kan du inte.

Hur mycket klunga körs det där? Hur ska jag kunna veta hur cyklister cyklar där du bor? Varför tror du jag frågar? Du säger att det är "enorma problem". Landar det helikoptrar varje vecka? Varje månad?

Ingen har sagt nåt. Ingen skulle heller säga nåt. Eftersom grusvägar och traktorstigar inte är heliga eller välbesökta där jag körde. Men du känner säkert mina grannar bättre än vad jag gör. Körde inte högljudd cross, körde inte som en crossåkare (som en idiot). Ingen skit till enduroklubbarna. Återigen gissar du (medvetet, såklart) fel.

Så, hur försvarade jag klungcyklingen? Fick inget svar.
Varför gissade du att jag kör i klunga? Vad baserade du den totalt felaktiga gissningen på?
Var drar du gränsen för motorstorlek/effekt? O watt för mig. Ingen reaktion från dig.
1 hk är gränsen, så crossåkare är altså idioter? håller inte med om det, känner många å det är jättebra grabbar. Hur vet du att ingen kontaktade närmaste enduroklubb? Våran klubb blir kontaktad ofta, räcker med spår ibland. Men nu får du allt ta å bevisa vart problem är med emtb, du undviker frågan hela tiden med att hitta på frågor i frågor

Precis, varför skulle vi ?‍♂️
För att vuxna använder argument när de diskuterar, kanske?
Brukar inte diskutera allemansrätten speciellt mycket. Men jag brukar svara som det är, att Nvv säger en sak men saknar lagstöd för detta.
Bättre än att ljuga, iaf.
Korrekt igen, jag bryr mig inte. Fan du är skarp idag!
Kan inte säga detsamma.
Nej jag har inga problem med korttidsminnet. Har du problem med att inte vara spydig och så jävla dryg?
Är det olagligt att vara spydig och dryg? Kan du uttrycka dig utan svordomar eller andra värdeord?
Spelar ingen roll vad du körde på eftersom det gör inte dina handlingar mer korrekt kontra mina handlingar.
Mitt slitage är inte något problem - Ge gärna bevis på att slitaget är ett problem där jag cyklar. Ah just det, det kan du inte.
Du KÖR elcykel där elcyklar inte omfattas av allemansrätten. Jag cyklar och inkluderas av allemansrätten. Jag kör inte mc i skogen sen flera år. HAR alla elcyklister problem med att skilja på nutid och dåtid?
Det du anser om ditt slitage är din åsikt. Inte fakta. Fakta är att mer effekt sliter mer.

Fast du skrev inte försumbart (inte försumbart med 250-700 extra watt). Du skrev det du skrev. Är alla elcyklister opålitliga?
Max 250w Tss definition?. Nejdå döm inte alla?.
Den nya sedvanan med motoriserad allemansrätt. Den får du såklart hoppas på, men den är inte realistisk. Den är mycket svårt att dra en bättre gräns än motorlös/motorförsedd.
Svårigheter finns för att övervinnas. Kämpar vi ihop klarar vi mer än vi tror?. Sätt gränsen på emtb till max 250w som det är idag. Justera i allemansrätten så att formuleringen ändras och därmed följer sedvanan samhällets utveckling. Plätt lätt?.
Vad baserar du dessa procentsatser på? :) Hittar du bara på allt eftersom!?
På de du nämnde resten måste ju tycka motsatsen. Ok jag är inte bäst på matematik?.
Det är inte jag som stenhårt argumenterar för att juridiska cyklar (elcyklar, segways och elsparkcyklar) är cyklar. :)
Nej det gör Tss åt oss❤️.
Hur kan du vara det? Det låter nämligen helt verklighetsfrämmande.
Positiva tankar helt enkelt. Nvv gör mkt bra och förändras allemansrätten till det nya blir det ännu bättre.
Nä, jag drömmer inte barnsliga drömmar om att att det jag vill kommer att bli standard.
När blev det fult att drömma och vara barn inombords. Om fler haft den mindseten tror jag världen hade varit en bättre plats där den nya sedvanan blivit accepterad.
Att all cykling förbjuds ser jag inte som ett drömscenario.
Jag skriver inte att all cykling förbjuds. Det hade inte varit kul?.
Sverige är rätt ensamma om allemansrätten. Varför det, tror du?
Jag tycker inte allemansrätten är fel vill bara få in en förändring som innefattar emtb också.
Tänk om elcrossförarna drömmer som du? Att alla, oavsett effekt, ska köra tillsammans i skogen?
Nej det handlar bara om emtb max250w enligt Tss definition.
Och kör för fullt för att alla ska bli lyckliga tillsammans? Sjunger du då deras lov?
Nej det handlar bara om emtb max 250w enligt Tss definition. Jag sjunger bara mtb+emtb=allemansrätten❤️

