El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Tänk att lägga en hel kväll på att skriva samma sak som tidigare dagar och kvällar, att ägna sin fritid åt en fråga med samma argument om och om igen.
"en motor är en motor"
"köra elcykel"
"700 watt"
"Segway och elsparkcykel i naturen"
"vejpning"
Gissningsvis finns författare i tråden som skulle må bättre av cykling och socialt umgänge än att låta som en trasig skiva.
Vad jobbade du med, nu igen?

Att ni orkar... det är inte den som skriver mest eller sist som "vinner" eller "har rätt". Känns som dom första sidorna gav all info

Har svarat på precis varenda fråga :)
Nope.
Är "citera" ditt nya favoritord? Kan inte citera ett generellt skrivsätt. Men du är så jävla bra ?
Nä, det är ännu ett vanligt ord. Så, du har ingen grund för dina påståenden? Du påstår saker utan att ha grund för det. Smart!
Har ingen anledning att vara trevlig mot folk som betett sig ohövligt sen diskussionen började :)
Återigen, citera var jag varit otrevlig. Annars är det bara ännu ett meningslöst och påhittat påstående.
Nope fel. Man cyklar även på en E-Mtb. Jaja vi har hört "700w" rätt många ggr nu. Dags att komma med något bättre kanske?
Och man trampar med en trampmoped. Jo, fakta kvarstår att en elmotor hjälper till med 250-700W. Att du försöker ignorera det påverkar inte verkligheten.
Nyss sa du att man inte cyklar när man sitter på en e-mtb.
En cykel har ingen motor. Det är rätt enkelt.
Men det är ju inte olagligt att elcykla i skogen. Hur svårt är det att fatta det
Och inte heller tillåtet enligt allemansrätten.

Och du med ditt nedlåtande, otrevliga och "smidiga" sätt gör inte direkt bra reklam för någon grupp
Ja, usch och fy för de som vill ha kvar allemansrätten!
Svara istället på vilka argument jag behöver ha för att cykla på min e-mtb? Finns inget du eller någon annan kan göra för att jag ska sluta göra det. Finns inget i nuläget som jag kan dömas för. Jag stör ingen. Förstör inget.
Ska jag svara på varför DU vill ha 250-700W? Det har jag redan gjort.
Nej du BFS, mig kan du inte trigga nå mer. Men ha en fin dag!
Jag kan nog trigga dig mer, men knappast få dig att svara på enkla frågor (eller bete dig mer vuxet).

Återigen, du behöver inte hålla koll på hela Sverige men du måste ju kunna nämna nått ställe? varför ska jag svara på helt oväsentliga frågor när du inte svarar på det som tråden handlar om.
Vad handlar tråden om? Vad är trådrubriken? Är det "Var skapar elcyklar problem i kontakt med andra som utnyttjar allemansrätten"?
Om du inte märkt det (det finns en värld utanför cykelforum) finns det de som inte gillar att möta stressade cyklister. Inte i stan, inte i skogen, inte på fjället (dit fler når med motorer). Om dessa möter cyklar med motorer blir de inte gladare.

När det pratas om slitage i naturen på stigar, det är där man cyklar med mtb/emtb/vandrar då förstår alla att det redan är slitet, det är stigen. Växtlighet och markmaterial där stigen finns kommer att slitas flytta på sig, gropar uppstå etc.
Nu utgår jag att vi följer Nvv rekommendation kring vad man behöver tänka på vid cykling på stig. Det handlar alltså om cyklande på stig!

1. Om man använder emtb( den som någon ransom byråkrat godkänt)på stig under samma förutsättningar som mtb/vandrare/joggare vad mer kommer att hända än det som redan händer i form av slitage på stigen?

2. Är det ett visuellt slitage av som man tydligt ser komma från just emtb(cykeldefinitionen). Ut och ta bild beskriv berätta.

3. Är det mekaniskt slitage på stigen som man tydligt ser komma från just emtb( cykeldefinitionen)Ut och ta bild beskriv berätta.

4. Är det ett ekonomiskt slitage som man kan härleda specifikt till emtb(cykeldefinitionen) Ut och ta bild beskriv berätta.

