Det roliga är att
@Foxis Är lika mycket hycklare som dig. Träffade honom och hans grabb vid cykeltvätten i kisa och då snackade vi elcykel och då var han positivt inställd till det och tyckte att det inte spelade någon roll vad för typ av cykel man cyklar på.
Men jag antar att han är är för feg för och erkänna det på happy då han är rädd för att få allt hat för man gillar emtb. Bättre och vara tangentbord warrior.
Ha!
Nä! Jag har varit helt rak gällande min position. Du kan citera mig ordagrant från Kisa om du vill. :)
För all tydlighet: Jag tycker elcyklar i sig är grymt. Jag hade väldigt gärna köpt en, gärna en Transition Repeater eller Relay. Två problem för mig 1) de är väl dyra, 2) jag bor på fel ställe.
Jag ÄR kritisk till elcyklar på fel platser. Jag har varit väldigt aktiv i tråden om crossar i Hellas, och är kritisk till elcyklar i Hellas och i andra hårt belastade områden.
Inte för att de kommer förstöra naturen så den aldrig återhämtar sig, eller utrota motorallergiska sällsynta grodor. Jag är kritisk av den enkla anledningen att MTB (utan motor) redan är ett infekterat inslag i populära naturområden. Vi har helt enkelt inte råd att skapa ännu mer kontrovers genom att introducera motorer. Och börja inte ens diskutera elcrossar...det där kommer inte sluta bra i Hellas.
Om man däremot bor i - eller cyklar - i mer glesbefolkat område så håller jag med om att det praktiska problemet är noll. Jag hade inte tvekat en halv sekund.
Sedan är jag lika larvig som alla andra och har säkert kallat någon elcykelägare för fuskcyklist eller lat. Både på Happy och i verkligheten. De som träffat mig vet att jag inte är speciellt seriöst lagd i normalfallet.
Men avslutningsvis för att hålla oss till trådens ämne så är det jäkliga att lagstiftning eller riktlinjer kommer utgå från någon form av "mest behövda läge". Dvs. man kommer utgå från situationer där reglering behövs. Vilket innebär att "missbruk" i nationalparker eller stadsparker (som jag tror Hellas är?) kan driva på reglering som gäller överallt. Därför tycker jag att vi ALLA behöver fundera på var och hur vi cyklar, och att elcykel i Hellas eller liknande områden är jäkligt dumt.
Så. Exempel på att man kan hålla flera åsikter i samspel utan att vara en hycklare. ;)