Så, trampmoppar med en hästkraft (el eller annat) är alltså cyklar i dina ögon?
så crossåkare är altså idioter?
De allra flesta jag sett köra cross i naturen har kört som idioter. Anekdotiskt, ja, men ganska många exempel. Skrev inte att crossåkare är idioter. Skrev att de kör som idioter. Kör crossåkare på tomgång där du bor?
håller inte med om det, känner många å det är jättebra grabbar. Hur vet du att ingen kontaktade närmaste enduroklubb? Våran klubb blir kontaktad ofta, räcker med spår ibland. Men nu får du allt ta å bevisa vart problem är med emtb, du undviker frågan hela tiden med att hitta på frågor i frågor
Återigen försöker du fultolka. Du gör det uppenbarligen medvetet. Känner du att du måste vara otrevlig för att komma till 3000 inlägg? Eller vill du, som talesperson för elcyklar, sprida bilden att elcyklister beter sig som du och dina polare gör? Bra tänkt!
Så, jag ska hålla koll på HELA Sverige och du ska inte svara på mina frågor? :)

För att vuxna använder argument när de diskuterar, kanske?
Haha och du tycker att du använder argument? Okej då
Kan inte säga detsamma.
Haha gillar dina försök till att trigga igång saker och ting. Tangentbordskrigaren #1
Är det olagligt att vara spydig och dryg? Kan du uttrycka dig utan svordomar eller andra värdeord?
Nope det är inte olagligt. Precis som att det inte är olagligt att cykla e-mtb i skogen ?
Du KÖR elcykel där elcyklar inte omfattas av allemansrätten. Jag cyklar och inkluderas av allemansrätten. Jag kör inte mc i skogen sen flera år. HAR alla elcyklister problem med att skilja på nutid och dåtid?
Det du anser om ditt slitage är din åsikt. Inte fakta. Fakta är att mer effekt sliter mer.
Nej jag CYKLAR elcykel. Trodde vi hade gjort klart i att jag skiter i nuläget fullständigt i både dina och Nvv åsikter.
Vi HAR inga problem alls. Bara problem med personer som glorifierar sig själva medans de i verkligheten inte är ett dugg bättre själva. Hur var det nu BFS, är en motor en motor?

Max 250w Tss definition?. Nejdå döm inte alla?.
Och de ger upp till 700W momentant.
Svårigheter finns för att övervinnas. Kämpar vi ihop klarar vi mer än vi tror?. Sätt gränsen på emtb till max 250w som det är idag. Justera i allemansrätten så att formuleringen ändras och därmed följer sedvanan samhällets utveckling. Plätt lätt?.
Elcrossåkarna vill justera upp effekten lite. De lovar att köra försiktigt.
På de du nämnde resten måste ju tycka motsatsen. Ok jag är inte bäst på matematik?.
Nä, de måste inte tycka motsatsen. Du måate inte heller tycka motsatsen.
Nej det gör Tss åt oss❤️.
Så, du har ingen egen åsikt? Du tycker det TS tycker?
Positiva tankar helt enkelt. Nvv gör mkt bra och förändras allemansrätten till det nya blir det ännu bättre.
Återigen, din åsikt. Som inte är trolig eller logisk.
När blev det fult att drömma och vara barn inombords. Om fler haft den mindseten tror jag världen hade varit en bättre plats där den nya sedvanan blivit accepterad.
Inte fult att drömma. Det är dock fult att ljuga och vilseleda. Skulle barn få bestämma skulle mycket bli ohållbart.
Jag skriver inte att all cykling förbjuds. Det hade inte varit kul?.
Men det är risken.
Jag tycker inte allemansrätten är fel vill bara få in en förändring som innefattar emtb också.
Det vill inte jag. Eftersom den hotar all cykling.
Nej det handlar bara om emtb max250w enligt Tss definition.
Och upp till 700W momentant.
Nej det handlar bara om emtb max 250w enligt Tss definition. Jag sjunger bara mtb+emtb=allemansrätten❤️
Och de får ge 700W momentant.