Vi som följer nvv rekommendation hur man bör cykla på stigar med mtb/emtb vet också att skillnaden i slitage är försumbar. Slitaget ökar med ökat besökartryck på våra stigar oberoende hur man färdas. Argumentet att du kommer längre med emtb på stig stämmer och där ligger det försumbara ökade slitaget på stig. Stigar är dock redan sår i naturen som naturen tar tillbaka efter ngr år om dom inte nyttjas. Här där jag bor är det det stora problem.

Vad ska polisen göra åt gängen och deras knarkförsäljning och mord?
Vad är din lösning på det? Det hade varit mycket intressant att höra! Du behöver inte svara med motfråga då jag inte har lösningen på din fråga ovan men vill gärna höra din.

raider, man märker att du har en väldigt tydlig egen agenda i ämnet och resonemangen du för är spretiga och enkelriktade. Är det inte det ena, så är det de andra. Jag upplever din argumentationsteknik som en samlig lösa skott från höften vars enda gemensamma nämnare är att stödja rätten till emtb i naturen.
1. Om man använder emtb( den som någon ransom byråkrat godkänt)på stig under samma förutsättningar som mtb/vandrare/joggare vad mer kommer att hända än det som redan händer i form av slitage på stigen?

2. Är det ett visuellt slitage av som man tydligt ser komma från just emtb(cykeldefinitionen). Ut och ta bild beskriv berätta.

3. Är det mekaniskt slitage på stigen som man tydligt ser komma från just emtb( cykeldefinitionen)Ut och ta bild beskriv berätta.

4. Är det ett ekonomiskt slitage som man kan härleda specifikt till emtb(cykeldefinitionen) Ut och ta bild beskriv berätta.
Slitage från stigcykling är inom flera områden redan ett problem, inom många naturområden är cykling hänvisad till specifika stigar eller förbjuden helt och hållet. Sjävklart finns det flera platser där det är ett icke-problem, men på en högre instans måste man ta hänsyn till all natur som drabbas. Om emtb:er innebär ett ökat slitage på redan utsatta områden så är frågan aktuell att diskutera.

Sedan tror jag att du väljer att missa en viktig poäng i diskussionen. En emtb behöver inte orsaka ett unikt, säreget form av slitage för att vara problematisk utifrån ett ekologiskt hållbarhetsperspektiv. Om den nuvarande nivån av slitage ökar till den grad att vegetationen tar allvarlig skada måste rätten ifrågasättas. Med detta sagt frågar du egentligen hur ett ökat cykelslitage ser ut, vilket känns trivialt i sammanhanget.
Vi som följer nvv rekommendation hur man bör cykla på stigar med mtb/emtb vet också att skillnaden i slitage är försumbar. Slitaget ökar med ökat besökartryck på våra stigar oberoende hur man färdas. Argumentet att du kommer längre med emtb på stig stämmer och där ligger det försumbara ökade slitaget på stig. Stigar är dock redan sår i naturen som naturen tar tillbaka efter ngr år om dom inte nyttjas. Här där jag bor är det det stora problem.
Vilket återigen är lösryckta påståenden utan källor.

Anta att en emtb tillåter en stigcyklist att utöka sträckan på sina turer med 50 %.
I ett område med regenbundet stigcyklande räcker det då att 30 % av utövarna övergår till emtb för att få ett ökat slitage på minst 15 % i området med samma antal utövare. Räknar vi sedan in det ökade slitaget pga effektpåslaget så kommer siffran öka med ytterligare en faktor. Påståendet att effektpåslaget skulle vara irrelevant räcker det med en dremel och en sandpappersrondell för att motbevisa.

Jag säger inte att jag har svaren gällande vad som skall tillåtas respektive inte tillåtas, men det är lätt att bli förbluffad över vilken förenklad bild ni emtb-utövare har.

Mycket bra inlägg av waikato. Till detta kommer ju även de som lockas av emtb som sådant och inte skulle ha gett sig ut på en vanlig mtb. De är dessutom sannolikt mindre vana och med sämre teknik vilket ger ytterligare slitage.