Vad har du för källor på det?
Jag tycker det känns kontraintiutivt och efterlyste vetenskapliga studier tidigare i tråden. Har (tack och lov) inte läst hela tråden men vill minnas att det även länkades till en studie från Polen eller Tjeckien som inte alls menade på att det var försumbart.

Att mtb sliter på naturen är ju inte bara ett faktum utan på många håll orsaken till pågående konflikter. Att en cykel som kör längre och snabbare per timme med ett högre effektpåslag bara försumbart skulle slita mer per tur låter som nonsens.

Haha och du tycker att du använder argument? Okej då
Ja, jag gör det. Ställer frågor som inte svarar på. Som en vuxen. Jag säger inte: "Jag behöver inga argument", eller använder svärord i varje inlägg.
Haha gillar dina försök till att trigga igång saker och ting. Tangentbordskrigaren #1
Ett konstaterande. Dina svordomar är såklart inte triggande?
Nope det är inte olagligt. Precis som att det inte är olagligt att cykla e-mtb i skogen ?
Ändå inkluderas inte elcyklar av allemansrätten.
Nej jag CYKLAR elcykel. Trodde vi hade gjort klart i att jag skiter i nuläget fullständigt i både dina och Nvv åsikter.
Cyklar gör man utan motor. Och du skiter i andra(s åsikter, argument och även myndigheter). Väldigt vuxet agerande/argumenterande.
Vi HAR inga problem alls. Bara problem med personer som glorifierar sig själva medans de i verkligheten inte är ett dugg bättre själva. Hur var det nu BFS, är en motor en motor?
En motor är definitivt en motor. Om jag inte kör mc utan cyklar, använder jag då en motor? Har jag glorifierat min mc-körning? Kan du inte citera? Nä, det är klart du inte kan. :) Du säger bara saker du inte kan backa upp, sen blir du otrevlig. En bra ambassadör för elcyklisterna. Inte svårt att se ett mönster.

Så, trampmoppar med en hästkraft (el eller annat) är alltså cyklar i dina ögon?

De allra flesta jag sett köra cross i naturen har kört som idioter. Anekdotiskt, ja, men ganska många exempel. Skrev inte att crossåkare är idioter. Skrev att de kör som idioter. Kör crossåkare på tomgång där du bor?

Återigen försöker du fultolka. Du gör det uppenbarligen medvetet. Känner du att du måste vara otrevlig för att komma till 3000 inlägg? Eller vill du, som talesperson för elcyklar, sprida bilden att elcyklister beter sig som du och dina polare gör? Bra tänkt!
Så, jag ska hålla koll på HELA Sverige och du ska inte svara på mina frågor? :)
Jag svarar ju på dina frågor hela tiden?‍♂️ fint av dej att kalla mej otrevlig? du tycker dina inlägg är trevliga? Så jag beter mej dåligt? men du beter dej exemplariskt ? jag skulle vara en dålig talesperson för jag vet för lite om emtb ( men mer än dej). Varför ska du hålla koll på hela Sverige, räcker om du nämner nått ställe så man kan kolla upp vad dom gör för fel för häromkring är det 0 problem med ebikes

Ja, jag gör det. Ställer frågor som inte svarar på. Som en vuxen. Jag säger inte: "Jag behöver inga argument", eller använder svärord i varje inlägg.
Du ställer frågor som motfrågor utan att själv komma med vettiga svar. Jag använder inte heller svärord i varje inlägg :)
Ett konstaterande. Dina svordomar är såklart inte triggande?
Haha du har varit spydig sen starten men såklart så lyfter du dig själv till skyarna även i detta läge :)
Ändå inkluderas inte elcyklar av allemansrätten.
Nej men det spelar ju ingen roll i dagsläget, hur ledsen det än gör dig
Cyklar gör man utan motor. Och du skiter i andra(s åsikter, argument och även myndigheter). Väldigt vuxet agerande/argumenterande.
Man cyklar även med motor fast då på en elcykel.
Japps i detta läget kan jag skita i vilket eftersom jag inte begår något brott. Jag varken stör eller förstör som har varit ditt ledord tidigare.
En motor är definitivt en motor. Om jag inte kör mc utan cyklar, använder jag då en motor? Har jag glorifierat min mc-körning? Kan du inte citera? Nä, det är klart du inte kan. :) Du säger bara saker du inte kan backa upp, sen blir du otrevlig. En bra ambassadör för elcyklisterna. Inte svårt att se ett mönster.
Kan jag inte backa upp vad jag säger? Du har FORTFARANDE inte svarat på varför det var okej att du tog ut en motorcykel där det inte var tillåtet. Du kommer bara med argument som att "jag störde ingen, ingen friktion, passiv tillåtelse". Så HUR skiljer det sig mot att jag cyklar e-mtb? Svara på den frågan

Jag försöker inte vara ambassadör. Varför skulle jag vara det? Heter tråden "jag vill vara en ambassadör för e-mtb"?
Och återigen en diskret nedsättande mening från dig. Du tror du är så fruktansvärt smidig och smart men det är nog fler än jag som ser igenom det.
Vilket mönster menar du? Vågar du inte stå för vad du tycker genom att säga det rätt ut?

Och de ger upp till 700W momentant.
Jag vet inte momentant vad dom ger fast dom är ju godkända som cyklar dvs max 250w så då är det ju ok.
Elcrossåkarna vill justera upp effekten lite. De lovar att köra försiktigt.
Skrev du fel på emtb och elcrossåkare eller likställer du fordonen eller ett förmodat beteende på de olika nämnda fordonens förare?
Nä, de måste inte tycka motsatsen. Du måate inte heller tycka motsatsen.
Exakt?
Så, du har ingen egen åsikt? Du tycker det TS tycker?
Det är lag den följer vi❤️
Återigen, din åsikt. Som inte är trolig eller logisk.
I din värld är den inte trolig eller logisk. Varför skulle det inte vara möjligt??
Inte fult att drömma. Det är dock fult att ljuga och vilseleda. Skulle barn få bestämma skulle mycket bli ohållbart.
Vad ljuger och vilseleder jag om. Ja vuxna beslut är för mkt att kräva av barn. Samtidigt förvånas jag ofta över hur kloka och kapabla barn är.
Men det är risken.

Det vill inte jag. Eftersom den hotar all cykling.
eller lyfter det cyklingen. Du och jag kan cykla efter varandra om stigen är för smal i bredd. Njuta på våra cyklar. Du på din mtb och jag på min emtb?. Hade inte det varit roligt?
emtb max 250w godkänd
Och de får ge 700W momentant.
emtb max 250w godkänd

Okej, jag kommer inte diskutera vidare med dig eftersom du uppenbarligen inte har koll på vad du säger eller länkar till, vilket får mig att misstänka att du trollar. Men som jag trodde så är det alltså så att elcykling sliter MER på vegetationen än vanlig cykling, räknat per tidsenhet och tur. Vilket såklart är fullt förståeligt.

I din länk till ett referat (inte studien i sig, utan en sammanfattning av en intresseorganisation för terrängcykling) nämns det utryckligen att:

"– Det vi så var at den samlede ferdselen fra alle typer bruk og over tid var avgjørende for slitasje på vegetasjonen langs stiene, som igjen fører til utvidelse og utgraving av stiene. Det er svært vanskelig å knytte slitasjen til enkelte brukergruppers ferdsel langs stiene, sier seniorforsker Dagmar Hagen i NINAs kommentar til rapporten. "

Alltså innebär elcyklar i naturen inte bara ett ökat slitage pga de nya utövare som lockas till sporten, även de cyklister som går från mtb till emtb kommer att öka slitaget då den faktiskta cyklingen per tur så klart blir längre. Går man till hela studien, som finns att finna på NINA så läser man enkelt att jämförelsen endast skedde mellan spår som nyttjas för hästridning (som redan nämnts som ett exempel på stort slitage i naturen) kontra stigcykling, jag citerar:

"Studien omfattet registreringer langs 21 stier med til sammen 202 segmenter, hvorav 15 stier med totalt 143 segmenter som i hovedsak benyttes til sykling og 6 stier med til sammen 59 segmenter hovedsakelig brukt til ridning. Vi fokuserte analysene på total stibredde (sti + overgangssoner) og stidybde, undersøkte effektene av bruk (mye/lite), fuktighet (tørt/fuktig) og helling (flatt/bratt), da dette er faktorer som tidligere er dokumentert å ha stor innvirkning på slitasje som følge av ferdsel."