Anta att en emtb tillåter en stigcyklist att utöka sträckan på sina turer med 50 %.
Det där antagandet får mig att undra.
Tar el-MTB-förare ut sig tillnärmelsevis lika mycket som vanliga MTB-förare? I så fall har jag väldigt svårt att förstå el-MTB.
När det gäller "vanlig" elcykel så används den enbart för att det är mindre jobbigt.
Ingen skulle komma på tanken att racercykla med motor för att komma längre/snabbare, även om motorn inte stoppade vid 25 km/h.

problematisk utifrån ett ekologiskt hållbarhetsperspektiv.

Jag köper många argument till varför man skulle kunna behöva begränsa olika aktiviteter.
Men när man drar kortet att det är för naturens skull man inte får cykla i skogen så blir jag smått upprörd.
Speciellt när man i nästa vända kalhugger eller bebygger stora områden.
I själva verket är det ju att någon tycker det ser mindre fint ut med breda stigar som är orsaken!

Tar el-MTB-förare ut sig tillnärmelsevis lika mycket som vanliga MTB-förare? I så fall har jag väldigt svårt att förstå el-MTB.
När det gäller "vanlig" elcykel så används den enbart för att det är mindre jobbigt.
Ingen skulle komma på tanken att racercykla med motor för att komma längre/snabbare, även om motorn inte stoppade vid 25 km/h.
Min gissning baserat på min egen användning av min emtb och i stort sätt alla andra som kör emtb som jag känner är huvudorsaken helt enkelt att man vill köra mtb på ett mer utförsorienterat sätt. Alltså att utförsåkning är huvudsyftet och tillbakavägen upp igen endast är transport. Med en emtb får man då in många fler utförsåk under samma tid och ansträngning.

Min gissning baserat på min egen användning av min emtb och i stort sätt alla andra som kör emtb som jag känner är huvudorsaken helt enkelt att man vill köra mtb på ett mer utförsorienterat sätt. Alltså att utförsåkning är huvudsyftet och tillbakavägen upp igen endast är transport. Med en emtb får man då in många fler utförsåk under samma tid och ansträngning.
waikato har helt rätt alltså, emtb utökar sträckan som körs per tid och ansträngning, dvs leder till mer slitage.

waikato har helt rätt alltså, emtb utökar sträckan som körs per tid och ansträngning, dvs leder till mer slitage.
Samtidigt låter det som om det skulle leda till ett rätt begränsat slitage vad gäller utbredning, dvs att det åks på ett och samma ställe.
Intressant i vilket fall som helst.

Antagligen ja, på samma sätt som mtb ökar totala slitaget markant jämfört med fotgängare (förmodligen mycket mer än skillnaden mellan mtb och emtb) pga att man tar sig längre sträckor.

Sammtidigt om min observation stämmer så körs emtb antagligen i större utsträckning på leder som är avsedda för just mtb snarare än "vanliga" stigar (där ju frågan om slitage och konflikter med andra människor egentligen är mycket mer relevant)

Då är det inte el-cykeln i sig som sliter mer, utan personen som brukar den? Jag kan tänka mig att det finns väldigt många entusiastiska MTBare som cyklar betydligt mer i skogen än vissa som cyklar(kör?) eMTB då och då. Då sliter ju den entusiastiska MTBaren mer.

Om min fru cyklade/körde eMTB tillsammans med mig under en runda där jag cyklade vanlig MTB, då kan man inte säga att hon orsakade mer slitage än mig bara för att hon skulle ha orsakat mer slitage om hon hade valt att cykla längre än mig?

Senast ändrad:
Oj oj oj, vi närmar oss 3000 inlägg. Vem fixar tårta?

Så här skulle jag sammanfatta tråden så här långt:

1. Trådrubriken är korrekt, NVV tycker så.
2. Ett gäng E-cyklister tycker att NVV är dumma som inte vill att de ska få CYKLA i skogen. De har säkert rätt.
3. Andra tycker att Emtb inte ska få KÖRAS i skogen. De har också rätt eftersom NVV är myndigheten som sköter regelverket kring allemansrätten.
4. Då tycker E-cyklisterna att även om vi inte får kan vi ändå göra hur vi vill för ingen kan stoppa oss och vi begår inget brott. Detta är också korrekt! "haha vad säger ni nu då?"
5. Repetera från punkt 3

Har jag missat något?

Senast ändrad:
Varför skulle ingen komma på att racercykla med motor??
Finns väl massvis med motorcykeltävlingar av alla det slag och även nu tävlas det för fullt i olika klasser på emtb. Finns till och med dom som cykelsemestrar på elcykel antagligen för att komma längre fortare fast dom har semester ...