Vidare avslutas studien men just att det högst troligen krävs en MER aktiv förvaltning av naturen när dessa fritidsaktiviteter ökar, detta gäller både inom skyddade men även (för tillfället) icke-skyddade områden:

"Med økte bruk og en eventuell endring i lovverket vil det trengs en mer aktiv forvaltning både i og utenfor verneområdene overfor det stadig mer mangfoldige friluftslivet. Våre funn viser hvor slitasjeutfordringene er størst, og gir dermed informasjon om hvor det eventuelt bør prioriteres innsats for å legge om stien eller forsterke underlaget. Dersom tiltak skal ha ønsket effekt, må de imidlertid treffe både de forskjellige brukergruppene og verneinteressene. Det er ikke usann-synlig at forholdet mellom ulike friluftslivsaktiviteter kan bli en vel så stor utfordring framover som friluftslivets effekt på naturen."

Alltså var det som förnuftet säger, trenden med emtb's kommer att öka slitaget i skogen.

Senast ändrad:
Okej, jag kommer inte diskutera vidare med dig eftersom du uppenbarligen inte har koll på vad du säger eller länkar till, vilket får mig att misstänka att du trollar. Men som jag trodde så är det alltså så att elcykling sliter MER på vegetationen än vanlig cykling, räknat per tidsenhet och tur. Vilket såklart är fullt förståeligt.

I din länk till ett referat (inte studien i sig, utan en sammanfattning av en intresseorganisation för terrängcykling) nämns det utryckligen att:

"– Det vi så var at den samlede ferdselen fra alle typer bruk og over tid var avgjørende for slitasje på vegetasjonen langs stiene, som igjen fører til utvidelse og utgraving av stiene. Det er svært vanskelig å knytte slitasjen til enkelte brukergruppers ferdsel langs stiene, sier seniorforsker Dagmar Hagen i NINAs kommentar til rapporten. "

Alltså innebär elcyklar i naturen ett ökat slitage pga de nya utövare som lockas till sporten, även de cyklister som går från mtb till emtb kommer att öka slitaget då den faktiskta cyklingen per tur så klart blir längre. Går man till hela studien, som finns att finna på NINA så läser man enkelt att jämförelsen endast skedde mellan spår som nyttjas för hästridning (som tidigare i tråden redan nämnts som en källa till ökat slitage i naturen) kontra stigcykling, jag citerar:

"Studien omfattet registreringer langs 21 stier med til sammen 202 segmenter, hvorav 15 stier med totalt 143 segmenter som i hovedsak benyttes til sykling og 6 stier med til sammen 59 segmenter hovedsakelig brukt til ridning. Vi fokuserte analysene på total stibredde (sti + overgangssoner) og stidybde, undersøkte effektene av bruk (mye/lite), fuktighet (tørt/fuktig) og helling (flatt/bratt), da dette er faktorer som tidligere er dokumentert å ha stor innvirkning på slitasje som følge av ferdsel."

Vidare avslutas studien men just att det högst troligen krävs en MER aktiv förvaltning av naturen när dessa fritidsaktiviteter ökar, detta gäller både inom skyddade men även (för tillfället) icke-skyddade områden:

"Med økte bruk og en eventuell endring i lovverket vil det trengs en mer aktiv forvaltning både i og utenfor verneområdene overfor det stadig mer mangfoldige friluftslivet. Våre funn viser hvor slitasjeutfordringene er størst, og gir dermed informasjon om hvor det eventuelt bør prioriteres innsats for å legge om stien eller forsterke underlaget. Dersom tiltak skal ha ønsket effekt, må de imidlertid treffe både de forskjellige brukergruppene og verneinteressene. Det er ikke usann-synlig at forholdet mellom ulike friluftslivsaktiviteter kan bli en vel så stor utfordring framover som friluftslivets effekt på naturen."

Alltså var det som förnuftet säger, trenden med emtb's kommer att öka slitaget i
Ja jag förespråkar en lösning där all cykling förläggs i sanktionerade områden om ett införlivande av emtb i allemansrätten är omöjligt. Slitaget slutar uppenbarligen inte bara genom att förbjuda emtb. Tiden var en faktor som du sa och den stannar ju inte utan emtbs vara eller icke vara slitaget kommer bara att ta längre tid till slutresultatet som är?
Jag tycker dock att alla ska få cykla på stig i skogen oberoende mtb eller emtb. Happy Halloween ?

Jag svarar ju på dina frågor hela tiden?‍♂️
Så, hur försvarade jag klungcyklingen? Inget svar. Du anklagade mig för att försvara klungcyklande.
Varför gissade du att jag kör i klunga? Vad baserade du den totalt felaktiga gissningen på? Inget svar.
Var drar du gränsen för motorstorlek/effekt? O watt för mig. Inget svar från dig.
Så, trampmoppar med en hästkraft (el eller annat) är alltså cyklar i dina ögon? Inget svar.
"De allra flesta jag sett köra cross i naturen har kört som idioter. Anekdotiskt, ja, men ganska många exempel. Skrev inte att crossåkare är idioter. Skrev att de kör som idioter."
Trevligt med fultolkning!
"Kör crossåkare på tomgång där du bor?" Inget svar. :) Ja, du svarar verkligen! Inget dåligt beteende att ljuga, eller hur? :)

fint av dej att kalla mej otrevlig? du tycker dina inlägg är trevliga?
Betydligt trevligare. Visst kan jag vara lite dryg emellanåt, men så kan det bli när du inte svarar som en vuxen. Kan du inte citera när jag är otrevlig? Inte det? Bara ännu ett felaktigt påstående? Trevligt!
Så jag beter mej dåligt? men du beter dej exemplariskt
Berätta hur jag beter mig dåligt. :) Inget exempel? Okej, allt som vanligt...
? jag skulle vara en dålig talesperson för jag vet för lite om emtb ( men mer än dej). Varför ska du hålla koll på hela Sverige, räcker om du nämner nått ställe så man kan kolla upp vad dom gör för fel för häromkring är det 0 problem med ebikes
Återigen, varför ska jag hålla/ha koll på andra delar av Sverige? :)

Ja jag förespråkar en lösning där all cykling förläggs i sanktionerade områden om ett införlivande av emtb i allemansrätten är omöjligt. Slitaget slutar uppenbarligen inte bara genom att förbjuda emtb. Tiden var en faktor som du sa och den stannar ju inte utan emtbs vara eller icke vara slitaget kommer bara att ta längre tid till slutresultatet som är?
Jag tycker dock att alla ska få cykla på stig i skogen oberoende mtb eller emtb. Happy Halloween ?
Alltså var det en osanning du for med.

Det handlar inte om absolut slitage i naturen, det handlar om slitaget överstiger den gräns för vilket vegetationen, inom rimlig tid, kan återhämta sig eller inte. Även en vandrare sliter på naturen, men i de flesta fall är det slitaget tillräckligt lågt för att naturvärderna inte ska påverkas. Jag är själv skeptisk till hur många leder ser ut med anledning av mtb-utövandet. Däremot skulle jag tycka det vore ve och skam att förbjuda all form av cykling i naturen just för att elassisterade cyklar har börjat saluföras. Det vore att kasta ut barnet med badvattnet och gå miste om en stor del av det kulturarv som allemansrätten är. Som tur är så tror jag många skulle ha svårt att ta en sådan åsikt seriöst, delvis pga att förbud bara för sakens skull sällan tjänar något syfte.