2. Ett gäng E-cyklister tycker att NVV är dumma som inte vill att de ska få CYKLA i skogen. De har säkert rätt.
3. Andra tycker att Emtb inte ska få KÖRAS i skogen. De har också rätt eftersom NVV är myndigheten som sköter regelverket kring allemansrätten.
4. Då tycker det E-cyklisterna att även om vi inte får kan vi ändå göra hur vi vill för ingen kan stoppa oss och vi begår inget brott. Detta är också korrekt! "haha vad säger ni nu då?"
5. Repetera från punkt 3

Har jag missat något?
Jag tycker du fick med allt i ett väl paketerat och subjektivt format !

p.s.
Jag gillar marsipan. Blir det prinsesstårta ?

4. Då tycker det E-cyklisterna att även om vi inte får kan vi ändå göra hur vi vill för ingen kan stoppa oss och vi begår inget brott. Detta är också korrekt! "haha vad säger ni nu då?"
5. Repetera från punkt 3

Har jag missat något?
Du missade kanske själva knäckfrågan - vad betyder det att något inte omfattas av allemansrätten? Är det då automatiskt förbjudet? Eller om man vänder på det - om nåt inte är förbjudet, är det då helt tillåtet?

PUH! Trodde jag missat höstens stora happening.
Så glad att det bara var avrundat till 3k.

Nära ögat!

1698851860922.png

Varför skulle ingen komma på att racercykla med motor??
Jag har då aldrig hört talas om det, bortsett från någon enstaka fuskare. Det förtar själva idéen och nöjet med racercykling.

Finns väl massvis med motorcykeltävlingar av alla det slag och även nu tävlas det för fullt i olika klasser på emtb.
Ja, det är ett mysterium varför man inte hellre tävlar i motocross eller liknande.

Finns till och med dom som cykelsemestrar på elcykel antagligen för att komma längre fortare fast dom har semester ...
Det är snarare för att ta sig fram med mindre ansträngning.
Räknar man med laddtider så går det garanterat inte snabbare.
Men fair enough, merparten av de som väljer elcykel cyklar nog snabbare på den än på en vanlig cykel.

Tror det är lite högt räknat, nu har jag bara kört 2 gånger med emtb i skogen men min favorit slinga som består av en svart mtb led med bla klättring uppför en gammal skidbacke tog mej 71 minuter med min mtb, 2 dagar senare under samma förutsättningar körde jag den på 60 minuter med min emtb, är ca 80% skog och 20% transportsträckor. Nån annan med emtb som gjort samma test?
Använder igentligen emtb för byggd utförskörning och då med byggd uppförsled, då hinner jag köra 7 gånger med emtb mot 4 med mtb på samma tid ( 1 timme)så där är vinsten mycket högre än skog/stig ( för mej iallafall)
Sen har vi den ekonomiska aspekten, hur många är beredda att lägga 50-150000 på en emtb i dagens ekonomi? många hushåll har ju mindre medel att röra sej med så frågan är hur många ” nybörjare ” det tillkommer?
Du för ju en vettig konversation så jag försöker inte skönmåla emtb på något sett utan är mina erfarenheter bara

Ja hur var det med ekollonen?
Chatgpd säger att man får både cykla elcykel och plocka ekollon samtidigt.

Ja, du får cykla på en elcykel och plocka ekollon. Det är en trevlig och hållbar aktivitet som låter dig samla naturliga resurser samtidigt som du rör dig runt med minimal påverkan på miljön.

Chatgpt verkar vara lite tveksam till nyttan av att äta ekollon.
''Om du är intresserad av att äta ekollon är det bäst att söka vägledning från en expert eller en kunnig person för att säkerställa att du gör det på ett säkert sätt.''

Finns det något annat man kan ha dem till?

Chatgpt verkar vara lite tveksam till nyttan av att äta ekollon.
''Om du är intresserad av att äta ekollon är det bäst att söka vägledning från en expert eller en kunnig person för att säkerställa att du gör det på ett säkert sätt.''

Finns det något annat man kan ha dem till?

GPT V4 har en mer positiv inställning…

Fråga: Vad kan man ha ekollon till ?