Du ställer frågor som motfrågor utan att själv komma med vettiga svar. Jag använder inte heller svärord i varje inlägg :)
Jag ställer frågor som "ni" inte svarar på. :) Kolla inlägget till gryttorparn. Ett gäng frågor. Inga svar. Och hen säger att hen svarat. :)
Haha du har varit spydig sen starten men såklart så lyfter du dig själv till skyarna även i detta läge :)
Citera där jag lyfter mig själv till skyarna. :) Inte det heller? Bara mer innehållslöst ordbajsande?
Nej men det spelar ju ingen roll i dagsläget, hur ledsen det än gör dig
Jag blir inte ledsen. Är det det du försöker med? Ni elcyklisterna är verkligen trevliga!
Man cyklar även med motor fast då på en elcykel.
Japps i detta läget kan jag skita i vilket eftersom jag inte begår något brott. Jag varken stör eller förstör som har varit ditt ledord tidigare.
Nä, man cyklar utan motor. Man cyklar inte med en trampmoped heller. Du har 250-700 extra watt. Det är mer än utan motor. Mer effekt, mer slitage. Enkel fysik.
Kan jag inte backa upp vad jag säger? Du har FORTFARANDE inte svarat på varför det var okej att du tog ut en motorcykel där det inte var tillåtet. Du kommer bara med argument som att "jag störde ingen, ingen friktion, passiv tillåtelse". Så HUR skiljer det sig mot att jag cyklar e-mtb? Svara på den frågan
Eftersom andra gjort det och det är allmänt accepterat där jag bor att grusvägar och traktorstigar inte betraktas som natur. Hur var det med korttidsminnet?
Om du elcyklar på vägar blir det ingen friktion. Om du elcyklar där bara cyklar tilläts blir det friktion. Hur svårt är det att fatta det? Det är inte raketforskning.
Jag försöker inte vara ambassadör. Varför skulle jag vara det? Heter tråden "jag vill vara en ambassadör för e-mtb"?
Fast du är det oavsett om du vill det eller inte. Du representerar, med dina svordomar, team elcykel. I skogen reöresenterar du team elcykel, och team cykel kan få dåligt rykte pga vad du gör. Orättvist? Sån är världen. Säkert NVVs fel det också. Garanterat mitt!
Och återigen en diskret nedsättande mening från dig. Du tror du är så fruktansvärt smidig och smart men det är nog fler än jag som ser igenom det.
Vilket mönster menar du? Vågar du inte stå för vad du tycker genom att säga det rätt ut?
Jo, jag är lite mer diskret. Definitivt smidigare. Troligtvis smartare, eftersom jag inte skriver (och står för!) att jag inte behöver argument (!).
Mönstret att fultolka och vara direkt otrevliga är ju precis det "ni" sysslar med. Varför inte läsa igenom inläggen?

Jag vet inte momentant vad dom ger fast dom är ju godkända som cyklar dvs max 250w så då är det ju ok.
250W över en timme, upp till 700W momentant. Vad drar du själv utan motor?
Skrev du fel på emtb och elcrossåkare eller likställer du fordonen eller ett förmodat beteende på de olika nämnda fordonens förare?
Exakt?
Elcrossar är, liksom elsparkcyklar och segways, eldrivna tvåhjulingar. Visst, mer effekt, men de går ju att strypa. En strypt Varg, är det en elsparkcykel? Vad tycker du?
Det är lag den följer vi❤️

I din värld är den inte trolig eller logisk. Varför skulle det inte vara möjligt??
Eftersom det öppnar upp för strypta elcrossar. Det är enklare att dra gränsen vid motor/inte motor.
Vad ljuger och vilseleder jag om. Ja vuxna beslut är för mkt att kräva av barn. Samtidigt förvånas jag ofta över hur kloka och kapabla barn är.
Om att elcyklar och mtb sliter lika mycket. Jag har redan citerat det du skrivit. Har alla elcyklister kognitiva problem?!
eller lyfter det cyklingen. Du och jag kan cykla efter varandra om stigen är för smal i bredd. Njuta på våra cyklar. Du på din mtb och jag på min emtb?. Hade inte det varit roligt?
Nä, det kommer inte att lyfta allemansrätten att tillåta fler motoriserade fordon i skogen. Lika lite som friare vapenlagar skulle få oss att dansa hand i hand (de händer som inte håller i vapen).
emtb max 250w godkänd

emtb max 250w godkänd

Så, mao inskränkningar för andra cyklister. Så vacker du målar upp framtiden!

Får man pinka i vattnet om man badar i privat sjö, eller förstör man då?

Fick lära mig i skolan för 40 år sen att aldrig pinka i vattnet . Bättre att pinka på land så växterna kan ta hand om bakterierna...
Eller är det något jag drömt ?

Tänk att lägga en hel kväll på att skriva samma sak som tidigare dagar och kvällar, att ägna sin fritid åt en fråga med samma argument om och om igen.
"en motor är en motor"
"köra elcykel"
"700 watt"
"Segway och elsparkcykel i naturen"
"vejpning"
Gissningsvis finns författare i tråden som skulle må bättre av cykling och socialt umgänge än att låta som en trasig skiva.