Ekollon, som är frön från ekträd, har flera traditionella och moderna användningsområden. Här är några saker man kan använda ekollon till:

1. Mat: Efter att ha blötlagt och sköljt ekollon flera gånger för att avlägsna bittera tanniner, kan de malas ner till ett mjöl som kan användas i bakverk och andra maträtter. Detta var en viktig födokälla för flera ursprungsbefolkningar och tidiga civilisationer.
  2. Kaffeersättning: Rostade ekollon kan malas och användas som en ersättning för kaffe, även om smaken skiljer sig från traditionellt kaffe.
  3. Medicinska ändamål: Ekollon innehåller tanniner, vilka traditionellt har använts för att behandla mindre sår och inflammationer.
  4. Färgning: Tanninerna i ekollon kan användas för att färga textilier och läder.
  5. Dekoration: Ekollon, särskilt med sina toppar, kan vara vackra att använda i dekorationer, smycken eller hantverk.
  6. Djurmat: Många djur, särskilt hjortar och vildsvin, äter ekollon. De är också en viktig matkälla för ekorrar.
  7. Plantering: Om de lagras korrekt och förhållandena är rätt, kan ekollon planteras för att odla nya ekträd.
  8. Lek och spel: Barn har historiskt använt ekollon i lekar och spel.
  9. Vattningsfilter: I överlevnadssituationer kan tanninerna i ekollon användas för att rena vatten genom att ta bort mikroorganismer, även om detta inte är lika effektivt som moderna vattenreningssystem.
Det är viktigt att notera att vissa ekollon, särskilt råa, kan vara mycket bittra på grund av deras tannininnehåll. Om man äter dem i stora mängder kan de orsaka magbesvär. För att göra ekollon ätliga för människor behöver de vanligtvis förberedas genom blötläggning eller kokning för att ta bort tanninerna.

Fast elcykel och hasselnötter kräver väl ändå markägarens tillstånd? Hasselnötter ingår ju inte i allemansrätten.

Ekollon, som är frön från ekträd, har flera traditionella och moderna användningsområden. Här är några saker man kan använda ekollon till:

1. Mat: Efter att ha blötlagt och sköljt ekollon flera gånger för att avlägsna bittera tanniner, kan de malas ner till ett mjöl som kan användas i bakverk och andra maträtter. Detta var en viktig födokälla för flera ursprungsbefolkningar och tidiga civilisationer.
  2. Kaffeersättning: Rostade ekollon kan malas och användas som en ersättning för kaffe, även om smaken skiljer sig från traditionellt kaffe.
  3. Medicinska ändamål: Ekollon innehåller tanniner, vilka traditionellt har använts för att behandla mindre sår och inflammationer.
  4. Färgning: Tanninerna i ekollon kan användas för att färga textilier och läder.
  5. Dekoration: Ekollon, särskilt med sina toppar, kan vara vackra att använda i dekorationer, smycken eller hantverk.
  6. Djurmat: Många djur, särskilt hjortar och vildsvin, äter ekollon. De är också en viktig matkälla för ekorrar.
  7. Plantering: Om de lagras korrekt och förhållandena är rätt, kan ekollon planteras för att odla nya ekträd.
  9. Vattningsfilter: I överlevnadssituationer kan tanninerna i ekollon användas för att rena vatten genom att ta bort mikroorganismer, även om detta inte är lika effektivt som moderna vattenreningssystem.
Det är viktigt att notera att vissa ekollon, särskilt råa, kan vara mycket bittra på grund av deras tannininnehåll. Om man äter dem i stora mängder kan de orsaka magbesvär. För att göra ekollon ätliga för människor behöver de vanligtvis förberedas genom blötläggning eller kokning för att ta bort tanninerna
GPT-4????
Den har man inte råd med om man köpt en svindyr elcykel, så det är väldigt bussigt att du delar med dig av visdomen.

Det är viktigt att notera att vissa ekollon, särskilt råa, kan vara mycket bittra på grund av deras tannininnehåll. Om man äter dem i stora mängder kan de orsaka magbesvär. För att göra ekollon ätliga för människor behöver de vanligtvis förberedas genom blötläggning eller kokning för att ta bort tanninerna.

Konstigt att du får det svaret att man kan konsumera ekollon. googlar man ekollon så står det att dom är mycket giftiga .