84h8e7.jpg

Jag ställer frågor som "ni" inte svarar på. :) Kolla inlägget till gryttorparn. Ett gäng frågor. Inga svar. Och hen säger att hen svarat. :)
Har svarat på precis varenda fråga :)
Citera där jag lyfter mig själv till skyarna. :) Inte det heller? Bara mer innehållslöst ordbajsande?
Är "citera" ditt nya favoritord? Kan inte citera ett generellt skrivsätt. Men du är så jävla bra ?
Jag blir inte ledsen. Är det det du försöker med? Ni elcyklisterna är verkligen trevliga!
Har ingen anledning att vara trevlig mot folk som betett sig ohövligt sen diskussionen började :)
Nä, man cyklar utan motor. Man cyklar inte med en trampmoped heller. Du har 250-700 extra watt. Det är mer än utan motor. Mer effekt, mer slitage. Enkel fysik.
Nope fel. Man cyklar även på en E-Mtb. Jaja vi har hört "700w" rätt många ggr nu. Dags att komma med något bättre kanske?
Eftersom andra gjort det och det är allmänt accepterat där jag bor att grusvägar och traktorstigar inte betraktas som natur. Hur var det med korttidsminnet?
Om du elcyklar på vägar blir det ingen friktion. Om du elcyklar där bara cyklar tilläts blir det friktion. Hur svårt är det att fatta det? Det är inte raketforskning.
Nyss sa du att man inte cyklar när man sitter på en e-mtb.
Men det är ju inte olagligt att elcykla i skogen. Hur svårt är det att fatta det?
Fast du är det oavsett om du vill det eller inte. Du representerar, med dina svordomar, team elcykel. I skogen reöresenterar du team elcykel, och team cykel kan få dåligt rykte pga vad du gör. Orättvist? Sån är världen. Säkert NVVs fel det också. Garanterat mitt!
Och du med ditt nedlåtande, otrevliga och "smidiga" sätt gör inte direkt bra reklam för någon grupp
Jo, jag är lite mer diskret. Definitivt smidigare. Troligtvis smartare, eftersom jag inte skriver (och står för!) att jag inte behöver argument (!).
Mönstret att fultolka och vara direkt otrevliga är ju precis det "ni" sysslar med. Varför inte läsa igenom inläggen?
Svara istället på vilka argument jag behöver ha för att cykla på min e-mtb? Finns inget du eller någon annan kan göra för att jag ska sluta göra det. Finns inget i nuläget som jag kan dömas för. Jag stör ingen. Förstör inget.

Nej du BFS, mig kan du inte trigga nå mer. Men ha en fin dag!

Jäklar vad sugen jag vart på att dra ut och cykla på min emtb av att läsa denna tråden, får nog bli en runda i eftermiddag.

Men snälla nån, om ni inte kan respektera allemansrätten kan ni väl respektera svenska språket iaf? Det heter köra emtb. När hörde ni senast nån säga att de skulle cykla motorcykel eller cykla trampmoped?

Återigen, varför ska jag hålla/ha koll på andra delar av Sverige? :)
Återigen, du behöver inte hålla koll på hela Sverige men du måste ju kunna nämna nått ställe? varför ska jag svara på helt oväsentliga frågor när du inte svarar på det som tråden handlar om.

Fick lära mig i skolan för 40 år sen att aldrig pinka i vattnet . Bättre att pinka på land så växterna kan ta hand om bakterierna...
Eller är det något jag drömt ?
Ja, ALL övergödning i haven kommer från att folk kissar i vattnet. På så sätt är det väldigt likt att cykla i skogen.

Ställde frågan gällande båtmotorer och allemansrätten till Naturvårdsverket:

- "Att färdas med båt ingår i allemansrätten. Den som färdas med motor på sin båt gör det dock inte med stöd i allemansrätt. Däremot är det inte heller förbjudet enligt någon lag så det anses därför generellt vara tillåtet."

Man kan raljera och göra passande liknelser för sin egen agenda, men jag tycker ärligt talat att det svaret är väldigt intressant för det vi diskuterar här i frågan. De hade ju kunnat hänvisa till andra sedvänjor eller något liknande, men väljer alltså att hänvisa till att det inte är förbjudet. Trots att det säkert skulle kunna fås till att förstöra - avgaser, utsläpp, skadade bottnar pga ankring, buller, det är mycket som skulle kunna anses leda till skador.

Tillbaka
Topp