Ekollon innehåller det giftiga ämnet tannin som kan orsaka inflammationer i mage och tarmar eller skada andra organ som lever och njurar. I värsta fall kan ekollonförgiftning leda till döden

Det gör ju
Konstigt att du får det svaret att man kan konsumera ekollon. googlar man ekollon så står det att dom är mycket giftiga .

Ekollon innehåller det giftiga ämnet tannin som kan orsaka inflammationer i mage och tarmar eller skada andra organ som lever och njurar. I värsta fall kan ekollonförgiftning leda till döden
Det gör även ?
Passar utmärkt att konsumera ändå!

När det pratas om slitage i naturen på stigar, det är där man cyklar med mtb/emtb/vandrar då förstår alla att det redan är slitet, det är stigen. Växtlighet och markmaterial där stigen finns kommer att slitas flytta på sig, gropar uppstå etc.
Nu utgår jag att vi följer Nvv rekommendation kring vad man behöver tänka på vid cykling på stig. Det handlar alltså om cyklande på stig!
Om det redan är slitet kan man väl köra cross där? Eller en 350? Eller en cross? Eller en stridsvagn?

Är det svårt att acceptera att fler och mer effektstarka cyklar (som kan ta sig längre) ger ett ökat slitage? Anser du att det är lika enkelt att gå/springa 4 mil som att köra elcykel i 4 mil?

Kan du inte acceptera nånting utan bildbevis? Ta en bild på hur gängen påverkar min vardag negativt. Beskriv och berätta.

Kan du inte acceptera nånting utan bildbevis? Ta en bild på hur gängen påverkar min vardag negativt. Skriv en avhandling som jag sen inte kommer att kommentera.

Skriv en avhandling och bevisa att fler och starkare cyklister inte sliter mer. Bevisa att fysik inte fungerar!
Låt oss (som inte alls följer NVVs rekommendation) utvidga dessa sår, med motorstarka fordon. Låt oss jämföra 4 mils cykling (med 250-700 extra watt) med promenader.

Vad är din lösning på det? Det hade varit mycket intressant att höra! Du behöver inte svara med motfråga då jag inte har lösningen på din fråga ovan men vill gärna höra din.
Har inte tänkt gå off topic. Den uppenbara påängen är att lösningen är att strunta i och/eller ändra lagarna. Inte följa dem. Varför ska gängen följa lagen, det är ju roligare att vara kriminell! Roligare att köra elcykel trots att NVV inte omfattar elcyklar i allemansrätten, ju. Har du glömt ditt eget resonemang?

Å ändå är det bara på cykelforum det är problem med emtb ?‍♂️
Det är din åsikt. Jag misstänker att det problemet trängs undan av problemet med alla helikoptrar som ska landa pga all klungkörning... Det är svårt att diskutera elcyklar när det startar och landar helikoptrar hela tiden.

Du har inte så mycket hjälp med motor på en lvg. Vinsten med extra effekt för att hålla 25km/h i trixigare terräng är desto större.

Det är din åsikt. Jag misstänker att det problemet trängs undan av problemet med alla helikoptrar som ska landa pga all klungkörning... Det är svårt att diskutera elcyklar när det startar och landar helikoptrar hela tiden.
Som du har skrivit till mig ett flertal gånger: ytterligare ett givande inlägg från dig. Vuxet och moget. Bra jobbat ?

Jag köper många argument till varför man skulle kunna behöva begränsa olika aktiviteter.
Men när man drar kortet att det är för naturens skull man inte får cykla i skogen så blir jag smått upprörd.
Speciellt när man i nästa vända kalhugger eller bebygger stora områden.
I själva verket är det ju att någon tycker det ser mindre fint ut med breda stigar som är orsaken!
Ja, visst är den en märklig obalans. Markägare: "Bärplockarna bajsar och förstör i skogen!"
Also markägare: "Bra markberett, Kenneth.".

Som du har skrivit till mig ett flertal gånger: ytterligare ett givande inlägg från dig. Vuxet och moget. Bra jobbat ?
Jag skrev inte till dig. Jag skrev till gyttorparn. Du missade såklart de "enorma problemen" med klungkörning? Är inte överraskad...

Tillbaka
Topp